Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 04:41

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Pelkään pahoin, että CFS on
PostPosted: Sat Jul 01, 2017 01:12 

Sairastuin viime syksynä pahaan viruksen aiheuttamaan poskiontelo- ja otsaontelotulehdukseen. Myöhemmin todettiin myös astman kaltainen tila, johon sain lääkkeitä. En ole kunnolla parantunut vieläkään nuhasta ja ääni on jatkuvasti poissa. Nukun koko ajan, eikä se auta uupumukseen. Olen sairauslomalla masennusdiagnoosilla. Se mikä saa mut epäilemään CFS:ää on EKG:ssä "yhden käyrän" poikkeavuus ja pernan suurentuminen, joille ei löydetty selitystä. Tulevaisuus näyttää kamalalta, koska tajuan jo, että vaikka kuinka nukun, se ei tuo mulle entistä kuntoani.Kuka ymmärtäisi minua? En usko, että vain psyykkinen tila aiheuttaa tällaista väsymystä näin kauan.Lääkärit eivät ole maininneet tätä sairautta. Ehkä eivät tunne sitä? Syön masennuslääkkeitä. Ehkä ne auttavat. Voimattomuus on valtava. Välillä jaksan kaikenlaista, mutta kostautuu. Tarvitsen lääkärin, joka osaa analysoida tilanteen...Apuja?

Profile  

Post subject: Re: Pelkään pahoin, että CFS on
PostPosted: Sat Jul 01, 2017 07:15 

Onko varma, että ontelotulehdus oli viruksen aiheuttama, et siis syönyt mitään antibiootteja siihen? Onko mykoplasmaa tutkittu? Onko homealtistus mahdollinen? Auttavatko astmalääkkeet hengitystieoireisiisi? Mitä masennuslääkettä syöt?

Missä päin Suomea asut? Suomen johtava CFS-asiantuntija on Olli Polo Unestassa Tampereella. Sinne voi varata aikoja aina kuun 15. päivä (siitä seuravaalle kuulle), en tiedä koskeeko myös heinäkuuta. Muutamia muitakin CFS:ää tuntevia lääkäreitä Suomessa on, mutta ei valitettavasti läheskään joka puolella maata.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Jul 01, 2017 08:11 

Kiitos kommentista, Maija!
Söin antibiootteja, kortisoneja ja lopulta tehtiin FESS-leikkaus. Se auttoi pahimpaan, mutta oireet palasivat osittain, enkä ole vieläkään tervehtynyt. Ts poskiontelot, nuha, tukkoisuus ja äänen menestys vaivaavat koko ajan. Astmankaltainen tilakaan ei täysin olen poissa noilla lääkkeillä., vaikka lääke helpottikin huomattavasti. Silti nukkuminen jatkuu. Espanjan viikko helpotti hengitystieongelmia niin, että en edes muistanut niitä enää loppuviikosta, kunnes kotiin palattua tulivat taas. Homeongelma on vahvasti mielessä, mutta emme ole pystyneet vielä tutkimaan taloa. Se on tulossa jossain vaiheessa...
Mykoplasmaa ei ole tutkittu. Varasin ajan Vilho Ahola-nimiselle lääkärille, jonka pitäisi tuntea CFS:ää. Haluaisin, että Mykoplasmakin tutkitaan. Paljon on jotutkittu. Vatsan, keuhkojen, sydämen ultraääntä, sydänfilmiä, kilpirauhasarvoja, tulehdusarvoja, ferritiiniä, D-vitamiinia. Kaikki ok, paitsi perna on suurentunut ja sydänfilmissä oli "jokin" arvo poikkeava, mutta ei kuulemma "merkitsevä". Pernaa tutkitaan kahden vuoden kuluttua uudeleen. Nyt sitten vaan nukun ja syön Venlafaxinia. En usko, että nämä kaksi parantavat tätä väsymystä. Homeongelma, mykoplasma, CFS pitää nyt sulkea pois...Sitten vasta uskon, että masennus voi aiheuttaa tällaisen unitaudin. Olisin ihan motivoitunut elämään...

Profile  

PostPosted: Sat Jul 01, 2017 08:46 

Olli Polo olisi nyt hyvä lääkäri, koska hän on CFS:n hoitamisen lisäksi keuhkolääkäri. Tuo nyt olisi ehkä enemmän korva/nenä/kurkkulääkärin heiniä, mutta keuhkotkin kuitenkin mukana.

Jos olo helpotti Espanjassa, niin kuulostaa kyllä siltä, että sisäilmaongelmat liittyvät tähän.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Jul 01, 2017 11:51 

Ehkä Olli Pololle yritän varata aikaa sitten, jos asia ei nyt etene. On aika näköalatonta , kun elämä pysähtyy kokonaan, ei töissä, ison perheen äitinä ei jaksa hoitaa lapsia tarpeeksi. Kaikki tuntuu vain valtavalta rasitukselta ja pakottaa itseään eteenpäin päivä. Hyvää kesää kaikille tällä foorumilla oleville. Suuri myötätuntoni kaikille uupuneille ja apua etsiville.

Profile  

PostPosted: Tue Jul 04, 2017 04:01 

Voimia sinulle, Eevast! Mahtaa olla turhauttavaa ja ahdistavaa, jos ei kykene huolehtimaan lapsistaan niin kuin haluaisi... :cry:

Minulla ei sentään ole sitä murhetta. Muuten oma sairauteni alkoi kyllä samantyyppisesti eli pitkittynyt poskiontelontulehdus, josta jäi väsymyksen ja fyysisen voimattomuuden lisäksi päälle krooninen kuiva yskä. Myös PEF-arvot olivat huonot, minkä vuoksi sain kakkosdiagnoosiksi astman kaltainen oireilu.

Sain myös astmalääkityksen, jonka lopetin, koska siitä ei ollut mitään hyötyä. Aluksi lääkkeiden lopettaminen tosin pahensi yskääni, mutta kyse oli vain vieroitusreaktiosta.

Profile  

PostPosted: Tue Jul 04, 2017 08:45 

Minulla on ollut samantyyppisen oireilun jakso, joka kesti pari vuotta. Minulla syynä oli homealtistus. Siihen suuntaan sinullakin kyllä viittaisi sekä se, että oireet helpottivat ulkomailla että se, että äänen käheytyminen jatkuu sinulla edelleen. Se on ainakin minulla ensimmäinen merkki homeoireista nykyäänkin (äänen käheytyminen ja peukalo- ja rannenivelien särky on aina ensimmäiset oireet mulla hometalossa).

Olen toipunut tuosta homealtistuksesta sittemmin.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]