Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 04:28

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Minulla CFS?
PostPosted: Sat Aug 14, 2010 06:57 

Hei, luen nyt ensimmäistä kertaa tästä sairaudesta ja huomasin joitakin oireita jotka täsmäävät muhun, joten ajattelin kysyä teidän mielipidettä voisko tämä olla CFS ennenkuin menen lääkäriin (jonka kyllä teen nyt syksyllä kun saa taas paremmin lääkäriaikoja).

Taustatietoja:
Lapsuus:
-joitakin korvatulehduksia
-useampia angiinoita
-sydämen sivuääni (kun olin 10v), johtui siitä että joku läppä päästi verta väärään suuntaan tms, katosi ajan myötä
Nuoruus:
-masennus (en epäile tätä diagnoosia vääräksi)
-paniikkikohtauksia (ei lääkärin diagnoosia näille!)

Nyt:
- varpaiden puutuminen (ollut nyt hmm, 2vko?)
- nivelkivut (alkoi keväällä, kipulääkkeet ei auta kunnolla, vyöhyketerapia auttoi jonkun verran -placebo??, ei selkeetä syytä milloin pahenee, näihin ei liity turvotusta tai punotusta. tutkittu ja ei nivelreumaa)
- pääkivut joihin liittyvä valoherkkyys (tiheys vaihtelee, mutta saattaa pahimmillaan olla melkein joka päivä, välillä parin viikon taukoja, lukeminen/silmien rasitus pahentaa jonkun verran, aina ei selkeää yhteyttä)
- ruokahalu / painonnousu (ruuanhimo, välillä loputon nälkä)
- useat flunssat (viime lukuvuonna 300-400tuntia poissaoloja jotka johtui useinmiten nuhakuumeesta. Semmoinen pieni flunssa, matala kuume ja AIVAN väsynyt olo, ei jaksa mitään. Tämä määrä EI siis sisällä muita kuin sairaspoissaoloja!)
- imusolmukkeet herkät
- kalpeus (luontainen ominaisuus vai oire?)
- huimaukset (asentoa vaihtaessa, välillä muutenkin, syöminen ei auta aina, lepo auttaa paremmin)

Näkö ihan ok. En tupakoi (poltin, mutta lopetin) , en käytä alkoholia. Kävelen melko paljon (koiranomistajan arki..) mutta en liiku muuten paljon. En osaa sanoa väsyttääkö liikunta mua tavallista enemmän, melko huono kunto mulla on ja en liiku usein. Liikuntasuorituksen jälkeen kyllä aina haluan lepäillä ja ottaa rennosti.. Erittäin raskaista liikuntasuorituksista palaudun mielestäni melko hitaasti. Olen nuori (ikähaarukassa 15-20) nainen.

Olen huolissani sillä ollen kouluttautumassa hyvin fyysiselle alalle ja pelkään että menetän työkykyni. Mielestäni tämä sairastelujen määrä ei ole normaali tämän ikäiselle!! Nytkin oon kuumeessa ja flunssassa. :(

Nivelkipujen takia ravailin keväällä lääkärissä ja nivelreumaan liittyviä arvoja otettiin ja myös jotain vitamiini ja kalsium arvoja. Kaikki muut ok, d-vitamiini arvot normaalin alarajassa joten koitan muistaa napsia d-vitamiini ja kalsium tabletteja.
"nuhakuumeiden" takia olen käynyt lähinnä kouluterveydenhoitajalla joka määrännyt vain lepoa. Yhden kerran taisin viime vuonna saada agniina diagnoosin, yksi silmätulehdus ja yksi korvatulehdus.

Tsemppiä kaikille jotka painii samojen (tai eri) oireiden kanssa!!

Profile  

Post subject: Re: Minulla CFS?
PostPosted: Mon Aug 16, 2010 09:45 

CFS on ihan mahdollinen diagnoosi ja itse epäilisin myös lisämunuaisen vajaatoimintaa. Useimmat oireesi, noita immuunijärjestelmään liittyviä lukuunottamatta, viittaisivat siihen. Hydrokortisonista voisi olla paljon apua. Suosittelen tutustumaan Hoidot-alueen kortisonia käsitteleviin ketjuihin, sillä lisämunuaisen vajaatoimintaa voi jossain määrin testata ja hoitaa itsekin (vaikka tietenkin kunnon lääkäri olisi paljon parempi vaihtoehto!). Lisäksi sinulla voi olla joitain immuunipuutoksia, jotka olisi hyvä testata.

Kalsiumia on turha syödä ellei siitä ole puutetta. Älä myöskään missään nimessä syö D-vitamiiniasi tabletteina, vaan öljykapseleina, ja vähintään 100 mcg päivässä. Jos puutos todettiin talvella, ehkä olet kesän aikana päässyt siitä eroon, mutta talvella olisi syytä syödä vielä enemmänkin. 15 minuuttia auringossa tuottaa jo 250-500 mcg (jos ihosi tuottaa D-vitamiinia normaalisti) joten Suomessa suositellut 10 mcg annokset ovat ihan yhtä tyhjän kanssa puutosten välttämiseksi.

Jos jatkuvissa flunssissa tosiaan on kyse nuhakuumeesta (eikä esim. immuunijärjestelmän pottuilusta), syynä voi olla tuo D-vitamiinin puutos. D-vitamiini on äärimmäisen tärkeää niin immuunijärjestelmän toiminnalle kuin monelle muullekin asialle kropassa (ja sillä on myös suoraa antiviraalista vaikutusta). Jos riittävä D-vitamiinilisä ei auta, suosittelisin kokeilemaan Siperian ginsengiä, jota saa hyvinvarustetuista luontaistuotekaupoista. Erinomainen teho flunssan ehkäisyssä. Monista muistakin luontaistuotteista voisi olla oireisiisi apua. Immuunijärjestelmää voi tukea sinkillä ja seleenillä. Huimaukseen voisi auttaa myös suolankäytön lisääminen.

Ai niin, ja tervetuloa foorumille! Toivottavasti sinulle löytyy apua.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]