Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 01:58

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Omituiset flunssankaltaiset kohtaukset-CFS?
PostPosted: Thu Jun 26, 2008 02:23 

Hei,
Olen noin viiden-kuuden vuoden ajan kärsinyt omituisista flunssankaltaisista oireista, jotka ovat nyt parin vuoden sisällä pahentuneet huomattavasti. Mietin, että voisivatkohan nämä seuraavat oireet viitata CFS:ään:

- Voimakas muutaman päivän kestävä väsymys kerran kuukaudessa/parissa, jolloin nukun jopa kellon ympäri (ennätys tainnut olla 20 t :shock:). Normaalisti en nuku edes koskaan päiväunia, enkä koe itseäni erityisen väsyneeksi, mikä ei taas sovi taudin kuvaan.

- Oireisiin kuuluu myös flunssankaltaiset oireet: lämpöily (37,2-37,5), lievä kurkkukipu, päänsärky (jota on aina kyllä muutenkin), aivastelu, palelu, "sumuinen" olo.

- Yöhikoilu ja hikoilu muutenkin on todella voimakasta ja painajaisia näen nukkuessani koko ajan.

- Oireisiin kuuluvat myös vatsakivut ja ripuli

- Kärsin myös ajoittaisista paniikki- ja hypervetilaatiokohtauksista sekä rytmihäiriöistä. Minulla on ollut vakava masennus ja syön masennuslääkkeitä.

Lääkärillä olen juossut vuosikaudet, tuloksetta. Kaikenlaisia selityksiä on kuultu ja alkaa näyttää siltä, että ei näihin vaivoihin taida löytyä mitään syytä. Sisätautilääkärin tutkimuksissa ei löytynyt muutama vuosi sitten mitään.

Pystyn käymään töissä, mutta nämä kohtausmaisesti esiintyvät oireet aiheuttavat aikamoisesti päänvaivaa: aina täytyy toivoa, että oireet eivät ajoittuisi juuri jollekin tärkeälle päivälle. Oireet ovat eläneet näiden vuosien aikana : on em. totaalista väsymystä, joka kaataa sänkyyn muutamaksi päiväksi ja sitten sellaista lievempää versiota näiden rankempien oireiden välillä: lämpöillyä, palelua, hikoilua ja yleistä kipeää oloa. Tämä puolikuntoinen olo näiden voimakkaampien oireiden välillä saattaa kestää jopa pari viikkoa. Liikuntaa harrastan (silloin kun on terve olo), enkä ole huomannut sen pahentavan oloani.

Nämä oireeni siis ilmenevät enemmänkin kohtausmaisesti tasaisin väliajoin, eivätkö ole jatkuvasti päällä. Voisiko tässä kuitenkin olla kyse CFS:stä?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 26, 2008 08:26 

Vaikea sanoa - yleensä CFS ei ilmene ihan näin "kohtausmaisesti", mutta ei kai olisi mahdotonta, että kyseessä olisi CFS. Oletko huomannut mitään seikkoja, jotka selittäisivät nuo kohtaukset, esim. säätila, liikarasitus, ruokavalio, stressi, kuukautiskierron aika, vierailu mahdollisessa homerakennuksessa tms? Oletko matkaillut ulkomailla (lähinnä Pohjoismaiden ulkopuolella) ennen kuin oireet alkoivat? Miten oireet alkoivat - tulivatko ne vain yhtenä päivänä vai tuntuivatko ne alkavan voimakkaammalla infektiolla? Onko sinulla siis aina päänsärkyä? Tiedätkö onko se jännityspäänsärkyä?

Periaatteessa jotkut noista oireista voisivat viitata esim. imusolmukesyöpään, mutta jos kerran oireita on ollut jo vuosien ajan, tuskin mikään pahanlaatuinen sairaus on kyseessä. Joku mystinen infektio vaikuttaisi minusta todennäköiseltä selitykseltä. Onko sinua tutkittu koskaan silloin kun sinulla on ollut tuo "jakso" päällä, esim. onko silloin mitattu laskoa?

Mikä lääkäreiden näkemys on - varmasti heillä on jonkinlainen näkemys, vaikkei diagnoosia olisikaan? Ottavatko he oireesi tosissaan, vai pitävätkö niitä liian kummallisina ollakseen oikeita? Oletko kokeillut mitään hoitoja muuta kuin masennuslääkkeitä? Aloititko syödä masennuslääkkeitä oireiden alkamisen jälkeen ja vaikuttavatko ne mitenkään oireisiin? Antibioottikokeilu olisi varmasti aiheellinen, mutta en tiedä miten vakuuttaisit lääkärisi tästä. Missä päin Suomea asut?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 26, 2008 05:17 

Hei,
Vuodenajoilla tuntuisi olevan jotain vaikutusta oireiluun: yleensä kesällä oireet saattavat olla pidempään poissa (tosin tänä kesänä ovat tuntuneet vain lisääntyneen). Oireilla ei ole yhteyttä kuukautiskiertoonkaan enkä ollut ennen oireiden alkamista matkustellut paikoissa, joissa voisi olla riski sairastua tautiin, jossa on tämäntyyppisiä oireita.

Oireilua on ollut niin kauan, etten muista, miten oireet alkoivat. Mielenkiintoista on se, että aikaisemmin sairastin kunnon flunssan ainakin pari kertaa vuodessa ja nyt en edes muista, koska minulla on ollut viimeksi flunssa: tämä tauti on jotenkin syrjäyttänyt nuhakuumeet. Päänsärky on varmasti enimmäkseen jännityksestä johtuvaa.

Lääkäritkin ovat maininneet, että tämänkaltaisia oireita voi esiintyä syöpää sairastavilla, mutta koska oireet ovat jatkuneet niin pitkään, syöpäkin on poissuljettu. Tosin tätini, joka kuoli syöpään puoli vuotta sitten kertoi kärsineensä samankaltaisista oireista muutaman vuoden ajan ennen kuin syöpä löydettiin.

Joskus on otettu verinäyte silloin, kun olen ollut sairas, ja arvot olivat ihan normaalit muistaakseni.

Lääkärit ovat puhuneet mm. toistuvista viiruksista ja stressiperäisistä oireista. Kävin kolmisen vuotta sitten sisätautilääkärin tutkimuksissa ja diagnoosiksi tuli määrittelmätön subfebriili lämpöily. Joskus on myös sanottu, että tuo yli 37 asteen ruumiinlämpö on ihan normaali ja syyt ovat hormonaaliset. Kyllä on välillä tuntunut, että eivät kaikki ole ottaneet oireita tosissaan.

Nykyisen masennuslääkkeen (Efexor) käytön aloitin kymmenisen vuotta sitten. Joskus olen miettinyt, että voisiko lääke aiheuttaa oireita, kun ko. lääke voi ilmeisesti aiheuttaa vastaavia oireita lääkityksen alkuvaiheessa. Mutta ei tämäkään kuulemma ole todennäköistä.

Olen taas menossa lääkäriin ensi viikolla ja kysyn, voisiko tätä tutkia vielä jotenkin vai pitääkö nyt vaan hyväksyä nämä oireet. Ehkä sinne infektiopolille voisi yrittää saada vielä lähetteen (asun Helsingissä). Onneksi lämpöilyä ei sentään ole koko ajan, mutta silti tämä on aika masentavaa ja pelottavaakin silloin, kun oireet ovat voimakkaimmillaan.

Profile  

Post subject: Re: Omituiset oireet-CFS?
PostPosted: Sat Jun 12, 2010 10:39 

Mitähän Viiville kuuluu nyt?

Minulla päivät ovat hyvin erilaisia. Viime yönä hikoilin ja valvoin jostain kumman syystä. Aamulla puuron jälkeen melkein nukahtelin useita kertoja, ja aina nukahtaessa havahduin hengenahdistukseen. Oli suuri hapentarve ja piti vetää voimakkaasti ilmaa keuhkoihin. Luulen, että pulssini aina melkein pysähtyi, piti pitkän tauon. Se kai kuuluu eteisvärinään.

Sitten aamupäivällä mittasin verenpainetta, se oli normaalin alhaisenpuoleinen. Se kai on alentunut kilpirauhaslääkityksellä. Pulssi välillä alle 60. Ripulintapaista esiintyy tänä aamuna. Suoli on krampissa, uloste ohutta, löysähköä. Minulla on viime aikoina ennenkin ollut ohutta ulostetta. Paksusuoli on ilmeisesti krampissa, niin että se on ohut. Tilanteisiini liittyy levottomuutta ja aggressiota. Agressiota on esiintynyt erityisesti eteisvärinän aikana.

Tulevaisuutta en uskalla paljon ajatella. En uskalla ryhtyä suurempiin ponnisteluihin, koska pulssini voi olla ponnisteluissa 190. Jotenkin minua ihmetyttää hirveä adrenaliinin tuntu. Siihen ei enää beetasalpaaja auta.

Olen miettinyt sen sikarokotuksen ottoa. Talvella olin jatkuvasti infektioinen, joten en sitä ottanut. En tiedä kestänkö sen vaikutusta. Pitäisi ottaa myös se puutiaisaivokuumerokotuksen kolmas erä. Tämä kesä on tosi pilalla.
-----
Klo 12.05. Olen vapiseva, paineet ja pulssit menevät seistessä aika alas. Lisälyöntejä on. Tämmöistä tämä eteisvärinäisen olo on. Eipä ole kehumista loppuvuosikymmenikssä, jos sellaisia vielä on.
---
13.22. Taitaa olla paniikkia tuo. Se yöllinen hiotuskin. No, Digoxinilla sain verenapineen nousemaan hieman ja suolavedellä ja olon parantumaan. Pelkäsin ottaa Digoxinia, että jos alentaa vielä pulssia ja verenpainetta. Lisälyöntejä on kyllä aika paljon ja eteiset vipisevät. Rintaa vähän painostaa. Lisälyöntejähän mulla ei ollut ennen eteisvärinää kuin joskus hyvin harvoina kausina. Ehkäpä selviän tästä sitten maanantaina sydänlääkärille.

Profile  

PostPosted: Mon Jun 14, 2010 09:24 

Hei Viivi.
Voisikohan olla jotain hormoniperäistä..
Hikoilu, palelu, painajaiset, erilaiset kivut, paniikkikohtauksen kaltaiset oireet, sumupäisyys voivat liittyä kilpirauhasen toimintahäiriöön tai muihin hormonaalisiin ongelmiin.
Minulla pitkän sairastelun jälkeen on löydetty aivolisäkkeen vajaatoiminta ja kilpirauhasen vajaatoiminta on myös.
Oireita on ollut tosi paljon mutta sinun oireesi kuullostavat tutulta ja aluksi minullakin saattoi olla paljon hyviä päiviä. Niin ja minulla on myös päivittäin 37-37.7 lämpöä. En tosin vielä tiedä johtuuko hormooneista vai jostain muusta.
Kannattaa käydä endokrinologin vastaanotolla ja pyytää hormonikokeita, jos niitä ei sinulta ole vielä otettu.
Kilpirauhasista vielä sen verran että ne arvot ovat tosi yksilöllisiä. Eli perusterveydenhuollossa olevat viitearvot eivät aina kerro koko totuutta.
Jos epäilet itse hormoniongelmia niin saa kysellä kaikkea. Olen joutunut selvittämään itse tosi paljon ennen kuin sain vastauksia :)

Profile  

PostPosted: Tue Jun 15, 2010 01:04 

Sydämentahdistinta suositeltiin.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]