Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 08:10

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message
 Post subject: Re: Voisiko tämä olla CFS?
PostPosted: Sat Nov 13, 2010 06:37 

Ami, kyselit noista homelajeista. En löytänyt enää tuota labralappua, mutta mieleeni on jääneet tällaiset nimet: Rhodotorula, Aspergillus ja Penicillium. Oli niitä muitakin vaan en muista enempää. Altistus oli kohtalaista ja myös erittäin runsasta eli tähtiä oli aina homelajin jälkeen tietty määrä perässä. Meillä mittaukset eivät onneksi maksaneet mitään, sillä vuokranantaja kustansi ne.
Homenäyte otettiin myös ilmasta. Homeenkerääjä-laite kytkettiin päälle ja se imi ilmasta vuorokauden ajan ja näyte oli positiivinen. Asiahan on niin, että jos sisäilmasta suoraan löytyy hometta niin asunto on asuinkevoton. Ja me asuimme siinä 1,5 vuotta. :cry:
Minusta vuokranantaja oli aika kavala, koska huoneisto oli maalattu juuri ennen muuttoamme ja maalin tuoksu oli voimakas ja peitti homeenhajun. Ihmisen hajuaistihan tottuu pian ja emme myöhemmin haistaneet hometta. Mutta kun myöhemmin palasin käymään asunnolla, niin haju oli niin kamala, että en pystynyt hengittämään ilman hengityssuojainta. Ja kuvitelkaa, pieni 1-vuotias tyttärenikin oli tuossa asunnossa.
Tyttäreni ja myös me kaikki muut sairastimme vaikeaa ripuliakin monta kuukautta, jolle ei löytynyt muuta selitystä kuin tuo home.
Olen kyllä sitä mieltä kaiken kokemani jälkeen, etttei vaikeasta homealtistuksesta kokonaan koskaan toivu. Edelleen kärsin hengitysteiden kipuilusta ja poltteesta, joskin vähemmässä määrin. Ja kukapa tietä minkä verran tuo homejuttu vaikuttaa nykyiseen outoon oireiluuni. :roll:

Profile  

PostPosted: Sun Nov 14, 2010 04:07 

helpme: Kiitos, minulta löytyy ainakin Pencillium ja sitten googlasin vähän niin sisähomeita niin minulla on myös Fusarium joka on vissiin myös aika paha. Voisin tietysti googlata noita muitakin mitä minun listallani on, mutta en ehkä jaksa. Niitä lajeja oli tosiaan nelisenkymmentä...

Rupesin miettimään tätä vielä:
"Muut oireet vaimenivat pikkuhiljaa kun olimme muuttaneet puhtaaseen asuntoon ja pesseet ja desinfioineet kaiken omaisuutemme. Huh, huh mikä työmäärä siinä olikaan! :roll: "
Itse kun muutin pois sieltä homeasunnosta, niin en tiennyt että siellä oli hometta, se selvisi vasta myöhemmin. Olin asunut silloin 2006 siellä homeasunnossa vain kesätyön takia ja minulla oli toinen opiskelukämppä missä oikeasti asuin. Useimmat huonekaluni ym. omaisuuteni eivät ole sieltä homeasunnosta, mutta muistan että olen joitakin peittoja, tyynyjä, jotain irtotavaraa ja yhden patjan ottanut sieltä ns. homeasunnosta... Voisiko näissä vielä olla hometta?? En ole tainnut kaikkea pestä edes... En ole ollut siivouksen kanssa niin kovin tarkka kun olen ollut viime vuodet niin sairas. Eihän tyynyjä ja peittoja muutenkaan jatkuvasti pestä. Se patja on ollut "vieraspatjana" ja oli pitkään varastossa vintillä, mutta viime aikoina olen säilyttänyt sitä sisällä makuuhuoneessani koska siskoni on nukkunut sillä joskus. Se näyttää kuitenkin aivan puhtaalta... En ole tullut edes ajatelleeksi että hometta voisi olla jossain tekstiileissä sen homejutun takia.
Pitäisköhän minun tehdä joku suursiivous ja pestä kaikkea mahdollista..?
Mietin myös pölypunkkeja, niistäkin puhutaan.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 15, 2010 01:19 

Ami, tavarasi siis olivat vain muutaman kuukauden siinä homeasunnossa ja ovat olleet sieltä poissa jo useita vuosia. Luulisi tuona aikana jo puhdistumista tapahtuvan itsestäänkin. En ole asiasta kuitenkan varma.
Me roudasimme esim. parisänkymme bondel-patjat suoraan kaatopaikalle, emme siis edes käyttäneet niitä uudessa asunnossa. Nahkainen sohvakalustomme oli imenyt itseensä pahasti hometta. Se oli kokonaista yhden vuorokauden uudessa asunnossa, koska jo ensimmäisenä yönä kun se tuotiin asunnollemme ahdisti henkeä niin, että kävelin yön kyyryssä,enkä saanut kunnolla henkeä. Seuraavana päivänä kysyin mieheltäni, kumpi lähtee asunnosta, vaimo vai sohvakalusto? Hän mietti vain hetken ja pyysi minua tarttumaan kaluston toisesta päästä ja niin ne siirtyivät ulos. 8)
Pirttikaluston käsittelin kloridilla ja kaikki pinnat mitkä käsittelyn kestivät. Ne pesin mitkä pystyi pesemään ja koska sattui olemaan 30 asteen pakkaset ulkona, niin pidin pakkasessa parvekkeella niitä vaatteita mitä en jaksanut pestä. Pakkanenhan myös tappaa esim. pölypunkkeja.
Tärkeintä ettet itse nuku sillä patjalla, joka oli homeasunnossa. Itse kyllä hävittäisin sen homeasunnossa olleen vieraspatjankin, jos oireita on. Jouduimme muuten hävittämään myös kirjahyllyn, mutta meillehän siis korvattiin nuo kaikki. Tiedätkö Ami jäävätkö nuo vasta-aineet verenkiertoon pysyvästi vai häviävätkö homealtistuksen jälkeen?

Profile  

PostPosted: Mon Nov 15, 2010 10:13 

helpme: Siis asuin kyllä vuosikausia siinä asunnossa, mutta olin muuttanut opiskeluasuntoon jo ennen kuin saimme homeasunnon myytyä. Se oli jonkin aikaa tyhjillään talvella ja olin siellä kesällä sitten kesätöiden takia. Eli kyllä ne tavarat olivat siellä kauan... Onkohan siinä patjassa nyt sitten paljon sitä hometta? :( Joitakin muitakin tyynyjä, peittoja jne on sieltä... Suurin osa irtaimistostani ei ole kuitenkaan homeasunnosta.

Vähän alkoi kyllä ahdistamaan tämä homejuttu. :( Olisi hyvä jos löytäisin nyt jonkun asiantuntijan joka osaisi suositella mitä pitäisi tehdä. Pitäisikö tehdä mittaus ja/tai joku suursiivous/tavaroiden poisheittäminen. Ruokasoodallakin pitäisi kai pystyä pesemään jotain tekstiilejä... Aikamoinen homma jos kaikki pitäisi pestä. Ei minulla kyllä ole energiaa sellaiseen nyt lainkaan. Ensin täytyy kai ainakin hoitaa tämä matokuuri pois päivänjärjestyksestä. Olihan minulla vaatteitakin siellä homeasunnossa, mutta kuin ei ole ollut mitään selviä oireita juuri altistuessa, vaan yleisesti jatkuvasti enemmän tai vähemmän oireita. Kai se patja pitäisi ainakin varmuuden vuoksi heittää ja jotkut vanhat koristetyynyt jotka eivät muutenkaan ole kovin siistejä enää...

MSAS-analyysissä ei ymmärtääkseni tutkita mitään "vasta-aineita" vaan testataan ihan niitä itse homeita ja homemyrkkyjä kehossa. Eli minun mielestä tämä kuullostaa jopa tarkemmalta analyysiltä, mutta ei sano mitään määristä, siis siitä kuinka paljon hometta on kehossa. Itse uskon kyllä että nämä MSAS:in tapaiset analyysit otetaan yleisen terveydenhuollon piiriin jossain vaiheessa (vaikka Maija miten haukkuisi ja olisi eri mieltä).

Luulen että jos testaisit tuolla MSAS-illa niin varmaan en homeet näkyisivät sillä vieläkin kehossasi. Ainakin osa niistä... Vaikka en nyt mikään homeiden asiantuntija olekaan.

Näkyikö siinä sohvassanne muuten mitään hometta? Ei kai...

Uskon että homeiden altistuksesta ja CFS:stä muutenkin voi parantua täysin. Se että miten, niin se on sitten vähän yksilöllistä. Mutta minähän käytän ns holistisia, luonnollisia menetelmiä; alkaalista ruokavaliota, alkalisoivia lisäravinteita, energialääketiedettä, Holosync-meditointia ym.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 16, 2010 01:17 

Ei siinä sohvassa mitään silminnähtävää hometta ollut, mutta pistävä haju kylläkin.
On hienoa Ami, että jaksat etsiä erilaisia parannuskeinoja vaivaasi. Varmasti joku tai jotkut yhdessä vielä auttavat sinua parempaan kuntoon ja toivottavasti terveeksi asti. Käsittääkseni olet nuori vielä ja silloinhan se on entistä tärkeämpää.
Minä olen nyt toistaiseksi yrittänyt vain syödä mahd. terveellisesti ja ulkoilla joka päivä sekä pitää painoni kurissa. Mielen kun saisi vielä jotenkin iloiseksi tästä uupumuksesta huolimatta niin se olisi jo taas askel eteenpäin.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 16, 2010 09:26 

Tässä oli vähän niistä hajuista ja näytteiden otosta mistä oli puhetta. Sitä minä vähän ajattelinkin että voi olla hyvinkin hometta vaikka ei haise lainkaan.

Ja: "Viitearvot alittava ilmanäyte ei ole todiste tilojen terveellisyydestä, jos rakenteet ovat kosteus- ja mikrobivaurioituneet."
http://indooraid.com/homejaterveys/inde ... ysyttymenu

Nuo vasta-ainetestitkään eivät vaikuta olevan kovinkaan luotettavia. Sitten taas esim. MSAS-testistä ei ole nyt vielä mitään juridista apua koska se ei ole virallisesti hyväksytty.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 17, 2010 04:01 

helpme: Vielä saanko kysyä että mistä kaikesta te saitte korvauksia kun saitte selville että asunnossa on hometta? Vain niistä tavaroista vai saitteko myös esim. vuokrasta tai terveyshaitoista? Vuokranantajalta? Mitäs kotivakuutus sanoo?

Tämä homeasia on kyllä kiinnostava siinä mielessä että tuntuu olevan vähän ristiriitaista tietoa asiasta ja viranomaiset ja muut "ammattilaiset" eivät välttämättä tiedä asiasta tarpeeksi. Nainen joka tuli arvioimaan homeasuntomme hintaa välitystoimistosta myös sanoi että ei kosteusmittausta tarvitse tehdä eikä kannatakaan koska se ei varmaan näytä mitään kun asunto on ollut kauan tyhjillään. Hän ei suositellut myöskään muita keinoja, näytteiden ottoa seinistä tai homekoiraa... Nainen ei siis tiennyt asiasta paljon mitään ja arvioi tilanteen aika huonosti.

Profile  

PostPosted: Thu Nov 18, 2010 07:20 

Ami, meillä ei onneksi ollut kysymyksessä omistus- vaan vuokra-asunto. Josta pääsimme muuttamaan heti pois homeen tultua ilmi. Tavaroitammekin toimme uuteen asuntoon vähä kerrallaan puhdistuksen jälkeen.
Korvauksista oli kova taistelu vuokranantajan kanssa ja monta istuntoa käytiin läpi. Koska näyttö oli selvä ja uhkasimme oikeuskäsittelyllä niin vuokranantaja joka tässä tapauksessa oli kaupunki, ei halunnut riitauttaa asiaa, vaan suostui lopulta korvauksiin.
Haimme korvausta homehtuneista huonekaluista, lääke - ja lääkärikuluista sekä homesairauden aiheuttamasta kärsimyksestä. Korvausta saimme vuokranantajan lausunnon mukaan ainoastaan asunnon kylmyyden vuoksi vuokran-alennuksena, koska vuokranantaja ei halunnut myöntää homevauriota, ettei asunnoista olisi tullut joukkopakoa.
Ainoastaan yhdestä asiasta olen kiitollinen tuohon homejuttuun liittyen ja se on se, että osasin olla tarkkana hankkiessamme omistusasuntoa. Olen hyvin herkkä aistimaan homeen hajun ja tunne heti astuttuani eteiseen onko kyseisessä talossa mahd. hometta. :wink:

Profile  

PostPosted: Sun Nov 21, 2010 08:51 

helpme: Aika hankalalta prosessilta kuullostaa. Minulla on kyllä yksityinen vuokranantaja. En ole vielä jaksanut ja uskaltanut hänelle soittaa... Hän on kyllä ollut aikaisemmin ainakin mukava, mutta kun tällaisista asioista on kyse niin on jotenkin heikoilla kun ei ole mitään virallisia todisteita, lääkärit eivät usko jne... Jos täällä on hometta niin kai minunkin sitten pitäisi ottaa niitä vasta-ainetestejä, ei kai koululääketieteellä muutakaan ole tarjota.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

All times are UTC + 2 hours [ DST ]