Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 01:18

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kova väsymys
PostPosted: Tue Apr 11, 2017 02:57 

Hei!

Olen uusi kirjoittaja tällä foorumilla. Olen siis kolmekymppinen nainen jolla on ollut jo vuosia oireena mm voimakas väsymyksen tunne jota nukkuminen ei helpota. Kilpirauhasarvot on tutkittu muutamaan otteeseen yleislääkärin kautta ja ne on ollut ok TSH n.2-4.5. PCOS minulla on todettu ja aamukortisoli ollut alhainen mutta päivällä ja illalla korkea. Rautavarastot on olleet alle viitearvojen. Kotona olen tehnyt veritestit jossa gluteeni, vehnä, maito ja kananmuna yliherkkyyttä. En ole täysin kyennyt eliminoimaan noita ruokia. Aloitin juuri rautaglysinaattikuurin alhaiseen rautaan. Vaikuttaa vaikealta nostaa rautaa paremmaksi. Lisäksi epäilynä on jonkinlainen geenivirhe Mthfr jne mutta en ole vielä testannut sitä geenitestin kautta. Olisi mielenkiintoista kuulla miten muilla naisilla tämä raudan imeytyminen onnistuu?

Profile  

Post subject: Re: Kova väsymys
PostPosted: Tue Apr 11, 2017 04:47 

TSH joka on yli 2 ei ole OK, vaan viittaa yleensä kilpirauhasen vajaatoimintaan. Se voi melko lievänäkin aiheuttaa voimakasta väsymystä. Alhainen ferritiini voi myös sotkea kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Yleensä rauta kyllä imeytyy kun sitä ottaa purkista, mutta kaikilla se ei imeydy silloinkaan, vaan voidaan tarvita jopa suonensisäistä rautaa. Mutta vaikka se imeytyisikin, kärsivällisyyttä vaaditaan, sillä rautavarastojen nostaminen vie yleensä kuukausia. Siihen ei ole oikein oikoteitä paitsi tuo IV-rauta, jota on vaikea saada ja se on hyvin kallista. Tiedät varmaan nauttia raudan kanssa C-vitamiinia ja välttää kalsiumin lähteitä sen kanssa (tyhjään vatsaanhan on optimaalinen, mutta kaikilla ei vatsa siedä).

Paljonko B12-vitamiiniarvosi ovat? Entä verensokerit? Onko sinulla jotain hoitoa PCOS:ään? Lisäravinnepuoleltahan esim. inositoli (mieluiten D-kiro-inositoli, mutta myös tavallinen inositoli eli myo-inositoli voi auttaa) on tutkimuksissa osoittautunut hyödylliseksi.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]