Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Dec 18, 2017 04:28

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: AUTTAISITTEKO! Masennus, CFS vai mikä?
PostPosted: Fri May 27, 2011 05:22 

Hei!

Olen 48-vuotias kotiäiti Rovaniemeltä ja paininut tämän "jonkin" sairauteni kanssa jo ainakin kesästä 2006. Voisitteko kertoa minulle, miten epätyypillisen masennuksen ja CFS:n erottaa toisistaan, jos on paljon kaikenlaisia fyysisiä oireita? Mikä mielialalääke sopisi silloin parhaiten, kun ei ole varmuutta, onko kyse masennuksen aiheuttamasta fyysisestä ja psyykkisestä uupumuksesta vai jonkin muun sairauden aiheuttamasta uupumuksesta ja siitä johtuvasta masennuksesta? Voiko olla niin, että sairastaa CFS:ää, vaikka ei olisikaan kuumetta ja jatkuvia infektioita, vaan tavallista vähemmän flunssia yms.?

En nyt valitettavasti jaksa kirjoittaa enempää tilanteestani, kun tänään kirjoitin pitkän esittelyn, joka sitten katosi jonnekin, kun jouduin uudelleen kirjautumaan, kun kirjoittaminen kesti niin kauan...

Vastauksistanne jo etukäteen kiittäen!

Profile  

Post subject: Re: AUTTAISITTEKO! Masennus, CFS vai mikä?
PostPosted: Fri May 27, 2011 05:49 

minulla oli, ennen tätä väsymysoireyhtymää, aina joku infektio päällänsä parin kuukauden välein. mutta heti kun cfs:lle tyypilliset oireet alkoivat en ole sairastanut mitään muuta tautia kertaakaan. epäilen tämän johtuvan:

1.joko siitä, että immuunipuolustukseni on niin paljon heikentynyt että ei jaksa reagoida enää samalla tavalla bakteereihin ja viruksiin.

2.osaltaan tietysti ilmiö selittynee sillä että en pysty liikkumaan kovin paljoa, eli en pääse ulos ihmisten ilmoille, joten en myöskään saa tartuntoja kovin herkästi.

3.ja kolmantena selityksenä on ensimmäisen vastakohta, eli että parempi ruokavalio ja lisäravinteet joita olen syöpötellyt parantuakseni, ovat tehneet tehtävänsä, ja immuniteettini on näin ollen parempi kuin ennen. pahoin pelkään, että tärkeimmät syyt ovat kuitenkin 1 & 2.

jos jaksat joku päivä kirjoittaa lisää oireistasi, ja niitten alkamistavasta, niin kirjota ihmeessä. mulla alkoi ihan yks kaks, yhdessä päivässä oireet, enkä ole sen jälkeen ollut ennallaan. vähän yli vuosi on menty.

Profile  

PostPosted: Fri May 27, 2011 07:05 

Jos olet lukenut tältä sivustolta oirelistan niin huomaat, että CFS on aika erilainen sairaus kuin epätyypillinen masennus. Läheskään kaikilla ei ole immuunijärjestelmään liittyviä oireita (ja monella flunssien määrä nimenomaan vähenee), mutta rasitus pahentaa poikkeuksetta oloa. Joissakin fyysisissä sairauksissa tätä voi esiintyä, mutta masennuksessa esimerkiksi liikunnan pitäisi vain parantaa oloa.

Oireitasi tuntematta heittäisin ilmaan myös sen vaihtoehdon, että sinulla ei ole epätyypillinen masennus eikä CFS, vaan jokin muu sairaus (ja mahdollisesti sen lisäksi masennus, mutta välttämättä ei). Hyvin monet sairaudet voivat aiheuttaa sekä jaksamattomuutta että masennusta, mutta Suomessa, etenkin naisella, ne leimataan lähes poikkeuksetta psyyken häiriöiksi. Esim. olen nyt lukenut lähiaikoina kaksi kirjaa, toinen psykiatrin ja toinen kahden psykoterapeutin kirjoittama, joiden mielestä suurin osa psykiatrisista diagnooseista on todellisuudessa vääriä ja johtuu jostain fyysisestä sairaudesta (esim. autoimmuunisairaus, ravitsemuksellinen puutos, jotkut epilepsiatyypit jne).

Onko kilpirauhasarvosi tutkittu? Jos on, onko sinulla ne tallella tai muistatko tuloksia? Hyvin suuri osa masentuneista sairastaa todellisuudessa kilpirauhasen vajaatoimintaa, mutta saa kuulla arvojensa olevan "normaalit", vaikka ne eivät todellisuudessa sitä ole. Kilpirauhasen vajaatoiminta on aivan poskettoman yleistä, sillä sitä sairastaa jopa useampi prosentti naisista.

Minusta tuota kilpirauhasasiaa pitäisi miettiä aivan ensimmäisenä, ennen niitä mielialalääkkeitä (vaikka varmaankin jo jotain lääkettä syötkin).

Toinen CFS:lle tyypillinen piirre on äkillinen alku, mutta sitä ei ole läheskään aina. Enemmänkin niin, että jos sairaus alkoi hyvin äkillisesti, se ei todennäköisesti ole masennus (tai kilpirauhasen vajaatoiminta). Jos se ei alkanut äkillisesti, sitten ei voi päätellä oikein mitään.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri May 27, 2011 07:26 

Mullakin oli syksyllä jatkuvat flunssat mutta sit yhen niistä jälkeen sairastuin tähän ja sen jälkeen ei tätä lukuunottamatta ole ollut yhtäkään flunssaa koko sairaus aikana eli vähän yli puoleen vuoteen.
Tosin oon pitäny selityksenä sitä että en oo oikeestaan muutakun kotona hengaillu sen jälkeen niin ei oo tartuntojakaan tullu ja sitä ennen tosiaan höyläsin kokoajan tuolla ihmisten ilmoilla ja ryyppäsin rankasti jne nivarmaan sen takia olin niin paljon flunssassa ennen tätä, tiedä häntä.

Profile  

PostPosted: Sat May 28, 2011 01:21 

Hei taas :)!

Tosi paljon kiitoksia, osku, Maija ja Speke7, kun vastasitte minulle niin nopeasti! Minulle tuli eilen illalla sellainen olo kuin olisi lamppu :idea: syttynyt päässä! Olen viime aikoina paljon vieraillut näillä CFS-sivuilla ja yrittänyt saada lisää ymmärrystä tilanteeseeni lukemalla täältä kaikkea mahdollista (myös oirelistaa), mutta olen siitä huolimatta jotenkin ollut kuin laput silmillä :(. Tämä johtui varmaankin siitä, että mielenterveyspuolella minut oli ilmeisesti saatu lopulta aika vakuuttuneeksi siitä, että oireeni ovat masennusta, vaikka alussa väitinkin pitkään vastaan. Silloin minulle selitettiin, että masennusta on sekin, kun voimavarat loppuvat, vaikkei yleensä tuntisikaan itseään masentuneeksi... Mitä tuumitte, onko minulla CFS vai jotain muuta? Kilpirauhaskokeet on otettu 2-3 kertaa, mutten valitettavasti ole kertaakaan nähnyt niiden tuloksia. Aion nyt kuitenkin ottaa niistäkin selvää!

Tässä pitkä luettelo oireistani (+ lääkityksestäni):

- Sydämen rytmihäiriöt eli flimmerit, jotka ovat pahimmillaan nostaneet lepopulssini normaalista noin 63:sta 160-200:aan ja johtaneet muutamaan sairaalakäyntiin sykkeen hillitsemiseksi ja oikean rytmin palauttamiseksi. Näihin sain ensin Propral 40 mg 1-3 x päivässä tarvittaessa ja sitten myöhemmin oireiden lisäännyttyä minulle määrättiin lokakuussa 2010 Bisoprolol 2,5 mg (+ rytmihäiriön ilmaantuessa toinen tabletti tarvittaessa). 20.04.11 aloitin myös Q-Statin -ubikinonivalmisteen käyttämisen (1 tabl. päivässä eli ubikinonia 60 mg ja E-vit:a 12 mg), joskaan en ole muistanut ottaa sitä joka päivä. Aion myös aloittaa Magnesanin käytön heti, kun saan sitä ostettua jostain.

- Monet vatsa- ja suolisto-oireet, kuten liikahapppoisuus, ummetus / ripuli, suolen liikkeen aiheuttamat kivut, kipua aiheuttavat ilmavaivat tms., jotka alkoivat yhtäkkiä ilmaantua erilaisista ruoka-aineista (esim. ruis, ohra, kauraleseet, herne, kaalit, paprika, tomaatti, inkivääri, sitruuna, appelsiini, mandariini, puolukka, mustaherukka, mansikka, vadelma, pippurit yms. voimakkaat mausteet) sekä rasvaisista ja/tai käristetyistä ruuista. Pahimmillaan nuo kivut sitten siirtyivät ylävatsaan rinnan keskelle sietämättömän kovaksi kivuksi, jota on pari kertaa jouduttu lääkitsemään sairaalassa kipu- ja mahansuojalääkkeillä. Koska tutkimusten stressaaminen pahentaa vointiani, en ole niitä pyytänyt, vaan päätellyt, että kyseessä on ärtynyt paksusuoli -oireyhtymä. Sen kurissa pitämiseksi joudun valitettavasti nykyisin syömään joka aamu Omeprazol 40 mg -mahansuojalääkkeen. Lisäksi aloin jossain vaiheessa kokeilla maitohappobakteerivalmisteita, ensin Lactoseveniä ja sittemmin ProbiMax8:aa. Niistä (jälkimmäisestä parhaiten) olen saanut todella paljon apua ja nykyisin pystyn syömään jo aika paljon normaalimmin.

- Refluksi.

- Ensimmäisen puolen vuoden aikana laihtuminen (8-10 kg), sittemmin jatkuva lihominen.

- Voinnin huonontuminen päiviksi, viikoiksi, kuukausiksi tai jopa pidemmäksikin aikaa yleensä kaikesta minulle liian raskaasta fyysisestä tai henkisestä ponnistelusta. Ensisijaisesti oireena on lisääntyvä uupumus, mutta myös muiden oireiden paheneminen, varsinkin, jos en lepää tarpeeksi. Pitkään oli niin, että pystyin kahden tai kolmen päivän ajan tekemään kotitöitä tms. ehkä noin 6 tuntia päivässä, mutta sen jälkeen oli levättävä 1-3 päivää tai muuten sydämen rytmi alkoi varotella. Nykyisin yksikin päivä työskentelyä useimmiten uuvuttaa minut enkä yleensä edes jaksa tehdä neljää tuntia enempää ja sekin täytyy jakaa jaksoihin, joiden välillä lepään sängyssä. Toisina päivinä en jaksa tehdä melkein mitään, vaan lepäilen suurimman osan päivästä sängyssä ja nukun myös päiväunia. Olen aikeissa aloittaa ruusujuuritablettien käytön lähiaikoina.

- Ajoittain ilmenevä jopa päiviä kestävä eräänlainen
"puolihorroksessa" eli epätodelliselta tuntuvassa, unenomaisessa tilassa, olo, jolloin väsymys tuntuu suorastaan invalidisoivalta, aikaansaa pitkään kestäessään tuskastuneen ja jopa masentuneen mielen ja "pakottaa" minut pysymään pääsääntöisesti sängyssä pitkällään, kun en välttämättä jaksa kauaa edes istua saatikka seisoa, vaikka kuinka haluaisin.

- Vaihtelevasti tai kausittain liikaunisuus tai melko jatkuva lievähkö yöheräily ja/tai aamulla liian aikaisin herääminen, joka kuitenkin pahenee uuvuttavaksi kaikesta, mikä aiheuttaa stressiä.

- Todella olematon, lähes "loppuun palanut" stressinsietokyky, joten vähäinenkin stressi laukaisee helposti fyysisiä ja psyykkisiä oireita (liiallista jännittämistä / pahimmillaan lievää ahdistusta, paniikkihäiriöoireita, pelkoja, pakkoneuroottisia oireita ja välillä masennusta). Nämä kaikki oireeni on mielenterveyspuolella tulkittu erilaisiksi psyykkisiksi sairauksiksi, joista pääasiallinen diagnoosini on ollut masennus. Eri psykiatrit (mielenterveystoimiston, Oulun Verven kuntoutuskeskuksen jne.) ovat kuitenkin olleet aika eri mieltä siitä, mikä minua vaivaa ja millä lääkkeillä minua pitäisi hoitaa. Vaihtelevat diagnoosit ja lääkesuositukset sekä se tosiasia, etten ole toipunut, vaan uupumukseni (heidän mielestään siis masennukseni tms.) on vain pahentunut, ovat aiheuttaneet ja aiheuttavat edelleen päänvaivaa :? niin minulle kuin lääkäreillenikin. Aluksi erittäin ihanalta vaikuttanut Mielenterveystoimiston terapeuttinikin on nyt niin turhautunut tilanteeseeni, että uhkasi viimeksi lopettaa terapiani, kun en hänen mielestään tarpeeksi yritä kuntoutumiseni eteen (esim. liikkua ulkona). Seuraavaksi minulla on haasteena Invalidiliiton Lapin kuntoutuskeskuksessa 6.6. alkava Kelan myöntämä 21 päivän työkokeilu, jossa pitäisi pystyä tekemään työtä kuusi :shock: tuntia päivässä! Minun on huonosta kunnostani huolimatta mentävä tuohon työkokeiluun, koska lääkärit kaipaavat lisätietoa tilanteestani. Onneksi siellä on kuitenkin mukana tilanteeni kartoittava työryhmä (tähän mennessä kolmas), jossa on myös lääkäri ja toivottavasti tällä kertaa avoin ja ymmärtäväinen sellainen!! Psyykkisiin oireisiini minulle määrättiin sairauteni alkupuolella ensin Diapam 2,5 mg tarvittaessa ja kohta sen jälkeen Cipralex 5 mg, jota on oireitteni pahentuessa nostettu vähitellen 5 mg kerrallaan aina 20 mg:aan asti. Muita mielialalääkkeitä en toistaiseksi ole suostunut kokeilemaan, koska pelkään niistä mahdollisesti aiheutuvia alku-, sivu- ja lopetusoireita!

- Ajoittainen käsien ja toisinaan jalkojenkin lihasten vapina, jonkinlainen lihasväsymys ja -heikkous, joka on lisääntynyt rasituksessa ja vähentynyt levossa.

- Niskan, hartioiden, selän, käsien ja jalkojen vaihtelevanasteiset lihaskivut sekä lihasten nykiminen eri puolilla ruumista. Minulla on ollut myös reilun vuoden kipuja vasemmassa olkapäässä ja nykyisin en enää saa kättäni suoristettua ylös tai taipumaan taakse normaalisti. Pääsin vihdoin viime viikolla lääkäriin, joka epäili olkapään olevan osittain "jäätynyt" tai pinteessä ja määräsi minut lisäkokeisiin (röntgen ja ultraääni). Lisäksi minulla esiintyy lähinnä aamuisin tai liikkeelle lähtiessäni jalkojen lihasten jäykkyyttä ja toisinaan myös kantapäiden kipeyttä.

- Kausittainen sormien ja varpaiden nivelien jäykkyys ja lievä kipeys.

- Pari kertaa näköhäiriöitä (esim. sahalaitakuvio oik. ylh.) ilman päänsärkyä ja pari kertaa todella kovaa päänsärkyä, jollaista minulla ei ole ennen ollut. Lisäksi usein näön sumentumista hetkeksi tilanteissa, joissa pitkään samalle etäisyydelle lähelle tai kauas katsottuani vaihdan katsomisetäisyyttä.

- Viime vuoden aikana vahvistuneet PMS-oireet, joihin kuului maalis- ja huhtikuussa myös todella väsynyt olo.

- Usein ilmenevä lievähkö kurkkukipu. Minulla on vaan se "ongelma", etten läheskään aina edes huomaa, jos kurkkuni on kipeä. Tämä johtuu siitä, että minulla on ollut kurkkukipua enemmän tai vähemmän aina lapsuudestani alkaen, jolloin lääkäri sanoi sen johtuvan jostain virusperäisestä, jolle ei voi tehdä mitään.

- Lievästi kohonneet kolesteroliarvot (15.06.10 fP-Kol 5.2, HDL 1.15, LDL 3.3).

- Kerran (15.06.10) lievästi kohonnut maksa-arvo P-ALAT 67.

- Huonontunut kylmän (aiheuttaa usein sydämen rytmihäiriöitä ja selkä-, hartia- ja niskalihaskipuja sekä hengitysvaikeuksia) sekä kuuman (aiheuttaa totaalista uupuneisuutta) sietokyky.

- Levottomat jalat.

- Huonontunut muisti sekä vaihteleva vaikeus löytää oikeita sanoja. Viime aikoina alkanut esiintyä myös väärien sanojen käyttöä, mikä on saanut minut itsenikin välillä kuuntelemaan omaa puhettani ihan hölmistyneenä :o ! Välillä nämä tilanteet ovat kaikesta huolimatta jopa naurattaneet minua, esim. kun selitin miehelleni, että saimme kirjeitse tiedon, että pankissa
"omahoitajamme" (= henkilökohtainen pankkineuvojamme) on vaihtunut :lol: .

- Ajoittainen ja voimakkuudeltaan hyvin paljon vaihteleva keskittymiskyvyn puute.

Kiitos, jos jaksoit lukea tänne asti :wink: ! Jään odottamaan kommentteja ja neuvoja, mistä apua!

Profile  

PostPosted: Sat May 28, 2011 01:40 

Minusta kuulostaa siltä, että sinulla voisi mahdollisesti olla sekä CFS, kilpirauhasen vajaatoiminta että lisämunuaisen vajaatoiminta (erittäin yleinen yhdistelmä). Suosittelen katsastamaan Hoidot-foorumialueelta ketjun Kortisonikokeilu (vai oliko Kyypakkauskokeilu) ja harkitssemaan sitä. Onko fibromyalgiaa tutkittu, tai koetko kipujesi sopivan siihen? Ethän mahdollisesti asu hometalossa? Miten borrelioosi, onko mahdollista altistusta?

Oletko huomannut apua tuosta ubikinonista? Minulla ainakin 100 mg annos auttanut tosi hyvin.

Suosittelisin kokeilemaan vatsavaivoihin betaiinihydrokloridi/ruoansulatusentsyymivalmistetta (en tiedä, miten hyvin näitä saa luontaistuotekaupasta, mutta jostain oikein hyvinvarustetusta luulisi löytyvän) ja jättämään kokeilun ajaksi tuon omepratsolin pois. Vähähappoinen maha voi nimittäin aiheuttaa ihan samanlaisia oireita kuin liikahappoinenkin ja happoa vähentävät lääkkeet kyllä helpottavat, mutta ne sotkevat vatsan bakteerikannan ja aiheuttavat imeytymishäiriöitä. Monella vatsahappoa lisäävä betaiini ja/tai ruoansulatusentsyymit auttavat ongelmaan. Betaiinia ei pidä käyttää, jos on mahahaava, mutta sinulla ilmeisesti se on suljettu pois(?) Ruoansulatusentsyymejä voi kuitenkin käyttää. Aminohappo glutamiini voi helpottaa ärtyneen paksusuolen oireita.

Ruusujuuri on ihan hyvä kokeilu, tosin kannattaa olla varovainen, jos käyttää myös serotoniiniin vaikuttavia masennuslääkkeitä. Ruohonjuuresta, varmaan muualtakin, saa myös ihan kuivattua ruusujuurta, joka on varsin edullista (alle 5e maksoi kun viimeksi ostin, 50-60 grammaa). Siitä voi tehdä teetä, on vähän kitkerähköä, mutta esim. lakritsijuuri pehmentää kitkeryyden hyvin. Joidenkin asiantuntijoiden mielestä suuri osa ruusujuurivalmisteista on nimittäin tosi huonolaatuisia.

Suosittelisin kipuihin ja kognitiivisiin vaikeuksiin kokeilemaan reseptivapaata pentoksifylliiniä, mutta en tiedä, sietäisikö vatsasi sitä... Levottomat jalat johtuvat usein raudan tai folaatin puutteesta.

Asutko siis Lapissa päin, kun olet menossa sinne kuntoutukseen? Kovin pohjoisesta ei valitettavasti ole juuri hyviä lääkäreitä tiedossa, aika lailla ne Etelä-Suomeen keskittyvät...

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat May 28, 2011 05:18 

Tervehdys KirsiJaana! Luin esittelysi ja taitaapa olla sinulla identtisimmät oireet minun kanssani kuin kenelläkään muulla palstalaisella. Uupumus ainakin samaa luokkaa, joka minullakin jatkunut vuosia. :( Olen myös kotiäitinä ja muutaman vuoden sinua vanhempi.
Välillä tuntuu ettei enää yhtään jaksa uupuneena eteenpäin, mutta niin sitä vaan mennään päivä kerrallaan.
Olen ollut nyt kohta vuoden sairauslomalla ja juuri eilen soitettiin työeläkelaitokselta, että lääkäri suhtautuu myönteisesti ja tulen saamaan työkyvyttömyyseläkkeen. Olihan se huojentavaa kuulla. Miksi sinut laitetaan tuollaiseen työkokeiluun? Oletko eläkkeellä vai sairauspäivärahalla? Itse en pystyisi enkä lähtisi tuollaiseen työkokeiluun, mutta ehkä parina päivänä viikossa pari tuntia päivässä voisin kokeilla kuntoutustuella ensi syksynä. En suostu enkä hyväksy minkäänlaista "pakkotyökokeilua". Jokainen tämän ikäinen ihminen tietää mitä jaksaa ja mitä ei ja minusta ihmisen sanaa pitäisi uskoa.
Asun myös Pohjois-Suomessa Oulun alapuolella. Toivon sinulle parempaa aikaa ja vointia. Olisi niin mukavaa tavatakin joskus samassa "sopassa" olevia ihmisiä, mutta se taitaa olla mahdotonta tämän sairauden vuoksi. Vertaistuki olisi kuitenkin niin tervetullutta tämän kärsimyksen keskellä.

Profile  

PostPosted: Sat May 28, 2011 10:12 

Onko sappikivet ja muut vatsakipujen aiheuttajat tsekattu? Nuo kuvailemistasi ruoka-aineista tulevat kivuthan kävisivät ihan hyvin sappikiviin. Äidilläni sappikivien lisäksi palleatyrä aiheuttaa närästystä ja ajoittain kai melko koviakin kipuja ylävatsan ja rinnan alueella. Minä olen aikoinaan saanut cfs-diagnoosin LKS:n sisätautipolilta, mutta en kyllä enää millään muista minkä niminen lääkäri oli. Nuori mies, ehkä joku Teemu tms.??? Ja sen diagnoosipaperinkin olen laittanut niin hyvään talteen, etten tähän hätään sitä löydä... :roll:

Profile  

PostPosted: Sun May 29, 2011 01:03 

Lämpimät kiitokseni vastauksistanne, Maija, helpme ja Mira!

Tänään minulla on taas vähän "väsympi" päivä, joten en valitettavasti jaksa nyt vastata kaikkiin kysymyksiinne. Sen verran haluaisin kuitenkin kertoa, että niin järjetöntä kuin se onkin, olin eilen illalla todella onnellinen, kun käsitin, että sairauteni saattaakin olla CFS tms. Olen kokenut niin monelta taholta psyykkistä painetta siitä, että minun pitäisi jaksaa tehdä enemmän ja että olen aikaansaamaton tai laiska...

Eräs mieheni (ja minunkin) ystäväni sai vähän aikaa sitten ihmeellisen nopeasti CFS-diagnoosin LKS:n infektiolääkäriltä nimeltään Markku Broas. Hänellä on myös yksityisvastaanotto ODL:ssä. On siis lohdullista tietää, että ainakin joku täällä Rovaniemellä (missä nykyisin asun) voi mahdollisesti auttaa. Aionkin nyt lähteä ensin tk:n omalääkärini avulla selvittämään, mistä kaikesta kohdallani on kyse. Toivon hänen kauttaan saavani sitten lähetteen Broakselle.

Sain viime viikolla kuulla sellaisen "huhun", että CFS olisi tulossa vuonna 2013 Kelan tautiluokitukseen. Olisihan se todella hieno asia, jos tämä pitää paikkansa!

Tosi mahtavaa, että tälläiset CFS-sivut ovat olemassa ja että olette täällä niin halukkaita auttamaan!

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]