Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 07:05

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Olenko aiheetta huolissani?
PostPosted: Mon Aug 14, 2017 09:27 

Hei, olen juuri 24 vuotta täyttänyt nainen ja epäilen oireitani krooniseksi väsymysoireyhtymäksi. Sairastelu alkoi tämän vuoden toukokuussa, olin satunnaisesti ripulilla kuun puolen välin aikoihin, ja kuun lopulla sitten parisen viikkoa ihan kokonaan kovassa mahataudissa. (ei ole vieläkään selvinnyt mitä se oli, helikotesti meni mönkään, se pitäisi vieläkin ottaa). Olin melko stressaantunut tuohon aikaan, ja aloin ensimmäistä kertaa elämässäni saamaan paniikkikohtauksia. Soitin ambulansseja muutamia kertoja kovien maha- ja selkäsärkyjen vuoksi, en kyennyt asumaan kotona, muutin äitini luokse.

Mahakivut jatkuivat, sain gastroenterologilta diagnoosin ärtyvän suolen oireyhtymä, mahakivut sijoittuvat aina vasemmalle ylävatsaan. Ylikierroksilla olo ja melkein päivittäiset paniikkikohtaukset jatkuivat kesäkuulle. Lämpöilyä oli tuohon aikaan koko ajan 37,3 - 37,8. Aloin huomaamaan, että kropassa on vikoja; puutumisia, nivelkipuja, väsymystä, kovia päänsärkyjä, huimausta (ja verenpaineen ja sykkeen heittelyä, pahimmillaan seistessä alle sata paineet ja syke 169.) Lisäksi minua oksetti paljon, ja nämä oireet olivat aina aamupäivisin pahimpia. Lepäsin paljon, koko kesä ja heinäkuun otin todella lunkisti.

Lääkäreissä ravattiin, mitään ei ole löytynyt, ehkä hieman alhainen hemoglobiini ja sairaanhoitajan mielestä liikatoiminnan puolelle hieman menevät kilpirauhasarvot. Minulla on masennustaustaa ja sos.tilanteiden pelkoa ja niitä kun ovat lääkärit tonkineet, ovat saanut minut jo psyk. puolelle (jossa olen joskus ollutkin). Seroniliä kokeiltu, aiheuttaa kuvotusta, nyt mirtatsapiini hyvin pienenä annoksena ihan ok. Olen lisännyt lisäravinteita c, d, b-vitamiinit, karnitiini, magnesium, ginko biloba, monivit yms. Syön terveellisesti. Olo on kohentunut hieman, väsymys, päänsäryt ja verenpaineen heitot ovat pahimmat oireet. Minulla on myös yliliikkuvat nivelet. Olen alkanut vanhempana myös epäilemään lievää aspergeria itselläni, sitä löytyy suvusta.

Mitä mieltä? Olli Poloon on oltu yhteydessä viime kuussa, tässä kuussa koitan saada ajan myös. Tuntuu, että liioittelen, eikä lähimmäisenikään minua kovin usko. Toivoton olo.

Profile  

Post subject: Re: Olenko aiheetta huolissani?
PostPosted: Mon Aug 14, 2017 06:34 

Stressi + paniikkikohtaukset + vatsatauti kuulostavat itselleni kovasti lisämunuaisen vajaatoiminnalta/Addisonin kriisiltä... Myös maha- ja selkäkipu ja oikeastaan kaikki muutkin oireet sopivat. Onko sinulta mitattu kortisoli? Paljonko nuo kilpirauhasarvosi ovat numeroina? Voitko laittaa muita testituloksia myös (viitearvoineen), vaikka ne olisivat olleet viitteiden sisällä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Aug 15, 2017 08:29 

Kortisoli mitattiin aamulla; 510, viitteet 138 - 690 nmol/l

Tässä mitattuja arvoja

B-Leuk 5.7 E9/l 3.4-8.2
B-Eryt 4.89 E12/l 3.9-5.2
B-Hb 131 g/l 117-155
B-HKR 0.40 osuus 0.35-0.46
E-MCV 82 fl 82-98
E-MCH 27 pg 27-33
E-MCHC 325 g/l 320-355
B-Trom 286 E9/l 150-360
P -CRP Alle 5 <10
P -K 3.8 mmol/l 3.3-4.8
P -Na 140 mmol/l 137-144
fP-Krea 50 umol/l <90
P -GT 11 U/l <40
P -ALAT 9 U/l <35
fP-Kol 4.5 mmol/l <5
fP-Kol-HDL 1.93 mmol/l 1-2.7
fP-Kol-LDL 2.39 mmol/l <3
fP-Trigly 0.5 mmol/l 0.45-2.6
Pt-GFReEPI 131 ml/min/1.7 >90
B-La 2 mm/h 1-20
fP-Gluk 5.3 mmol/l 4-6
S-TSH 0,75 (pari viikkoa myöhemmin 1.4) mU/l 0.4-4.5
S-T4-V 16 10 - 21

Ja tuosta mahataudista sen verran, että juurikin ripulitauti oli sen pari viikkoa, ei oksennustauti...

Profile  

PostPosted: Wed Aug 16, 2017 01:48 

Onko vatsa tähystetty?

Profile  

PostPosted: Wed Aug 16, 2017 08:13 

Veriarvoissa ei ole muuta merkille pantavaa kuin punasolujen koko (MCV) alarajalla. Rauta-arvoja voisi tsekata, esim. ferritiini, ja kokeilla rautalisää. Minulle MCV oli vuosikausia alarajalla tai alle. Kilpirauhasarvot eivät viittaa mitenkään liikatoimintaan.

Paniikkikohtaukset voisivat johtua stressistä ja jos on aspergerisyyttä, niin vielä helpommin niitä voi olla varsinkin sosiaalisesta paineesta.

Voi olla, että olet sairastanut esim. nororipulin ja se on jättänyt kunnon huonoksi.

Yksi mahdollisuus huonolle ololle on kuivuminen kuumilla ilmoilla tai reippaassa kävelyssä tai työskentelyssä. Pitää juoda tarpeeksi, ei kuitenkaan liikaa.

Lämpöarvosi ovat naiselle ihan normaaleja, vaihtelevat kuukautiskierron mukaan (jos se sinulla toimii normaalisti).

Pitkästä kokemuksesta voin kertoa, että pienet virusinfektion poikaset aiheuttavat kummallisia häiriöitä monella taholla elimistössä, useimmiten juuri sykkeessä ja verenpaineessa, joskus pienenä ylimääräisenä limanerityksenä nielussa, lihaskipuina jne. Minulla on nykyään syke normaalisti melko tasainen eikä riehaannu liikaa rasituksessakaan, mutta sitten joskus jo tuolilta ylösnousu nostaa sykkeen paljon yli sadan. Silloin arvaan, että jotakin on kehossani tekeillä. Nämä sydämen herkkyysjaksot menevät minulla yleensä kyllä parissa päivässä ohi.

Pieniä aamuetomisia oli pari viikkoa sitten, hengitysvaikeuksia ja muita. Mutta ne ovat menneet pois. Ajatten niin, että meitä uhkaavat monenlaiset bakteerit ja virukset, mutta puolustusjärjestelmä nujertaa ne useimmiten ennen kuin taudit pääsevät kunnolla iskemään. Oireet johtuisivat näistä "hyökkäyksistä".

Olet varmaan ns. "erityisherkkä" ihminen, usein aspergeriläiset ovat sellaisia. Erityisherkkyydestä on alettu viime aikoina puhumaan. Lue netistä siitä.
Minä olen paljon, monenlaisia oloja kokenut, mutta nykyään voin aika hyvin.

Profile  

PostPosted: Wed Aug 16, 2017 10:09 

Minä en usko norovirukseen syynä, se on useimmiten hyvin lyhytkestoinen oksennustauti eikä pitkä ripulitauti. Voihan se olla joku virus, mutta myös jotain muuta, esim. kroonisen suolistosairauden pahenemisvaihe. Onko siis tulehdukselliset suolistosairaudet ja keliakia suljettu pois? Joskushan bakteeri-infektion aiheuttamat vatsataudit voivat johtaa pysyvään sairastumiseen (etenkin selkärankareuma ja muut nivelsairaudet), varsinkin jos on HLA-B27-geenimuoto.

Uskon, että paniikkikohtauksillakin on fyysinen syy (eikä esim. stressi), koska ne tulivat niin samaan aikaan kuin liuta fyysisiä oireita. Itselläni ne olivat yksi ensimmäisiä CFS-oireita ja johtuivat sympaattisen hermoston häiriötilasta. Onneksi pääsin niistä eroon jo 2003.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Aug 16, 2017 11:03 

Kiitos vastauksista.

Vatsaa ei ole tähystetty, gastroenterologi määräsi vain huonoja bakteereja tappavaa antibioottia (Trikozol) jota vajaan viikon söin, en huomannut paljoa eroa. Maha on nyt jo rauhoittunut, kutakuinkin normaali nyt. Tulehdukselliset suolistosairaudet on poissuljettu, samoin keliakia, koska olen ollut viljaton vuosia. Atopian takia.

Stressiä on ollut ennenkin, tällaisia oireita ja paniikkikohtauksia ei ikinä; melkein joka aamupäivä saa olla varpaillaan, että koska alkaa pyörryttää, oksettaa ja puutumaan paikat. Myös sydämen rytmihäiriötä esiintyy. Aamuisin ja iltaisin on alkanut myös korvat tinnittämään, sitä ei ole ennen ollut. Silmien valoherkkyys ja kipeys on myös alkanut viime kuukausina. En tiedä onko se normaalia, jos kuukauden putkeen on koko ajan lämpöä. Kuukautiset ok kuitenkin.

Pololle ajat loppu syyskuulle, lokakuulle koitan uudelleen. Olen kyllä psyk. puolen lääkäreihin säännöllisesti yhteydessä, pakosta, vaikka olen hyvin varma, ettei oireeni ole kaikki psyykkisistä syistä johtuvia.

Profile  

PostPosted: Wed Aug 16, 2017 03:46 

Minulla nororipuli oli rankka tauti, useita päiviä, ei oksentelua lainkaan. Lisäksi oli muuta infektiota ja jatkuva eteisvärinä. En muista milloin olisin elämässäni oksentanut. Ai niin, elämäni pahimmassa taudissa 1999 oksensin. Taudin syy jäi epäselväksi. Ei ollut mononukleoosi. Valkosolusuhteet olivat sen jälkeen sekaisin koko vuoden.

Maitohappobakteereja kannattaa syödä. Minulle sopii DDS plus.

Profile  

PostPosted: Thu Aug 17, 2017 07:49 

Alhainen verenpaine ja korkea pulssi tekee mulle paniikinomaisen ja oksettavan olon (POTS-oireilu).

Tuohon on moniakin hoitoja, täältä voi hakusanalla POTS etsiä aiheesta ketjuja. Minulla toimii parhaiten nikotiinipurkka, mutta mun lisäksi tiedän vain kaksi ihmistä, joilla se on käytössä (ja toimii), joten otos ei ole kovin suuri. Siitäkin on kyllä täällä ketju.

Kilpirauhasen liikatoimintaa sinulla ei noilla arvoilla kyllä ole, koska T4-V on täysin normaali ja myös TSH on viitteissä. Omituinen tulkinta hoitajalta, että nuo arvot olisivat liikatoimintaan viittaavat.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]