Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 08:54

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Olisikohan minullakin CFS?
PostPosted: Wed May 14, 2008 12:35 

Kirjoitin jo kattavan kuvauksen vaivoistani, mutta klikkasin vahingossa toiselle sivulle ja kirjoitukseni hävisivät taivaan tuuliin. :(

Senpä vuoksi kirjoitan nyt aluksi vain lyhyen tiivistelmän:

Yli 30 v. lihassäryt, kivut urh. suoritusten jälkeen, illan alkoholinkäytön jälkeen usean päivän surkea olo, tämän jälkeen oloni on mielestäni ollut epänormaalin väsynyt.

Yli 40v. nousevassa trendissä stressin kasvu, sen jälkeen huonosti nukutut yöt, väsymys, uupumus, masennus.

Aamut hirveitä: väsyttää, särkee joka paikkaa, vaatii suuren ponnistuksen nousta sängystä ja menee pitkään ennenkuin tokenen päivään.

Vuosikausiin en ole herännyt virkistyneeänä unesta.

Törmasin jollain foorumilla tämän sivun ylläpitäjän Maijan kirjoituksiin mm. melatoniinista. Tuon foorumin kautta löysin näille sivuille, joilla lueskelin hieman tästä kroonisesta väsymysoireyhtymästä. Katsoin myös videoita ja siellä pälkähti päähäni, joskohan minullakin voisi olla tämä oireyhtymä?

Olen käyttänyt jo vuosia nukahtamislääkkeitä saadakseni unta. Nyt haluaisin päästä niistä eroon, koska ne eivät ainakaan paranna unen laatua. Voisikohan melatoniini unen saantiin tai unen laatuun. Tai joku muu? Millähän muulla kuin (:)) voisi nostaa vireystilaa?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed May 14, 2008 09:09 

CFS:n lisäksi mahdollisia diagnooseja olisivat esim. fibromyalgia ja kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta monilla on useampi kuin yksi näistä. Jos sinulla on "selittämätöntä" ylipainoa, palelua ja/tai ruumiinlämpösi on alhainen, kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttaisi hyvin mahdolliselta. Olisi hyvä jos yrittäisit saada jotain tutkimuksia. Miesten on usein helpompi saada itsensä otetuksi vakavasti, mutta toisaalta nykyään jo nelikymppisille yritetään vakuuttaa, että kaikki oireet johtuvat vain iästä.

Melatoniini voisi tosiaan parantaa unen laatua, vaikka etukäteenhän sen vaikutusta juuri sinulla ei voi ennustaa. Jos onnistut reseptin saamaan, niin kannattaa kokeilla eri annoksia - yleisin määrätty annos on 3 mg, mutta sopiva annos vaihtelee ihmisestä riippuen noin 0.3-6 mg välillä, yleensä kai ollen asteikon alapäässä. Väitetysti melatoniini olisi tulossa Suomessakin saataville ilman reseptiä, mutta en ole onnistunut vahvistamaan väitettä.

Luontaistuote L-tryptofaani voisi auttaa sekä uneen että masennukseen (älä käytä kuitenkaan masennuslääkkeiden kanssa ilman lääkärin lupaa), se on serotoniinin esiaste ja ruoassa luonnostaan jossain määrin esiintyvä aminohappo. Toki monista masennuslääkkeistäkin voisi olla apua niin masennukseen, uneen kuin särkyihinkin, mutta toisaalta jos sinulla ei vielä ole masennusdiagnoosia, olisi ehkä parempi jättää se hankkimatta, koska sen jälkeen ketään ei ainakaan kiinnosta fyysinen oireilusi. Tosin jos onnistut saamaan CFS/fibro-diagnoosin, masennuslääkkeitä varmaan ehdotetaan silti.

Kannattaa myös huomioida, että välttämättä mikään unen laatua parantava lääke ei kuitenkaan helpottaisi merkittävästi oireiluasi. Jos kyseessä on fibromyalgia, hyvästä yöunesta voisi olla paljonkin apua, mutta esim. itselläni melatoniini ei juuri lainkaan vaikuttanut funktionaalisuuteen tai oloon (vaikka huonoja päiviä onkin vähemmän), vaikka yöuni parani huomattavasti.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu May 15, 2008 01:51 

Kilpirauhasen vajaatoimintaa ei ole ja kaikki verikokeet mitä on otettu ovat olleet normaaleja.

Masennus on diagnosoitu psykiatrin toimesta. Täytyy sanoa psykiatreista, että heistä ei ole ollut apua. Kun heille selittää asian, niin he yrittävät laittaa sen ennalta määrättyyn kategoriaan. Sellaiset asiat, joita he eivät voi kategorisoida, he työntävät syrjään, eikä heillä riitä intoa tai viisautta niitä pohtia. Kai niitä joitain poikkeuksiakin on, mutta ei ole minun kohdalleni osunut. Olen lisäksi huomannut, että he eivät mielellään haluaisi jatkaa 'hoitoani', koska minulla on ilmeisesti liikaa omia mielipiteitä vaivoistani.Täten en ole heille 'helppo' potilas, jollaisia he haluaisivat hoitaa.

Kyllähän 'pelkkä' väsymyskin, johtuen huonosti nukutuista öistä, voi aiheuttaa monia epämiellyttäviä oireita, joita minullakin on. Itselläni on myös pakkoliikkeitä, jännitystiloja ja voimakasta pruksausta (hampaiden kirskutus) öisin, jonka vuoksi yöt eivät ole lepoa, vaan olen aina väsyneempi aamulla, kuin nukkumaan mennessä. Tuntuu siltä, että kannattaisi olla nukkumatta vallan, niin olisi virkeämpi. Olen kuitenkin käyttänyt säännöllisesti jo pari kolme vuotta nukahtamislääkkeitä saadakseni unta. Niistäkin olisi päästävä eroon.

Olotila on tällä hetkellä hiipunut läes zombien tasolle ja se on ikävää näin perheellisenä, joten kaikk neuvot olisivat nyt tarpeen...:)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu May 15, 2008 07:59 

Mistä tiedät, ettei sinulla ole kilpirauhasen vajaatoimintaa? Moni lääkäri, jopa moni endokrinologi, diagnosoi vajaatoiminnan tai sen puutteen pelkästään laboratoriotulosten perusteella. Jotkut ihmiset kuitenkin tarvitsevat suurempia määriä kilpirauhashormoneja (heillä saattaa olla insuliiniresistanssin kaltainen "kilpirauhashormoniresistanssi", eli hormonia erittyy normaaleja määriä, mutta sillä ei silti ole riittävää fysiologista vaikutusta. Heillä on vajaatoiminnan oireita normaaliarvoilla ja he voivat paremmin jos numerot ovat "yläkantissa". Paljonko TSH:si on? Entä lasko (onko se alhainen)?

Tarkoitat oletettavasti pakkoliikkeillä levottomat jalat -oireyhtymää tai muuta yönaikaista raajojen liikehdintää? Se ja bruksaus ovat hyvin yleisiä sekä CFS:ssä että fibromyalgiassa.

Oletko kokeillut mitään masennuslääkkeitä? Niistäkin saattaisi olla apua (eivät ne tehokkaimpia lääkkeitä ole, mutta niitä on ainakin helppo saada), tosin perinteiset SSRI:t eivät yleensä ole tehokkaita. Unilääkkeiksi parhaat masennuslääkkeet eivät tosin todennäköisesti sovi sinulle, koska ne yleensä pahentavat levottomat jalat -oireilua, mutta esim. SNRI:t saattaisivat auttaa joitain oireita. Levottomat jalat -oireiluun määrätään usein lääkkeitä, jotka voivat auttaa uniongelmiin muutenkin, sekä yleisesti CFS:n ja erityisesti fibromyalgian oireisiin. Voisit yrittää kysellä näistä.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri May 16, 2008 12:35 

Mies52 wrote:
Kyllähän 'pelkkä' väsymyskin, johtuen huonosti nukutuista öistä, voi aiheuttaa monia epämiellyttäviä oireita, joita minullakin on. Itselläni on myös pakkoliikkeitä, jännitystiloja ja voimakasta pruksausta (hampaiden kirskutus) öisin, jonka vuoksi yöt eivät ole lepoa, vaan olen aina väsyneempi aamulla, kuin nukkumaan mennessä. Tuntuu siltä, että kannattaisi olla nukkumatta vallan, niin olisi virkeämpi. Olen kuitenkin käyttänyt säännöllisesti jo pari kolme vuotta nukahtamislääkkeitä saadakseni unta. Niistäkin olisi päästävä eroon.

Olotila on tällä hetkellä hiipunut läes zombien tasolle ja se on ikävää näin perheellisenä, joten kaikk neuvot olisivat nyt tarpeen...:)

Kirjoitin pitkän vastauksen vaan jonnekin se taas katosi. Onkohan sivuissa jotain ongelmaa ?

Lyhyesti oman kokemukseni perusteella: unihäiriön suhteen kannattaa toimia todella aktiivisesti. Nukahtamislääkkeet eivät ole hyvä ratkaisu pitkällä juoksulla koskaan, kuten olet ilmeisesti jo huomannut. Muutama vaihtoehto:

Melatoniini. Minulla toimi jonkin aikaa sitten ei enää lainkaan. En ymmärrä miksi.

Remeron, masennuslääke, vaan toimii monilla unihäiriöön jopa ihan miniannoksilla

Atarax, antihistamiini, on mielestäni erinomainen väsyttäjä ja luonnolisen tuntuisen unen antava vaan ei toimi kaikilla

Neuroleptit ehkä sitten jos ym eivät ole auttaneet. Silloin ei kannata säikähtää sitä, että ne ovat psykoosilääkkeitä. Annokset ovat todennäköisesti murto-osa psykoosin hoitoon käytetyistä.

Psykiatrit tuntevat nämä lääkkeet yleensä hyvin, joten jos käyt sellaisella, lähde etsimään parempaa vaihtoehtoa. Joskus lääkäriä on vaihdettava. Joillakin on niin rajoittunut käsitys mahdollisesta lääkityksestä, ettei apua tahdo löytyä. Maijan kirjassa on lisää tekstiä näistä ja muista vaihtoehdoista

Bruksaukseen saattaa auttaa myös purentakisko. Suosittelen vuosien kokemuksella.

Tsemppiä.. Yleensä apua lopulta löytyy, kun pitää sen tarvetta tarpeeksi esillä.

Profile  

Post subject: diagnoosin puute vaivaa täällä olisikohan cfs ?
PostPosted: Tue Aug 05, 2008 01:57 

Itse sairastin 98 lääkäreiden mukaan virusmeningiitin eli aivokalvotulehduksen. Virusta ei vain koskaan saatu kiinni , mutta likvorissa proteenit ja leukkarit koholla kovasti. Kolme viikkoa oli kamalaa päänsärkyä ja oksentelua ja halvausoireita oikealla puolella jotka tulivat ja menivät. Silloin otettiin kaikkea verikokeita, likvorkokeita , MRI päästä, ct- päästä ja angiografia tehtiin päähän. Ainoana poikkeavana tuloksena likvorin löydökset ja aivosähkökäyrä poikkeava. Tämän kamalan kolmiviikkoisen jälkeen vaivasi parin kk väsymys , mutta sitten kaikki palasi ennalleen. Pieniä flunssia ja särkyjä lukuunottamatta joihin en ole kiinnittäny sen suurempaa huomiota.

2005 sitten tulin raskaaksi ja alkoi nämä huimaus ja pään oireet, kuin keinuvassa veneessä olisin tai tukevassa humalassa sekä nivelkipuja vaihtelevasti. Vauvan syntymän jälkeen kuvattiin pää MRi.llä ei mitään ja otettiin likvor ja se myös normaali. Olen juossut lääkärissä ja jatkoon minua ei lähetetä vaan psykiatrille meinasivat. Itse hakeuduin nyt yksityisesti reumalääkärille , jotta sen puolen vaivat pois suljetaan sekä neurologille myös... On tämä tuskaa nyt on tullut päävaivojen lisänä jonkin verran lihasheikkoutta. En ole ollut sairaslomalla kuin 3 viikkoa nyt elämässäni vaivojeni takia. Nyt tuntuu , että tässäkö tämä työurani on ? olisi kyllä aivan kamalaa koska työ on voimavarani (sairaanhoitaja) ja ihan aidosti pidän työstäni ja autan muita....

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 05, 2008 02:27 

Onko borrelioosialtistus mahdollinen? Siihenhän liittyy neurologisia oireita ja nivelkipuja.

Entä voisiko kyseessä olla homealtistus?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 05, 2008 06:34 

Homealtistusta olen miettinyt kyllä , koska olen ollut töissä hoitajana pitkään laitoksessa jossa on hometta, mutta oireet eivät ole hävinneet vaikka olen vaihtanut työpaikkaa. Ja asunnossamme ei ole hometta on sen verran uusi talo ja ammatti-ihmisillä teetetty.
Borrelioosi seula on otettu verestä , että likvorista samoin Ms- tauti seula ja kumpikin oli negatiivinen.

Oireita on myös lisää sydämen tykytystä , välillä ripulia , tosiaan nivel kipuja ja lihaskipuja. Lihakset joskus nykii ja joskus tärisee niin kuin palelisi hirveästi , vaikka ei palelekaan. Pää tuntuu kokoajan omituiselta vähän niin kuin katselisi itseään toisesta maailmasta ja huimailee välillä kovasti enemmän sellaista kiertohuimaustyyppistä ja silloin kyllä oksettaakin. Nyt ensimmäistä kertaa on hieman lihasten heikkoutta jaloissa siihen tyyliin kun olisi kamalan urheilusuorituksen jälkeen lihakset heikkona ja maitohapoilla. Sitten on näitä vaihdevuosimaisia kuumia aaltoja ja iho lehahtaa punaisen laikukkaaksi..... Kilpirauhasarvojakin on tutkittu niiden pitäisi olla ok. Nyt reuma verikokeista odottelen tuloksia.... jos vielä joku lääkäri sanoo , että vika on korvien välissä ja suosittelee psykiatria taidan täräyttää turpaan. Kyllä minä kipujen kanssa pärjään , kun vain saisin tuon pään hieman parempaan kuntoon ja jalkojen lihakset myös.
Niin rtg kuvissa minulla mahtava oikoryhti kun jännitän päätäni niin kovasti kun huimaa.....

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 05, 2008 08:44 

Normaalit borrelioositestithän eivät ole täysin luotettavia, kuten eivät mitkään vasta-ainetestit. PCR on kai ainoa luotettava testi ja sitä ei Suomessa juuri(/ollenkaan?) tehdä. Yleensä kai mietitään, onko altistus mahdollinen ja täsmäävätkö oireet ja annetaan antibioottikuuri, jos on epäilystä - näin siis jos on hyvä lääkäri. Valitettavasti antibiootit eivät kaikkia auta, vaikka olisikin borrelia kyseessä. Homeoireetkin voivat jäädä päälle, vaikka homepaikassa ei enää työskentelisikään (ja olisi kai mahdollista, että nykyisessäkin työpaikassa olisi hometta - hometaloja Suomessa riittää?).

Oletko kokeillut ottaa reseptivapaata antihistamiinia (esim. matkapahoinvointilääke meklotsiini) tuohon huimaukseen? Ne tosin väsyttävät monia liikaa. Lihasheikkouteen voi saada apua lisäravinteista, erityisesti karnitiini ja lipoiinihappo, jotka voivat helpottaa joitain kipujakin. B12-vitamiini (1 mg annoksella) saattaa auttaa neurologisiin oireisiin.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, onko sinulla yliliikkuvat nivelet?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 06, 2008 11:15 

Kyllä minulla on. Reumalääkäri näin totesi viime kerralla. Niin ja korvatulehduksia olen sairastanut koko lapsuuden ja poskionteloita aikuisiän ja poskiontelot operoitiin nyt viime maaliskuusa , mutta turvotusta edelleen on ja suihkeet säännöllisessä käytössä. Korvapuolen tutkimuksia on myös tehty eli huimaustutkimukset ja niissä ei poikkeavaa myöskään.
Nyt on alkanut paniikkikin nostamaan päätään , kun aamulla herää pelottaa jo valmiiksi millainen päivä tulee. En ole kokeillut sitä matkapahoinvointilääkettä, mutta käynpä ostamassa ja kokeilen.. toivottavasti on apua sillä kyllä minä jonkinlaisen toimintakykyni haluaisin säilyttää. Sinnillä tässä on 2 vuotta taaperrettu töissä ja kotona kaikista oloista huolimatta, kun kukaan ei ole osannut sanoa missä vika. Kai sitä itsekin jo piti itseään hieman "luulotautisena" , vaikka hyvin realistinen ja järkevä persoona kaikkien mielestä olenkin.Tämä reumalääkäri jolla kävin on onneksi asiallinen ja otti minut ihan todesta ja määräsi minut reumakokeisiin ja neurologille odottelen aikaa.
Ensiviikolla on sitten sille reumalääkärille aika ulosten kuulemista varten aika.... Ajattelin mankua reseptilla sitä LDN:ää itselleni jos vaikka sattuisi kirjottamaan.... Millaista apua siitä on ollut ?? Vitamiinit tilasin jo itselleni ja toiveikkaana odottelen niiden saapumista. Haluaisin myös tietää miten ihmisillä töissä menee tämäm cfs:n kanssa..... Jos joku ystävällinen sielu valoittaisi asiaa.... Itselleni työ on tärkeää henkisesti.... jataloudellisesti myös kun olemme vasta rakentaneet talon.... nyt vaan pelottaa aivan kamalasti , että työkyky menee ja joutuu tyhjän päälle..... No aika kait näyttää miten käy...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 06, 2008 11:36 

Jotenkin arvasin heti, että sinulla on yliliikkuvat nivelet, kun nimenomaan tietynlaisista CFS-oireista kärsivillä tuntuu lähes aina olevan... (itselläni ei ole, tosin oirekuvakin on hieman erilainen). Minulla oli ihan pikkulapsena korvatulehduskierre, mutta putkia ei koskaan laitettu. Sen jälkeen ei ole ollut infektiokierteitä. Olen kyllä miettinyt, olisiko näiden kahden asian välillä ollut jokin yhteys. Esim. minulla on IgG-alaluokkien osittaispuutoksia, jotka olisivat voineet vaikuttaa asiaan. Onko sinulta tutkittu IgG-alaluokat?

Tiedän hyvin tuon luulotautisuustunteen. Aluksi se tulee siitä, että muut ihmiset pitävät luulotautisena, mutta loppujen lopuksi se voi tulla ihan omasta itsestä. Kun oireita ei näy peilissä (yleensä), sitä yrittää epätoivoisesti selittää itselleen, että jos ne ovatkin keksittyjä. Koska melkeinpä kuka tahansa olisi mieluummin luulosairas kuin vakavasti sairas.

LDN on minulla auttanut eniten kuumeeseen, lihasheikkouteen ja uupumukseen. En tiedä voiko se auttaa tuollaiseen huimaukseen. Joka tapauksessa monia lääkkeitä ja muita hoitoja on joita voi kokeilla (ehkä huomasitkin tuolla Hoidot-osiossa aihetta käsittelevän kirjani), joten jos on asiallinen lääkäri, asiat todennäköisesti saa parempaan kuntoon, vaikka oireilun varsinainen syy ei ehkä selviäisikään.

Kannattaa lukea täältä satupienen postauksia, esim. Hoidot-foorumilta. Hänellä on aika samanlaiset oireet ja hän on kokeillut montaa erilaista hoitoa, joista useasta onkin ollut hänelle apua (vaikka onkin herkkä monille lääkkeille). Itsekin olen saanut paljon apua useista eri hoidoista ja yhteensä olen ehkä 70% paremmassa kunnossa - eli lähempänä tervettä kuin sitä missä kunnossa olen pahimmillani ollut. Toivoa ei kannata menettää!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 06, 2008 11:47 

Reumalääkäri laittoi tutkimuksiin vastaaineet kyllä, mutta pitää sit kysellä oliko ne alaluokat mukana. Niin on minulla sitä paineen tunnetta ja vanteen tunnettakin päässä aika useasti.... Kyllä tämä on aikatavalla pelottava sairaus jo senkin takia , että on pienet lapset ja pitäisi jaksaa.
Minulla on silloin tällöin infektoita ei kovin useasti, mutta kuumetta on todella todella harvoin ei juuri koskaan vaikka kipeä olisinkin.

Yritän taas taaplata eteen päin.... ja toivoani en menetä ainakaan nyt kun tiedän , että meitä on muitakin.....

Profile  

Post subject: Juu, älä menetä
PostPosted: Wed Aug 06, 2008 04:58 

TOIVOA.

Olen itse käynyt 2005 sellaisella rajalla, etten tiennyt olenko menossa kohti kuolemaa vai elämää, kun olo oli niin hirveä. Kukaan ei tiennyt yhtään mikä on antibioottikuuri oli juur ohi, Yersinia häädetty, mutta mikään ei parantunut, kaikkia vain paheni. Suolisto ei toiminut. Kauheat kivut. Ei voinut nukkua. Ei pystynyt kääntymään sängyssä. Makuuhuonesta keittiöön kävely oli tuskaa. Ei tiennyt enää mitä voi syödä, kun kaikki poltteli ruokatorvessa ja hillitön ummetus. Sieltäkin on selvitty, joten älä luovuta. Sen verran voi luovuttaa, että tunnustaa olevansa sairas. Siitä on hyötyä, kun ei yritä vaan koko ajan ja hirveästi ja kroppa käy 1200 sataa koko ajan. Tunnustaa olevansa sairas ja miettii miten minä voisin mahdollisimman hyvin. Esim. minulle oli tosi tärkeää tajuta jossakin vaiheessa, että olen sen verran sairas, etten pysty olemaan töissä.

Profile  

Post subject: CFS ja yliliikkuvuus
PostPosted: Thu Aug 07, 2008 04:36 

Moi,

Eli Maija minkälaisen CFS-oireilun liittyy yliliikkuvuus? Ja mitä siihen ei liity. Siis miten esim. miten sinun CFS oireilu eroaa sellaisten henkilöiden CFS oireilusta, joilla on yliliikkuvuus?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 07, 2008 04:51 

Yliliikkuvat nivelet on riski CFS:lle. Seuraavasta minulla ei ole mitään raakaa dataa vaan ainoastaan mutua, mutta tuntuu, että ne joilla on yliliikkuvat nivelet on usein hieman vakavampi sairaus (henk. koht. tuntemistani CFS-tapauksista kolmella joilla on ~vakavin sairaus on kaikilla yliliikkuvat nivelet, kahdella heistä suhteellisen harvinainen Ehlers-Danlosin oireyhtymä) ja enemmän tietynlaisia oireita, esim. huimausta ja muita neurologisia oireita, aika paljon myös dysautonomiaa ja kipuja. On tosin ihan mahdollista sairastaa lievempääkin CFS:ää ja yliliikkuvia niveliä - tuskin se mikään huono enne sinänsä on.

Minulla itsellänihän ei ole ollut juurikaan neurologisia oireita (jos uupumusta ja lihasheikkoutta ei lasketa), paitsi kognitiiviset oireet ja mahdolliset epileptiset poissaolokohtaukset, vähän parestesioita ja lieviä näköhäiriöitä. Huimauksesta olen kärsinyt vain lievänä ja ajoittain. Myöskään kipuja ei minulla ole kovin paljoa. Muunlaisia oireita sen sen sijaan riittää kymmeniä.

Kukaanhan ei oikein tarkkaan tiedä, miksi yliliikkuvat nivelet on riskitekijä - onko takana esim. samanlaisia geenivirheitä, vai onko kyse vain siitä, että yliliikkuvuus "rasittaa" elimistöä. Sehän voi itsessäänkin aiheuttaa uupumusta. Siksi joskus lääkärit saattavat syyttää koko oireilusta yliliikkuvia niveliä.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]