Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 12:18

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Minulla(kinko) CFS? Nivelreuma, urtikaria ja kilpparivajis
PostPosted: Tue Nov 23, 2010 03:14 

Moi kaikki! En ole ehtinyt vielä esittelypalstalle tekstiä vääntää, mutta aloitan nyt tällä ja kyselen, joskos joku osaisi vastailla.. Ja osaattehan te.

Olen 33-vuotias urheilullinen nainen. Vuonna 2004 todettu seronegatiivinen nivelreuma, syksyllä 2007 kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkitykset: myocrisin-ruiske 50 mg kerran kuussa lihakseen, tyroksiinia kilpparivajikseen.

JOKA tapauksessa, olo on surkea, väsynyt ja uupunut. Elokuussa mittautettiin kilppariarvot viimeksi, TSH oli rapiat 4,91, T4V 13. Annostusta korotettiin ja olo olikin tovin ihan ok. Seuraavat kokeet 29.11. eli ensi maanantaina.

Yöhikoilu on tullut uutena oireena esille tän syksyn aikana. Makkarin lämpötila on max 18 ja peitto ohut, ylipainoa ei ole, mutta niin vain t-paita/toppi on litimärkä, kun herään. Tavallisesti herään 1-2 kertaa yössä, vaikka muuten nukkuisin kuin tukki. Käyn kerran wc:ssä. Ja kun nousen ylös, olen poikkeuksetta todella väsynyt. Silmäluomia turvottaa, nukuttaa, ei jaksa mitään. Urheilen kyllä lähes joka päivä (sali, jääkiekko, lenkkeily), mutta nyt tuntuu, ettei virta meinaa riittää liikkumiseenkaan kohta. :(

Kasvojen iho on mennyt yhtäkkiä surkeaan kuntoon; on kuiva, vaikka rasvoisin kuinka (yö- ja päivävoiteet erikseen). IKINÄ mulla ei ole ollut ongelmia ihon kunnon kanssa, vaan olen ollut suhteellisen ylpeä, miten siloinen iho naamassani on :D Nyt kumminkin poskiin on ilmestynyt minimaalisen pieniä näppylöitä, punaisia ja sellaisia "kuivalaikkuja", sormenpään kokoisia.

Ruumiin lämpötilat heittelevät 35,2 -- 36,9 välillä. Mittailen niitä nyt huvin vuoksi päivittäin aina 3 tunnin välein.

Mitähän muuta.. Krooninen urtikaria on, iskee kylmällä reisiin ja vatsaan. Onkohan nyt niin, että paitsi vajaatoimintaa, mulla ois myös tämä CFS?

Profile  

Post subject: Re: Minulla(kinko) CFS?
PostPosted: Tue Nov 23, 2010 03:49 

Kilpirauhasen vajaatoimintaahan ei voi hoitaa vain TSH-arvon mukaan, vaan myös oireiden perusteella. Jotkut tarvitsevat enemmän tyroksiinia kuin mitä lääkäri labrojen perusteella arvaisi. Toisille pelkkä tyroksiini ei riitä, vaan tarvitsevat joko T4:n (eli tyroksiinin) ja T3:n yhdistelmää (joko synteettisillä lääkkeillä tai eläinperäisellä thyroidilla) tai paras vaihtoehto voi olla pelkkä T3. Kilpirauhasfoorumilla osaavat varmaan paremmin neuvoa näiden suhteen.

Ihon kuivuminen voi liittyä sekin kilpirauhaseen. Itselläni alkoi iho kuivua oudosti, mm. hilseläikkä kasvoissa syksyllä tyroksiiniannoksen ollessa 50 mcg, mutta nyt 75 mcg annoksella ongelma hävisi, vaikka sinänsähän ero annoksessa on hyvin pieni.

En osaa sanoa, voivatko urtikaria tai yöhikoilu liittyä kilpirauhasen vajaatoimintaan. Lääkityksesi voi myös aiheuttaa urtikariaa.

Selvittelisin ensin, josko kilpirauhasen vajaatoiminta voisi sittenkin selittää oireesi. Yksi mahdollisuus olisi lisämunuaisen vajaatoiminta, sillä se on yleinen hypotyreoosin kanssa ja siinä yöhikoilu on hyvin tyypillinen oire. Itselläni myös lisämunuaisen vajaatoiminta pahentaa urtikariaa.

Nivelreumaan suosittelisin ehdottomasti pieniannoksista naltreksonia (joka on tehokas hoito myös CFS:ään ja krooniseen urtikariaan), lisää tietoa täältä: http://ldn.gehennom.org Positiiviset vaikutukset tulevat yleensä esiin hyvin pian. LDN voi auttaa myös autoimmuuniin kilpirauhasen vajaatoimintaan (mikä tosin voi hetkellisesti aiheuttaa liikatoimintaa, kun kilpirauhasen toiminta elpyy ja lääkitystä pitää vähentää).

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Nov 23, 2010 06:08 

Oikein paljon kiitoksia Maija! :) Juu, olen myös tuolla kilpirauhasfoorumilla jäsenenä ja kaikki nämä oireethan ovat myös "osaoireita" vajiksessa. Tuo yöhikoilun ilmaantuminen noin ykskaks vaan pisti mietteliääksi..

Tuohon LDN:n pitääkin tutustua tarkemmin, kiitos vinkistä!

Päivän ohjelmassa oli urheilua, jonka jälkeen iski perinteisesti väsymys. Siis; taas silmiä kirveltää, ihan kuin nukuttaisi, ei niinkuin normaalisti on ollut - hirvee endorfiiniryöppy ja virtaa pitkälle yöhön. Mie sen sijaan voisin kömpiä urheilusuorituksen jälkeen suoraan suihkusta sänkyyn ja nukkua pitkälle aamuun.

Profile  

PostPosted: Thu Nov 25, 2010 03:04 

Maijalle kysymys: mitä merkitystä natrium-arvolla on näissä jutuissa? Kattelin tuossa läpi elokuisia labratuloksia ja P-Natrium oli 139 (viite 137-145).

Entäpä lämpötilojen sahaus? Mittailin kolmena päivänä peräkkäin omia lämpöjäni ja laskin niistä keskiarvon (mittauspaikka oli joka kerta sama, 3 tunnin välein, en ollut syönyt lähellä mittausta). Pistän mielenkiinnon vuoksi lämmöt ja keskiarvot, jos joku (esim. Maija sie :D ) osaisit kommentoida niistä jotain..?

Sunnuntai 21.11. 3 mittauksen keskiarvo : 36,075. Lämmöt vaihtelivat 35,7 -- 36,5'.
Maanantai 22.11. " ka: 36,175. Lämmöt vaihtelivat 35,7 -- 36,6.
Tiistai 23.11. " ka 36,025. Lämmöt vaihtelivat 35,7 -- 36,4.

Ei suuria eroja kylläkään, joten en ole huolissani.

Profile  

PostPosted: Thu Nov 25, 2010 03:13 

Tuon perusteella natriumarvosi on normaali, joten ei siitä voi paljoa päätellä. Vaikka se olisikin epänormaali, ei siitä voi yksinään paljoa sanoa.

Minusta tuo lämpötilojen vaihtelu ei ole vielä tavatonta, siis jos on mitattu sekä illalla että aamulla. Eri ihmisillä vaihtelee eri verran päivän aikana ruumiinlämpö, ymmärtääkseni alle yhden asteen vaihtelu on vielä normaalia. Minulla vaihteli joskus aina 37,2 ja 37,8 välillä, nykyään käytännössä aina 37,1 ja 37,4 välillä, eli varmaan normaalia vähemmän vaihtelee. Usein minulla on aamu- ja iltalämpö sama. Naisilla myös esim. ovulaatio vaikuttaa ruumiinlämpöön.

Ei noista minun mielestäni näe oikein muuta, kuin että selvästi ollut vajaatoiminnalla kilpirauhanen, kun lämpö menee alle 36 asteen...

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Nov 25, 2010 04:17 

Juu, mittaukset on otettu herättyä jne. Mutta kiva, kun jaksoit vastata, kiitos :)

Profile  

PostPosted: Thu Nov 25, 2010 06:58 

Ovatko lämpömittaukset kainalosta vai kielen alta? Kainalomittaukset voivat selittää mataluuden. Mulla ainakin aamulla kainalolämpö on alle 36, kielenaluslämpö on aamulla n. 36,3-36,4, iltapäivällä 37. Olen vajislääkityksellä, ja T3V on lähellä ylärajaa.

Luin sinun aiempia kilpirauhasarvojasi, ja ne ovat kyllä aika huonot. Lääkityksesi ei ehkä ole vielä riittävä. TSH saa mennä lääkityillä hyvinkin alas, jos on tarve nostaa lääkitystä eikä liikatoimintaoireita tule. Kyllä joillakin on vajiksella ollessa aamuyöhikoilua. Minullakin on sitä ollut, mutta en osaa sanoa, mihin se on liittynyt. Stressi on yksi syy.

edit 18.24: Lämpö kainalosta nyt 36,1, eli aika matala.
Edit 26.11. Lämpö kainalosta klo 10.28 oli 36,0 ja kielen alta 36,9, joten aika suuri ero. Olen käyttänyt kilpirauhaslääkitystä neljä vuotta. Kognitio on hyvä, eikä ole uupumusta, paitsi infektiot jylläävät.

Olen sitä mieltä, että sinulla on vielä selvä vajaatoiminta. Lämpö noussee aika hitaasti, jos nousee ollenkaan.

Profile  

PostPosted: Fri Dec 03, 2010 01:41 

Sain nuo vimosimmat kilppariarvot eilen; ne otettiin ma:na. TSH oli 1,31 ja T4V 17. Meinaan soitella huomenna uudelleen ja saada aikaa mittauttaakseni T3V:nkin, kun sen verran ketuttaa tää väsyneenä hengailu.. :(

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]