Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 01:19

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Uusi potilasko?
PostPosted: Tue Apr 13, 2010 08:33 

Tervehdys vain.

Olen 22 vuotias mies ja olen nyt kärsinyt kuukauden verran käsittämättömästä väsymyksen tunteesta ja olisin halunnut kuulla teidän mielipiteenne oireisiini.

En ole tällä hetkellä töissä missään enkä ole viimeiseen 2 vuoteen ollutkaan, olen nimittäin kärsinyt keskivaikeasta / vaikeasta masennuksesta ja yleisestä ahdistuneisuushäiriöstä.
6kk sitten oloni oli todella hyvä, suunnittelin jatkokouluttautumista ja itseasiassa pääsinkin ammattikorkeaan opiskelemaan, mutta kuukausi sitten alkoi pienellä kurkkukivulla ja kuumeilulla tämä uupuneisuus.

Tällä hetkellä oireitani ovat; todella vetämätön olotila joka ei todellakaan helpota unella, silmät tuntuvat järkyttävän väsyneiltä, kuumeinen olo vaikka kuumetta ei edes ole. Kummallisesti olen myös nukkunut, yleensä pystyin vetämään kevyesti hieman pidempiäkin unia, mutta nykyisin herään AINA 7h unien jälkeen, koskaan ei enempää tai vähempää. Olen kyllä urheillut ja omasta mielestäni suorituskyky on pysynyt aika hyvänä, jaksan nostella salillakin samoja painoja mitä ennen mutta sitä en tiedä kipeytyvätkö lihakseni herkemmin kuin ennen.

Olisin siis halunnut vähän tarkempaa tietoa CFS:n oireista ihan suoraan potilaitten suusta, vaikuttaako nämä minun oireet ihan CFS tapaukselta vai olenko taas vain ahdistunut...

Minulla on myös epäily kilpirauhasen vajaatoiminnasta, mutta terveyskeskuslääkäri sanoi 6kk sitten kun viimeksi kilppareita katottiin että seuraavan kerran näitä katellaan vasta vuoden päästä ( koska niitä ollaan seurattu 2006 vuodestä lähtien puolen vuoden välein.
Myös verenkuva otettu viikko sitten ja siinä ei ollut mitään.

Profile  

Post subject: Re: Uusi potilasko?
PostPosted: Tue Apr 13, 2010 08:50 

Niin ja pääosin siis haluaisin tietää vastauksia noihin lihaskipuihin, että voiko ne olla näin "uudella" tapauksella lieviä vai pitäisikö niihin ihan särkemällä särkeä?

Profile  

PostPosted: Wed Apr 14, 2010 01:48 

Onko sinulla psyyken vaivoihisi lääkitystä ja jos on, milloin sitä on viimeksi muutettu? Oletko saanut mitään muita lääkkeitä mihinkään vaivaan (jolloin voisi epäillä lääkkeiden yhteisvaikutusta)?

Lihaskivut voivat olla CFS:ssä aivan sietämättömän vaikeita - tai sitten niitä ei välttämättä ole ollenkaan. Lievä lihaskipu on aika tavallista. Se, ettei liikunnan sietokykysi ole heikentynyt on CFS:lle epätyypillistä, mutta jos sinulla on ollut vasta kuukauden oireita, se on varmaankin mahdollista.

Sinänsähän kuukauden sairastamisen jälkeen ei voi vielä puhua CFS:stä vaan hyvällä tuurilla sinulla on jokin infektio, joka menee ohitse. Tässä vaiheessa on tärkeää, ettet rasita itseäsi liikaa, koska se voi ratkaista sen, paraneeko infektiosi vai kehittyykö se CFS:ksi. Suosittelisin siis pitämään taukoa saleista ja muista tai ainakin vähentämään selvästi harjoitusten raskautta.

En usko, että kyse on pelkästä masennuksesta tai ahdistuksesta, koska sinua mitä ilmeisimmin kuitenkin esim. salilla käyminen kiinnostaa siinä missä ennenkin. Kuume ja kurkkukipu eivät myöskään viittaa niihin, eivätkä kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Jos sinulla on epäily kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja kärsit masennuksesta, fiksu lääkäri olisi varmaan kokeillut sinulla pientä annosta kilpirauhashormonia, mutta näin käytännössä hyvin harvoin tehdään. Itse epäilisin myös mahdollista lisämunuaisen vajaatoimintaa, koska se voi aiheuttaa uupumusta, huonoja yöunia, kuumeista oloa, masennusta ja ahdistusta. Suosittelisin tutustumaan Hoidot-alueen keskusteluihin kortisonikokeilusta, sillä tämä on paras tapa selvittää asia ja ainakin tämä puoli sulkea pois.

Toivottelen pikaista paranemista (jota en yleensä täällä toivottele, koska se on usein epärealistista, mutta sinun kohdallasi mahdollista) tai ainakin parempaa vointia, ja pidäthän itsestäsi hyvää huolta. Olet toki tervetullut foorumille, vaikkei sinulla CFS olisikaan. Täällä on aika paljon keskusteltu myös esim. masennuksesta, unihäiriöistä ja kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Apr 14, 2010 02:35 

Kiitokset vastauksestasi.

Tällä hetkellä minulla ei ole enää käytössä mitään lääkkeitä ja mahdolliset vieroitusoireet psyykelääkkeistä on koettu jo aikoja sitten. Nyt minua todellakin huolestettuttaa tämä CFS koska löysin itseltäni nielusta tuommoiset punaiset "puolikuut". En ole 100% ovatko ne aina olleet siellä, koska en ennen ole moisiin paljon huomiota kiinnittänyt.

Olen tosiaan aikoinani sairastellut muutamat angiinat, mononukleoosin ja paljon kurkkukipuja mutta ne on vähentyneet todella paljon. Tiedä sitten mitä tämä on, mutta ainakin minua ahdistaa ja pelottaa tämä sairaus, pelkästään se varmaan tekee oloni niin kurjaksi.

>edit< Onkohan noita puolikuita ihan ns. terveilläkin ihmisillä? Juuri tulin lääkäristä ja hän ainakin sanoi että kyllä tuommoisia löytyy ihan keneltä vaan.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 14, 2010 04:32 

Tervetuloa mukaan, Uupumus!

Last edited by helen on Fri Jan 04, 2013 01:24, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 14, 2010 10:06 

No tuossa konsultoin omaa äitiä joka on terveyskeskuksessa töissä ja näytin sille nielua, se sanoi että kyllä lähes päivittäin tulee ihmisiä ottamaan näytettä nielusta ja niillä on juurikin tuollaiset "puolikuut" siellä. Tiedä kyllä sitten, pitäisi ihan kuva ottaa tai jos netistä jostain löytyisi niin tietäisi enemmän.

Profile  

PostPosted: Thu Apr 15, 2010 09:22 

Minä en ole hoksannut mitään puolikuita. Kuinka suuria ne ovat? Mulla kyllä nielukaaret ovat melkein aina kirkuvan punaiset. Nielurisoissa onkin melkein aina kroonista tulehdusta. Klönttejä joutuu puristelemaan onkaloista vähän väliä. Muuten ne turpoavat ja haittaavat nielemistä. Kai se tuo proppuvaiva on ihmisillä aika yleinen. Mutta kun on pienet risat, niin ihmettelee, että minne asti ne käytävät siellä takanielussa yltävät. Ainakin sentin mittainen on toisessa risassa. Ja sinne kaikki karkeampi ruoka löytää tiensä.

Sinulla Uupumus voi olla todellakin jokin virusinfektio päällä. Kuluneena talvena on ollut pitkällistä flunssaa. Ihmiset ovat oireilleet tosi kauan. Mutta toivottavasti Sinulla ei se jää pitkäksi aikaa. Mahdollinen CFS voidaan diagnosoida vasta 6 kk:n oireilun jälkeen.

Kilpirauhasen vajaatoiminta pitää ottaa todella huomioon. Se voi olla salakavala, niin etteivät lääkäritkään aina sitä tunnista eikä se välttämättä näy mittausarvoissa. Nykyiset viiterajat ovat liian väljät, lääkärit sanovat suoralta kädeltä, että arvot ovat normaalit, vaikka potilaalla olisikin vajaatoimintaan sopivia oireita.

Mulla CFS alkoi jo 1980-luvulla, enkä tiennyt mikä on. Oli pari vuotta ajoittain lämpöilyjä, sairaan oloisuutta. Leuan alueen rauhaset kipeytyivät, tuli hermosärkyjä ja paleluja jalkoihin n. vuodeksi. Vaikka mitä oli, en kaikkea muistakaan.

Toivotaan, että Sulla oireet menevät pois. Oletkohan kuntoillut itsesi ylikuntoon? Älä jätä liikuntaa kokonaan. Voinnin mukaan kävele vaikka ulkona auringonpaisteessa ja harrasta jotain. mukavaa.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]