Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 25, 2017 08:45

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Mahdollisesti cfs tai jokin muu saman tapainen?
PostPosted: Tue Nov 23, 2010 06:00 

Hei!

Olen 20 vuotias nainen.

Minulla on ollut lapsesta asti selittämättömiä nivel kipuja ja turvoituksia. Asiaa on tutkittu reumana,mutta kokeissa ei ole ilmennyt mitään erikoista. Tällä hetkellä asia on jätetty vain selittämättömiksi nivel kivuiksi,koska juuri otetuissa verikokeissa eikä röntgen kuvissa ollut mitään erikoista näkyvissä. Harrastin vielä jalkapalloa hieman nuorempana,mutta jouduin lopettamaan kipujen takia. Fyysinen kunto oli hyvä joten huonolla kunnolla säryt eivät selittyneet. Pelkästään puolen tunnin - tunnin pelin taikka treenien jälkeen olin monta päivää jaloistani siinä kunnossa,että tuskin pystyin kävelemään. Jalat olivat väsyneet ja kipu aivan sietämätöntä (nukkuminenkin oli aika pitkälti mahdotonta kipujen vuoksi). Lopulta lääkärit sanoivat että on parempi lopettaa harrastus ja siihen tulokseen tulin itsekkin.

Pienestä pitäen olen myös sairastellut useasti. Flunssa tullut tosi herkästi. Joskus lievempänä,joskus pahempana. Korva tulehduksia,silmätulehduksia ja angiinoita on ollut. Aina ei välttämättä tule kunnolla flunssaa vaan pieniä oireita esim: nenä vuotoa ja kurkku kipua jne.

Lääkeaine allergioita on joitakin esim sulffa. Kaikkia antibioottejakaan en voi ottaa,koska niitä tulee allergisia oireita ja kaikki ei tehoa. Muita allergioita on tai on ollut. Jotkin ovat lieventyneet iän mukana esim: jonkin moinen maito allergia on ollut pienenä,siitepöly allergiaa on ollut mutta oireet vähän lieventyneet. Joistakin hedelmistä on tullut allergisia oireita esim: kiivi,jonka jälkeen olen pyrkinyt välttämään kyseistä asiaa.

Migreeni minulle todettiin pari vuotta sitten,kun päänsärkyjä alettiin tutkimaan. Niistäkin olen kärsinyt jo monia vuosia.

Uni vaikeuksista olen kärsinyt pienempänäkin ja vielä nykyäänkin. Pienenä kävelin ja puhuin paljon unissani. En sitten tiedä tapahtuuko sitä vielä nykyäänki,mutta ainakin levoton nukkuja olen. Unen saaminen on joskus erittäin vaikeata. Ajoittain myös unettomia öitä on monia putkeen,joka käy erittäin raskaaksi. Uni on usein katkonaista. Saatan herätä yöllä säpsähtäen ilman syytä. Ainakaan en muista nähneeni mitään painajaista taikka muutakaan unta,eikä ympärillä ole ollut mitään meteliä.

En tiedä onko näiden oireitten kautta tullut joskus hieman masentuneisuutta,mutta siihen ei ole puututtu koska se on mennyt ohi. Koulu aikoina sain kaiken loan niskaani,koska kukaan ei uskonut kuinka vaikeata oli olla niiden särkyjen ja väsymyksen kanssa. Nykyään taas työkkäri on niskassa,koska kokeissa ei ole ollut mitään vikaa ja silti on särkyjä jne. Välillä kaikki oireet lieventyvät ja välillä pahentuvat.

Uupumuksen tunne on välillä sietämätön. Ei auta vaikka kuinka lepäisi,mutta ei myöskään auta jos itseänsä patistaa koko ajan lisää vain. Tämä on koettu harrastusten parissa ja koulussa. Ammatti koulun jouduin lopettamaan,koska kävi liian raskaaksi. Lopettamisessa ei ollut kyse etteikö koulu kiinnostaisi. Ajoin itseni vain aivan täysin loppuun. Päivät menivät siten,että aamulla kouluun siellä päivä keittiöllä ja kun kotio pääsin niin olin niin poikki että menin vain nukkumaan. Oireet vain pahenevat mitä enemmän on rasituksen alla,mutta silti on yritetty vain mennä eteen päin.

Aloin vaan tuossa tutkimaan nettiä itsekseni,ja tutkimaan mahdollisia syitä noihin särkyihin jne. Satuin ensin lukemaan muualta CFS aiheesta. Sitten löysin tämän sivun ja ajattelin sitten kysäistä täällä onko mahdollista,että minulla olisi tämä oire yhtymä tai jokin samantapainen?

Profile  

Post subject: Re: Mahdollisesti cfs tai jokin muu saman tapainen?
PostPosted: Tue Nov 23, 2010 06:15 

Ainakin jokin sinulla varmasti on vialla! Toivottavasti tämä lohduttaa, niin kierolta kuin se voi kuulostaakin. Yleensä toki kertoisin ihmisille mieluummin, että heillä ei ole mitään vikaa, mutta joskus tieto siitä, että sitä vikaa on, voi olla lohdullisempi.

On vaikea sanoa, onko kyseessä CFS. Voi olla, että sinulla on fibromyalgia ja/tai CFS, voi olla että sinulla on seronegatiivinen reuma (jos sitä ei ole täysin varmasti poissuljettu, en tiedä mitä tämä vaatisi, voi olla että jokin muu sairaus. Nuo toistuvat infektiot viittaisivat myös siihen, että takana voisi olla jokin synnynnäinen immuunipuutos, mikä CFS:ssä on hyvin yleistä. Yksi vaihtoehto olisi borrelioosi, joka aiheuttaa usein nivel- ja muitakin oireita. Onko tätä koskaan tutkittu? Lisäksi mukana saattaisi hyvinkin olla kilpirauhasen ja/tai lisämunuaisen vajaatoimintaa.

Onko sinulla suun ja silmien kuivumista? Käytätkö migreeniin mitään estolääkkeitä, onko sellaisia ehdotettu? Onko kilpirauhasarvoja mitattu? Onko suvussasi reumaa, kilpirauhasen vajaatoimintaa tai vastaavia sairauksia?

Suosittelen tutustumaan myös CFS-verkon Itsehoito-osioon, josta löytyy luontaistuotteita, joista voi olla apua eri oireisiisi, esim. uupumus, nivelvaivat, unihäiriöt ja migreeni. Jotkut voivat auttaa useampaankin vaivaan. Q10 on ehkä se mitä ensimmäiseksi kokeilisin. Esim. Briteissä sitä lääkärit suosittelevat migreeniin jo yleisesti ja se voi helpottaa myös uupumusta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Nov 23, 2010 06:40 

Reumaa on suvussani tutkittu ja sitä on muilla. Jokseenkin kaikilla heistäkään joilla on oireita ei ole sitä pystytty toteamaan. Koikeissa ei heilläkään näy mitään mutta selkeitä oireita on muutamalla.

Reumaa ei ole sen enempää alettua tutkia kuin tietyin ajoin oli konrtrollist,joissa tarkkailtiin veri arvoja ja kuvattiins niveliä. Muutoksia nivelissä ei ole ollut. Veri arvoissa ei ole ollut muuta vikaa,kuin tuma vasta ainetta joka ei riitä toteamiseen.

Muutama kuukausi kävin ensimmäisen kerran pitkään aikaan taas kontrollissa. Siinä otettiin perus verikuvat,reumatekijät jne. Jälleen mitään poikkeavaa löytynyt.

Ikävä kun mitää konkreettista ei ole löytynyt. Työkkärissäkin pitävät pöpinä varmaan jo,kun testeistä ei mitään löytynyt. Sama lääkärit varmaan. :D

Silmien kuivumista on ollut viimeaikoina itse asiassa muutamaan otteeseen. Tätä vaivaa ei aiemmin ole ollut.

Unohdin aikasemmin mainita saavani kesällä myös aurinkoihottumaa ja finnit ovat ikuinen pään vaiva :D

Migreeniin on lääkitykset. Päivittäin otan yhden estolääkkeen (propral) ja kohtauksen tullessa sumaratio (sumatriptan) nimisen lääkkeen + 1,5kpl 800 buranaa ja lisäksi Primperan tabletin pahoinvointiin ja lääkityksen imeyttämistä parantamaan.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 24, 2010 08:41 

Kun luin tekstiäsi, mieleeni pälkähti yksi toinenkin vaihtoehto; fibromyalgia.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=reu00241

Profile  

PostPosted: Wed Nov 24, 2010 02:04 

Tuo voisi olla hyvinki mahdollinen. En sitten vain tiedä minkä takia moinen ei ole lääkäreillä tullut mieleen. Olen käynyt muutaman vuoden ikäisestä asti lääkärissä säryistä,mutta selkoa ei ole saatu tähän päivään mennessä. En kumminkaan ole käynyt noilla ihan perus terveyskeskus lääkäreillä,vaan lasten reumapolilla. Reumaa epäilty mutta ei ole voitu todeta. Jonkinlainen lääkitys särkyihin oli myös lapsena. Lopulta seurannat lopetettiin,kun koskaan ei veriarvoissa näkynyt mitään hälyyttävää (paitsi tuma vasta-ainetta).

Nyt kesällä kävin jälleen lääkärissä muutaman vuoden tauaon jälkeen. Aikaisemmi en käynyt koska tuntuu yhtäturhalta rampata,kun eivät tunnu ottavan tosissaan asiaa :D Eipä taaskaan tullut mitään hälyyttävää esille. Ei nivelissä muutoksia eikä mitään muutakaan.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 24, 2010 07:51 

Toivottavasti sun tilantees selkenee ja saat dg:n! :) Tsemppiä. Jos ei meinaa perustk:ssa tilanne selvetä, painele rohkeasti yksityislääkärin vastaanotolle.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]