Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 10:29

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Pelkäänkö täysin turhaan?
PostPosted: Tue Apr 18, 2017 12:48 

Olen jo jonkin aikaa epäillyt, että jos saamani masennusdiagnoosi onkin väärä ja sen sijasta sairastaisinkin CFS:ää.
Taustat: masennusdiagnoosin sain 2014, SSRI ja SNRI-lääkkeitä kokeiltu ainakin neljää eri. Tällä hetkellä käytössä Venlafaxine annoksella 75mg. Pahimmassa vaiheessa annostus oli 300mg, mutta se blokkasi kaikki tunteet ja olin käytännössä kylmä kivi. Nyt aion pitää sitä tossa 75mg ainakin jonkin aikaa. Nukahtamislääkkeennä Ketipinor 50-75mg. Kokeiltu myös Mirtazapinea. Ilman Ketipinoria en pysty enää nukahtamaan, nukun yössä korkeintaan kaksi tuntia jos en ota sitä yhtään. Haluaisin kuitenkin siitäkin eroon.

Terapiassa käyty 3 vuotta kahdella eri terapeutilla. Toisen kanssa sain apua ahdistuneisuushäiriöön ja muihin tunne-elämän ongelmiin. Jos vertaan nykytilannettani 2014, se on yllättävän hyvä ja olen yllättävän tasapainoinen ja sujut itseni kanssa. Varsinaiset masennusoireet eivät kuitenkaan oo helpottaneet ollenkaan. Yöllä pystyn nukkumaan helposti 12 tuntia, jonka jälkeen oon todella väsynyt ja nukun päiväunet. Tämä tapahtuisi siis vaikka yrittäisin pysytellä ns. normi unimäärässä, siinä 7-9 tunnissa. Oon todella väsynyt ja uupunut kokoajan. Tällä hetkellä olen taas sairaslomalla, koska uuvuin töissä aivan kokonaan. Verikokeita ja testejä multa on otettu todella monia, mutta niissä ei oo mitään muuta poikkeavaa kuin pikkasen korkeella olevat leukosyytit. Endometrioosi todettuna ja rytmihäiriöitä mulla on aina sillon tällön, mutta epäilen että lääkkeet saattaa aiheuttaa niitä/yleinen ahdistuneisuus. BDI pisteet pyörii päivän mukaan siinä 26-40 hujakoilla.

Aloituskyky ja jaksaminen on niin heikot, että mun on vaikea tehdä yhtään mitään. Tosi usein myös niin heikko ja huono olo, päätä särkee ja kaikkialle särkee, etten kirjaimellisesti pysty tekemään mitään, vaikka haluaisin. Muistan silti aina syödä kunnolla ja syön terveellisesti. Liikkumisesta en oo ikinä hirveästi tykännyt, mutta mulla on kuntosalikortti käytössä. En oo siellä pystynyt olemaan nyt vähään aikaan, koska sairastin niin monta flunssaa ja influenssaa, että oon ollut niidenkin takia vaan petipotilaana. Sillon kun pystyn siellä käymään, niin väsyn tosi herkästi ja vedän itseni piippuun, joskus pystyn ehkä maksimissaan 20 minuuttia olemaan. Joskus oksennan urheilusuorituksen jälkeen, koska olo on niin kamala ja heikko. Syksyllä pystyin kuitenkin harrastamaan nyrkkeilyä suht. normaalisti, enkä väsynyt siitä mitenkään erityisemmin. Teen myös aina välillä pitkiä kävelylenkkejä eikä nekään hirveästi väsytä. Jotkut päivät kuitenkin menee vaan silleen, että heräämisen jälkeen oon 2 tuntia hereillä, nukun 4 tunnin päikkärit, käyn suihkussa, syön jotain ja sit ehkä luen tai katon TV:tä tai muuta jos vaan jaksan. Tuntuu etten pysty enää mihinkään muuhun.

Nyt on taas herännyt epäilyt CFS:tä, tai sitten se johtuu vaan keväästä, koska kevät aiheuttaa mulle aina masennusta. Tai pienennetystä Venlafaxine annostuksesta, sillä nyt 3kk sisään oon pienentänyt tota annostusta aika rankalla kädellä. Pelottaa että olen ihan luulosairas näiden outojen kipuilujen ja uupumusten kanssa :(

Profile  

Post subject: Re: Pelkäänkö täysin turhaan?
PostPosted: Tue Apr 18, 2017 01:07 

Oireesi voisivat sopia hyvin CFS:ään, mutta vaikea sanoa, kun niin moni fyysinen sairaus voi aiheuttaa samankaltaisia oireit (vaikkakin CFS huonontaa rasituksen sietoa yleensä niitä enemmän). Paljonko sinulla on kilpirauhasarvot, ei "ovat okei" vaan numeroina? Kilpirauhasen vajaatoiminta lienee väsymyksen ja masennuksen yleisin fyysinen syy ja viitearvot ovat noissa ihan pielessä. Onko sinulta mitattu B12-vitamiiniarvoja? Entä ferritiiniarvoa? (Näissäkin viitteet ovat liian lepsuja, eli pitäisi tietää varsinaiset numerot.) Onko suvussa yliliikkuvia niveliä tai autoimmuunisairauksia (esim. reuma, keliakia, ykköstyypin diabetes, kilpirauhassairaudet?

Mitä kaikkea olet kokeillut uneen Ketipinorin lisäksi? Melatoniinia olet varmaan kokeillut? Siinäkin kannattaa kokeilla useita annoksia 0,5-5 mg välillä. Jos melatoniinilla tulee uni, mutta se aiheuttaa yöheräilyä, siihen voi auttaa esim. inositoli tai ashwagandha. Glysiini voi auttaa nukahtamaan.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Apr 18, 2017 05:21 

Viimeisimmät kilpirauhasarvot mitä on mitattu olleet P-TSH 1.19 ja P-T4-V 12. En osaa oikein tulkita noita mihinkään suuntaan, mutta eikö toi ensimmäinen ole aika matala? Niihin ei tolla kertaa kiinnitetty mitään huomiota. Kalium ja natrium mulla on taas heitelleet välillä, kalium aika usein ollut 3.0 ja sitä on sit hoidettu tipalla jos on sairaalareissu ollut muista asioista. Sitä epäiltiin kanssa, että alhanen kalum ois aiheuttanut sitä rytmäriä, mutta ei sen enempää tutkittu kuitenkaan. B12 tai ferriittiarvoja ei olla otettu vähään aikaan, mutta oon ite ottanut rautatabletteja aina kuureina ja B12 otan joka päivä isolla annostuksella. Viimeks kun B12 arvot otettiin niin oli kuulemma liikaa sitä veressä, mutta ei se vissiin haittaakaan mitään kun on vesiliukoinen.

Kilpirauhasongelmia on ollut suvussa joo, muista ei mitään tietoja. Pitäisiköhän mennä käymään lääkärillä ja testauttamaan noi kilpirauhasarvot uusiksi? Melatoniinia oon kokeillut nukahtamiseen joo, mutta sillä ei oo mitään vastetta ollut ikinä. Mirtazapinea kokeilin myös Ketipinorin kanssa, mutta sillä oli liikaa negatiivisia sivuvaikutuksia. Ketipinorissahan on sivuvaikutuksina toi uneliaisuus, mutta oon syönyt niitä jo niin kauan ja välillä ollut parikin kuukautta ilman, etten usko että ois niiden vika.

Profile  

PostPosted: Tue Apr 18, 2017 05:40 

TSH ei tosiaan viittaa ollenkaan vajaatoimintaan, mutta matala T4 ei sulje sitä pois. Kaikki vajiksen muodot eivät nosta TSH:ta. Olisi varmaan hyvä testauttaa arvot uudestaan ja myös kilpirauhasvasta-aineet. TSH pitäisi mitata mahdollisimman aikaisin päivällä, 8-9 aikaan tai aiemminkin.

Alhainen kalium voi johtua joskus antidiureettisen hormonin puutoksesta, jolloin virtsaa muodostuu liikaa ja siinä poistuu etenkin kaliumia paljon. Myös folaatin puutos voi aiheuttaa hypokalemiaa. Metyylifolaattia voisi kokeilla, foolihappoa en suosittele kellekään. Mutta jos otat isoja annoksia B12:ta, niin luultavasti puutosta ei ole.

B12-tabletit nostavat B12-arvot veressä yleensä korkealle. Valitettavasti joskus käy niin, että arvot kyllä nousevat tableteilla, mutta vaikutusta ei saada kuin pistoksilla. Siinä mielessä pillereiden käyttö on vähän ongelmallista, koska se estää puutoksen diagnosoimisen.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]