Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 04:07

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: MS-tautia muistuttavat oireet - CFS?
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 10:05 

Minulla on eräs läheinen ystävä, jonka epäilen kärsivän cfs:stä. Virallista tautiluokitusta hän ei ole oireilulleen saanut, mutta lääkärien mukaan kyse on kuitenkin ms-tautia muistuttavasta oireilusta, joka vaikuttaa aivoihin ja keskushermostoon. Hänellä on lukuisia niistä oireista, mitä täälläkin on ollut!
Mitkä ovat niitä lopullisi kriteerejä, millä tauti voidaan diagnosoida?

Lukiessani täältä muiden juttuja, olen myös alkanut pelkäämään, että itselläni olisi jotain samantyyppistä, mutta todella paljon lievempänä versiona kuin ystävälläni, joka on pyörätuolissa. Minun on todella vaikeaa toimia ns. normaali tilanteissakaan, jos tunnen itseni väsyneeksi. Minulla on ihan ihmeellistä kömpelyyttä. Aamulla noustessani ylös, tiputtelen jatkuvasti tavaroita, nostan ylös kunnes tiputan taas. Kolhin jäseniäni kynnyksiin, oven karmeihin, pöydän kulmiin jne. Usein käteni tärisevät, välillä koko kroppa. Saan kirjoittaa asioita ylös, jotta muistan ne. Pitkän paikallaan olon jälkeen, (esim. leffassa) jalat ovat niin puutuneet että tuntuu hankalalta nousta ylös. Olo tuntuu huteralta ja otan tukea muista tuoleista ja käsinojista yms. Muutaman kerran olen pyörän jättänyt jonnekin, ja parin tunnin kuluttua olen saanut kiertää kaikki läheiset paikat läpi etsimässä sitä. Sydämen tykytystä, huminaa päässä, voimattomuutta, keskitymmiskyvyttömyyttä ja vaikka mitä muuta on vielä. Olenko luulotautinen, vai onko jotain oikeasti vialla?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 10:22 

Diagnostisia kriteereitä on useammatkin. "Viralliset" (ihan ok, mutta epäspesifit) ja paljon spesifimmät kanadalaiset kriteerit löytyvät molemmat tältä sivulta: http://cfs.gehennom.org/oireet.html Siellä myös kerrotaan asioita, jotka viittaavat vahvasti CFS:ään (tai johonkin muuhun). Valitettava tosiasia on, että ystäväsi ei todennäköisesti kannata hankkia virallista CFS-diagnoosia, vaikka hän sitä sairastaisikin.

Omiin oireisiisi moni lääkäri sanoisi varmaankin, että paniikkihäiriö. Sillä selitetään nykyään kaikki epämääräiset oireet, jos niihin liittyy esim. sydämentykytystä tai sekavuuden tuntua. En voi suoraan sanoa, että oireesi kuulostaisivat selvästi CFS:ltä, mutta ei nyt tule mieleen erityisesti muutakaan sairautta, johon ne selvästi sopisivat.

Jos liikunta ja henkinen rasitus uuvuttaa suhteettoman paljon, CFS olisi todennäköinen vaihtoehto. Jonkinlainen verenkiertohäiriö voisi selittää kaikki oireesi, mutta sellainen kuulostaa epätodennäköiseltä, koska oletan, että olet kohtuullisen nuori. Paha ortostaattinen hypotensio (tai muu dysautonomia) ja antifosfolipidioireyhtymä saattaisivat olla vaihtoehtoja. Myös liika stressi/burnout voisi olla syyllinen, mutta tämän olisit kai itsekin huomannut.

Kannattaisi mielestäni kuitenkin mennä lääkäriin. Jos tämä syyttää luulosairaaksi, ei kannata silti vielä luovuttaa vaan yrittää päästä testeihin, vaikka sitten toisen lääkärin kautta, jos ei muu auta.

EDIT: Varmaan myös anemia ja B12:n puutostila olisivat mahdollisia syitä oireisiin. Yksi teoreettinen mahdollisuus olisi Parkinsonin tauti. Anemiaa ja mahdollisesti B12:n puutosta lukuunottamatta kaikki ovat kuitenkin paljon CFS:ää harvinaisempia vaivoja.

Profile  

Post subject: niin
PostPosted: Wed Mar 05, 2008 07:24 

Voi olla, ettei minulla sitä kuitenkaan olisi. Tosiasiassa kuitenkin mulla on selkeesti kevät sellainen pahempi kausi, mutta kesä ja alkusyksy on selkeesti helpompaa. Ja mulla on myös sellaisia jaksoja välissä, jolloin olen selkeäsi pirteämpi ja tehokkaampi. Silti tuntuu monesti, että on aina jotenkin väsähtänyt. Ja jotkut tietyt hommat vie minulta ikuisuuden verran aikaa. Olen myös miettinyt tota paniikkihäiriötä, uusissa tilanteissa olen aivan hukassa, ja tuntuu etten osaa toimia. Tyyliin että menen uuteen työpaikkaan, jossa käskevät minut keittämään kahvia, niin tuntuu että on niin hukassa kaiken uuden keskellä, että kahvin keittäminenkin tuntuu hankalalta.

Ainakin ystäväni lukuisiin oireisiin cfs näyttäisi täsmäävän hyvin. Hän ei pysty lukemaan, kärsii epilepsiasta, tasapaino todella huono, hiusten lähtöä, muisti ongelmia jne jne. Onneksi hänellä on käytössään avustaja, jotta saa hoidettua asiansa.

Profile  

Post subject: niin
PostPosted: Wed Mar 05, 2008 07:25 

Voi olla, ettei minulla sitä kuitenkaan olisi. Tosiasiassa kuitenkin mulla on selkeesti kevät sellainen pahempi kausi, mutta kesä ja alkusyksy on selkeesti helpompaa. Ja mulla on myös sellaisia jaksoja välissä, jolloin olen selkeäsi pirteämpi ja tehokkaampi. Silti tuntuu monesti, että on aina jotenkin väsähtänyt. Ja jotkut tietyt hommat vie minulta ikuisuuden verran aikaa. Olen myös miettinyt tota paniikkihäiriötä, uusissa tilanteissa olen aivan hukassa, ja tuntuu etten osaa toimia. Tyyliin että menen uuteen työpaikkaan, jossa käskevät minut keittämään kahvia, niin tuntuu että on niin hukassa kaiken uuden keskellä, että kahvin keittäminenkin tuntuu hankalalta.

Ainakin ystäväni lukuisiin oireisiin cfs näyttäisi täsmäävän hyvin. Hän ei pysty lukemaan, kärsii epilepsiasta, tasapaino todella huono, hiusten lähtöä, muisti ongelmia jne jne. Onneksi hänellä on käytössään avustaja, jotta saa hoidettua asiansa.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]