Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 10:57

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Diagnoosin hyödyt tai haitat?
PostPosted: Mon Mar 13, 2017 03:34 

Hei, minulla on endometrioosi ja siitä johtuvaa kroonista kipua ja masennus-diagnoosi. Kuitenkin suurin arkeen vaikuttava oire on uupumus. Muutamien seikkojen takia olen miettinyt myös CFS mahdollisuutta mutta kannattaako asiaa lähteä selvittämään erikoislääkärillä, eli voisiko diagnoosista olla haittaa tukien suhteen? Että jos sitten todettaisiin että minulla on tämä oireyhtymä, olisiko riskinä että Kela (yms laitokset) laittaisi kaikki oireet sen piikkiin ja tuet loppuisi siihen? Ja toisaalta, mitä hyötyä diagnoosista olisi? Ehkä erilaisia lääkekokeiluja joista joku voisi olla toimiva ja tuoda lisää toimintakykyä?

Profile  

Post subject: Re: Diagnoosin hyödyt tai haitat?
PostPosted: Mon Mar 13, 2017 04:31 

CFS:llä ei tosiaan yleensä tukia heru, mutta ei se mahdollisuuksia huononnakaan. Ja kun sinulla on jo masennusdiagnoosi, tuskin se myöskään huonontaisi saamaasi kohtelua lääkäreiltä. (Jos sinulla olisi vain ns. fyysisiä diagnoseja, CFS-diagnoosista voisi olla haittaa jos joudut vaikkapa päivystykseen, koska monet lääkärit näkevät sen psykiatrisena, mutta masennusdiagnoosissa on jo ihan samat haitat.)

CFS:ään on monia hyviä hoitoja, mutta niiden saaminen vaatii yleensä CFS:ää tuntevan lääkärin tai sitten avarakatseisen lääkärin ylipäänsä. Tärkein CFS-hoito pieniannoksinen naltreksoni auttaa monilla myös masennukseen ja endometriosiin.

CFS ja endometrioosi esiintyvät usein yhdessä, mutta jos sinulla on voimakasta uupumusta, toki syy voisi olla jokin ihan muu sairaus, kuten kilpirauhasen vajaatoiminta, B12-vitamiinin puutos, alhainen ferritiini (varastorauta), keliakia, uniapnea tai homesairaus jne. Nämäkin ovat kaikki hoidettavissa, joten siinä mielessä olisi tärkeää selvittää oireiden syy. Suurin osa kroonisesta väsymyksestä tai uupumuksesta kärsivistä sairastaa ihan muuta kuin CFS:ää. Toki jos sinulla on CFS:n "tyyppioireita" kuten oireiden alkaminen alun perin äkillisesti infektion jälkeen tai niiden paheneminen rasituksesta poikkeuksellisen voimakkaasti ja kauan, usein viiveellä, silloin on selkeämpää syytä epäillä nimenomaan CFS:ää.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Mar 13, 2017 06:09 

Kiitos nopeasta vastauksesta!

Minulla oli vuonna 2005 aika paha bronkiitti joka vaati antibioottikuurin (suunilleen ainoa kerta elämässä kun mulla on ollut kunnon yskä). Sen jälkeen olin poikkeuksellisen väsynyt kuukausia. Se vähän helpotti kunnes 2007 kävin lääkärissä lihasväsymyksen takia. Yhtäkkiä kävelykin muuttui uskomattoman raskaaksi. Silloin tutkittiin neurolla, laajasti labroja ja ENMG (todella kivulias tutkimus) jossa löytyi lieviä myopaattisia piireitä. Kuitenkaan lihasten MRI:ssä ei ollut mitään poikkeavaa niin tutkimukset lopetettiin kun olin kuitenkin työkykyinen.

Sittemmin vuosien kuluessa tilanne taas parani vähitellen, joskin aaltoillen, kävin salilla ja pystyin hölkkäämään 10km matkan. 2013 alkoi endometrioosioireilu ja 2014-15 tämä kokonaisvaltaisempi uupumus, jonka jälkeen mieliala laski siinä määrin että 2016 diagnosoitiin masennus. Lääkitystä ja terapiaa on nyt puoli vuotta takana, mieliala vaihtelee. Liikunnasta (siitä vähäisestä mitä jaksan) uupumus tulee viiveellä, useimmiten seuraavana päivänä. Myös liiallinen meneminen, kavereiden näkeminen, shoppailu tms normaali toiminta uuvuttaa. Sitä on joskus lähipiirin vaikea ymmärtää. Se mikä muille on kivaa ja rentouttavaa toimintaa, on mulle kyllä myös kivaa mutta se kostautuu seuraavina päivinä kun ei jaksa sitäkään vähää mitä muuten.

Kognitiivisia oireita on vaihtelevalla voimakkuudella mutta jatkuvasti. Vaikea keskittyä, aloitekyky on huono, aivosumuksikin kuvaisin oloa päässä, tuntuu ettei pysty ajattelemaan "kirkkaasti" ja muisti pätkii. Oon tällä hetkellä osa-aikasairaslomalla ja osakuntoutustukipäätöstä odotetaan.

Kilpparit on seurannassa, TSH ollut 0,28 ja T4-v 12-14. Tee kolmosta ei ole koskaan mitattu. Ferritiini oli vuosi sitten 12 mutta siihen lääkäri ei ottanut kantaa koska Hb kuitenkin aina 125-135. Nyt on lähete labraan ja katsotaan pvk, na, k, krea, alat, gt, ferritiini, trf (?), b12 ja folaatti.

Mitä mun nyt kannattaisi tässä tilanteessa tehdä? Oon huono "vaatimaan" mitään potilaana esim tk-lääkäriltä.

Lisäys: Uniongelmia mulla on myös, lähinnä runsas heräily öisin.
Ja toinen lisäys: Lämpöilyä 37-37.4 (kainalosta). Oon tosin miettinyt että saattaa johtua myös hormonilääkkeestä jota käytän endometrioosin hoitoon.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 13, 2017 06:49 

Okei, oireilusi kuulostaisi sopivan kyllä CFS:ään. Bronkiitti aloittajana voisi viitata kyllä mahdolliseen mykoplasmaan sen laukaisijana. Jos näin olisi, pitkä antibioottikuuri (kuukausia) voisi auttaa merkittävästi, mutta sellaista on vaikea saada. Onko sinulta mitattu koskaan mykoplasmavasta-aineita?

TSH:si kuulostaa kovin alhaiselta ja viittaisi aivolisäkeperäiseen kilpirauhasen vajaatoimintaan. Normaalissa vajaatoiminnassahan TSH nousee, mutta aivolisäkeperäisessä laskee. Jos endometrioosilääkkeesi on jokin ehkäisyvalmiste tai danatsoli, niiden ei ainakaan pitäisi laskea TSH:ta. Kaikista endometrioosilääkkeistä en tiedä. Onko sinulla vajaatoiminnan oireita kuten palelua, ihon kuivumista, painonnousua, turvotusta, hiustenlähtöä? Onko sinulta mitattu mitään aivolisäkehormoneja, kuten FSH, LH (ilman hormonilääkitystä nämä kaksi) tai prolaktiini?

Ferritiini on ihan liian alhainen, sen pitäisi olla 50. Tutkimusten mukaan alle 50 arvot voivat aiheuttaa mm. uupumusta. Kannattaisi siis kokeilla lisärautaa, bisglysinaatti on yleensä paras muoto.

Hyvä että B12 ja folaatti katsotaan myös.

Jos sinulla on CFS, tärkeintä on välttää liikaa rasitusta, vaikka lääkäri, perhe tai oma mieli sanoisi, että on hyväksi mennä lenkille. CFS:ssä se ei ole hyväksi ja voi aiheuttaa merkittävää haittaa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Mar 13, 2017 07:32 

Mykoplasmavasta-aineita ei ole tutkittu eikä noita aivolisäkehormoneja (kilpirauhasvasta-aineet kylläkin ja niissä ei ollut poikkeavuutta). Lääkäri on ollut tyytyväinen noihin kilppariarvoihin kun se T4-v on kuitenkin normaali. Kesäkuussa kontrolli niiden suhteen.

Oon aina ollut "vilukissa", nykyään on myös usein kylmä ja kuuma samaan aikaan (varmaankin hormonaalista), hiuksia lähtee mutta uuttakin on kasvamassa tilalle (tästäkin syytän hormoneja). Oon lihonut paljon parin viime vuoden aikana (ruokahalu on tallella ja jopa kasvanut, syytän lääkkeitä), makeanhimo on lisääntynyt ja "lääkinnyt" uupumusta makealla koska kyllähän se hetkeksi piristää. Myös yleistä turvotusta on mutta ei mitään selkeää nesteturvotusta jaloissa tms. Alaraajoissa on huono imunestekierto (lymfahierojan mukaan). Jalat on myös usein kylmät.

Oon syönyt rautaa bisglysinaattina (28mg kapseli) koska vatsa ei kestä tavallisia rautalääkkeitä. Lisäksi on vahva monivitamiini, D-vitamiini jota tulee yhteensä 50-75mcg päivässä (taso oli labroissa vuosi sitten 155). Endometrioosilääkkeenä on vahva keltarauhashormoni ja sitten muuten liuta muita lääkkeitä (kipuun ja mielialaan) ja uusimpana unta antamaan Klotriptyl joka tekee kyllä päiväväsymystä mutta se on sellaista tavallista väsymystä että nukuttaisi ja haukotuttaa, eli ei mitään tähän mun ennestään kokemaan uupumukseen verrattavaa.

Aloitin pari viikkoa sitten syömään E-Epaa, karnosiinia, berberiiniä ja ubikinonia. Kokeilumielessä josko niistä saisi virtaa. Lääkäri varoitteli lisäravinteiden mahdollisista maksahaitoista. Onko sulla mitään tietoa mitkä erityisesti olisi mahdollisesti maksalle rasitteeksi?

Mun suunnitelma taitaa olla että katson nyt noi tulevat labrat ja vaadin että mahdolliseen raudanpuutteeseen otetaan kantaa (yksi tuttava sai äskettäin suonensisäistä rautaa kun ferritiini oli 10 ja Hb normaali). Kannattaisiko vaatia noita mykoplasmavasta-aineita? Entä se LDN? Ilmeisen turvallinen lääke, jota kukaan ei suostu määräämään. Silti kiinnostaisi kovasti saada selville voisiko siitä olla mulle apua (oli dg mikä hyvänsä).

Suunnitelmaan kuuluu myös oman kehon kuuntelu ja tekemisen jaksottaminen niin että viikkoon mahtuu myös niitä päiviä jolloin en tee yhtään mitään. Suruahan tällainen luopuminen aiheuttaa, oli uupumuksen taustalla mikä tahansa.

Jälleen lisäyksenä unohtunut asia: käytän myös magnesiumia (aiemmin malaatti ja tauraatti, tällä hetkellä sitraatti).

Profile  

PostPosted: Mon Mar 13, 2017 11:23 

En ymmärrä lääkärin välinpitämättömyyttä kilpirauhasarvoista, eihän TSH ole enää viitteissäkään? Minusta aivolisäkehormoneita olisi hyvä tsekata ja kilpirauhaslääkehoitokokeilu olisi hyvä, eri asia kuka sen suostuu määräämään. Toki tosiaan vaikea arvailla, johtuvatko oireet kilpparista tai hormoneista. Ja mykoplasmavasta-aineet mielellään kyllä.

Minusta ei tunnu fiksulta käyttää uneen lääkettä, joka aiheuttaa päiväväsymystä, vaikka se ei olisi kovin vaikeaa. Kai se nyt kuitenkin ikävämpää on kuin ei ylimääräistä päiväväsymystä? Lisäksi siinä on mukana bentsodiatsepiini, joiden pitkäaikaiskäyttöä vähän arastelen. Jos lääke auttaa myös kipuihin niin eri juttu, mutta uneen (ja toki kipuihinkin) on paljon muitakin hoitoja.

Melkein mikä tahansa lisäravinne voi äärimmäisen harvinaisissa tapauksissa aiheuttaa maksavaurion, jopa sellaiset jotka yleensä suojelevat maksaa tai joita on käytetty ruokana tuhansia vuosia, kuten vihreä tee -uute (josta muuten on tutkimusnäyttöä endometrioosissa, samoin kuin asetyylikysteiinistä). Tietysti joillain aineilla riski on suurempi kuin toisilla, mutta tällaisia ei käytännössä saa Suomessa myydä. (Esim. Jenkeissä on myynnissä jonkin verran lisäravinteita, joissa on huomattavasti suurempi maksavaurioiden riski.) Käytännössä riski koskee vain yrttejä ja vastaavia tuotteita, ei vitamiineja, aminohappoja ja vastaavia. Esim. noista mainitsemistasi käsittääkseni vain berberiini on (äärimmäisen harvoin) yhdistetty maksavaurioihin. Klotriptylillä lienee isommat riskit - siis ei että nekään olisivat suuria, mutta enemmän kuin melkein millään yrtillä.

Minusta olennaisinta on, että jos jostain lisäravinteesta ei näytä olevan apua, niin sitten kokeilee lopettaa sen, poikkeuksena tietysti D-vitamiinit ja vastaavat. Jos joku yrtti auttaa vaikkapa selvästi endometrioosiisi, niin 1/10 000 maksavaurioriski lienee hyväksyttävä. Jos sitä syö turhaan, niin se on turha riski, vaikkakin pieni.

LDN:ää voi olla aika vaikea saada endometrioosin diagnoosilla. Jos saisit vaikkapa fibromyalgian diagnoosin, joka muuten on melko turha, niin siitähän on useita tutkimuksia ja se voisi olla helpompaa.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 14, 2017 10:48 

Kiitos Maija, miten sä voitkaan olla tuollainen tietopankki näissä asioissa, hattua nostan :)

Lääkäri perusteli seurantalinjaa kilpparin suhteen sillä, että TSH on pysynyt samassa jo vuoden ajan vaikuttamatta T4-v-arvoon ja sanoi, että jos T4-v olisi laskenut alle viitearvon, olisi lähettänyt endokrinologille.

Itsekin sitä Klotriptyliä vierastan (yhdessä vaiheessa sanoin lääkärille etten halua mitään mikä voi väsyttää tai lihottaa) mutta jostain syystä lääkäri näki sen parempana vaihtoehtona kuin aiemmin käytössä ollut lyhytvaikutteinen nukahtamislääke, bentsojohdannainen tietty sekin. Ehkäpä juuri sen takia Klotriptyl että se voisi sivuvaikutuksena auttaa kipuunkin. Melatoniinista en oo kokenut apua vaikka oon ottanut 5-10mg. Pitkävaikutteinen melatoniini ei vaikuttanut mitenkään, oli lisäksi melkoisen hintainen "pastilli" kun ei ole Kelakorvattavakaan.

Olen miettinyt myös fibromyalgian mahdollisuutta itselläni, joskaan mitään erityisiä nivel- tai lihaskipuja ei ole, paitsi rasituksessa kun "menee maitohapoille" niin se tekee kipeää. Ja samaa asiaa olen pohtinut myös fibromyalgian kannalta, kannattaako sitäkään lähteä selvittämään ettei vaan kaikkia oireita sen jälkeen laitettaisi sen piikkiin näissä Kela-asioissa ja muissa.

Jos julkisen puolen lääkäri ei ole kiinnostunut kokonaisvoinnistani ja sen selvittämisestä, onko joku yksityinen kenen puoleen kannattaisi kääntyä?

Profile  

PostPosted: Tue Mar 14, 2017 12:11 

Oletko kokeillut ottaa pieniä annoksia melatoniinia? Joillain pienet toimivat paremmin, jopa alle 1 mg. Itselläni 1-3 mg toimii, mutta 5 mg vie yöunet tehokkaasti. Lisäravinnepuolelta löytyy yllättävän hyviä ja tuntemattomia troppeja uneen, kuten glysiini. Toisilla väsyttävät antihistamiinit toimivat hyvin, tosin niistäkin voi tulla päiväväsymystä.

Fibromyalgiadiagnoosista ei ole haittaa, tuskin muuta hyötyä, mutta sillä voisi saada LDN:ää. Ei mistään diagnoosista ole haittaa Kela-asioissa, niin kauan kuin aiempia diagnooseja ei pureta. Jos saisit CFS- tai fibrodiagnoosin ja masennusdiagnoosisi purettaisiin (en keksi miksi niin tapahtuisi), silloin voisit olla pulassa.

CFS-verkon sivuilla listataan CFS:ää tuntevia lääkäreitä: http://cfs.gehennom.org/?hoitopaikat Harmillisesti CFS-guru Olli Polo ei tietääkseni ota tällä hetkellä uusia potilaita. Joku kilpirauhasasioita tunteva lääkäri voisi olla hyvä myös, niitäkin on tuossa listassa.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 14, 2017 11:34 

Aloitin melatoniinin ottamalla 1mg ja myöhemmin kokeilin eri annoksia. Isompi annos tuntui tehoavan vähän (alle 3mg ei vaikutusta) mutta yölliseen heräilyyn ei oikein tunnu auttavan mikään. Pitääkin ottaa selvää tuosta glysiinistä, kiitos vinkistä! Magnesiumilla olen huomannut vähän vaikutusta, yöstä tulee jotenkin levollisempi, vaikka heräilisi.

Lääkäri arveli öisen heräilyn johtuvan ahdistuneisuudesta ja siksi katsoi anksiolyytin olevan tarpeen. Yöllä herätessäni en ole mitenkään ahdistunut mutta kieltämättä päiväaikaan ahdistusta aiheuttaa huoli tulevaisuudesta, omasta terveydestä ja toimeentulosta.

Kiitos Maija tuhannesti näistä vinkeistä ja ajatuksista! Nyt odotan labrat ja katson sitten seuraavan siirron. Mun hoitohan on tällä hetkellä hajallaan kolmessa eri paikassa joten sekin vähän vaikeuttaa tilannetta kun kukaan ei hoida kokonaisuutta.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 15, 2017 12:04 

Yöheräily on ainakin oman kokemukseni mukaan helpompi hoitaa kuin nukahtaminen. Ajattelin ongelman olevan nukahtamisessa ja siksi suosittelin glysiiniä, joka voi kyllä auttaa molempiin. Minullakaan melatoniini ei pidä unessa, mutta esimerkiksi inositoli tai ashwagandha sen kanssa pitää. Nuo eivät itsessään väsytä yleensä lainkaan, eli ne eivät ole tehokkaita siihen nukahtamisvaiheeseen.

Yöllinen heräily voi johtua myös liian alhaisesta kortisolista, jolloin pieni murunen Kyypakkausta voi auttaa.

Ahdistus ei liity asiaan välttämättä yhtään mitenkään.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 17, 2017 03:54 

Tämä menee taas kokonaan ohi otsikon aiheen, ja lisäksi saattaa olla tyhmä kysymys...

Luin kortisolin puutteesta ja liikaerityksestä. Oireet näyttävät olevan joiltakin osin samoja ja tuli mieleen että entä jos mulla olisikin sitä liikaeritystä? Sitä sai epäilemään mun korkeahko verenpaine (monesti noin 150/90), lihominen ja lihasväsymys. Myöskin paastosokeri oli nyt 5,2 eli ei suinkaan matala.

Ja voisiko liiallisella kortisolilla ja matalalla TSH:lla olla jotain tekemistä keskenään?

Labroista vastaamatta on enää folaatti mutta muuten niissä Hb 136, ferritiini 25, TfR 3,7, B12 >128. Maksa-arvot hieman koholla GT 46 ja Alat 38. Aimmin mulla on ollut Alat 25, vanhoja GT-tuloksia en löytänyt mutta koskaan se ei ole ollut viitearvojen yläpäässä. Maksa-arvot luultavasti menee seurantaan ja jatkan sitä rautaa. Tiedä sitten kannattaako vielä jättää niitä lisäravinteita pois ennenkuin näkee onko niistä hyötyä... Klotriptyliä en ole nyt muutamaan päivään käyttänyt kun ei se ollutkaan se ihmelääke joka sais mut nukkumaan läpi yön ja helpottais siinä sivussa hartia/niska/puremalihasjännitystä.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 17, 2017 10:53 

Mielialalääkkeethän nostavat sokeria ja voivat laukaista diabeteksen.

Profile  

PostPosted: Sun Mar 19, 2017 05:19 

Totta muuten, mielialalääkkeen haitoissa on mainittu muutokset verensokerissa. Mainittu myös muun muassa verenpaineen nousu mutta paineet oli yhtä korkeat jo ennen lääkettä.

Labroissa folaatti oli jopa yli viitearvojen mutta onpa poissuljettu ne puutokset ainakin. Olisi ollut jotenkin "ihanaa" jos uupumuksen syyksi olisikin löytynyt joku yksittäinen tekijä jonka voisi korjata.

Profile  

PostPosted: Sun Mar 19, 2017 07:27 

Kortisolin pitäisi tehostaa kilpirauhasen toimintaa (tai kilpirauhashormonien, lähinnä). En tiedä voiko se laskea TSH:ta. Ylivoimaisesti yleisin lääketieteellinen syy lihomiselle on kuitenkin kilpirauhasen vajaatoiminta.

Maksa-arvojen kohoamiselle veikkaisin syyksi ennemmin lääkitystä kuin noita lisäravinteita, kuten jo aiemmin taisin sanoa. Voi olla Klotriptyl tai hormonilääkitys.

Läpi yön nukuttava ja lihasjännitystä rentouttava lääke kuulostaa baklofeenilta. :-P Sillähän hoidetaan mm. bruksausta. Itse käytän sitä lähinnä nukkumiseen ja lämpötilojen tasaamiseen (ilman sitä kroppa herkistyy enemmän sekä kuumalle että kylmälle).

Itse asiassa korkea folaatti kertoo yleensä MTHFR-mutaatiosta, eli epäaktiivista folaattia kertyy vereen kun se ei pysty muuntumaan aktiiviseen muotoon. Tällöin kyseessä on nimenomaan folaatin puutos, johon auttaa metyylifolaatti, mutta foolihappo voi vain pahentaa asiaa.

Profile  

PostPosted: Sun Mar 19, 2017 09:45 

Tuota mun terveyskeskuslääkäri ei olisi varmasti folaatista tiennyt. Mutta pyydän että ainakin maksakokeet kontrolloidaan lähiaikoina ja kysyn noista muista labroista.

Mun monivitamiini on Life Extension Two-per-day kapseli ja siinä on "L-5 methyltetrahydrofolate calsium salt" (jos tavasin oikein!) Onko se hyvä vai huono? Päivän annoksessa on 400mcg eli periaatteessa voisi ottaa sitä lisääkin? Ennen verikokeita pidin muutaman päivän tauon vitamiineissa.

No mutta baklofeeniahan mun täytyy sitten saada! :D Puren hampaita yhteen päivin öin eikä purentakisko vähennä sitä, myöskään aikuisiällä tehty oikomishoito ei muuttanut tilannetta. Mulle on lihasrelaksantteina määrätty joskus Sirdaludia josta meinasin nukkua yön sekä päivän yhteen mittaan ja Norflexia joka vain kuivatti suuta. Toi baklofeeni taitaa olla astetta vahvempaa tavaraa jota ei ihan kelle vain kirjoiteta mut miten mä haaveilenkaan sellasesta olotilasta että olis oikeesti hartiat, niska ja purentalihakset rennot. Mä jostain syystä saatan ilman syytä jännittää myös esim. jalkoja istuessa. Ne vähätkin voimat lihaksista hupenee tuollaiseen :D

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]