Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 10:24

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: olisiko minullakin CFS
PostPosted: Sun Oct 11, 2009 09:52 

Terve kaikillle
Olen melko uusi tulokas tässä forumissa.
Olen 44v. mies henkilö ja äidinkielini ei ole suomea joten antakaa anteeksi mahd.kielivirheitäni.
Olin täysin terve ihminen melko energinen ja urheilin säännöllisesti.
Kaikki alkoi vajaa 5kk sitten ja pahenee koko ajan.
Sain jonkun sortin viruksen tai bakteerin n.5kk sitten vanhan kroniisen eturauhas vaivan päälle ja siitä se lähti.
Vaikka eturauhanen oli oireettomina vuosia. Alussa oireet olivat virtsatie vaivaat ja kurkkukipu. Sitten leuan alta aristelevat imusolmukkeet. Käytin 3 eri antibioottikuuria ja erilaisia tulehduskipulääkkeitä. Ensimmainen antibiotti oli tuolla keskustelussakin mainuttu Ciprofloxacin sitten Ditrim Duplo ja viimeisenä Kefexin. Mutta virtsatie/eturauhas vaivat jatkuvat edelleen. Missään vaiheessa ei ole löytynyt veri ja virtsanäytteistä bakteria tai tulehdusta.
Alussa vielä kova pelko ja stressiä siitä että olenko saanut HIVin kun minulla ei ikinä imusolmukkeet aristanut elämässäni ja jatkuva kurkkukipu ? Jouduin käymän pysykiatrilla ja käytin uni ja rauhoittavia lääkkeitäkin. (Imovane ja mirtazapine)
Runsaiden antibiotti käyttämisen seurauksena sain hiiva tulehduksia kieleen ja jalkoihin. Olen käynyt 5 kk. aikana monessa eri lääkärissä, urologeista yleis ja sisätautilääkerihin.
Viimeisenä kävin terveyskeskuksen yleislääkärissä ja hän teetti minulle oireiden perusteellä kaikki mahdolliset testit myös HIV ja Hepatiitit. Mitään sukupuoliteitse tarttuva tauti ja poskiontelotulehdusta tai tuberkuloosia ei löytynyt. Kaikki immuniglobuliinit IgA, IgM, IgG ja TSH, TV4 arvot normaalitasoa. Maksa-arvot ym. kaikki kunnossa. Ainoastaan hiemän kohonnut kolesteroli ja edellisestä sisätautilääkärin määrämästä gastroskopiossa löytyy Helikobakteeri pylori.
Oireet mitkä minulla on tällä hetkellä:
-Jatkuva väsymys olo ja uni ei auta. monta kk. en ole herännyt levänneenä. Lihakset kipeänä kauan jos rasittuvat vähänkin.
-Lämpöily, ruumin lämpöni nousee jonkin verran 0,5-1,5 astetta.posket hehkuvat,varsinkin kun teen jotain tai väsytän itseani jollain fyysisellä aktiviiteetilla tai töissä.
-Jatkuvia univaikeuksia
-Jatkuva kurkkukipu ja turvonnut kieli tuntuma ihan kuun suussani olisi rauta kun maku-aistini on huonontunut n.50%.
-Haju-aistini on jotenkin kummallinen vaikea selittää.
-Kummallinen jatkuva pääkipu, minulla aikaisemmin todella harvoin oli pääkipua.
-Jäykkä ja aristeleva leuka ja imusolmuke(ei turvotusta)
-Mahakipuja, mutta ei jatkuvasti välillä monta päivää ei ole mahakipuja ollenkaan. (mutta en tiedä Kariludon ehdottelema valkosipulin puolikkaan syömisen jälkeen, huomenna)
-Iho oireet, pistely ja auringon polttama iho tunnelma. (ei jatkuvasti mutta usein)
-Jatkuvat virtsatie oireet ja liian usein vessassa käynnin tarve, monta kerta yön aikana.
-Silmäoireet, usein särkyvät ja jatkuvasti punottavat silmät
-Kipua rinnassa, ihan kuin veisellä pistely(ei joka päivä)

Näistä oireista tietoinen terveyskeskuksen lääkäri sanoi minulle ei voi mitään kun kaikki näyttää olevan kunnossa. Ei voi määrätä jatkotutkimuksia eteenpäin HYKS lle kun ei löytynyt mitään. Näitä oireita en todellakaan keksi vaan ne ovat osa minun elämäni tällä hetkellä ja häiritsevät elämäni ja niin sanoisin suotituskykyni tällä hetkellä alle puolet siitä mitä minulla oli 5kk.sitten.
Kertokaa ihmiset jos jotenkin vaan jaksatte (kun teillä mitä tuolla seurasin on paljon enemmän vaivoja ja ongelmia tämän taudin kanssa) mitä minun pitäisi tehdä kun monessa eri lähdessä vielä sanotaan että aikainen diagnoosi edesauttaa tämän sairauden etenemisen pysäyttämisessä ?
Kiitokset jo etukäteen :(
Cemal

Profile  

Post subject: Re: olisiko minullakin CFS
PostPosted: Sun Oct 11, 2009 10:31 

Onpa hieno luettelo oireita. Neurologiset oireet voisivat aiheutua tulehduksesta, mutta myös vatsaperäisiltä, unohtamatta mahdollista keskushermostovaikuttajaa. Polttava iho, kuin auringossa palanut, on aika yleinen ilmiö, joka liitetään virusaktiviteettiin hermoradoissa, oireen nimi on "allodynia", minullakin oli sitä, mutta se oli minulla lapsesta asti ja loppui kun käsittelin ihoni valkosipulivedellä. Oireet voisivat viitata myös homealtistukseen, onko asunnossasi mahdollisesti kosteusvaurion aiheuttamaa hometta? Itselläni kofeiinimyrkytys laski immuunisuojaa niin rajusti, että reagoin homeeseen, jota meillä löytyy eräästä varastohuoneesta, nyt kun myrkytys on poissa, ei home aiheuta minulle minkäänlaisia oireita. Immuunisuojan laskusta kertoi myös suolistohiivan ylenmääräinen liikakasvu, ihottumat, syylät, ihokasvaimet jne.

Turvonneet ja kipeytyneet imusolmukkeet reagoivat minulla todella hyvin valkosipuliin, ne normalisoituivat kolmessa vuorokaudessa, eivätkä ole enää sen jälkeen oireilleet. Kokeilepa tehdä tuo valkosipulikäsittely iholle, arvelisin, että sillä voisi saada nopeimman vaikutuksen aikaan. Valkosipuli on siitä hyvä lääke, että se vaikuttaa niin moneen asiaan, jotka voivat aiheuttaa näitä oireita, viruksiin, bakteereihin, raskametalleihin ja muihin ympäristömyrkkyihin jne.

Jos harkitset oireenmukaista lääkitystä, bentsodiatsepiinit ovat paras vaihtoehto ja niistä nimenomaan Diapam, alpratsolaamilla ongelma saattaa pahentua. Diapamilla ainakin neurologiset oireet ja unettomuus helpottuvat huomattavasti, SSRI- ja muut mielialalääkkeet ovat pelkkää puoskarointia.

CFS-diagnoosista tuskin on mitään apua, koska oireyhtymän etiologia on täysin tuntematon, eikä siihen ole mitään toimivaa hoitoa. Keskushermostoa kiihdyttävät aineet kannattaa ehdottomasti jättää pois, kuten kofeiini ja nikotiini, ne vahvistavat neurologisia oireita ja unihäiriöitä sekä alentavat omaa immuunisuojaasi.

Porfyriinit voisivat aiheuttaa jopa kaikkia noita oireita, mutta niitä koskeva tieto keskittyy ainoastaan sisäsyntyiseen porfyriaan, joka on täysin eri asia kuin lihassolujen hajoamisen tuloksena syntyvä, hankittu porfyria. En usko, että yksikään julkisen sektorin lääkäri suostuu tutkimaan rabdomyolyysin aiheuttamia porfyriinitasojen nousuja. Onneksi porfyriinit hoituvat valkosipulilla.

Tärkeintä on koettaa pitää mieliala korkealla... heh... jos minulle olisi joku sanonut noin kun olin kipeimmilläni, olisin saattanut tintata, vaikka en ole koskaan ollut väkivaltainen.

Profile  

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 10:11 

Cemal: Onko helikobakterin suhteen tehty jotain ? Onko b12 vitamiini määritetty ? Helikobakteeri voi laskea b12 liian alas ja näitä cfs oireita saattaa tulla.

Oliko tuo Cipro näitä "pahoja" antibiootteja ?

Kariluoto wrote:
Jos harkitset oireenmukaista lääkitystä, bentsodiatsepiinit ovat paras vaihtoehto ja niistä nimenomaan Diapam, alpratsolaamilla ongelma saattaa pahentua. Diapamilla ainakin neurologiset oireet ja unettomuus helpottuvat huomattavasti, SSRI- ja muut mielialalääkkeet ovat pelkkää puoskarointia.

CFS-diagnoosista tuskin on mitään apua, koska oireyhtymän etiologia on täysin tuntematon, eikä siihen ole mitään toimivaa hoitoa..
Ei bentsot sovi kaikille, ei edes Diapam. Jotkut hyötyy mielialalääkkeistäkin ihan oikeasti. Kaikkein eniten ihmetyttää kuitenkin tuo viimeinen väitteesi. Oletko lukenut täällä kenenkään muun viestejä ? Monet kertovat hyötyneensä eri hoidoista.

Profile  

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 11:25 

Alkoivatko oireesi siis ennen vai jälkeen Cipro-kuurin (siis muut kuin eturauhasvaiva)? Onko sinulta katsottu immunoglobuliineista myös alaluokat (IgG1-4)? Paljonko kilpirauhasarvosi olivat (lääkäreiden mielipide "normaalista" ei välttämättä ole sama kuin normaali)? Onko mahdollista, että asuisit hometalossa?

Sopivatko virtsausoireesi interstitiaalikystiittiin tai voisivatko ne mitenkään johtua triggerpisteistä? Sekä krooninen prostatiitti että interstitiaalikystiitti voivat olla yhteydessä triggerpisteisiin. Monet muutkin mainitsemistasi kivuista/ongelmista voisivat johtua tästä, mutta muitakin mahdollisia syitä toki on.

Turvonnut kieli + helikobakteeri kuulostaa B12:n puutokselta, tosin myös raudanpuuteanemia on mahdollinen syy (oletettavasti suljettu pois). Sjögrenin syndrooma olisi ehkä hyvä selvittää myös, koska se voi aiheuttaa silmien kuivumista ja CFS-tyyppisiä oireita - kuivat ja arat silmät ovat tosin CFS:ssäkin yleiset.

Heikko hajuaisti voi johtua sinkin puutoksesta, joten itse kokeilisin ottaa sinkkiä esim. 50-60 mg päiväannoksella. Sinkin puute voi aiheuttaa myös esim. immuunijärjestelmän ongelmia. Periaatteessa tuo on sellainen oire, joka pitäisi selvittää (jos sinkkikuuri ei auta), koska se on noista ainoa ei-CFS:lle tyypillinen oire, ja sen takana voi olla vakavia sairauksia.

Noin yleisesti oireesti kuulostavat CFS:ltä, mutta kyselen paljon lisäkysymyksiä, koska niiden lisäksi sinulla voi hyvinkin olla muita, helpommin hoidettavia vaivoja niiden lisäksi. B12 ainakin pitäisi ehdottomasti mitata. Apteekista saa ilman reseptiä vahvoja tabletteja (Betolvex), mutta imeytyminen saattaa olla heikentynyt.

Jos et saa lähetettä HYKSin infektiopolille, niin kannattaa varata aika Ihoakatemiassa vastaanottavalle Olli Pololle, joka keksii varmasti jotain hoitoa sinulle.

Kariluoto wrote:

CFS-diagnoosista tuskin on mitään apua, koska oireyhtymän etiologia on täysin tuntematon, eikä siihen ole mitään toimivaa hoitoa. Keskushermostoa kiihdyttävät aineet kannattaa ehdottomasti jättää pois, kuten kofeiini ja nikotiini, ne vahvistavat neurologisia oireita ja unihäiriöitä sekä alentavat omaa immuunisuojaasi.

Jos aiot tahallasi levittää täällä vaarallista misinformaatiota, niin poistan sinut tältä foorumilta. On todella julkeaa väittää, että CFS:n etiologia on tuntematon tai ettei siihen olisi hoitoa, kun toimivia hoitoja on kymmenittäin ja osa jopa parantavia. Tällä foorumilla saa muuten puhua vaikka mistä, mutta muiden ihmisten terveyttä ei saa roskapuheilla vaarantaa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 11:50 

Maija wrote:
Alkoivatko oireesi siis ennen vai jälkeen Cipro-kuurin (siis muut kuin eturauhasvaiva)?

Tuo on tärkeä kysymys jota minusta kannattaa miettiä ensimmäisenä. Itselläni oli aikanaan myös eturauhasvaiva johon sain Cipron "sisarlääkettä" ja siitä kaikki alkoi.

Profile  

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 12:13 

Ja lisäkysymyksenä vielä käytitkö yhtäaikaa Cipron kanssa noita tulehduskipulääkkeitä?

Profile  

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 12:44 

Mitään lisättävää muiden kommentteihin minulla ei ole, mutta ajattelin vain toivottaa paljon jaksamista ja tsemppiä, olipa oireidesi syy mikä tahansa! Suomen kielesi on hyvää, älä ole siitä huolissasi :)

Profile  

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 01:37 

Moi
Kiitos vastauksestannne ja mielenkiinnosta minun ongelmiani kohtaan.

TSH arvoni oli 1.72 mU/l
T4V 17 pmol/l
B12 379pmol/l
rauta ja sinkki -arvot katsomatta ja noi immunoglobuliini alaluokat pitää tarkistuttaa
Kaikki alkoi pikkuhiljaa Cipron kuurin jälkeen. Sen yhteydessä oli erilaisia kipulaakeita mistä tällä hetkellä minulla ei ole koko luettelo mutta viimeinen oli Mobic.
Asumani talosta en tiedä voisiko olla hometta?
Sjögrenin syndrooma ?
Käyn Olli Polon vastaanotolla.
Kiitokset pitää palata töihin

Profile  

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 01:49 

Jännä, että B12 oli noin korkea. Olisin voinut olla varma, että siitä on puutosta. Melkein suosittelisin kokeilemaan sinkin lisäksi jotain vahvaa monivitamiinia (muuten voisi ottaa normaalia monivitamiinia useamman päivässä, mutta niissä on lähes kaikissa on A-vitamiinia, jota ei saisi syödä liikaa) ja ehkä lisäksi jotain vahvaa moni-B-vitamiinia, koska jotain puutoksia sinulla varmasti on. D-vitamiinia on tietenkin aiheellista syödä tähän aikaan vuodesta.

Voi hyvin olla, että tuo oireilusi on Cipron (ja tuon tulehduskipulääkkeen) seurausta. Toisaalta varmasti sitä ei tiedä, jos se kerran alkoi vähitellen. Varmasti jotkut ihmiset sairastuvat sattumaltakin fluorokinolonien jälkeen, koska niitä niin yleisesti syödään. Pitää toivoa, että kyse olisi CFS:stä eikä fluorokinoloneista, koska CFS:ään on selvästi enemmän hoitoja.

Sjögrenin syndrooma on autoimmuunisairaus, jossa on jonkin verran CFS:ää muistuttavat oireet. Sen tyypillisin oire on limakalvojen, erityisesti silmien kuivuus. Mutta hankalan asiasta tekee se, että CFS tosiaan voi itsessäänkin kuivattaa limakalvoja, eikä Sjögren aina näy verikokeissa vaan tarvitaan sylkirauhasbiopsia.

Vielä jäi auki, saatiinko se helikobakteeri häädettyä?

Toivotaan, että löydät sairauteesi apua.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 04:03 

Terve Maija
Kiitos mielenkiinnostasi
Unohdin äsken kirjoittaa helikobakteerista; Minulla on koko häätöpaketti ostettuna, mutta en vielä uskoltanut käyttää kun siina on 2 antibiottia ja 1 muuta lääkettä ja aika raskas viikon kuuri on. Ajattelin odottaa että voin/jaksan paremmin niin sitten.
Vielä miten maha jaksaa, kun edelliset antibiootit ja stressi teki tehtävänsä mahalleni niin en tiedä. Vielä eilen söin puolikasta raaka valkosipulia(Kariluodon ihme luonnonlääke) että piti juoda vähän maitoa että sain mahakivut rauhoitettua.
Aamulla kävin urologialla eturauhas/virtsatie vaivojen takia että totesi minulla on kroniinen eturauhas tulehdus että sitäkin pitää hoitaa lämpimällä kylvyllä ym. onneksi ei lääkkeitä.
Silla hyvin menee.
Katsoin tuolla tarkemmin Sjögrenin syndroomaan hus'in sivuilla oireet ainakin voisi olla aika lailla minun vaivojeni tapaista. Mutta silläkään ei ole mitään täsmälääketystä eikä sen tulo syitäkään tiedetään.
Tuossakin katsoo suurin osa taudeista/sairauksista ovat semmoisia että lääketiede ei hirveästi pysty auttamaan eikä tiedätä mistä se tulee. Mutta eiköhän loppuja lopuksi kaikki päätty yhteen lopputulokseen enemmin tai myöhemmin.
Vaikka minullakaan ei tässä mitään kiirettä toiselle puolelle kun on vielä pieniä lapsia ja pitää vaan jaksaa.
Katsoin vielä Ville Valtosen aikoja Mannerheimintien lääkärikeskuksesta vasta marraskuun lopulta saisi aikoja.(jossain keskustelussa sinun suosittelemasi että pääsisi HYKSin tutkimuksiin )
Olli Pollo'kin voi olla mutta hän on kokonaan yksityisellä puolella niin jos vielä määrää tutkimuksia voi tulla aika kalliiksi tähän asti minulla meni jo tuhansia euroja erilaisiin labrakokeisiin ja lääkäripalkkioihin.
Mutta kiitos sinulle Maija että olet niin aktiivinen ja autat. Melkein tuolla katsoin tietojesi perusteella olisiko sinulla jo lääkärin tutkinta suoritettuna
Kiitos
Cemal

Profile  

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 04:20 

Sjögrenin syndrooma on autoimmuunisairaus ja autoimmuunisairauksiin on olemassa erittäin tehokas hoito nimeltä pieniannoksinen naltreksoni (low dose naltrexone eli LDN). Siitä enemmän tietoa osoitteessa http://ldn.gehennom.org LDN soveltuu myös CFS:n hoitoon, esim. itselläni se pysäytti sairauden etenemisen 2,5 vuotta sitten ja toimii edelleen hyvin. Tämä on pääasiallinen Polon käyttämä lääke, mutta käyttää hän muitakin hoitoja. Erästä hänen käyttämistään CFS-lääkkeistä käytetään myös eturauhasvaivoihin - itsekin sitä aikoinaan kokeilin, vaikka nainen olenkin, mutta en saanut siihen apua.

Olet ehkä jo tutustunut sivuston Itsehoito-osioon, siellä on listattu monia luontaistuotteita, joista voi olla apua.

Sinänsä ihan hyvä pointti tuo Valtosella käyminen, jotta voisit saada tutkimuksia teetettyä julkisella puolella. Hänelle tosiaan saa aika huonosti aikoja, mutta kannattaa soittaa useamman kerran - itse sain aikoinaan peruutusajan seuraavaksi päiväksi. Minusta kannattaisi silti käydä myös Pololla, koska voisit ihan hyvin aloittaa jo hoidon, vaikkei kaikkien vaivojesi tarkka luonne olisikaan vielä tiedossa. Voisin myös kuvitella, että Valtonen käskee ensimmäisenä ottamaan sen helikokuurin, että selviää kuinka paljon se mahdollisesti vaikuttaa oireisiisi.

Profile  

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 07:55 

Maija
Vielä sen verran, muistatko Polon sinulle antaman CFS lääken nimen mikä käytetään mtös eturauhasvaivoissa ?
Ensi viikolla en ole Helsingissa mutta seuraavalle viikolle yritän Polo'lle ajanvarausta. Yritän saada apua sieltä mistä saa. Tällä hetkellä Suomessa näitä ihmisiä on olemattoman vähän. Urologista tai tavallisesta sisätautilääkäristä ja terveskeskuslääkäristä en ole ainakaan minä saanut apua. Niiden mukaan minulla ei ole mitään tai minun ongelmani on korvien välissä(myös veljeni sanoo sama) että minun pitää käydä pysykologialla, vaikka sekään ei ole pois suljettu. Mutta ensin haluaisin käydä nämä fyysista puolta läpi sitten. Esimerkiksi sanomasi tuo LDN mistä olet itse saanut apua jo kuulosta hyvältä että on olemassa joku lääke tai valkosipuli on toiminut jonkun toisen kohdalla on hyvää niin. Minunkin pitää löyytää oma lääkkeni tai tapani parantaa vaivojeni joskus lähi-aikona ennen kuin on liian myöhä.
Olen kiitos itsehoito puolen jo tutustunut ja käytänkin tri.Tolosen E-Epa pilleria olen ostanut Carnosin tabletteja mutta minun mielestäni se ei sovinnut minulle. Tänään aloitin Pirkan magnesium tablettien käyttöä ja jotenkin nyt tuntuu oloni parantuvan ja ihan kuin sain energia.(en ole vielä varma johtuuko se magnesiumista se selviä lähiaikoina)
Helikobakteerikuurinkin syön lähiaikoina kun olisi muutama oireetonta päivää että jaksaisi
Cemal

Profile  

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 08:30 

Lääkkeen nimi on tamsulosiini. Polon mukaan se auttaa monia kroonisesta väsymyksestä kärsiviä (joillain kuulemma "toimii kuin piriste" vaikka onkin enemmän keskushermostoa rauhoittava kuin piristävä lääke), mutta varsinaisessa CFS:ssä teho näyttäisi olevan huonompi. Tällä foorumilla useampi on kokeillut sitä, eikä ole saanut apua.

Magnesiumvalmisteista suosittelen ennemmin Magnesania. Lähes kaikki valmisteet ovat magnesiumoksidia, joka imeytyy huonosti, mutta Magnesan on paremmassa muodossa olevaa (sekin ihan edullista ruokakauppatavaraa, alle 5e purkki). Muut Pirkka-tuotteet ovat kyllä ihan hyviä, esim. kalaöljy ja monivitamiini, joista jälkimmäistä käytän itsekin.

Mikähän siinä on, että niin moni lääkäri on aina tyrkyttämässä psykologia ja psykiatria. Eivätkö ne voisi vaan sanoa, että "en tiedä mikä sinua vaivaa", mutta ei, aletaan potilasta syytellä. Suurin osa sinun oireistasi ei voisi mitenkään olla psyykkisiä, vaikka olisitkin masentunut tai ahdistunut.

Profile  

Post subject: Helikohoidoista
PostPosted: Tue Oct 13, 2009 09:39 

Minulla on tosiaan todettu matala b12 jo monta vuotta sitten. Helikobakteeria ei tosin löytynyt. Luin silloin siitäkin hoitokokemuksia. Minulle jäi se käsitys, että monet eivät kokeneet hyötyneensä helikobakteerin häätämisestä. Joku muistaakseni koki jopa voineensa huonommin häädön jälkeen. Onko sinulla Maija käsitystä, mistä huonot kokemukset voisivat johtua ? Jotkut myös ilmeisesti elävät koko elämänsä autuaan tietämättöminä vatsassaan olevasta helikobakteerista.

Toivottavasti sinulla Cemal hoito kuitenkin tehoaa kuten se monilla ilmeisesti tekee.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 13, 2009 10:01 

En yhtään ihmettele, ettei moni häädöstä hyödy. Siitä en osaa sanoa, miksi se aiheuttaisi haittaa, mutta ainakin siinä on se, että kaikkien lääkkeiden käyttö voi aiheuttaa sivuvaikutuksia ja antibiootithan voivat esim. sotkea vatsan hyvin pitkäksikin aikaa. Helikobakteerihan on jopa puolella maailman ihmisistä. Mutta kyllähän monella ihmisellä on esim. osteoporoosikin, eivätkä he sitä koskaan huomaa, jos ovat onnekkaita eivätkä saa murtumia.

Koska alkuperäisen kirjoittajan useat oireet kuulostavat ravitsemuksellisilta puutoksilta (mikä saattaisi olla helikobakteerin syytä), minusta hänen kannattaisi käydä läpi se kuuri. Mutta ymmärrän kyllä hyvin, että mahdollisesti sivuvaikutuksia/muita haittoja aiheuttavaa hoitoa lykkää parempaan ajankohtaan.

Voi toki hyvin olla, että vaikka puutostiloja olisikin, niiden syy löytyy jostain ihan muualta. Aloin nyt vasta miettiä, voisiko cemalilla olla esim. keliakia. Sekin voi aiheuttaa esim. kielen kipeytymistä. Monet/useimmat, tosin eivät kaikki, oireet voisivat johtua keliakiasta tai sen aiheuttamista imeytymishäiriöistä. Ihan hirveän tyypillinen oireisto se ei olisi, mutta ei myöskään erityisen epätyypillinen. Keliakia esiintyy myös usein Sjögrenin syndrooman kanssa... Oireissa vain tuo kuume hieman pistää silmään sellaisena, jota viittaisi erityisesti CFS:ään.

Turhaa spekulointia sinänsä, mutta noiden ravitsemuspuutosten lisäksi keliakia ja joitain muita autoimmuunisairauksia olisi hyvä sulkea pois.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]