Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 06:51

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: homealtistuksen jälkeen, onkohan minulla cfs?
PostPosted: Fri May 29, 2009 03:30 

Muusan tarina

Olisikohan minulla CFS?

Olin lapsena harvoin sairas, vaikka olin tarhalla suuressa ryhmässä. Olen Sairastanut elämäniaikana varmaankin 5 korvatulehdusta ja muistan muutaman mahataudin. Atooppinen iho minulla on aina ollut mutta aikuisena se on ollut parempi. 7- vuotiaana sain ensimmäisen migreenikohtauksen ja huomasin, että silmissä menee "läpinäkyviä kuvioita" Missään sairastelukierteessä en koskaan ollut. 12 vuotiaana puhkesivat heinäallergiat ja olin siltikin edelleen terve. Jossain välissä myöhemmin ylä-asteella aloin saamaan rytmihäiriöitä, ns. SVT (tykytys)kohtauksia ja allergiani pahentuivat ruoka aineisiin. Tosin silloin ei vielä keksitty, että olin mahdollisesti jo silloin altistunut homeelle ja maitotuotteet eivät sopineet minulle. Olin muuten edelleen terve ja harrastin monia asioita ja olin virkeä ja monessa menossa mukana. Lukiossa alkoi sairastelukierre ja olin monesti keuhkoputken tai poskiontelontulehduksessa sekä aloin jo silloin tuntea väsymystä päivisin silloin tällöin. Myöhemmin sain kuulla että koulu oli homeessa ja 16 vuotiaana sairastuin astmaan ja sain ensimmäiset silmälasini, koska silmiä kirveli koulussa ja en nähnyt taululle enää kunnolla. Myöhemmin todettiin, että astma on homeen aiheuttama.

Lukion jälkeen lähdin pääkaupunkiseudulle opiskelemaan ja olin siellä kahdessa eri oppilaitoksessa ja eri sairaaloissa työharjotteluissa, jotka ovat paljastuneet erittäin suuriksi homeongelmiltaan. Tällöin sairastelin myös, migreeni ja rytmihäiriöt senkuin pahenivat ja minulle tehtiin ablaatiohoito 2003 Meilahdessa rytmihäiriöiden poistamiseksi. Samaan aikaan aloin saada vatsaoireita ja muutamaa vuotta myöhemmin jätin maidon pois ruoastani ja ihoni parani, sekä kaikki allergiani katosivat lähes tyystin. Mutta aloin olla yhä vain väsyneempi ja tunnollisena ihmisenä luulin, että teen vain likkaa töitä. Sitten tulivat nivelkivut ja heikotuskohtakset, jotka johtuivat pääasiassa siitä, että työskentelin homeisessa työpaikassa. Alkoi huimata ja päätä särki usein. Samoin migreeni lisääntyi.

2004 muutin taas toiseen kaupunkiin opiskelemaan toista alaa ja tällöin tiesin jo ruokavalioni. Noudatin sitä tiukasti, jotta vatsani ja muut niveloireeni oireet pysyisivät poissa. Kuitenkin koulussa todettiin vakavia sisäilmaongelmia ja kärsin vain pahenevista ongelmista. Huimaus ja päänsärky ja väsymys olivat ainaisia vieraita ja nukuinkin usein keskellä päivää koulussa. Kotiinpäästessäni nukuin kaksi tuntia sohvalla enkä jaksanut tehdä enää mitään sen jälkeen. Harrastuksista jouduin tinkimään, koska vapaa-aika meni toipumiseen.

Astma tietenkin paheni ja kortisonia meni vahvoilla annokilla. Olin silti usein sairaana ja huonovointinen. Tuntui, että jossain on vikaa, vaikka missään lääkärien tekemissä testeissä muuta ei näkynyt kuin astma.
Noh pääsin koulusta pois ja homeesta aiheutuneet oireet helpottivat ja silti väsymykseni ei poistunut. Jouduin jo tinkimään kotitöissä ja kärsin myös siitä,että kotimme oli jatkuvasti sekaisin. Olen tottunut pitämään paikat siistinä. Samaan aikaan yhtenä aamuna heräsin siihen, että päähäni koski kovaa ja se tuntui eri paikassa kun migreeni ja aiheutti oikean puolen herpaantumista, joka sittemmin jäi pysyväksi niin, että tuntuu kuin olisi kaksi eri puoliskoa samassa ruumiissa. Samoin kuin motoriset ongelmat kirjottaessa ja lukiessa, sekä änkytys puheessa silloin tällöin. Tuntuu, että maailma viettää oikealle jatkuvasti ja huimaa helposti.
Asia disgnosoitiin migreeniksi ja seuraavana aamuna sairaalassa oli toinen pupilli pienentynyt ja silmäluomi roikkui. Pääni kuvattiin kunnolla, mutta mitään ei löytynyt. Ainoa löydös oli korkea kolesteroli ja verenpaine. Kipuja oli edelleen ja en edes saanut kunnon livitystä niihin. Tutkimukset jätettiin siihen ja sain estolääkitykseen migreeniin ja kolesterolilääkkeet. Kärsin kuitenkin edelleen päänsärystä ja niin sanotusta "brainfogista" eli kummallisesta tunteessa päässä ja neurologisist oireista. Ei auttanut vaikka istuin tiukasti neuvottelemassa neurologin kanssa lisätutkimuksia varten. Kävin myös yksityisellä lääkärillä mutta mitään eivät halunneet tehdä.

Kolesteroli lääkkeet lopetin, koska sain niistä sivuoireita ja yritin myös verenpainelääke estolääkityksen lopettaa mutta säryt palasivat takaisin. Käytän nyt verenpainelääkettä mahdollisimman pienellä annoksella. Silti kuitenkin tuntuu, että kaikki ei ole kunnossa väsymyksen ja muun olotilan kanssa. On parempia päiviä ja huononmpia päiviä. Jos teen esimerkiksi pihatöitä päivän niin seuraavana päivänä en jaksa nostaa kunnolla lusikalla lautaselta ruokaa suuhun. Minua palelee helposti ja nukun huonosti ja unen laatu on erittäin vaihtelevaa. Silmät ovat valonarat sen pupillikohtauksen jäljiltä ja en siedä kuumaa. Muutama vuosi sitten saunassa lin alle minuutin mutta nyt kun voimat ovat vahvistuneet hiukan niin voin olla jo useita minuutteja. Muistikaan ei enää pelaa samoin kuin enne ja olen helposti kireä. Paino on alhainen ja nyt olen lihonut muutaman kilon mutta se johtuu keski-eurooppalaisista ruokatavoista ja ruoan huonosta laadusta. Kun taas tulen Suomeen niin luulen, että painoni puotaa jo pelkällä rytmin muutoksella.

Korvissani minulla on ongelmia. Kutisevat helposti ja vaikkua tulee paljon. Myös vaikku ikään kuinvaluu korvista ja välillä untuu, etten kuule kunnolla. Kipuja tulee helposti eri paikkoihin ja päänahka on alkanut oireilemaan.

Olen kokeillut homeopatiaa, akupunktiota ja kaikenlaisia vaihtoehtoisia hoitoja. Niistä saa avun vähäksi aikaa mutta hetken kuluttua voimat taas loppuvat ja vointi palaa ennalleen. Nyt tässä mietinki, että mitä teen seuraavaksi, jotta selviän tulevasta työstäni, joka on sekä henkisesti, että fyysisesti vaativaa ja aina tiukemman jakson jälkeen minun on pitänyt varata useita päiviä toipumiseen. Tulevaisuudessa se ei välttämättä ole mahdollista.

Onnittelen kaikkia, jotka jaksoitte lukea! Jos mielestänne kertomuksesani on CFS:ään liittyvää niin kuuntelen vastauksia mielelläni! Eksyin foorumille vahingossa googlettamalla väsymyksestä.....

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri May 29, 2009 03:41 

Kertomuksestasi tulee osittain mieleen satupienen tarina. Hän on kirjoitellut täällä paljon, joten kannattaa kaivaa esiin hänen kirjoittamiaan viestejä vaikkapa hänen profiilinsa kautta (hänen tarinansa kokonaisuudessaan löytyy tuolta vasemman reunan Tarinat-osiosta). Satu kärsi korvatulehduksista ja allergioista ja sairastui lopulta CFS:ään vaikean homealtistuksen laukaisemana. Siihen liittyi myös toisen pupillin pysyvä suurentuminen. Muutenkin oireenne kuulostivat jossain määrin samanlaisilta. Nyt hän on tosin saanut apua useistakin hoidoista, niin luontaistuotteista kuin lääkkeistäkin.

Kannattaa tutustua myös tuohon Itsehoito-osioon, siellä esitellään paljon luontaistuotteita, joista voi olla apua. Migreenin ehkäisyynkin saa monia apua luontaistuotteista, joista on ihan tutkimusnäyttöä. Toki tarvitsisit ihan lääkärin hoitoa, mutta hyvää lääkäriä on usein vaikea löytää, etenkin kun et ilmeisesti enää asu pk-seudulla.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat May 30, 2009 07:02 

kiitos Maija!

Löysin tänne foorumille vahingossa ja luin Sadun tarinaa. Oli osittain kuin olisi lukenut omaa sairaskertomustaan.

Kaivelen nyt tuolta itsehoito-osiosta tietoja ja koitan saada itselleni lääkärin. Olen tulossa pian Suomeen ja koitan saada jonkun lääkärin jolle voi puhua kotimaisella kielellä.

Muusa

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]