Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Nov 24, 2017 09:37

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Sopiiko CFS:n oireisiin?
PostPosted: Sat Oct 02, 2010 06:28 

Olen 30-vuotias mies ja noin kaksi vuotta sitten elämäni muuttui kertaheitolla. Sain todella pahan kohtauksen, joka ilmeisesti oli paniikkikohtaus. Sen jälkeen olen ollut jatkuvasti enemmän tai vähemmän pelokas ja huolestunut sekä kärsinyt erilaisista fyysisistä ja psyykkisistä oireista. Minulla on diagnosoitu työuupumus, joten olen pohtinut johtuvatko oireeni vain siitä vai onko taustalla myös jotain somaattista. Olen ravannut lääkäreillä ja käynyt kaikenlaisissa mahdollisissa kokeissa. Mitään somaattista syytä ei kuitenkaan ole aika laajoissakaan tutkimuksissa löytynyt. Itse olen alkanut miettiä voisiko oireistoni sopia CFS:n oireisiin, koska fyysinen suorituskykyni on aivan onneton ja CFS:n taitaa kuulua myös depressiota ja paniikkikohtauksia, joista kärsin.

Tässä oireitani:

-Voimakas väsymys, uni ei virkistä niinkuin ennen
-Onneton fyysinen suorituskyky, väsyn tosi helposti enkä jaksa mitään fyysistä enää kunnolla, tuntuu että kroppa ei ota kierroksia niinkuin pitäisi.
-Yliherkkyys lääkkeille, alkoholille, kahville, kaikista näistä tulee oireita
-Joskus kova väsymys ruokailun jälkeen
-Sydämen rytmihäiriöt (muljahdukset)
-Psyykkiset oireet: masennus, ahdistuneisuus, paniikkikohtaukset, pelkotilat

Kokeiden tuloksia:

-Pään magneettikuva ok (ei plakkeja ym.)
-Laajatkin verikokeet ok (myös mm. kortisolitasot, testosteronitasot ym. mitattu, senkka ja tulehdusarvot normaalit)
-Vatsan UÄ:ssä ei muutoksia
-Sydämen EKG ja ultraääni normaalit
-Verenpaineet, ym. perusasiat kaikki kunnossa
-Minulla ei ole kipuja, suuremmin lihasjäykkyyksiä tai esim. aristavia imusolmukkeita

Olen kokeillut SSRI-lääkitystä mutta sen jouduin jättämään kesken sivuvaikutusten takia. Haen teiltä nyt kommentteja siihen, että voisiko minulla olla jotain CFS:n viittaavaa ja kannattaisiko sitä näiden oireiden perusteella vielä lähteä selvittelemään. Haluaisin vain elämäni takaisin ja olla taas se ihminen joka pari vuotta sitten olin, enkä vain tämmöinen puolikuntoinen, mitäänsaamaton ja kalpea varjo entisestä.

EDIT: Lisään vielä, että yhdessä vaiheessa n. vajaa vuosi sitten painoni alkoi voimakkaasti laskea ja laski puolessa vuodessa noin 20 kg.

Profile  

Post subject: Re: Sopiiko CFS:n oireisiin?
PostPosted: Sat Oct 02, 2010 07:19 

Minulle tuo kohtauksesi kuulosti siltä, että se olisi voinut olla lisämunuaiskriisi. Ne menevät helposti sekaisin ja lisämunuaisen vajaatoiminta voi aiheuttaa sekä masennusta että ahdistusta (että laihtumista). Yksittäinen kortisolitesti ei vielä sulje pois lisämunuaisen toimintahäiriöitä. Suosittelen luikemaan tätä aihetta käsittelevän osion CFS-verkosta sekä foorumilta kortisonikokeilua käsittelevän ketjun. Periaatteessa lisämunuaisen vajaatoiminta voisi aiheuttaa kaikki oireesi, paitsi tuosta alkoholin/lääkkeiden sietokyvyn puutteesta en ole varma. Sinulla voi olla CFS, lisämunuaisen vajaatoiinta, molemmat tai ei kumpaakaan. Itse uskoisin ainakin tuohon lisämunuaisongelmaan.

Uskon, että ongelmiisi löytyy kyllä apua. Masennukseen ja ahdistukseenkin on paljon muita hoitoja kuin SSRI:t. Toisaalta niiden hoitaminen vaikka luontaistuotteillakaan on vähän hölmöä, jos takana on esim. tuollainen hormonaalinen puutos.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Oct 02, 2010 08:07 

Kiitos vastauksesta. Minulle tehtiin juuri noita testejä, millä esim. Addisonin tautia pyritään poissulkemaan (eikös lisämunuaisten uupumus ole tavallaan tuon taudin lievempi muoto), eli kortisolin aamu- ja iltatason mittaus ja ACTH-koe, jolla stressihormonitasojen nousua mitattiin. ACTH-kokeessa tulokset olivat aivan normaalit ja hormonitasot nousivat hyvin viitearvojen rajoihin.

Edit: Muistan sisätautilääkärin maininneen, että löydösten perusteella ei ole syytä epäillä primääristä tai sekundäärista lisämunuisten vajaatoimintaa, eli eikö tuo viittaisi siihen, että lisämunuaisten uupumusta ei olisi?

Edit2: Sellainen oire viesteistäni unohtui, että siedän lämpötilan vaihteluita huonosti. Tämän kesän ennätyshelteillä voin huonosti ja samoiten saunomista en kestä enää ollenkaan, saunan jälkeen olo on täysin voimaton ja huono. Samoiten palelen tosi helposti vaikka vaatetta olisikin runsaasti.

Profile  

PostPosted: Sat Oct 02, 2010 10:38 

En käytä mielelläni termiä lisämunuaisten uupumus, useammastakaan syystä. Esim. itselläni on lisämunuaisten vajaatoiminta, joka ei ole em. eikä Addisonin tauti, vaan mitä ilmeisimmin aivolisäkeperäinen. Minullakin ACTH-rasituksen tulos oli aivan normaali, mitä se voi aivolisäkeperäisessä vajaatoiminnassa olla, vaikka vajaatoimintani on melko paha.

Muutenkin näiden testien luotettavuus on jossain määrin rajallinen, koska a) ei voida tietää, mikä on elimistösi kortisolin tarve (terveellä ihmisellä 15-30 mg päivässä, mutta stressitilanteissa voi nousta jopa 100 mg:aan) ja b) ei tiedetä, toimivatko lisämunuaisesi kaikissa tilanteissa riittävän hyvin. Monella on ongelmana todennäköisesti se, että normaalitilanteissa "puhtia" riittää, mutta kun tarve kasvaa yhtään normaalista, kortisoli ei enää riitä ja stressistä seuraa karmeat oireet.

Siksi suosittelisin kortisonikokeilua, jotta voisi ainakin varmistaa, ettei kyse ole tästä. Kyseessä kuitenkin niin ikävä, mutta melko helposti hoidettava sairaus (helppous on suhteellista, mutta oireet kuitenkin helpottavat paljon, sivuvaikutuksia on vähän ja hoito on erittäin edullista).

Lisämunuaisten vajaatoimintaan liittyy huono sekä kylmän että kuuman sieto, tosin yleensä kuumaa siedetään huonommin. En suosittele saunomista!

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Oct 03, 2010 10:21 

OK, pitänee tuota kyypakkauskokeilua harkita. Mielenkiintoista, että sekä liika että liian vähäinen stressihormonin tuotanto aiheuttaa vähän samantyylisiä oireita. Jos onkin niin, että minulla on jatkuvasti liikaa stressihormonia elimistössä ja otan siihen vielä 12,5 mg eli neljäsosatabletin kyypakkauksesta, eihän se ole vielä vaarallista?

Vaikka en aamuisinkaan ole enää niin virkeä tai levännyt kuin aiemmin, minulla kuitenkin aamut ovat virkeintä aikaa. Aamulla pystyy paremmin esim. kevyisiin liikuntasuorituksiin, mutta työpäivän jälkeen niistä on turha haaveilla.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]