Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 25, 2017 08:24

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 10, 2008 10:29 

...

Last edited by helen on Fri Jan 04, 2013 02:23, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 11, 2008 12:55 

Onko se neurologi siellä TYKSissä vielä?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 12, 2008 05:21 

Kyllä hän ilmeisesti siellä vielä on.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 12, 2008 09:45 

Hyvä, että varoitit, oon nääs huomenna menossa...
Kuulemma ei ole sama neurologi kuin viimeksi.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 13, 2008 04:19 

Pulla: Toivottavasti kaikki meni hyvin TYSK:issä! En oikein viitsisi kirjoittaa kenenkään lääkärin nimeä tänne forumiin. Ehkä tällä lääkärillä oli huono päivä (PMS?), vaikka osastohoitaja kyllä sanoi että hän on aika äkkijyrkkä, tai jotain siihen suntaan. Sen takia päättelin että tämä sama lääkäri on kohdellut muitakin potilaita huonosti.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 13, 2008 06:56 

Hei helen!
Olin siellä poliklinikalla miesneurologilla. Ihan OK. Keväällä tulee taas neuropsykol. tutkimus, ja sitten keskustellaan mahdollisista autonomisen hermoston tutkimuksista.

Sosiaaliasiamies ei ollut muistanut lähettää tietojani, joita olin hänelle lähettänyt ja hän oli luvannut lähettää eteen päin, joten lähetin suoraan neurologille nyt jälkikäteen.

Olin ihme kyllä aika lunki odottaessani vuoroani.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 15, 2008 07:36 

...

Last edited by helen on Fri Jan 04, 2013 02:23, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 16, 2008 03:09 

helen wrote:

Ennen sitä olimme TYKSissä tosi ilkeän neurologin luona joka heti kun astuimme ovesta sisään (tutkimatta edes tytärtäni) rupesi inttämään että tyttäreni väsymys johtuu vain masennuksesta ja miksi minä en voi hyväksyä sitä. Lähdimme kesken huoneesta ulos, molemmat itkien, lääkärin huudellessa takanamme että hän VAATII että potilas on huoneesa kun hän tutkii hänet! Sitä ennen tämä puoskari oli ilmoittanut että kaikki tutkimukset ovat turhia. Osastolla ilmeisesti hoitajat tiesivät hänestä ja he kehoittivat minua tekemään tohtorista kantelun potilasasiamiehelle, joka johti siihen että tämä lääkäri sai nuhtelut ylilääkäriltä ja me saimme anteeksipyynnön, ja sitten tehtiin joitakin tutkimuksia, mutta kuitenkin tyttäreni siirrettiin psykiatrille. You can never win! Vaikka myös heidän tutkimuksessa ilmeni tämä viivästynyt unijakso.

N(

Hienoa että sentään tuli tuo anteeksipyyntö, mulla on itsellä lähes yhtä karmeita kokemuksia tyksistä...

Itse menen pian taas sinne eräälle miesneurologille joka ainakin puhelimessa tuntui suht mukavalta mutta saa nähdä.. Naisneurologeista on tosi huonoja kokemuksia.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 23, 2008 09:42 

...

Last edited by helen on Fri Jan 04, 2013 02:24, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 23, 2008 09:57 

En ymmärrä, miksi Polo on noin yhtäkkiä päättänyt, kyllähän hän tietää miten paljon LDN:stä on minulle ollut hyötyä. Onkohan hän sitten kokeillut sitä muillakin kuin minulla ja Ellalla, siitä en tiedä.

Cymbaltaa ja Reductilia ei voi käyttää yhtä aikaa. Cymbalta voi joko nostaa tai laskea verenpainetta. Kyllä alhaisesta verenpaineesta kärsivät voivat usein käyttää verenpainetta laskevia lääkkeitä, kunhan enintään yhtä kerrallaan. Joskus verenpainelääkkeet jopa normalisoivat verenpainetta.

Itselläni ainakin unen merkitys on ihan järjetön. Kahdeksan tunnin yöunilla yleensä menee koko päivä ihan hukkaan, kun ei tajua mistään mitään eikä jaksa tehdä mitään.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 09, 2008 11:18 

...

Last edited by helen on Fri Jan 04, 2013 02:24, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 09, 2008 11:48 

Voi helen, tuntuu niin pahalta puolestasi vaikken sinua tunnekaan. En voi edes kuvitella miten raskasta sinulla on :( Voimia! Sanat tuntuvat niin vähäpätöisiltä tällaisissa tilanteissa...

helen wrote:
Ei se psykiatri loppujen lopuksi mitään LDN-reseptiä tyttärelleni kirjoittanut. Oli jutellut Olli Polon kanssa ja tämä on nykyään ilmeisesti sitä mieltä että LDN:stä ei ole tarpeeksi hyötyä. Sen sijaan lääkäri antoi Cymbaltaa --

Ei voi olla totta - minulle kävi täsmälleen samalla tavalla! :shock: Lääkärini tosin on infektiolääkäri eikä psykiatri, mutta muuten. Lääkärini soitti Olli Pololle pyynnöstäni, mutta kuulemma Polo oli ollut sitä mieltä, että LDN on vasta viimeinen hoitovaihtoehto ja että sitä käytetään lähinnä potilailla, joilla mikään muu ei ole auttanut. Olin lievästi sanottuna järkyttynyt, sillä olin pitänyt Poloa ja LDN:ää viimeisenä toivonani. No, otinkin sitten Poloon itse yhteyttä ja selvisi, että hän oli täysin eri mieltä kuin mitä olin lääkäriltäni kuullut: hän sanoi pitävänsä LDN:ää ensisijaisena hoitovaihtoehtona eikä suinkaan viimeisenä.

Todella omituista. Ajattelin, että lääkärini kenties valehteli minulle Polon kanssa käymästään keskustelusta jostain tuntemattomasta syystä, mutta ilmeisesti asia ei niin kuitenkaan ole, jos muillekin on sattunut tällaista. Suositteleekohan Polo todella Cymbaltaa heti ensimmäiseksi lääkekokeiluksi? (EDIT: Hän siis kertoi minulle, ettei tietääkseen ole koskaan sanonut, että LDN olisi viimeinen hoitovaihtoehto. Jotenkin en jaksa uskoa, että hän suosittelisi Cymbaltaa ennen LDN:ää.) Lääkärini mukaan hän ja Polo olivat päätyneet Cymbaltaan yhdessä. (Mikä tuntuu kummalliselta, sillä en ole esimerkiksi masentunut tai kärsi neuropatiakivusta.)

En kertakaikkiaan käsitä tätä enää.

Ps. Toivottavasti tekstistäni ymmärtää jotakin, koska on niin kuumeinen ja sekava olo, että mm. sanojen taivuttaminen ja lauseiden muodostaminen on vaikeaa...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 10, 2008 09:56 

Surullista kuulla, Helen. En tiedä asuuko tyttäresi kotona vielä, mutta jos asuu (tai käy siellä esim. yökylässä), ole äärimmäisen varovainen. Triptyl on yliannostuksena hyvin tappava lääke. CFS-ekspertti David Bell on omistanut erään CFS-kirjansa 14-vuotiaalle CFS-potilaalle, joka teki itsemurhan kourallisella amitriptyliiniä, kun koulukaverit kiusasivat häntä CFS:n takia. Se kourallinen voi ihan oikeasti riittää.

Minulle Polo ei ole koskaan ehdottanut Cymbaltaa tai mitään muuta psyykenlääkettä (tosin minäkään en ole masentunut enkä kärsi kivuista). En ainakaan muista. Yleensäkin hän tuntuu käyttävän hyvin vähän psyykenlääkkeitä hoitona, vaan käyttää enemmänkin esim. verisuoniin vaikuttavia lääkkeitä (minäkin olen kokeillut esim. alfasalpaajan, alfa-agonistin ja kalsiumsalpaajan - joista viimeksimainitusta oli hurjasti apua). Hän on esim. paniikkihäiriöönkin käyttänyt lääkkeenä alfasalpaajaa. Ei minusta Ellakaan ole psyykenlääkkeitä saanut(?), vaikka on ollut Pololla hoidossa minua kauemmin.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 10, 2008 10:22 

Voimia helenille. Ja onnellista ratkaisua ongelmiinne.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 10, 2008 07:40 

Kiitos Pikky Myy ja pulla! Myötätuntonne lämmitti sydäntäni, suurkiitos!

Last edited by helen on Fri Jan 04, 2013 02:25, edited 1 time in total.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]