Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 25, 2017 12:18

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: CFS vai masennus
PostPosted: Mon Feb 16, 2009 04:37 

..

Last edited by claudia on Wed Sep 29, 2010 10:11, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject: ..
PostPosted: Mon Feb 16, 2009 04:48 

..

Last edited by claudia on Wed Sep 29, 2010 10:10, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 16, 2009 04:56 

Sinun tarinasi on hyvin tavallinen (ja silti aina niin surullinen), jos se yhtään lohduttaa. Kaikki oireesi sopivat CFS:ään, ja itse epäilisin myös lisämunuaisen vajaatoimintaa. Hoidot-alueella on threadissa Kortisonikokeilu kuvattu kätevä itsehoitokokeilu, jolla voit tuon jälkimmäisen olemassaolon halutessasi selvittää ottamalla 1/4 tabletin Kyypakkauksesta.

Siitä voit olla varma (kuten oletkin), että oireissasi ei ole kyse pelkästä masennuksesta, vaikka miten joku lääkäri yrittäisikin sitä väittää. Useimmat oireesi ovat mitä todennäköisimmin hoidettavissa, joko reseptilääkkeillä tai luontaistuotteilla. Älä siis lannistu!

Jos olet pk-seudulla tai lähistöllä, HYKSin infektiopoli on hyvä paikka aloittaa (siitä on kirjoitettu jo tosi monessa threadissa ja tuolta vasemman reunan kohdasta Sairaus löytyy sivu Infektiopoli, jossa on lisää tietoa).

Onko muuten mahdollista, että asuisit tai olisit asunut hometalossa? Se voi aiheuttaa paitsi noita allergiatyyppisiä oireita, myös neurologisia oireita, uupumusta ja muuta.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 16, 2009 04:59 

..

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 16, 2009 05:06 

Home voi ilmeisesti sekä laukaista CFS:n (joka ei parane homeista eroon pääsemisellä) että aiheuttaa CFS:ää muistuttavan tilan, joka paranee kun homealtistus loppuu. Molempia on tullut täällä vastaan. 1. tapauksessakin oireidesi olisi kyllä pitänyt helpottaa asunnosta muuttamisen myötä. On siis aivan varmaa, ettei nykyisessä asunnossasi ole homeongelmaa?

Terveyskeskuslääkäri ei todennäköisesti osaa tehdä/sanoa mitään. Kannattaa pyytää kuitenkin kilpirauhasarvot verikokeista (järjestyy lähes varmasti) ja kortisoli (saattaa järjestyä, mutta voi olla normaalin rajoissa, vaikka lisämunuaisissasi olisikin vikaa).

Jos kerrot tarkemmin, missä asut, voi muilla olla ideoita siitä, keille lääkäreille kannattaa mennä.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 16, 2009 05:12 

..

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 16, 2009 06:27 

..

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 16, 2009 06:35 

Sinänsä on aika vähän mitään testejä, mistä a) olisi jotain hyötyä ja b) olisi mitään mahdollisuuksia saada terveyskeskuslääkäriltä... tumavasta-aineet ja reumatekijä varmaan suostutaan määrittämään autoimmuunisairauksien poissulkemiseksi.

Mykoplasma, borrelioosi, sytomegalovirus, Epstein-Barrin virus ja HHV-6 olisi hyvä testata, samoin immunoglobuliinin alaluokat - mutta harva erikoislääkärikään noita suostuu tekemään. B12-vitamiinin arvot voisit ehkä tuurilla saada määritettyä, jos pyydät.

Profile  

Post subject: Re: väsymysoireyhtymäkö?
PostPosted: Wed Feb 18, 2009 12:50 

claudia wrote:
Jonnekin on kadonnut se hyvämuistinen, nokkela ja älykäs ihminen, joka joskus olin.

Tämä kiteytti kaiken niin hyvin... Joskus oma identiteettikin tuntuu olevan jotenkin hukassa, kun omasta itsestä on toisinaan niin vähän jäljellä. Voimia sinulle, Claudia! Toivottavasti saisit terveyskeskuksesta apua. Minä olen saanut terveyskeskuksesta muutamassa viikossa enemmän apua kuin erikoislääkäreiltä koskaan vuosien aikana, joten ei kannata menettää toivoaan terveyskeskuksenkaan suhteen.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 18, 2009 02:52 

..

Last edited by claudia on Wed Sep 29, 2010 10:09, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 18, 2009 03:08 

Kyllä aamukortisoli on ihan perusverikokeita ja sen voi tehdä terveyskeskuksessa, mutta tosiaan siinä on hyvin suuri todennäköisyys saada normaali tulos, vaikka olisikin häikkää.

Profile  

Post subject: Aamukortisoli
PostPosted: Thu Feb 19, 2009 10:55 

Aamukortisoli saattaa onnistua myöhemmin, jos näistä kokeista ei ilmene selitystä oireisiin. Tosin ne ehkä ensisijaisesti yrittää saada sinua palaamaan mt puolen hoiviin tms. Pidä puolesi..

Profile  

Post subject: Itsekin kyllä epäilen, et mulla on tätä!
PostPosted: Wed Apr 15, 2009 12:49 

Tämä ketju näytti sopivalta, jonne laitan nyt omaa juttuani kans, arvoisan "raadin" luettavaksi, ja mahdollisesti kommentoitavaksi.

Olen kirjoitellut tänne joskus aiemminkin, mutta vain vähän, joten aloitan alusta, ja voi tulla pitkä, sillä aikaa oireineen, ja tapahtumineen on kulunut paljon.

PIstämpä alkuun nyt yhden tärkeän pontin, joka on asian kanssa nyt tapahtunut, sain uuden omalääkärin, joka myöntää, että tällaisia ihmisiä on, ja tällainen "tauti" on olemassa....kyseessä ihan tk:n omalääkärini, joka on ihan huippu!!

Olen ikäni, jo ala-asteelta lähtien kärsinyt paniikkihäiriösitä, sosiaalisten tilanteiden peloista, ja muista päävaivoista :). Näiden kanssa olen oppinut elämään, ja suhteellisen hyvin voinut toimia normaalisti kaikintavoin.
Kuitenkin, nämä mun psyykkiset vaivat ovat pidentäneet tätä hoidon hakua, koska en ole itsekään ollut varma, onko minussa OIKEASTI jotain vikaa vai ei! Tämä on muuten asia, joka on kurja.

Olen työskennellyt yrittäjänä tekstiilialalla 9 vuotta, ollut tekemisissä voimakkaiden kemikaalien, ja pölyjen kanssa päivittäin.
N 3 vuotta sitten aloin kiinnittää ensimmäisenkerran huomiota päänahkaani, joka kutisi, punoitti, ja hiukset lähtivät harjaan suurina tukkoina. Näitä hiustenlähtö vaiheita on tässä ollut aina vuosien varrella, ja välillä tilanne on rauhoittunut.
Päänahkaani ei ole koskaan hoidettu millään, vaikka nytkin hiusrajassa näkyy punoittavaa aluetta. Jotenkin on kai niin pikkujuttu, ettei tähän ole tässä muussa hässäkässä huomiota juuri kiinnitetty.

Reiteni alkoivat muuttua saunassa todella punoittaviksi, ikäänkuin nokkosrokkomaisiksi, tämänkin huomioin, mutta vastaus ihmettelyyni, oli että kaikki muuttuvat saunassa punaisiksi...ja kun mun reidet muuttuivat kuitenkin erilailla punaisiksi, kuin koskaan ennen. Sama reaktio syntyi myös tuulisella säällä ulkona haravoidessa, reidet kauttaaltaan samantapaiset kuin saunoessa, sekä pikkasen kutisevat.

Nyt sitten viimevuoden keväällä, siis n. vuosi sitten, aloin saada pahoinvointikohtauksia, siis oli aamustalähtien kuvottava ja väsynyt olo.
huimausta, ja selkeää asioiden sekavuutta, mm. sanat hukassa jatkuvasti, kirjoitusvirheitä hirveästi. Samoin sormet olivat öisin todella usein puuduksissa, johon myös kiinnitin huomioni. JAlat puutuivat herkemmin kuin ennen, kun vaikka istuin niiden päällä, kuten usein teen.
Tästä menin sitten lääkäriin, ja syyksi sain ihan vaan ahdistuneisuuden, ja panikoinnin....stressin, joita näitäkään en kiellä, mutta osana itseäni vain, ja mahdollisena asioiden nopeuttajana tähän pisteeseen.

Aloin saada töissä voimakkaita iho, ja hengitystie oireita. Päivittäin käsittelyssä nomex, ja proban tulensuojakankaat. Ensin yhdistin herkistymisoireitani ruokiin.....syöminen meni ihan surkeaksi, kun en uskaltanut juuri mitään syödä. Kuitenkin lopulta tehdyissä prick- testeissä ei löytynyt allergeenia mistään ruoka-aineista. Olen nyt kuitenkin pääsääntöisesti välttänyt lisä, ja säilöntäaineita mahdollisuuksien mukaan. Mutta muuten ruokavalio on jo huimasti parantunut.
Pahimmillaan, en voinut olla töissä, sillä ihoni oli kunnossa, että naamaa, korvia, ja kaulaa kuumotti, ja poltteli tosi pahoin. Jopa auton lämmityslaite sai naaman palamaan. Siinä sitten vastuussa omasta yrityksestä, aivan loppuunsaakkka yritin vaan pakertaa, ja kestää, ja saada asiat hoitoon, lääkettä jne. syytä etsittiin, kokeita tehtiin jokalähtöön. Lääkkeeksi pahoihin oireisiin sain prednisolonia, joka kyllä auttaakin. Saunoa en enää voinut lainkaan, sillä siellä tulin kirkuvan punaiseksi, ja iho todella tuliseksi, polttelevaksi. Useina aamuisin herään, kun iho on ihan punainen, ja rypyssä kohdista, jotka ovat yöllä painuneet ihoon.

Lopulta tilanne oli se, että teetin työn alihankkijalla joka ompelili minun työhuoneella, ja itse testailin, miltä tuntuu elämän ensimmäinen sairausloma. Eka 2 viikkoa, mulla oli edelleen oireita, sitten iho alkoi kuntoutua selvästi, hengitysoireet olivat ohitse, ja elämä alkoi taas tuntua ihmismäiseltä, toisin kun jatkuvassa herkistymiskierteessä ollessa, jolloin vaatteet raapivat päällä, hengittäminen tukalaa, ja kaikinpuolin huono-olo.

Yritykseni lopetin, ja nuo materiaalit ovat nyt toistaviikkoa uudessa paikassa. Tässä uudessä yrityksessä olen osakkaana, ja yritän saada siitä osaa itselle, myynnin, ja markkinoinnin puolelta, sekä maahantuontia on jonkinverran. Jollain sitä kai elääkin pitäisi. Sairauslomani on tälläerää loppu....b-todistus allergian vuoksi kelassa, lääkäri epälee, ettei mene läpi, kun mitään ei ole todistettu(lupasi kyllä kirjoittaa lisää sairauslomaa, jos näin käy). Itse toki tiedän, että allergisoiduin, tai ainakin herkistyin voimakkaasti, sillä reaktio tulee tunneissa, kun tuolla uudessa ompelimossa olen poikkeillut, kortisoni on sinä päivänä pakollinen kuvio. Huulia alkaa kihelmöidä, kaulaa kutittaa, sormienvälit kutiaa, korvan taakse tulee näppylöitä, ja tosiaan, hengitys tuolla ompelimossa on vaikeaa.
Allergia arvoni IgE oli 1380, mutta tähänkin lääkärit ihotautipolilla kertoivat syyn olevat atooppisen ihon, ja urticarian, joka nyt kukkii mussa sitten urakalla, vaikka sellaisia paukamia minussa ei olekaan, vaan iho on punoittava, ja arka, helposti kutiava.

Mä vaan jokseenkin olen aika varma, että mulla on tämä cfs.
Kokeita on tosiaan tehty kaikkea mahdollista laidasta laitaan, ja musta ei löydy mitään vikaa!!!! joka voisi aiheuttaa nää mun olot. Kilpparit, sydän ,tuma vasta-aineet kaikki ok, silti mulla on tän allergisen oireilun lisäksi kaikkia näitä---->

-päänahkavaivat
-huimaus
-aikausein huono-olo
-kipupisteet lapaluilla, joskus muuallakin
-yliherkistyminen uusille asioille/hajusteet, meikit
-käsien tärinä, ja voimattomuus
-jalkojen voimattomuus
-sormien, ja jalkojen puutuminen, uusimpana tää jalkaterät välillä kuin olis olleet puristavassa kengässä.
-kuuma, kylmä vaihtelee nopeaa
-sydän tykyttelee helposti ihan liian lujaa
-verenpaineeni on kuitenkin enemmän hieman koholla, kuin alhainen

-Sitten tää uusi, jonka olen huomannut. Kun olen tehnyt jonain päivänä enemmän jotain, kun normisti, olen seuraavana päivänä olotilalta kuin märkärätti. Jaloissa ei voimaa, pää jotenkin sumuinen, olo huono. Tää voi toki johtua huonoksi pääseesstä kunnostani, muttakun ei jaksa sitä kohottaa..... Esim, nyt on down- päivä....eilen järkkäilin noita uusia työkuvioitani, tein "raskasta" :) ajatustyötä paljon, illalla vielä kokosimme lapsille trampoliinin ulkona, mulla migreeni, ja jumalattomat kuukautiset menossa, ja tänä aamuna jo herätessä ihan tööt. Pää humisee välillä, jalat voimattomina, jopa silmiä väsyttää. Näitä olen nyt huomannut ainakin 3 kertaa tapahtuneen. Reipasvauhtinen päivä, seuraavapäivä ihan liian pihalla kaikesta, vaikka kuinka yrittää olla normisti, ei vaan jaksa....
tää kirjoittaminenkin väsyttää ihan liikaa, pakko huilata välillä....

Tästä jää takuulla paljon pois tärkeää, ja selvitys on sekavaa, mutta jostain aloitettava. Ja onnekseni toi lääkärini on niin ihana, että ei jätä mua yksin...miettii syitä, vaihtoehtoja avoimesti, samoin aikausein ihan käynti-aika, sekä välissä soittoaikoja. Mulla on ollut lääkkeenä paniikkijutskaan 8 vuotta seromex 20 mg /päivä, nyt lääkäri suositteli, jos kokeiltas seroxatia tilalle, josko auttais. Nyt vaan pitäis olla ilman seromexia n. viikko, ja sitten aloittaa toi uus, ja sentuomat alkuvaikeudet....millähän sitä jaksaa, kun olo on ihan hanurista muutenkin.
Taitaa tulla sänkykamaa musta hetkeksi. Ja siihen kun ei oikeen olis varaa, näin äiti, ja vaimo/työttömänä ihmisenä....pitäis vain jaksaa, ja ajatella positiivisesti. JOsko kyse olisikin tästä, eikä kuolemaanjohtavasta sairaudesta, kuten oireideni perusteella pitkään pelkäsin. Kokeita on siis tehty ja paljon, olen kuulema terve!

Jaksuja kaikille!

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]