Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 01:17

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Lapsesta asti väsynyt
PostPosted: Sat Dec 09, 2006 07:53 

Hei. Olisin kiitollinen, jos joku osaisi spekuloida, voiko minulla olla CFS.

Olen ollut aina, jo lapsesta asti, todella väsynyt. Olen aina tarvinnut päiväunet vaikka yöuneni kestäisi niin kauan kunnes herään. Olen myös ollut aina sillä tavalla väsynyt, että en ole oikein jaksanut lähteä mihinkään, esim. urheilemaan. Määrittelisin näin, että kun olen ollut 8 h töissä/koulussa, olen sen jälkeen Kuoleman Väsynyt. Olen aina ihmetellyt, kuinka muut ihmiset jaksavat vielä työn tai koulun jälkeen tehdä jotain muuta. Itse en siihen pysty millään.

Ongelmaksi tämä on muodostunut nyt lapsen saatuani. Pitkä tarina, mutta synnytysmasennuksesta toipuneena olen tällä hetkellä ongelmissa väsymykseni kanssa... en millään pysty sovittamaan omaa rytmiäni vauvan rytmiin enkä jaksa tosiaan olla hereillä koko päivää. Nukkuisin paljon enemmän kuin vauva!

Aina, kun sairastan jonkun bakteeri-yms.tulehduksen (jatkuvia virtsatieinfektioita) se saattaa oireilla jopa pelkästään niin, että nukun 18h vuorokaudessa.

En usko, että tämä on psyykkistä, koska usein on niin, että tätä väsymystä on vaikka minulla olisi erittäin hyväkin jakso elämässäni. Jaksan myös innostua asioista ja tehdä kaikkea - kunhan saan nukuttua ensin esim. neljän tunnin päiväunet. Siis uni oikeasti auttaa minulla. Minulle on ehdotettu, että väsymys olisi psyykkistä, mutta eihän siinä sitten mikään nukkuminen auttaisi. Ja tosiaan -myös erittäin hyvinä aikoina tarvin paljon unta.

Liikunnan vaikuttavuudesta en juuri osaa sanoa, koska en ole liikkunut paljoa juuri siksi, että 8h valveillaoloa ja työskentelyä on ollut ihan tarpeeksi hereillä olemista.

Olen syönyt vuosia masennuslääkkeitä, eivätkä ne ole vaikuttaneet väsymykseen puoleen eikä toiseen.

Krooninen väsymys kuulostaa oikealta määrittelyltä, mutta se ei lukemani perusteella riittänyt CFS-määrittelyksi.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 09, 2006 01:24 

Onko sinulla siis muita oireita? CFS-diagnoosiin vaaditaan aina muitakin oireita kuin krooninen väsymys, mutta pieni osa CFS-potilaista sanoo, että oireet ovat tosiaan alkaneet jo lapsuudessa, ts. heitä on väsyttänyt niin kauan kuin muistavat. Jos CFS:n kriteerit eivät täyty niin puhutaan idiopaattisesta kroonisesta väsymyksestä. Joka tapauksessa asia kannattaisi ehdottomasti tutkia.

Onko kilpirauhasarvojasi tarkastettu milloin? Kilpirauhasen vajaatoiminnastakin tosin tulee yleensä muitakin oireita. Entä hemoglobiini ja muut rauta-arvot? Oletko ylipäänsä ollut missään tutkimuksissa? Auttaako kofeiini väsymykseen lainkaan? Oliko olosi yhtään helpompi raskausaikana (CFS-potilaiden vointi yleensä kohenee raskauden aikana, mutta päinvastainenkin on täysin mahdollista)?

Luulen, että sinun kannattaisi yrittää saada lähete uniklinikalle. Vaikkei kyse olisikaan unihäiriöstä, siellä ainakin todennäköisesti ottavat sinut vakavasti, kun kerran kärsit poikkeavasta päiväväsymyksestä ja ilmeisesti myös hypersomniasta (eli liikaa nukkumisesta) ja voivat tarvittaessa ohjata eteenpäin toisaalle. Foorumilla saat toki ihan vapaasti postailla, vaikket CFS:stä kärsisikään. Krooniselle väsymykselle ei ole omaa foorumia ja muut täällä kyllä varmasti tietävät, mistä puhut.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 09, 2006 08:03 

Mulla on ainainen väsymys alkoi poskiontelotulehduskierteestä ja keuhkoputkentulehduksista. Nykyään tähän päivään mennessä on ollut aamujäykkyyttä, kiva kulkea kumarassa ensimmäiset puoltoista tuntia sit se häviää. Selkäsärkyä, vaikka lihakset on huippukunnossa. Käsissä ja jaloissa nivelsärkyä ja lihassärkyä ollut n. vuoden. Migreeni, olen kärsinyt 12-vuotiaasta saakka ainainen väsymys, keskittymiskyky on hakusessa ja muisti pätkii. Ja olisko tota brainfogia et on sumuinen olo, kävelen päin seiniä ja ovenpieliä, luuli et on vaan kierot silmät. 2 hoidettua piilomasennusta johon lääkkeet ei auttaneet. Kohdunkaulan syövän esiaste, leikattu. Kilpirauhasarvoissa häikkää, mut lääkäri oli sitä mieltä ettei nyt viitti antaa lääkkeitä. :shock: Vähäinen lämpö usein ja kuumepiikkejä. Silmiä särkee usein. Viime vuonna oli 3 viikon armoton kurkkukipu flunssaa olen sairastanut vasta viime vuosina. Maha on aina johonkin suuntaan sekaisin. Saamattomuus, ei vaan tule mitään tehtyä kotonakaan enää. Kaikki mahdolliset kokeet on otettu sudän ja aivokokieta lukuunottamatta. ym.ym.ym. Yx hyvä puoli on , mä käyn töissä :D Muuten olisinkin ihan ryytynyt. Se pitää pystyssä vielä. Saa analysoida, en ole mitään virallista diagnoosia saanut

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 09, 2006 08:27 

Kyllähän tuo selvästi CFS:ltä kuulostaa, mutta teoriassa takana voisi olla myös kilpirauhasen vajaatoiminta, joka usein näkyy testissä sen verran "rajatapauksena", että lääkärit näkevät parhaaksi olla määräämättä lääkkeitä. On se vaan kumma. Muistatko yhtään millaiset kilpirauhasarvosi olivat? Jaksatko harrastaa mitään liikuntaa vai pahentaako se oloa? Oletko itse mielestäsi masentunut tällä hetkellä? Brainfogiin voi tosiaan osana liittyä tuo ovenpieliä tai seiniä päin kävely, mainittu esim. monessa CFS-kirjassa.

CFS saattaa mahdollisesti lisätä riskiä saada kohdunkaulansyöpä. Mutta toisaalta kohdunkaulansyöpä (ja erityisesti sen esiasteet) eivät muutenkaan ole järjettömän harvinaisia, joten kyseessä voi hyvinkin olla pelkkä sattuma. Onneksi oli kuitenkin vasta esiaste.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 09, 2006 08:31 

On ne arvot mulla jossain ylhäällä etin ne joku päivä esiin. Liikunta ei juuri muuta olotilaa paitsi että väsyttää. Tänäänkin olin kaksi tuntia mettässä kävelemässä koirien kanssa ja otin sen jälkeen 3 tunnin päikkärit :) Harmittaa vaan kun n8-9 vuotta sitten olin aktiivinen ja itsestäni huolehtiva ja nykyään kaiken eteen joutuu ponnistelemaan todella kovasti. Paljon on muutakin mitä en viitsinyt kirjoittaa kun olisi tullut niin pitkä juttu. En ole koskaan kokenut olevani masentunut. :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 09, 2006 08:36 

Mun muistaakseni oli kyllä puhetta kilpirauhasen liikatoiminnasta ja mä oon muuten laihtunut vuodessa 30 kiloo, oli sitä kyl varaakin. ja syön kuten ennenkin

Profile  

Post subject: Kiitos vastauksista.
PostPosted: Tue Dec 12, 2006 03:55 

Itse asiani kilpirauhasarvojani on mitattu pari kertaa elämäni aikana ja aina ovat olleet kunnossa. Juuri tänään sain ne käteeni jopa ja kunnossa olivat. Kunhan tietäisin, mikä se arvo noista on, voisin pistää tähän ihan luvun.

Mutta siis, rauta-arvot kunnossa ja kaikki muutkin arvot. Enkä mielestäni ole masentunut, kärsin ylipäätään enemmänkin ahdistushäiriöstä. Minulla ei ole ongelmia saada asioita aikaiseksi - minua Vain väsyttää. Liikunta ei minua piristä, muistan jopa meinanneeni nukahtaa johonkin liikuntaa harrastaessani.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 12, 2006 11:06 

Kilpirauhasarvot: TSH (kilpirauhasta "komentava" hormoni) sekä T3V ja T4V eli varsinaiset kilpirauhashormonit. Lisäksi voidaan mitata kilpirauhasvasta-aineita, joiden lyhenteestä en ole varma ja netistä löytyy ristiriitaista tietoa, mutta lyhenteen pitäisi olla jotain tyr-alkuista.

Auttavatko masennuslääkkeet sinulla ahdistukseen, vai miksi syöt niitä jos et ole masentunut eivätkä ne auta väsymykseen?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]