Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 09:56

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Apua, CFS 17-vuotiaalla?!?
PostPosted: Tue Nov 16, 2010 09:32 

Mikähän minua vaivaa, ennen ei oo tämmöstä todellakaan ollut, mutta yhtkkiä on alkanut vähä kerrassaan tulemaan oireita. Ja olen vielä aika nuori, 17. En varmasti muista kaikkia lisätä mutta lisään nyt nämä jotka tulevat mieleeni.

- Ajatteleminen, tuntuu että ajatukset menevät jotenkin ns. ohi, että en tajua niitä. Esim kun ennen pysty ajattelemaan "ääneen" esim. Mitähän sitä huomenna tekis? niin en pysty ajattelemaan "ääneen" tota lausetta. Todella vaikea selittää.

- Puhe on muuttunut oudoksi, pystyn puhumaan jne mutta se on hidasta ja jotenkin ihan outoa.

- Väsymystä melkein kokoajan.

- Keskittymisvaikeuksia. Tuntuu että en pysty keskittymään MIHINKÄÄN mitä haluan tehdä.

- Ihan kuin oisi jossai unessa kokoajan, en hahmota ympäristöä enkä tajua oikeastaan mitään, todella tyhmä olo.

Profile  

Post subject: Re: Apua, CFS?!?
PostPosted: Wed Nov 17, 2010 12:08 

Kuulostaa aika huolestuttavalta. Onko sinulla siis muita kuin neurologisia oireita, esim. kuumetta, kipuja, fyysistä uupumusta, lihasheikkoutta?

Jos ei ole, niin silloin en usko, että kyseessä on CFS. Lähtisin arvelemaan syytä esim. jostain ravitsemuksellisesta puutoksesta (yksi mahdollisuus olisi keliakia). Kuinka pitkään oireet ovat jatkuneet ja kuinka äkisti ne alkoivat? Tapahtuiko niitä ennen jokin muutos elämässäsi, esim. muutto, lemmikkieläimen hankkiminen, koulun vaihto tai ruokavalion muutos, tai sairastitko vatsatautia tai flunssaa? Onko sinulla mitään hengitystieoireita, kuten nuhaa? Voisiko kotonasi olla hometta? Oletko kokeillut mitään vitamiineja tai muita?

Kuinka hyvin omasta mielestäsi nukut?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Nov 17, 2010 05:45 

Mitä nyt oon kuumetta mittaillu nii ihan normaalilämpöinen, välillä kyllä alilämpöä. Kipuja ei oo sillee muita kuin niskassa, ihan kuin joku raastaisi lihaksia ku esim. taivutan päätä oikealle.
Ihmeellistä tässä on että ihan kuin en tuntisi kunnon väsymystä, viimeyönäkään en nukkunut lainkaan ja nukkuminen TODELLA vaikeaa. Ollut noin 2kk nytten ellei enemmänkin, ja jos saanki nukuttua niin tuntuu että en ole nukkunut yhtään. Mutta väsymys on silleen kokoajan sitten päällä että tuntuu kuin oisi unessa. Vaikea selittää.

Oireita ollut jonku vähä yli puolivuotta, ja jotkut oireet todella äkkiä ja jotkut pikkuhiljaa.
Ei ole tapahtunut, tai ei tule mieleen ainakaan. en muista tarkalleen niitä päiviä mut voi olla todella mahdollista että sairastin jotain, esim. poskiontelotulehdusta. Olen todella usein kipeä.
Mulla on tavallaan kokoajan nuha, ihan jatkuvasti sieraimet tukossa, ja kurkkukin tuntuu ouolta että ihan kun sitä kautta ei kule hengitys kunnolla. Ja jos nenällä koitan hengittää niin rupee "polttamaan" hengitysteihin.
Homeesta en tiedä, joskus kun olin pienempi n. 2v niin löytyi hometta ja sen takia sain astman, mutta en oo käyttänyt esim. astma piippua vuosiin.
Vitamiineja en oo kokeillut.
Mulla on mahakin oireillut jo lähes 4vuotta...
Lääkärillä kävin mahan takia joskus ja ei sanonut muuta kuin pitäisi alkaa syömään jotain maitohappobakteereita, auttoivat vähän aikaa ja kohta ei ollenkaan. en oo sen jälkee syöny ees.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 17, 2010 06:20 

Osaatko sanoa, oliko noita oireita jo ennen univaikeuksia? Jos ei nuku paljoa mitään, niin kyllähän sitä helposti on ihan pihalla... Yksi teoreettinen mahdollisuus on, että niskasi olisivat niin jumissa, että aivoverenkierto häiriintyisi ja siitä nuo oireet.

Nuo oireet yhdessä kuulostavat mahdollisesti homeperäisiltä. Hengitystie- + neurologiset oireet ovat varsin tyypillinen yhdistelmä. Toisaalta jos sinulla on homeoireita, niin outoa, ettet enää tarvitse astmapiippua. Yksi mahdollisuus olisi tietysti synnynnäinen immuunipuutos. Muistatko oletko syönyt koskaan fluorokinoloniantibiootteja (esim. levofloksasiini, norfloksasiini, Tarvid, Ciproxin, Avelox) noihin poskiontelontulehduksiisi jne?

Suosittelisin kokeilemaan monivitamiinia, D-vitamiinia (vähintään 100 mcg päivässä, nyt saa jo jotain 50 mcg valmisteita), apteekin vahvaa B12-vitamiinia (Betolvex, sisältää n. 300x enemmän B12-vitamiinia per tabletti kuin esim. monivitamiinit) sekä erimerkkistä maitohappobakteeria. Oman kokemukseni mukaan tehokkain maitohappobakteeri on Gefilus-tehojuoma (jossa siis enemmän eri bakteerikantoja kuin tavallisessa Gefiluksessa). Eri bakteerikantojen teho kuitenkin vaihtelee ihmisestä toiseen.

Suosittelisin myös ehdottomasti kokeilemaan vähintään parin kuukauden ajan gluteenitonta ruokavaliota, jos mitenkään mahdollista.

Toki suosittelen ehdottomasti myös menemään lääkäriin, mutta on hyvin mahdollista, ettei lääkäri ota oireitasi todesta, vaan pistää ne teini-iän vaikeuksien tms piikkiin.

Jos mieleesi tulee vielä mitään oireita, mitkä voisivat mitenkään liittyä tähän, kerro ihmeessä. Vaikka olisi kuinka outoja tyyliin kieli kipeä, sormet kutisevat, varpaat puutuvat. Tällaiset voivat aina auttaa miettimään, mikä voi olla oireiden syynä.

Ei sinulla muuten satu olemaan yliliikkuvat nivelet.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Nov 17, 2010 08:17 

Joitakin oireita oli ennen univaikeuksia, mutta ne eivät silloin haitanneet arkea jne.

Tuli tosta niskajumista mieleen et kävin lääkäris ja se lääkäri sano että ihan kunnossa mukamas on. Mutta joskus kauan sitten venyttelin niskoja ja just oikealtapuolelta kuulu kova rasahdus ja ihan kuin päästä selkää asti ois saanu sähköiskun. Ja sen jälkee oli pitkään et kun laitto tiettyyn asentoon pään niin koski ihan helvetisti.

En usko että on synnynnäinen immuunipuutos koska olin pienenä lähes aina terve, mutta jossain ala-yläasteen jälkeen rupesin sairastelemaan kokoajan ja olin jatkuvasti flunssassa jne. Tässä välissä asuttiin toisessa asunnossa ja muutettiin takas tähän samaan asuntoon. Joissain tuossa välissä alkoi esim maha oireet.

Vissiin tuota ciproxinia oon syönyt, ainakin nimi on jotenkin tuttu. En kyl täysin varma ole.

Jos alan kokeilemaan noita vitamiineja niin mihin ne pitäisi auttaa jne? Oon valmis tekemään iha mitä tahansa kuhan saisi nämä oireet pois. Tää on suoraansanottuna yhtä helvettii ja käyny mielessä jo hirttosolmukka.

Lääkärissähä oon siis käynyt, eivät oo ottaneet tosissaa ja ykski laitto migreenin piikkiin. Oon syöny 3-4kk nyt migreenilääkkeit ja ei auta mitään, pääKIVUT on kyllä hävinneet mutta muut tuntemukset päässä ei.

Ei oo yliliikkuvia niveleitä.
Tuli tuossa mieleen että joskus ennen näitä oireita, jos muistan oikein, niin oli kurkun kanssa jotain ongelmia. Tuntu et ku söin tai join niin kaikki meni vääräänkurkkuun tai jonnekki. Esim ku join vettä niin vesi tuli nenästä ulos? Ja kurkku oli monta viikko akipeä, poltteli jne. Kurkunkansi tulee ekana mieleen, voikoha se "hävitä" yhtäkkiä tai jotain. Koska tuntu todella että ois joku osa palanut kurkusta pois. En pysty/osaa esim lukita kurkkua, vai voiko semmonen olla ees mahollista?

Profile  

PostPosted: Wed Nov 17, 2010 08:42 

D-vitamiini voisi periaatteessa auttaa kaikkiin oireisiisi. Jotkut oireesi voisivat johtua sinkin puutteesta ja nuo neurologiset/kognitiiviset oireet (ehkä univaikeudetkin) B-vitamiinien, erityisesti B12:n puutteesta. En tiedä onko se hirveän todennäköistä, mutta itse olen kokeillut aika lailla kaikki vitamiinit, mineraalit jne. Ne eivät ole kovin kalliita (monivitamiini luokkaa 5e), niin olisihan se hölmöä kärsiä turhaan, jos vaiva olisi korjattavissa tai edes helpotettavissa. Eri ihmisillä on erilaiset vitamiinien tarpeet, joten vaikka söisi superterveellisesti, se ei takaa, että saisi kaikkea tarpeeksi. Ja jos vatsassasi on jotain vikaa, se voi heikentää imeytymistä. Magnesiumia voisi myös kokeilla, suosittelen isommista ruokakaupoista saatavaa merkkiä Magnesan, sekin on luokkaa 5e. Se voisi helpottaa niskakipua ja ehkä noita kognitiivisia oireita ja univaikeuksia.

Synnynnäiset immuunipuutokset eivät välttämättä ala oireilla kuin vasta aikuisena. Monella on tosin pienenä jotain korvatulehduskierteitä tms, sitten ovat 10-20 vuotta ihan terveitä ja yhtäkkiä tulee hirveät tulehduskierteet päälle.

Joskus harvoissa tapauksissa nuo mainitsemani antibiootit voivat aiheuttaa neurologisia ja muita oireita, jotka jäävät pysyviksi tai pitkäaikaisiksi. Niihin liittyy tosin kai yleensä ahdistusta.

Mitä migreenilääkkeitä syöt? Jotkut migreenilääkkeet voivat auttaa myös CFS-tyyppisiin oireisiin, joten periaatteessa voisit yrittää saada lääkkeen vaihdettua (esim. väitettyjen sivuvaikutusten perusteella) ja toivoa, että uudesta olisi enemmän apua. Tietysti tässä on riskinä, että pääkivut pahenevat ja/tai saat uudesta lääkkeestä (enemmän) sivuvaikutuksia.

En osaa tuohon kurkkuongelmaan hirveästi kommentoida. Kuulostaa vähän oudolta. Yksi selitys joka tulee mieleen on ruokatorven dysmotiliteetti eli liikkuvuusongelmat, jotka liittyvät usein CFS:ään ja joihinkin autoimmuunisairauksiin. Luuletko, että ongelma voisi johtua ruokatorvesta?

Lääkärissä sinulle ei siis tehty mitään tutkimuksia (verikokeita tms)?

Profile  

PostPosted: Wed Nov 17, 2010 09:10 

Tuli tuosta ahdistuksesta mieleen että kärsin myös siitä. Lähinnä just näitten oireitten takia.

Syön propralia. Mutta epäilen itse että ei minulla ole edes migreeniä.

Se ruokatorvi voisi olla yksi syy.

Lääkärissä otettiin verikokeet, ei löytynyt mitään paitsi hemoglobiini oli aika korkealla. Sitten ne niskat ja näkö, ja piti tehdä kasvonilmeitä. Muuta ei.
On taas niin outo olo, ajatukset menevät ihan ohi ja en kuule omia ajatuksia jne.

Yksi tuli muute taas mieleen, että en räpsyttele melkein ikinä silmiä. Jomotan silmät auki vaan, ja on oikeastaan vaikea pitää silmiä kiinni, seki tekee nukkumisesta vaikeeta. ja jos pistän silmät kiinni nii tuntuu et ne ois silti auki.

Profile  

PostPosted: Thu Nov 18, 2010 07:32 

Haltunen, onko koskaan otettu kilpirauhasen toimintakokeita? Kilpirauhasen häiriöt voi aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä oireita. :|

Profile  

PostPosted: Thu Nov 18, 2010 09:48 

helpme, ei oo otettu. Ihan lääkärissäkö ne testataan? Onko minkälainen toimenpide? Mulla on toinen kilpirauhanen isompi kuin toinen. Kunnon pallo.. Johtuiskohan niistä sit? Minkälaisii oireita sit kaikkiaan tulee?

Profile  

PostPosted: Fri Nov 19, 2010 12:25 

Testataan verikokeilla. Yleisin verikoe on nimeltään TSH ja varsinaiset kilpirauhashormonit ovat T3 ja T4. Joskus lääkäri saattaa kyllä tunnustellakin kilpirauhasta, mutta se ei yleensä kerro paljoa. Monesti lääkärit sanovat verikokeiden perusteella, että kilpirauhasarvot ovat normaalit, vaikka ne viittaisivatkin mahdolliseen vajaatoimintaan.

Kilpirauhasta on ihmisellä vain yksi kappale (lisäkilpirauhasia neljä), en tiedä mitä tarkoitat sillä, että toinen on turvonnut (kenties sekoitat johonkin toiseen elimeen?). :-> Jos kilpirauhasesi on oikeasti turvonnut/laajentunut, se voi varmasti aiheuttaa oireita.

Profile  

PostPosted: Fri Nov 19, 2010 01:55 

Haltunen, jos tosiaan ei ole noin moninaisilta oireilta vielä testattu kilpirauhasarvoja, niin kannattaisi hakeutua lääkäriin ja pyytää nuo Maijankin mainitsemat verikokeet eli tsh, t4v ja t3v. Tpoab kannattaa myös mielestäni sinun tapauksessa ottaa, josta näkee onko kilpirauhasessa autoimmuunitulehdus menossa. Se voi joskus aiheuttaa oireita vaikka kilpirauhanen vielä toimisikin normaalisti. Pyydä myös lääkäriä tunnustelemaan kilpirauhanen, jos se tuntuu laajentuneen. Myös kilpirauhasen ultraus voisi tuoda lisävalaistusta asiaan. Juuri tuollaiset ajatustoiminnan häiriöt ovat tyypillisiä kilpirauhasen vajaatoiminnassa. Toisaalta korkea hemoglobiini ei viittaa vajaatoimintaan. Jos ei muuta selitystä ole oireillesi löytynyt niin ainakin kilpirauhanen kannattaa kunnolla tutkia vaikka ei tässä mitään diagnoosia vielä olla tekemässäkään. :wink:

Profile  

PostPosted: Fri Nov 19, 2010 04:27 

Siis mulla on välil sillee et toinen kilpirauhanen, ku eikös ne oo noi pallukat kaulalla (?) nii on erikokoinen kun toinen. Ne vaihtelee aina et kumpi on isompi ja kumpi pienenmpi.

Juuh, pittää lääkärissä käydä joku päivä. En vaa tiedä yhtää et mitä siis sanoisin siellä. Luuleekoha ne kohta mua jokski luulosairaaks ku ravaan kokoajan siellä..
Mun isällä on kilpirauhasen vajaatoimintaa.

Profile  

PostPosted: Fri Nov 19, 2010 04:34 

Kilpirauhanen on tosiaan yksi ainoa elin, ja se sijaitsee kaulalla, mutta sen koko ei vaihtele kovinkaan äkillisesti. Vajaatoiminta voi aiheuttaa sekä rauhasen kasvamista (struuma) että käsittääkseni myös sen surkastumista, mutta tällaisiin kokovaihteluihin menee kuukausia. Puhut luultavasti kaulalla olevista imusolmukkeista, jotka turpoavat usein esim. flunssan yhteydessä. Niiden turvotus voi liittyä myös CFS:ään tai muihin infektioihin. Jos ne ovat turvoksissa koskaan silloin kun menet lääkäriin, kannattaa sanoa tästä ja tähdentää, että kyse ei ole flunssasta, koska tässä on selkeä objektiivinen löydös, jonka pitäisi huolestuttaa.

Eihän sinulla ole muuten mitään epäilyttävässä kunnossa olevia hampaita, joiden kanssa olet lykännyt hammaslääkäriin menoa? Joskus suun tulehdukset voivat aiheuttaa vaikka mitä oireita.

Kilpirauhasen vajaatoiminta voi olla osittain perinnöllistä, joten tuosta isästäsi kannattaa mainita lääkärille.

Lääkärille kannattaa ehkä sanoa, että et sinä siellä huviksesi ravaa, vaan muut ihmiset ovat olleet oireiluistasi huolissaan ja sanoneet, että sinun pitäisi saada ne selvitettyä. Mikä on ihan totta, koska minä ainakin olen huolissani ja mielestäni tarvitsisit kunnon tutkimukset.

Profile  

PostPosted: Sat Nov 20, 2010 06:13 

Mahdollinen kilpirauhasen vajaatoiminta tulee mullakin ensiksi mieleen. Jospa sulla on toinen lohko suurentunut ja toinen normaalikokoinen. Lohkot ovat henkitorven sivuilla alempana kuin kurkunpää ("aatminomena"). Mm. ajatustoiminnan vaikeus on tyypillistä vajaatooiminnassa. Unettomuuskin on joillakin vajaatoiminnan oire, kun taas se voi liittyä myös liikatoimintaan. Kyllä kehotan sinua tutkituttamaan kilpirauhasesi, varsinkin, kun suvussasi on kilpirauhassairautta.

Toiseksi tulee mieleen jokin virustauti. Nyt on kuulemma liikkeellä pitkäkestoista poskiontelotulehdista. Minulla on tänä vuonna kolmas tulehdus menossa, ja se on vähäoireinen kuten aiemmatkin, kestänyt monia viikkoja. Vähän pientä kipua toisella puolella päässä tai poskessa tai silmän yläpuolella. Ei nuhaa lainkaan, paitsi nyt parina päivänä kurkussa on sitkeä lima. Yksi imusolmuke on suurentunut. Lämmönnousua ei ole. Vauhti on päällä kovin, ei väsytä. Viikon verran on ollut unettomuutta, n. puoli kaksi herään enkä juuri saa unta enää, viime yö oli tosin parempi. Vatsaan koskee päivisin, tosin minulla on sappivika. Rytmihäiriöitä on aamupäivällä, monelaista rytmisekoilua. Olen saanut tälläkin kerralla antibioottia, penisilliiniä. Mutta koska se ei mennyt sillä pois, niin se on varmaan viruksesta.

Profile  

PostPosted: Sat Nov 27, 2010 04:08 

Jooh, tais mennä imusolmukkeet ja kilpirauhaset sit sekasin. Kuitenkin.. tää on ollut nyt tää vasemmanpuolen imusolmuke jotain lähemmäks puolisen vuotta tämmönen kunnon pallo. Ja nytten todella kipeä.
Tietääkseni hampaat on ihan terveet. Ei noihin ainakaan koske tai mitään.

Pahinta on just tää ajatustoiminta, en tajua yhtään mistä voisi johtua. En niinku hahmota omia ajatuksia ja ne menee ohi jnejnekjnejne. siks puhuminenki muille ihmisille on vaikeeta.

Niin ja maanantaina ois käynti lääkärissä. Lähinnä näitten imusolmukkeitten takia. Aattelin mainita myös näistä muista oireista, ETENKIN tästä ajattelujutusta. En tiedä vain että mitenkä selittäsin sen että hän ymmärtää jne.

Onko muuten mitenkää mahdollista että nämä oireet johtuisivat niskoista? Liittyykö ajattelu ja esim. niskahermot tai selkähermot toisiinsa? Laitoin tossa kylmägeeliä niskoihi ja rupes ainoastaan polttelemaan ja koskemaan näihin niskoihin.

Sekä näön tarkentaminen on vaikeaa, en pysty siis mitenkään 5sekunttia kauemmin kahtomaan yhtä kohtaa. Niinku tarkentamaan sitä näköä siihen.

Last edited by haltunen on Sun Nov 28, 2010 07:28, edited 1 time in total.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]