Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 05:46

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: Voisiko tämä olla CFS?
PostPosted: Sat Nov 06, 2010 07:41 

Miten noita homeita mitataan taloista?

NalleKarhu, kyllä takka voi antaa esim. tervan hajua tietynlaisella ilmanpaineella ja jos takkaa on poltettu liian pienellä vedolla. Sitä en tiedä kuinka paljon kosteutta kertyy tuhkapesän tuhkaan ja mahdollisesti hormin seinissä olevaan karstaan, kun takka on kauan käyttämättä, esim. kesällä.

Profile  

PostPosted: Sun Nov 07, 2010 02:53 

Hei kaikille ja kiitos paljon vastauksista,

Meille tehtiin se kosteusmittaus ilman, että seinistä olisi otettu mitään näytekappaleita. Mittaajalla oli vain sellanen mittalaite mukana ja se mittaa seinästä kosteuden. Hän näytti minulle esimerkkinä, että painoi laitteen mehupurkkia vasten ja arvo oli korkea. Seinistä ei tällä laitteella kuitenkaan kosteutta löytynyt.

Meillä on kyllä kiviseinät, mutta kyllähän niihinkin hometta voi kertyä. En tosin toisaalta uskoisi homeeseen kun esim. kun otettiin vanhat tapetit pois, niin seinät oli ihan kuivat. Keittiössä tietysti vois jotain olla. Kylpyhuoneremontti on anyway kohta tulossa, että näkee ainakin tilanteen siellä.

Se mittaaja otti kokeita nimenomaan paikoista joihin ensimmäisenä home ja kosteus kertyy kuten talon reunat ja ulkoseinät. Koe otettiin myös kaapin takaa.

Hänen mielestään (ja oli alan diplomi-insinööri) voin nukkua yöni rauhassa.

Mietin tässä, että odotan siihen saakka, että ens vuoden puolella tehdään se kylpyhuoneremppa ja jos sieltä jotain löytyy, niin sitten tarkastuttaa muut huoneet.

Kiitos Ami, Maija ja Pulla tiedoista. Mietin todellakin sitä takkaa, koska mielestäni haju ei ole homeen haju, vaan enemmänkin sellainen tuhkainen....mutta tiedäppä tuota.

Maija - kiitos mielenkiintoisista tiedoista. Ei minustakaan tuo ihan sattumalta kuulosta kun näin monella haiman kanssa ongelmia on.

Kiitos myös vinkistä ihon kuivuuteen Maija.

Ami kiitos noista hometiedoista. Niin myös mietin, että se home kai voi hiljalleen kehittyä. Katson tilanteen kylppäriremontin yhteydessä.

Pulla - tuo homeiden mittaus ilmasta tehdään, niin, että on jokin tietty aika, jona ei saa tuulettaa ja sen jälkeen ilmasta otetaan näyte. Muuta en asiasta tiedä.

Mutta nyt pitää alkaa lopetella, on jo myöhä. Toivottavasti muistin vastata kaikkiin kysymyksiin.

Tsemppiä kaikille.

NalleKarhu

Profile  

PostPosted: Sun Nov 07, 2010 04:07 

NalleKarhu: Kiinnostavaa, mitä tuollaiset mittaukset maksavat suurinpiirteen? Mietin tässä että pitäisikö itsekin mitata jotain... Kun tänne muuton jälkeen on ollut kyllä enemmän oireita, tosin varmaan johtuu muista asioista, mutta ei sitä koskaan tiedä.
Toivottavasti teillä on kaikki kunnossa asunnossanne ja kylppäriremontti menee hyvin! :)

Last edited by Ami on Mon Nov 08, 2010 10:08, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 08, 2010 01:30 

Jos on homealtistukseen viittaavia oireita, kannattaa tutkia vasta-aineet myös verestä. Itselläni aikoinaan oli runsaasti oireita ja löytyi vasta-aineita verestä peräti kahdeksalle eri sisähomeelle. Asunnostamme löytyi myös samoja homeita mm. sädesientä. :( Onneksi siitä on jo kauan aikaa, mutta vieläkin muistelen kauhulla sitä aikaa, kun en alkuun tiennyt mistä sellainen oiremäärä ilmaantui. Eräs ystäväni alkoi sitten ihmetellä kesken puhelinkeskustelun käheää ääntäni ja sanoi sen viittaavan homealtistukseen. Siitä alkoi vyyhti purkautua. Toiseen äänihuuleeni oli homesieni kasvattanut polyypin, joka leikkauksessa poistettiin ja ääni palautui ennalleen. Muut oireet vaimenivat pikkuhiljaa kun olimme muuttaneet puhtaaseen asuntoon ja pesseet ja desinfioineet kaiken omaisuutemme. Huh, huh mikä työmäärä siinä olikaan! :roll:
Muistan että suuta poltti kamalasti. Lääkäri alkoi ottamaan sieninäytettä suusta, mutta vinkkasi samalla hoitajan katsomaan ja tuumasi, ettei tässä mitään näytteitä tarvita, kun pelkällä silmälläkin näkee kuinka sienirihmastot kiertää pitkin posken sisäpintoja. :shock: Oli se kamalaa aikaa, mutta selvittiin siitäkin. Vuokranantaja joutui maksamaan korvaukset ja saimme uudet huonekalut ostettua. Kyllä olin tarkkana kun myöhemmin ostimme talon. Vaadin kaikki kosteusmittaukset otettavaksi ja talo on myös korkealle kivijalalle rakennettu ettei kosteutta pääse maasta imeytymään rakenteisiin.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 08, 2010 10:08 

helpme: Mutta olet siis vieläkin sairas jollakin tavalla, eli et täysin oireeton?
Omat fibromyalgiaoireeni alkoivat (siis pahemmat fibromyalgia-oireet, selkävaivoja oli ollut jo lukiossa) silloin kun vielä asuin kesällä homeasunnossa. Mutta oireet eivät helpottuneet vaikka muutin syksyllä toiseen opiskeluasuntoon. Joten en kyllä selvästi osannut aavistaa että asunnossa olisi ollut hometta, tai että oireeni olisivat siihen yhteydessä. Uskon kuitenkin että homealtistus on jossain määrin pahentanut/aiheuttanut oireiluani. Kyllä minäkin aion tarkkana olla tosiaan tuon oman homekokemukseni jälkeen.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 09, 2010 01:44 

Ami, olen parantunut tuosta homealtistuksesta, mutta olen edelleen allerginen sieni-itiöille ja esim. huonepölylle.
Tällä hetkellä olen kuitenkin paljon sairaampi ja oireisempi kuin homealtistuksen aikana konsanaan. :( Tuosta homejutusta on jo 14 vuotta aikaa ja tämä nykyinen oireiluni alkoi n. 7 vuotta sitten hypotyreoosin puhkeamisen yhteydessä. Homealtistuksessa oireet olivat selvät. Jatkuvat kurkku- ja korvatulehdukset sekä kylmänarkuus. Keuhkojen polte ja kipu sekä hengenahdistus, äänen käheys. Mutta esim. yleiskunto ei missään vaiheessa laskenut, eikä ollut väsymystä.
Hypotyreoosin myötä hankalin oire on invalidisoiva uupumus (olen nytkin pitkällä sairaslomalla ), lihas- ja nivelvaivat, laskimoläppien vajaatoiminta jaloissa, silmien kirvely ja kuivuminen, tinnitus, huimaus, unettomuus, rytmihäiriöt, hengenahdistus ym. en jaksa edes kaikkia luetella. Pidän siis nykyistä sairauttani, mikä sen takana sitten onkaan, kymmenen kertaa pahempana kuin tuota homesairautta.
Minusta uupumus ja yleiskunnon romahtaminen on pahinta mitä minulle on tapahtunut ja siihen tarvitsisin apua. :!:

Profile  

PostPosted: Tue Nov 09, 2010 02:24 

Minulla on ollut 70-80-90-luvuilla homealtistusta työpaikalla. Sen jälkeen oli asunnossa pesutiloissa hometta 2003 asti.

2006 kuntoni romahti. Tyroksiinin sain 2006-2007 vaihteessa, ja nykyään lääkitykseni on Thyroid. Thyroidiin olen tyytyväinen kognition paranemisesta ja yleisuupumuksen poistumisesta. Sitä minulla ei ihmeekseni ole, vaikka vuoden verran olen sairastellut taas hyvin paljon.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 10, 2010 02:13 

helpme: Kun kävin MSAS-testissä, niin kehostani löytyi sekä homemyrkkyjä (40 eri homemyrkkyä testattiin ja löytyi), raskasmetalleja että loisia. Samanlaisia tuloksia on myös tullut mikroskooppisesta elävän ja kuivan veren analyysistä. Vaikka homeet eivät ole "näkyviä" tai aiheuta selkeitä oireita kuten sinulla silloni 14 vuotta sitten, niin voi niitä silti olla kehossa jossain määrin. Homeitahan on myös paljon eri lajeja. Olen ymmärtänyt että juuri nuo sisähomeet voivat aiheuttaa pahimpia oireita, mutta kaikki homeet ovat epäterveellisiä. Uskon että kaikilla kroonisesti sairailla ihmisillä on homeita, hiivaa ja sieniä kehossaan, enemmän tai vähemmän. Se vaan ei kuulu koululääketieteen piiriin vielä, että sitä tutkittaisiin sen enempää. Kun on kerran altistunut homeille enemmän, niin varmaan sillä voi olla myös pitkäaikaisempia seurauksia. Mutta tietenkin myös muut tekijät vaikuttavat, stressi, ruokavalio jne. Terve, muutoin tasapainoinen ihminen, voi selviytyä homealtistuksesta paremmin.

Onko sinulla muuten vielä tulokset niistä kahdeksasta homeesta, niistä vasta-aineista jäljellä? Olisin kiinnostunut tietämään mitä homelajeja ne olivat.

pulla: Kilpirauhanen ja käpyrauhanen näyttäisvät olevan minulla tasapainossa (terveitä). :) Siis sekä verikokeiden ja MSAS-testin perusteella. Kun siitä kilpirauhasesta oli aikaisemmin puhetta. Joten jotkut asiat ovat menneet parempaan suuntaan (ilman lääkitystä).

Profile  

PostPosted: Wed Nov 10, 2010 03:49 

(Amille vastaavien kannattaa huomioida, että MSAS ei ole lääketieteellinen testi, vaan homeopatiaan ja muihin vastaaviin fysiikan lakien vastaisiin humpuukioppeihin perustuva humpuukitesti, jolla testataan vain sitä, kuinka aulis ihminen on luopumaan rahoistaan.)

Tutkimusten perusteella tärkein homeiden haitoilta suojeleva tekijä on riittävä D-vitamiinin saanti. Toki parempi olisi välttää homealtistuksia mahdollisimman paljon kokonaan.

P.S. Kaikilla ihmisillä on hiivaa ja joitain muita sienilajeja elimistössään. Ne kuuluvat ihmisen normaaliflooraan. Monet probiootitkin ovat sieniä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Nov 10, 2010 04:22 

Maija wrote:
Kaikilla ihmisillä on hiivaa ja joitain muita sienilajeja elimistössään. Ne kuuluvat ihmisen normaaliflooraan.

Kyse onkin siitä miten hyvin ne viihtyvät kehossa, eli lisääntyvät, ja miten paljon haittaa pääsevät tekemään. Homemyrkyt jne. ovat aikamoista myrkkyä kyllä kun niitä tulee paljon. Alkaalisessa, terveessä, tasapainoisessa kehossa nuo eivät viihdy.

MSAS-testi ja elävän sekä kuivan veren analyysi eivät kuulu koululääketieteen piiriin, se nyt on moneen kertaan jo todettu.

Mitä mieltä Maija olet muuten "toiminnallisesta lääketieteestä"? Luin antioksidanttiklinikoista, en tiedä mitä testejä siellä sitten tehdään.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 10, 2010 08:00 

Minä tiedän, että olen käynyt ala-asteen, yläasteen ja lukion homekouluissa :( Kaksi kouluista on purettu ja 1 on remontin alla ja oppilaat muualla. Uskomatonta, miten kauan ihmisiä pidetään näissä rakennuksissa, koska yläasteella jo muistan, ettö rehtori joutui luopumaan virasta homeen takia. Tällöin jo tutkittiin koulua ja todettiin sen olevan homeessa.. Itse muistan, että muutaman kerran sain kummallisia polvioireita. Niin, että en pystynyt pariin päivään kävelemään... Uskon, että nämä homeet ja atopia ovat turmelleet elimistöni puolustusjärjestelmää, että 6- vuotta sitten työskennellesäni "vain" puoli vuotta täysin vahingoittuneessa homerakennyksessa, alkoi lumipallo vyöryä.. Minulta on testattu noin 6 hometta ja yksi oli viitteen ylärajassa. Minäkin uskon, että elintoiminnot heikkenevät homeista, bakteereista,loisista jne. Ja tilannetta ei auta, kun on perussairaus takana, jossa jo elimistön puolustusjärjestelmä on koetuksella.

Ami: Liittyykö "rife-machine" tuohon MSAS- juttuun? Vai mikä laite siellä MSAS:ssa on?

Profile  

PostPosted: Wed Nov 10, 2010 10:37 

Janski: Niin, luulen että meidän lukiossa ehkä oli myös hometta... Onhan noista homeisista kouluista ja jopa sairaaloista puhuttu. :( "Ei ole varaa" korjauksiin ja sitten ihmiset sairastelevat ja ovat yhteiskunnan elätettäväni, mikä on paljon kalliimpaa.

Hm.. vaikuttaa joltain samantapaiselta teknologialta tuo rife machine, siis myös sitä bioresonanssia.
En siis kuitenkaan käytä mitään tuollaista laitetta "hoitona", haluan vain tarkastella tilannetta kehossa akupunktiopisteiden ja taajuuksien avulla ja löytää syitä oireilleni. Siinä tuo MSAS on kyllä auttanut melkoisesti. Sitten käytän muita hoitoja ongelmien ratkomiseksi. MSAS auttoi myös minulle sopivan ruokavalion valitsemisessa (tämä siis jo aikaisemmin) ja lisäravinteiden valitsemisessa. Otin kaikki lisäravinteet jotka minulla oli kotona mukaan tuonne testattavaksi laitteella. :) Yhden lisäravinteen lopetin nyt koska se ei sopinut minulle tällä hetkellä.

Kyllä siinä joku tippapullo tuli mukaan myös hoidoksi, mutta en oikeastaan sen takia käynyt analyysissä. Sain myös jotain tasapainoittavia taajuuksia silloin paikan päällä koneen avulla (tämä osio on varmaan sama juttu kun se rife machine) ja siitä tuli sitten kaasua vatsaan myöhemmin samana päivänä. Tämä viittasi siihen että hoito oli ärsyttänyt matojani. Onneksi olin kertonut olevani todella herkkä ja terapeutti pisti taajuuksia tulemaan vain puolet normaalista ajasta. Vatsa oli kyllä tuostakin jo tarpeeksi kipeä. Nyt olen juuri aloittanut matokuurin ja samanlaista oiretta on tullut siitä, eli kaasua suolistossa. Madot siis ärsyyntyvät/kuolevat... Hyvin kuitenkin on mennyt tähän asti, ei liian paljon oireita. Aion kyllä myös käyttää sen tippapullon loppuun. Varmaan siitä jotain hyötyä on.

Tässä linkki tuosta MSAS-analyysistä missä kävin:
http://www.heigreen.fi/
Nuo laitteet ovat yleistyneet ja analyysejä voi saada varmaan monella paikkakunnalla muilta terapeuteilta.

Profile  

PostPosted: Thu Nov 11, 2010 01:17 

moi Ami ja anteeksi, että vastaan vasta nyt, mutta niinku monet foorumilaiset tietää, niin olen kiireinen ku on tuo pikkumies ja työ.
Mutta niistä hinnoista: tuo kosteusmittauksen hinta riippuu ajasta siis kuinka kauan näytteiden ottoon menee.
Mulle sanoivat et tunti pitäis riittää ja se makso muistaakseni n.300 euroa.
Minä myös pidin huolta, että testaaja nopeasti mittasi, jotta tunti riitti.
Ilman laadun mittauksen hintoja en valitettavasti tiedä.
Toivottavasti tiedot auttoi.
Niin ja se piti vielä kirjottaa, et meillä tilaa on 120 neliötä ja kellarrissakin käytiin.
Tahti oli tosin nopea:-)
Terkkuja
NalleKarhu

Profile  

PostPosted: Thu Nov 11, 2010 10:35 

Ami: Ok, no kerro sitten kokemuksistasi miten menee matokuurin ym kanssa :)

Tuosta kosteusmittauksesta: Edellisessä vuokra-asunnossani epäilin hometta, kun siellä haisi ihan kellarille. Pyysin taloyhtiötä tilaamaan kosteusmittaajan ja en tiedä maksoiko sen vuokranantaja vai kuka? Mutta itse en sitä maksanut kun olin vuokralla...

Profile  

PostPosted: Thu Nov 11, 2010 09:38 

Joo, katsotaan mitä tässä matoprojektissakin tapahtuu... :) Aika hitaasti asiat kuitenkin aina etenevät, kun olen niin herkkä kaikelle, niin täytyy ottaa varovasti.

Kiitos NalleKarhu! Aika kallista puuhaa kyllä, vaikka pienen kaksion mittaaminen on varmaan hiukan edullisempaa.
Ehkä soitan vuokranantajalle jossain vaiheessa tuosta homejutusta. En itse asiassa usko että asunnossani olisi hometta, mutta kun sairastelee niin haluaisi olla varma asioista.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]