Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 03:34

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Epätoivoa ilmassa
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 08:42 

Hei vaan kaikille. En tiedä olenko ollenkaan oikeassa paikassa, löysin tänne foorumille sattumalta etsiessäni syitä ja seurauksia jo vuosia jatkuneeseen epätietoisuuteen. Miut saa heittää pihalle, jos olen väärässä paikassa ;) Toivon siis mahdollisia kommentteja seuraavanlaiseen sairauskertomukseen, kiva jos joku sen jaksaa loppuun lukea:

Olin pienenä likkana varsin terve yksilö, jos tapaturmia ei lasketa mukaan..joskus vuonna 1993, siis ollessani 15-vuotias, vatsani alkoi reistailemaan ripulin muodossa. Kävin laktoosirasituksen, ok, lievä laktoosi-intoleranssi ja hyla-tuotteilla eteenpäin. Tuolloin otettiin myös keliakia testi ->neg. Lähdin opiskelemaan -94, jonka jälkeen en sitten tervettä päivää olekkaan nähnyt. Sairastuin tuona talvena 3kk kestäneeseen hinkuyskään + jälkitauteihin (angina, mononugleosi, keuhkoputken-, poskionteloiden-, korvien ym. tulehduksiin). Tuon kamalan talven jälkeen korvaani pesiytyi pöpö, jonka seurauksena korvakäytävä tukkeutui kovasta, lähes mustasta eritteestä. Vaiva saatiin pois pitkällä kuivahoidolla, eli korvaa ei saanut kastella kuukausiin. Infektiokierre on oikeastaan jatkunut tuon talven jälkeen jatkuvana samoin vatsaongelmat.

Vuonna -98 kärsin munasarjakystista, -99 minulla oli kolmoishermosärky, -00 tulin raskaaksi, joka sekään ei mennyt kovinkaan hyvin, supistukset vaivasivat alusta asti. Ensimmäisen synnytyksen jälkeen olin todella väsynyt, en masentunut, vaan väsynyt. En muista, tehtiinkö ensimmäinen vatsalaukun tähystys ennen vai jälkeen tuon raskauden, mutta jossain tuossa vaiheilla ja kaikki oli ok. Eläminen kävi minulle todella raskaaksi, vatsa ja infektiot vaivasivat jatkuvasti. Neuvolassa kysyttiin onko kaikki ok, vastasin, etten ole ikinä ollut näin väsynyt. No, vastaus oli:sulla on pieni lapsi, sun täytyy olla väsynyt, olisit epänormaali jos et olisi! Selvä, superäidiksi oli ryhdyttävä! En valittanut vaikka mies oli paljon poissa. Hoidin kodin, lapsen ja koiran jatkuvassa kuumeessa ja mitä kummallisimmissa taudeissa. Toinen lapsemme syntyi -04, jonka jälkeen olen ollut tottakai, vielä väsyneempi...Ja kuten arvata saattaa, neuvolan kommentti: sullahan on kaksi pientä lasta...oli jo menettänyt sisällön.

Vuonna 2005 sairastin keuhkokuumeen ja kävin taasen kerran vatsan ja paksusuolen tähystyksissä, suoliston mangneettikuvauksessa ja tuhansissa verikokeissa, eikä mitään. Ärtynyt paksusuoli sulla varmaan on, tokaisi lekuri, syö mitä pystyt. Aha, se siitä sitten ja taas rooli päälle...Kesällä 2006 tilanne oli siinä pisteessä, etten saanut pidettyä itseäni enää hereillä. Nukuin jatkuvasti, jopa 16h/pvä, jopa niinä päivinä, kun mieheni oli töissä ja lapset kotona...Yleiskunto heikkeni, lihosin, elin kuin unessa, en pystynyt ajamaan autolla kuin pieniä matkoja, nukahtamisen riski oli liian suuri. Tuolloin päätin, että nyt loppuu, ei pienet lapset tällaista aiheuta! Hakeuduin yksityiselle lääkärille, joka verikokeiden ja sydänfilmin jälkeen ilmoitti, että sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa. Jes, vihdoinkin lääkitys ja entinen virkeä elämä takaisin! Odotin kuukauden, ei vaikutusta, 3kk, 5kk, puoli vuotta, vuoden, eikä mitään. Tyroksiinin annos on ollut jopa 2tabl/pv, jolloin verikokeissa näkyi jo liikatoiminnan merkkejä ja annos pienennettiin 1,5tabl/pv, joka siis tälläkin hetkellä menee.

Viime syksynä, eli -07, kävin työhöntulotarkastuksessa ja ensimmäistä kertaa kuulin ulkopuolisen suusta, ettei tällainen elämä ole normaalia, vaan syy oireisiin on löydettävä! Nyt olen juossut verikokeissa ja tutkimuksissa eri alojen lääkäreillä ja lisää tutkimuksia on varattu. Kaikki tähänastiset tulokset on olleet suurinpiirtein ok. Selkeästi kohonneita on s-korsol (965nmol/l) eikä ihme ja s-tpoab (412kU/l) kun taas s-tsh on 0,03mU/l...Ensi viikolla otetaan aika monta uutta pakettia ja toukokuun alussa on koko vatsanalueen ultra, lääkäri sen jälkeen.

Tuossa kamalan pitkässä tekstissä ei siis ole oireistani kuin murto-osa. En ole enää kykenevä kirjoittamaan kunnolla, koska sanat ovat hukassa. Eli, laitan nämä nykyiset oireet nyt tässä nätissä jonossa: Väsymys, lämpöily (nykyinen norm. 37,3, ennen 36,5), jatkuvat infektiot (väh 1/kk), raajojen puutuminen, muistin heikkous, hukatut sanat kesken lauseen, tai sitten koko lause unohtuu, kun sen pitäisi tulla ulos, jatkuva palelu, vatsakrampit ja ripuli (paino ei kuitenkaan laske), lihasheikkous, koko elimistön puutumistila, vaikeaa selittää, mutta kävellyn kilometrin jälkeen tuntuu, ettei enää edemmäksi pääse. Kärttyisyys, huonot hermot, nesteen kertyminen raajoihin. Kurkkukipu ja ajoittaiset päänsäryt jne..

Onko tuttua? Kommentteja, mielipiteitä?

Kysy, jos haluat tietää jotain. En ole todellakaan varma, muistinko kirjoittaa kaiken mitä piti...

:roll:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 08:54 

Tervetuloa foorumille. Kyllä tuo CFS:ltä kuulostaa, joten etköhän ole ihan oikeassa paikassa. En ollut yhtään yllättynyt, kun osuin tuossa tekstissä kohtaan TPOAb eli kilpirauhasvasta-aineet. Osa oireistasi voi hyvinkin selittyä vajaatoiminnalla - ei labroista näe milloin kilpirauhasarvot ovat oikeat, vaan siitä että ihminen on kunnossa, tai _oireet_ alkavat viitata liikatoimintaan (jolloin annosta pienennetään).

Autoimmuuni kilpirauhasen vajaatoiminta on CFS:ssä hyvin yleistä. Muut oireethan se melkein selittäisi, mutta ei esim. lämpöilyä tai ripulia. Periaatteessa kyseessä voisi olla jokin autoimmuunisairaus kuten SLE, mutta oletan että ne on kaikki suljettu pois. Ovatko lääkärit esittäneet omia epäilyksiään?

Sanon samaa kuin muillekin uusille yleensä: jos asut pk-seudulla tai lähistöllä, yritä saada lähete HYKSin infektiopolille. Jos Tampereen seudulla, niin TAYSin unipolille. Lisäksi suosittelisin pätevän endokrinologin etsimistä esimerkiksi Kilpirauhasfoorumin avulla.

Paras hoito olisi varmaankin pieniannoksinen naltreksoni eli LDN, koska se auttaisi autoimmuunityroidiittiin ja todennäköisesti myös CFS:ään (jos sinulla se on, jos on jokin muu sairaus CFS:n sijasta, se auttaisi todennäköisesti silti). Sitä on vaan kovin vaikea saada, ellei lääkäri ole hyvin ennakkoluuloton. Vatsavaivoihin suosittelisin Idoform-probioottia, jos et sitä käytä. Vaikka olisit kokeillut Lactobacilluksia tuloksetta, niin kannattaa kokeilla tuota silti. Lihasheikkouteen yms voisi auttaa lisäravinne nimeltä lipoiinihappo (jos syynä ei ole pelkkä hypotyreoosi).

Paljonko laskosi (ESR) on ollut verikokeissa (jos et ole samaan aikaan sairastanut akuuttia infektiota?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 09:53 

Kiitos Maija vastauksesta ja vinkeistä! Voi kun osaisin sanoa mitä kaikkea on jo verestä tutkittu. Jos ois skanneri, niin voisin sulle nuo tulokset vaikka laittaa. Lasko (B-La) on ollut 7.2.08, 6mm/h. Tuollaista ESR:ää ei löydy näistä lapuista.

Valitettavasti en asu sielläpäin, vaan Keski-Pohjanmaalla. Seuraava aikani on laitettu K-P:n keskussairaalan "mysteerienratkaisija" lääkärille, katsotaan nyt mitä tuleman pitää. Häntä on kyllä kaikki muut lääkärit suositelleet, joten täytyy nyt luottaa siihen, käsittääkseni hän on endokrinologi.

Niin joo, autoimmunotutkimukset fS-RF, S-Kyhemag, S-ANA normaalit S-Kryog-O negatiivinen.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 09:58 

Niin ja johan unohdin...lääkärit siis eivät ole sanoneet tai epäilleet mitään, laittavat mut vain aina eteenpäin seuraavalle lääkärille, kun eivät saa irti mitään nuista tuloksista :?

Profile  

Post subject: Re: Epätoivoa ilmassa
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 10:25 

Henna wrote:
...nykyiset oireet nyt tässä nätissä jonossa: Väsymys, lämpöily (nykyinen norm. 37,3, ennen 36,5), jatkuvat infektiot (väh 1/kk), raajojen puutuminen, muistin heikkous, hukatut sanat kesken lauseen, tai sitten koko lause unohtuu, kun sen pitäisi tulla ulos, jatkuva palelu, vatsakrampit ja ripuli (paino ei kuitenkaan laske), lihasheikkous, koko elimistön puutumistila, vaikeaa selittää, mutta kävellyn kilometrin jälkeen tuntuu, ettei enää edemmäksi pääse. Kärttyisyys, huonot hermot, nesteen kertyminen raajoihin. Kurkkukipu ja ajoittaiset päänsäryt jne..

Onko tuttua? Kommentteja, mielipiteitä?

Kuvailetpa hyvin mun oireita :roll: Kaikki täsmää niin hyvin paitsi tuo nesteen kertyminen, sitä ei mulla ole eikä infektioita ihan noin tiuhaan. Olen siis sairastanut kohta 6 vuotta, mitään ei ole löytynyt. Eri lääkityksiä on kokeiltu, mulla ei ikävä kyllä tuo LDN:kään auttanut, mutta kannattaa kyllä kokeilla jos mahdollista. Ainoa mikä jotenkin mulla auttaa tähän väsymykseen on Dexedrine, mutta reseptiä siihen voi olla vaikea saada. Ja sitäkään ei saa nyt apteekista ainakaan puoleentoista kuukauteen, maahantuojalla ongelmia... Kamalaa on ollut ilman, paljon mitään ei jaksa tehdä. Korostan siis vielä, että tuokaan lääke ei pysyvää hoitoa ole, mutta tilapäisesti ainakin auttanut. Mutta kannattaa kyllä kokeilla noita Maijan suosituksia ensin, jos eivät tunnu tehoavan niin sitten nuo dexet voisivat ehkä olla vaihtoehto. Kerrothan tännekin mitä tuo tuleva "mysteerienratkaisija" ehdottaa, mielenkiintoista kuulla muidenkin lääkärien mielipiteitä.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 10:25 

Hakeudu nyt ainakin kunnolliselle kilpirauhasasiantuntijalle. Kilpparijutut voivat olla hyvin vaikeita oireineen. Oireet voivat mennä ristiin liika- ja vajaatoiminnan kanssa, eli ripulia voi olla vajaalla jne. Mullakin on kilpparilääkitys, ja melkein joka käänteessä lääkärit olisivat olleet poistamassa sitä tai ainakin vähentämässä. Nyt kokeilen monille paremmaksi osoittautunutta lääkettä Armour Thyroidia. Joillakin henkilöillä arvot (T4V, T3V) saattavat olla suuret, mutta aine ei mene solutasolle niin kuin pitäisi.
Rekisteröidy kilpirauhasfoorumille, saat paljon tietoa sieltä. Kirjautumatta et näe kaikkia keskusteluja, esim. lääkäreistä ja lääkityksestä.
Voihan sulla olla sekä cfs että kilpirauhasen vajaatoiminta, monilla cfs:läisillä on tuo kilpparivajis lisänä. Jotkut pöpöt, esim Mycoplasma voivat solujen sisällä pitkään muhiessaan aiheuttaa puolustusjärjestelmän sekoa, autoimmuunireaktioita, esim. kilpirauhasen tulehdusta. Mykoplasma on yksi epäilty cfs:n aiheuttaja. Epstein Barr, mononukleoosin aiheuttajakin on epäiltyjen listalla.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 11:46 

Tottakai tulen kertomaan mitä tuleman pitää!

pulla: juu toi mun vatsahan on ollut ihan mahdoton jo puolet mun elämästäni, eli siihen ei kyllä kilpparit oo vaikuttanut.

Asuimme Tampereella silloin, kun vajaatoiminta todettiin. Lääkäri, jolla yksityisesti kävin, on ehkä paras mitä sieltä suunnalta löytyy, toisaalta hänen ammattietiikkansa on jo unohtanut ihmisen ihmisenä. En esim. ole saanut b-lausuntoa sairaudestani, eikä kyseinen lääkäri kirjoittanut virallista diagnoosia sairaudesta, vaikka täällä olevat lääkärit sitä pyysivät, lähetti vain postitse minun paperit ja varmaankin odotti, että joku tekee likaisen työn hänen puolestaan. No, vissiin on omaakin tyhmyyttä mukana, kun ei aina tajua kaikkea vaatia.

Toivon vain jo lasteni takia, että saisin joskus apua, terveydentilastani kärsii liian moni lisäkseni.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 11:22 

Mahantähystyksessäkö ei löytynyt helikobakteeria? Mulla loppuivat ripulit siihen hetkeen, kun sain helikobakteerihäädön v. 2006. Heliko oli mahassa, en tiedä oliko jotain muitakin pöpöjä suolessa. Häätökuuri on aika rankka, 1 viikko. Mahani oli tähystetty aiemminkin, mutta helikoa ei silloin sanottu olevan. Toisaalta taas sanotaan, että heliko saadaan yleensä lapsena. Voisiko se joskus jäädä huomaamatta mahantähystyksen aikana otetuissa näytteissä? Helikon toteamiseksi on olemassa myös verikoe ja puhalluskoe.

Vatsakramppeja oli minulla nuorempana. Oliko ne sitten ovulaatiota vai mitä. Lieneekö silloin jo ollut endometrioosi.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 11:40 

Ei ole löytynyt vatsalaukusta mitään, hieman ärtynyt se on ollut, muttei muuta. Neljä kertaa oon tuossa tähystyksessä käynyt ja uusi aika on taas tulossa. Kaksi kertaa on paksusuoli tähystetty ja kerran ne mangneettikuvat otettu. Mangneettikuvissa gastroenterologi huomasi ohutsuolen lopussa paksuuntumaa, jonka sitten kokeeseen lähettänyt sisätautilääkäri kumosi..

Voi kun muistaisin missä kummassa mun kaikki paperit on, ois helpompi kattoa suoraan niistä, ettei puhu vahingossa potaskaa...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 07:30 

Kyllä tuo gastroskopia on luotettava helikon toteamisessa, täytyy olla tosi huonot palat jos ei niissä näy helikoa vaikka sellainen olisi. Tämä käsitys mulle ainakin on jäänyt. Mullakin on ollut kaikenlaisia vatsaongelmia ties kuinka kauan, siis jo ennen CFS:ää, mutta sen myötä ovat pahentuneet. Helikoa ei ole ollut ( tehty sekä gastroskopia että puhalluskoe ), eli jostain muusta johtuvat. Tähystyksissä ei ole mitään selittävää tekijää löytynyt. Ne krampit on vaan tosi inhottavia välillä, ja kun ei niihin oikein tunnu mikään auttavan ( olen joskus Litalginia kokeillut, mutta harvoin auttaa ). Nyt jotenkin on siirtyneet ylemmäksikin, eivät tunnu niin selkeesti suolistossa olevan vaan jotenkin mahakin reagoi. Ja pahoinvointiakin on usein. Eivät siis mitenkään liity kuukautiskiertoon vaan nimenomaan mahaaan ja suolistoon. Kertokaas jos joku on keksinyt jotain mikä noihin auttaa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 07:41 

Väliaikatuloksia uusista labroista; TPO vasta-aineet edelleen koholla.

ChpnAb, lausunto: potilas sairastanut c. pnemoniae infektion, ajankohtaa ei voi määritellä.

VirAb, lausunto: pitkähkön seuranta-ajan kuluessa todetaan nousu B-vasta-aineissa, mikä sopii tuoreeseen influenssa B-infektioon.

CMV vasta-ainetaso korkeahko, mutta vakaa.

CMVAbG, lausunto: korkeahko IgG vasta-ainetaso. positiivinen IgM.

EBVAbG, lausunto: potilaalla IgG vasta-aineita, mutta ei IgM, joten ei primaari-infektiota.

MypnAbG, lausunto: Korkeahko IgG vasta-ainetaso. IgM positiivinen, osoituksena tuoreesta infektiosta.

Ensi kuulle luvassa luuydinnäyte ja se ultra. Oispa vain kiva kun pääsis kunnon lääkärillekkin joskus

:?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat May 10, 2008 09:29 

Väliaikatietoja taasen. Maanantaina kävin kokovatsan alueen ultrassa, jossa yllätys yllätys, ei ollut mitään näkemisen arvoista. Elimet oli siellä missä pitikin ja normilta näyttivät.

Kävin sitten samalla endogrinologisella kysymässä mahdollisista uusista tutkimusajoista ja lääkäriajasta. No, Keskipohjanmaan keskussairaalassa on yksi lääkäri, joka ottaa luuydinnäytteitä. Hänen mielestään sen tekemiseen ei ole nyt sitten kuitenkaan ole enää aihetta :shock: Syytä tähän ei kerrottu! Tutkivaa lääkäriäkään mulla ei kuulemma enää ole, vaan ens maanantain gastroskopian jälkeen aika laitetaan sille, jolla aikoja on :? Voi himputti, tätä vähän pelkäsinkin, kohta mulle on varmaankin varattuna aika psykiatriselle...

Työt on nyt siis syksyyn asti jäissä, vaikka olisin pomon puolesta voinut jatkaa. Pinna on kireempi kuin koskaan, räjähdän todella pienistä asioista, joka ei ole luonteelleni tyypillistä...Uusimpana peikkona on tullut jonkinnäköiset pakko-oireet. Esimerkkinä eilis aamuna hampaat pestyäni ja harjan jo pois laitettuani pesin hampaani sitten uudestaan, vaikka tiedostin, ettei niin olisi tarvinut tehdä, se oli oikeasti todella pelottavaa!

Maija, miltä noi mun verikokeiden tulokset susta näyttivät? Yritänkö hakeutua johonkin toiseen kaupunkiin vaikka yksityiselle, vai mitä teen? Hyvät neuvot olis nyt tarpeen, mä haluun tietää mikä mua vaivaa :(

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat May 10, 2008 09:47 

En osaa noista verikokeista paljoa sanoa. Voi olla, että sinulla on useampiakin kroonisia infektioita, voi olla että ei ole. Antibioottikuuri olisi varmaankin aiheellinen ja ehkä lisäannos kilpirauhashormonia (tai erilainen kilpirauhaslääke). En näe hirveästi syytä luuydinnäytteen ottamiseen, se on kuitenkin hyvin kivulias toimenpide, enkä keksi mitä sieltä voisi löytyä paitsi leukemia tai myelooma, joilta sairautesi ei kyllä vaikuta. Tietysti tosi inhottavaa jos tutkimukset nyt jätetään tähän. Voisit yrittää saada lääkäreitä ottamaan yhteyttä HYKSin infektiopolin Ville Valtoseen, jos edes antibiootteja pääsisit kokeilemaan.

Suosittelisin tulemaan Olli Pololle Helsinkiin, mutta en tiedä pystyisitkö moisen reissun tekemään. Ei vaan tule oikein muita lääkäreitä mieleen kuin pk-seudulla olevia.

Minulla on muuten nykyään aika paljon vatsakramppeja myös. :-/ Esim. aina aamuyöllä/aamulla kun käyn vessassa (yleensä kaksi kertaa yössä) ja menen takaisin nukkumaan, hetken päästä iskee yleensä hirveät krampit. En oikein ymmärrä mikä ne laukaisee.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat May 10, 2008 12:36 

Henna, tuo sinun tilanteesi on hyvin tuttu mullekin. Siitä sitten ahdistuu, kun ei ole oikein kenenkään hoidossa, täysin yksin oireinensa. Pinna kiristyy ja olo on hirveä. Minusta tuossa tilanteessa pitäisi olla joku lääkäri, joka ohjaa tutkimuksia, että mitä sitten tehdään. Minäkin olen menossa Helsinkiin taas uudelle lääkärille.

Profile  

Post subject: Re: Epätoivoa ilmassa
PostPosted: Sat Jul 03, 2010 07:46 

Mulla on joskus kivutonta suolistokramppia, jolloin uloste on ohutta.

Nyt otan esille muut lihaskrampit, erityisesti alaraajoissa. Molemmat pohkeet, varsinkin oikea, ovat tiukan kipeät viikon verran öisin tai aamuisin tulevista krampeista. Usein krampit ovat sellaisissa lihaksissa tai kohdissa, että jalan vastakkaisjännittäminen ei onnistu. Ei tiedä, mihin päin pitäisi jännittää. Voihan siellä olla sisäisiä suonikohjuja, jotka aiheuttavat niitä. Keuhkoni ovat huonossa kunnossa ja keuhkovaltimopuolella sydämessä on liikaa painetta. Vaikuttaakohan tämä laskimoihin alaraajoissa...

Olen nyt antibioottikuurilla, ja tänään erityisesti meinaa olla kramppeja vaikka missä. Olen yrittänyt juoda merisuolavettä, syödä banaaneja ja magnesiumsitraattia. Kyllähän mulla oli ripulia parina päivänä, mutta nyt on vähän normaalimpaa. Mitenkähän saisin tuon suola- ja nestetasapainon kuntoon. Täytyy lähteä nyt lämpimään suihkuun lämmittelemään raajojani.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]