Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 04:44

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Olenko tulossa hulluksi?
PostPosted: Wed Jan 19, 2011 07:54 

Hei,

Olen ihan uusi käyttäjä ja juuri äsken luin vasta tästä sairaudesta ensimmäisen kerran.
Tuntui ihan uskomattomalta miten paljon oireista sopi minuun, joten ajattelin rekistöröityä asmantien ja kuulostella, josko vihdoin löytäisin itselleni jotain selitystä.

Olen siis kroonisesti väsynyt ja saamaton 40 ja rapiat normaali työssäkäyvä perheen äiti ja aviovaimo. Saamaton, koska olen jatkuvasti väsynyt. Kodin järjestyksen minimiylläpito on todella työlästä, tämä ihan esimerkkinä.

Mulla on diagnostisoitu masennus ja sitä on hoidettu nyt lääkkeillä 2,5 vuotta. Käyn terapiassa säännöllisesti.
Mä en tiedä auttaako se vai ei. Uupumustani se ei ole poistanut, tasoittanut tuskaisuutta kylläkin.
Minun mieheni on ihan ymmällään, miten joku "terve" ihminen, voi oikeasti olla jatkuvasti väsynyt ja nukkua 16 tuntia vuorokaudessa tai jos en nuku makaan koomassa unen ja valveen rajoilla.
Kaikki asiat jotka vaativat pientäkään fyysistä ponnistusta uuvuttaa minut ja tarvitsen päiväunet. Siivoaminen, kävely, kaupassa käynti jne.
Minä siis todella uuvun käydessäni kaupassa.
Tänään päätin, etten nuku päiväunia, vaikka olen vapaa päivällä.
Se vaati tiukan päätöksen, vaikka nukuinkin 13 tuntia viime yönä!
Vuorotyö tietysti rassaa uupunutta elimistöni lisää. palautuminen yövuoroista kestää kauan, joten en ehdi koskaan palautua, vaan olen kuin jatkuvassa univelassa.
Yövuoron jälkeen saatan nukkua 20 tuntia putkeen.

Minulla on ongelmia lähimuistissa ja unohdan kasvoja. varsinkin, jos en ole ihmistä nähnyt vähään aikaan, en voi mitenkään palauttaa ihmisen kasvoja mieleeni, vaikka se ihminen olisi edessäni. Vähän hankalaa ihmissuhdealan ammattilaiselle. Minulla on aina ollut aiemmin hyvä muisti. Siis todella hyvä muisti Hämäränäköni on kadonnut, sen olen huomannut jo muutama vuosi sitten. En kykene näkemään kolmiulotteisesti hämärässä, joten autolla ajaminen syksyiltaisin tai valkealla lumella on aina riski minulle.

Olen ihan älykäs ihminen. Luetun ymmärtäminen on ollut minulle vahvuus kuten lukeminen ja kirjoittaminen, tekstin tuottaminen. Nykyisin minulle tulee tosi paljon lyöntivirheitä, ihan kun minulle olisi tullu lukihäiriö. Olin syystalvella yhdessä testeissä ja tajusin, että en kykene ymmärtämään kirjoitettua tekstiä! Sanat olivat ihan puuroa, ja en osannut vastata luetun ymmärtämisen testiin!

Minulla on päänsärkyä, lihaskipuja, nykyisin selässä, suurentuneet imusolmukkeeta varsinkin toisella puolen kaulaa, joka tutkittiin kasvaimen pelossa.
Mulla on ihottumaa kasvoissa ja päänahassa jne...
Niitä oireita on siis vaikka ja kuinka lisää, mutta tässä nämä ensimmäiset mitä tuli mieleen.

Tätä on jatkunut siis jo useamman vuoden ja aina vaan olen väsynyt. Uupunut.
Olen koettanut urheilla ja ostettiin miunullekin palveluskoira, jos se pakottaisi mua vähän lenkille ja ulos ja sitä kautta piristymään, mutta kun en jaksa. Siitäkin tulee syyllisyys. Koira raukka. Koetan olla sen koiran kanssa AINA kun on vähänkin sellainen hetki että pakottamalla pääsen ulos. että jaksan lähteä.
Töissä käyn, mutta työskentelen vähimmäisteholla, kun en jaksa.
Mä en tunne itseäni masentuneeksi noi yleensä (tietysti tää uupumus heikentää itsetuntoa ja syyllisyyttä). Olen sitä jo sanonut terapeutille ja läheisilleni, mutta masennusdiagnoosi toisaalta selittää tätä uupumusta. Musta vaan tuntuu, ettei se masennusdiagnoosi ole oikea. enkä tällä tarkoita, että jättäsin lääkkeeni syömättä. Haluaisin vaan saada jotain selvyyttä ja järkeä tilanteeseeni, ja jos on jotain keinoja jolla edes saisin vähän lisättyä toimintakykyäni olisi tosi kiitollinen.

En osaa sanoa tarkalleen koska tämä on alkanut, mutta jos vertaa sitä millainen olin esim 7 vuotta sitten ja nyt, niin ei tunnistaisi samaksi ihmiseksi. Olen kuin ihmisen varjo noilta ajoilta. Luulen että ainakin viisi vuotta sitten aloin jo valumaan väsymykseen. Minä en tiedä kuinka kauan perheeni tätä jaksaa. Olen miehenikin kanssa puhunut, että jos meille tulisi ero, lapset jäisivät hänelle, koska minusta ei ole huolehtijaksi juuri tämän kroonisen väsymiseni takia.

En käytä alkoholia juuri lainkaan ja lopetin tupakoinninkin siinä toivossa, että helpottaisi. Hohoijaa.

Olisin kiitollinen kommenteista.
Alan olla tosi pulassa.

Kiitos,
Unikko

Profile  

Post subject: Re: Olenko tulossa hulluksi?
PostPosted: Wed Jan 19, 2011 08:07 

Niin tosta masennuksesta vielä;

Masennuin traumaperäisen tapahtuman jälkeen ja silloin dg olikin ihan oikea, mutta nykyisin en tunnista itsessäni sellaista, minkä luokittelen masennukseksi. Voin siis henkisesti, periaatteessa ihan hyvin, nautin asioista, elämä on ihan ok.
Mutta ton uupumiseni kanssa en tahdo vaan jaksaa. Olen niin äärettömän kyllästynyt olemaan alati väsynyt.

Unikko

Profile  

PostPosted: Wed Jan 19, 2011 09:34 

Tuskin olet tulossa hulluiksi! Aluksi viestisi perusteella olisin epäillyt ehkä vielä enemmän kilpirauhasen vajaatoimintaa, mutta siihen ei liity turvonneita imusolmukkeita (joistain oireista en ole varma). Sinulla voisi hyvinkin olla CFS ja ehkä lisäksi tuo hypotyreoosi. Onko kilpirauhasesi toimintaa ikinä tutkittu ja tiedätkö tuloksia ("normaali" ei aina oikeasti tarkoita "kunnossa")?

Miten masennuslääkkeesi vaikuttavat oloosi? Onhan varmaa, että ne eivät pahenna uupumustasi? Jotkut masennuslääkkeet ovat aika lähellä piristeitä, ehkä pystyisit kokeilemaan nykyisten lääkkeittesi tilalla (tai lisäksi) sellaisia?

Suosittelisin kokeilemaan myös isoja annoksia D-vitamiinia sekä apteekin vahvoja B-vitamiineja. Tuskin vika on pelkästään missään tuollaisessa, mutta ei se mahdotonta ole. A-vitamiinia kokeilisin ehkä myös tuon hämäränäön huonontumisen takia. Se ei ole ainakaan mikään kovin tyypillinen CFS-oire. Jos suinkin kykenet, suosittelisin kokeilemaan myös maitotuotteiden ja viljan (vehnä, ruis, ohra, myös kaura) jättämistä pois ruokavaliosta kuukaudeksi (ei välttämättä yhtäaikaa). Yllättävän moni on tuollaisestakin saanut apua.

Eihän kotonasi ole hometta?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Jan 20, 2011 01:02 

Hei Maija ja kiitos pikaisesta vastauksesta.

Masennuslääkkeenä mulla menee Mirtazepiini 30mg/vrk ja Ketipinor 25 mg/vrk. Ketipinorin tarkoituksena on juuri parantaa unenlaatua, että uni olisi täyteläisempää ja siten virkistävää.
EN tiedä väsyttääkö ne sitten silloinkin kun olen hereillä.
Mulla kokeiltiin efeksor- nimistä masennuslääkettä, mutta vuorotyön takia en voinut sitä ottaa säännöllisesti joten sain siitä tosi kummallisia sivuoireita, joten se piti lopettaa.

Työskentelin hometalossa 3-vuotta, kunnes kaupunki hankki uudet tilat, joten työssä olen ainakin altistunut homeelle. Aiheuttaako home tälläisiä oireita ja kauanko altistuksen loppumisesta oireiden pitäisi hävitä?
Meidän taloa ei ole tutkittu. En tiedä onko täällä hometta. Kukaan muu ei kuitenkaan reagoi.

Muistaakseni multa otettiin kilpirauhaskokeet, silloin kun masennukseni diagnostisoitiin. Sitä epäilin joskus itsekin ja tietysti vaihdevuosioireita. PMS oireet ovat tulleet aika rajuiksi, silloin tulee niitä masennustunteita ja toivottomuutta, mutta osaan ne kategorioida PMS oireiksi.
Vitamiinit ja hivenainepitoisuudet on minulta myös tutkittu juuri tämän väsymyksen ja masennuksen takia. Nekin olivat normaalit, vaikka syön tosi niukasti ja olen noudattanut yli 20 vuotta kasvisdiettiä.
Kokeilen nyt kuitenkin noita lisäravinteita, jos niillä saisi vähän voimia ja puhtia.

Olen myös ollut mangneettikuvauksessa, koska mulla on ollut outoja puutumis- ja päänsärkykohtauksia. Päänsärky on joskus johtanut jopa hetkelliseen tajuttomuuteen.
Tunnen ajoittain myös huimausta, joka pahimmillaan johtaa pyörtymiseen.
Päänkuvat olivat normaalit.
Kärsin myös levottomista (ja kylmistä) jaloista ajoittain.

eli paljon löytyy, muttei mitään konkreettista, mikä on turhauttavaa. Yksi oire yksinään ei johda mihinkään, vaikka olen sen tutkituttanut, ehkä nämä kaikki yhdessä toisi lisävalaistusta.

Isoäidilläni oli perhosihottuma kasvoissa. Äitini sanoo, että oma kasvojeni ihottuma on ihan samanlainen. Se on ollut jo vuosia. Eikös se perhosihottuma (vai mikä se oli) liity myös tähän? Kysyin asiasta kerran työpaikkalääkäriltä, kun olin muun asian takia siellä, joka epäili ihottumaa ruusufinniksi ja sain siihen salvaa, joka ei muuttanut ihottumaa miksikään.

Olen tosi huono yleensä menemään lääkäriin. En jaksa. Jos on pakko niin sitten menen, mutten mitenkään näitä asioita päivittäin mieti ja etsi oireita.
Nyt vaan tämän sivuston löytyminen nosti esiin kaikkia noita oireita, joita olen ihmetellyt ja sitten vaan antanut olla. Jotenkin oppinut elämään niiden kanssa.
Olen niin väsynyt, etten jaksa lähteä tutkituttamaan vaivojani.
Mangneettikuviin oli pakko mennä, kun tietysti halusin sulkea pois aivokasvaimen, mutta kun ei sitä ollut niin olen vaan antanut oireitteni tulla ja mennä ja maannut sängyssä.
En siis jaksa huolehtia edes itsestäni.

Jatkan koomailua. Pysyin hereillä koko illan katsomalla telkkaria tekemättä mitään.
Tarvitsisin tänne sellaisen raivaajan, joka käy niiden himohamstraajien kotona. Jos asuisin yksin kotini varmasti näyttäisi siltä.

Kiitos

Unikko

Profile  

PostPosted: Thu Jan 20, 2011 10:04 

Perhosihottuma liittyy enemmän lupukseen. Oletko maininnut siitä lääkäreille, muille kuin tuolle yhdelle? Onko sinulle tehty verikokeita nimeltä ANA tai ANCA? Perhosihottuma voi liittyä myös CFS:ään, mutta on lupukselle selvästi tyypillisempi. Lupukseen liittyy usein voimakasta uupumusta ja siihen voi liittyä myös autoimmuuni kilpirauhasen vajaatoiminta. En osaa sanoa, voiko tuo imusolmukevaivakin liittyä siihen. Asia olisi hyvä selvittää, koska lupus voi olla aika vaarallinenkin sairaus, esim. munuaisten kannalta (CFS:kin voi toki olla vaarallinen). Onko sinulla kuivat silmät ja/tai suu?

Nuo masennuslääkkeesi ainakin vaihtaisin ensin. Käytössäsi on yksi väsyttävimmistä masennuslääkkeistä ja yksi väsyttävimmistä neurolepteistä - englanninkielisessä maailmassa moni kutsuu Seroquelia nimellä elephant tranquilizer.

Home voi aiheuttaa hyvin monenlaisia oireita, myös niin, että kaikki oireet ovat neurologisia (erityisesti huimausta), eikä ole esim. hengitystieoireita. Oireet voivat jatkua myös homeongelman loppumisen jälkeen. On myös mahdollista asua hometalossa niin, että vain yksi perheenjäsen saa oireita!

Ymmärrän hyvin, ettet jaksaisi käydä lääkärissä. Se on usein tosi turhauttavaa, ja kun et jaksa oikein muutakaan tehdä. Mutta on hyvin todennäköistä, että sinut voitaisiin saada paljon parempaan kuntoon, jos vaivasi takana olisi CFS, lupus, kilpirauhasen vajaatoiminta ja/tai nykyinen homeasunto (en sano tietysti, että kaikki neljä olisivat, mutta noista voisi hyvinkin olla useampi kuin yksi).

Yksi mitä mietin myös on, että sinulla voisi olla dysautonomiaa eli autonomisen hermoston toimintahäiriöitä. Onko verenpaineesi alhainen ja onko sitä mitattu koskaan sen jälkeen, kun olet noussut pystyyn? Se voisi myös selittää osan oireista. Onko sinulle tehty mitään sydämeen liittyviä tutkimuksia, esim. EEG (sydänfilmi)?

Olin jo lähettämässä tätä viestiä, mutta sitten tuli sellainen olo, että nyt olen missannut kyllä jotain ja piti lukea kaikki oireesi lävitse. Oireesi viittaisivat myös sairauteen nimeltä antifosfolipidisyndrooma, joka on lupukseen usein liittyvä autoimmuunisairaus. Nimenomaan nuo huimaukset ja päänsärkykohtaukset viittaisivat siihen. CFS-verkon Erotusdiagnoosi-sivuillakin se mainitaan yhtenä tärkeimmistä erotusdiagnooseista, oireina listattu "päänsärky, migreeni, tuntohäiriöt, näköhäiriöt, tasapainovaikeudet, muistivaikeudet, huimaus, vatsavaivat, verkkomainen 'ihottuma'" keskenmenot".

Tarvitsisit lääkärin, joka tuntee autoimmuunisairauksia hyvin, varmaan joku reumalääkäri. Ainakin tuo lupus/APS pitäisi sulkea pois ehdottomasti.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Jan 21, 2011 11:57 

Hei taas ja kiitos vastauksesta.

Vaihteeksi makaan kotona sairauslomalla, kun sain rajun, tosi rajun, oksensi 6 tuntia yhteen kyytiin, vatsataudin ja kuumeen. Edellisen kerran olin kuumeessa 5-6.1 ja sairastin 22.12 läpi joulun. Sain siihen penisiliini kuurin ja kylkiäiseksi hiivan, jotta kuurin loputtua sairastuin sitten vielä uudestaan. Kuume nousee mulla korkeaksi. Nyt vatsataudin aikana vaan 38.5, mutta yleensä yli 39.
Sairastan kaikki loman alkuni ja lähes kaikkii vapaapäiväni!

Verenpaine mulla on matala. Se on ollut aina tosi matala. Yläpaine oli100 tai alle, vaikka tupakoin vuosia, se ei noussut.
En tiedä mitä se on nyt kun en tupakoi.
En koskaan huomannut, että matala verenpaine olisi aiheuttanut ongelmia, mutta ehkä olen oppinut elämään sen kanssa.

Lääkrillä käynnit ovat niin turhauttavia.
Minua myös jotenkin nolottaa mennä näine epämääräisine oireineni sinne. Kokemusta on sellaisesta, että olen hankala ja hölmö!
-anteeksi lääkäri, että kysyn näitä tyhmiä.
Se tunne, kun olisi jotenkin yksinkertainen ja vaivaksi. Kokemus kuulluksi ja kohdatuksi tulemisesta jää usein jonnekin lääkärin ja tietokoneen väille .

Luin tosta lupuksesta ja siinä on kyllä sellaisia piirteitä, jotka voisi myös sopia. Ihottuma ja väsymys. Ja herkkyys auringolle, jota rakastan. Perhosihottuna helottaa auringossaolon jälkeen. Muistan kysyneeni joskus työterveystarkastuksessa lääkäriltäni sormien nivelkivuista. Niitä tulee joskus ja valkosormisuushan mulla on selvästi, kun olen niin kylmän ja märän arka. Sormet menevät ihan valkoisiksi ja sormenjäljetkin katoavat silloin, sama varpaissa.
Nukun villasukat jalassa.

Liittyykö lupukseen tai CFS:n isojen kuten lonkkanivelten kipu kuumeessa? Mulle tulee aina lonkkanivelet kipeiksi kun kuumeilen. Tuntuu kun niissä olisi tulehdus.

Sydäntä ei ole koskaan tutkittu, eikä niitä mainitsemiasi verikokeita tehty.

JOs nyt saisian aikaiseksi mentyä lääkärille, niin olisitko sitä mieltä, että varaan ajan suoraan reumalääkrille?
Tai infektiotautien lääkärille?

Äitini on sanonut, että minun pitäisi mennä reumalääkärille. Muistaakseni se puhui siitä jo jokunen vuosi sitten. Mutta en minä ole jaksanut lähteä, kun ei se mua silleen "oikeasti" vaivaa. Olisi niin paljon helpompaa, jos olisi vaikka sääriluunmurtuma eikä tälläisiä epämääräisiä oireita.
Meidän suvussa on kyllä vahvasti reumaa.
Äidillä ja serkulla on pehmytkudosreumaa ja äidillä nivelrikko. Tädillä, äidin siskolla nivelreuma ja vaarillakin joku joka tulehdutti juuri suuret nivelet ja isoäidillä se lupus.

jaa-has.
Kipeänä sitä jaksaa pohtia.
Tulee sellaisia ajatuksia, että nyt otan härkää sarvista.
Masentaa vaan mennä sinne työterveyslääkärille, joka on iso mies, jos se tulos on taas vaan joku hymistely.
-Noi ihmissuhdetyötätekevät akat on NIIN herkkiä!

Se mikä kuitenkin on fakta, etten jaksa olla näin jaksamaton.
-Ota ittees niskasta kiinni, ei mua enää auta. EI ole auttanut enää vuosiin.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 21, 2011 12:39 

Et ole ainoa, joka tuntee olonsa lääkärillä tuollaiseksi. Kirjoitan parhaillaan uutta lääketiedekirjaa, joka käsittelee "hämäriä ja väärinymmärrettyjä sairauksia" ja osittain myös potilaiden kohtamaa nöyryyttävää kohtelua, seksismiä jne. Ongelma on tosin se, että vaikka subjektiivisia terveydenhuoltokokemuksia on tutkittu paljon, tältä alueelta ei ole juuri lainkaan tutkimuksia!

Sinulla kuulostaa olevan hurjasti autoimmuunisairauksia suvussa. Oletko maininnut niistä lääkäreille siis? Voi olla, että sinulla on jokin immuunipuutos, joka altistaa sekä autoimmuunisairauksille, että infektioille. Se on aika yleistä.

En tiedä tuosta lonkkanivelten kivusta. Se kuulostaa siltä, että voisi hyvinkin liittyä johonkin autoimmuunisairauteen, esimerkiksi mainitsemaani antifosfolipidisyndroomaan. Usein lupus ja vastaavat autoimmuunisairaudet eivät ole "selkeäpiirteisiä" vaan potilaalla on useita autoimmuunisairauksia, tai selvemmin yksi, mutta oireita muistakin.

Tuon autoimmuunihistoriasi kanssa menisin ehdottomasti reumalääkärille. Oireesi ja sukuhistoriasi ovat niin päivänselviä (ja reumalääkärit ovat tottuneita siihen, että heidän potilaansa ovat usein naisia, joilla on "epämääräisiä" oireita, jotka kaikki edelliset lääkärit ovat leimanneet hermoheikkoudeksi/masennukseksi jne). Jos sinulla olisikin CFS ja/tai jotain muuta, niin ainakin nyt alkuun pääsisit lääkärille, joka ottaisi sinut vakavasti ja tekisi tutkimuksia ja saisit ainakin jonkin diagnoosin.

Eri asia sitten, millaista hoitoa tarjoaisivat. Autoimmuunisairauksiahan hoidetaan yleensä kortisonilla tai muilla immunosuppressanteilla, joilla on hurjat sivuvaikutukset ja pidemmän päälle vain pahentavat sairautta. Suosittelen tutustumaan pieniannoksinen naltreksoni -hoitoon.

Verenpaineesi kuulostaa myös hurjan matalalta. Lääkärit usein väheksyvät sitä, sanovat, että elätpähän kauemmin, mutta matala verenpaine voi aiheuttaa paljon erilaisia oireita. Kun verenpaine on oikein alhainen, ei se veri kierrä kunnolla. Siihen on olemassa lääkkeitä, joista on monelle paljon apua.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 21, 2011 01:05 

Hie Maija,

Tästä ryhdistäytyneenä varasin ajan työterveyshollon kautta reumalääkärille suoraan.
Aika on 2.2, joten toivotaan, että kokisin tulevani kuulluksi, että ede uskotaa ja saisin jotain kättä pidempää.
Miten toteat, jos vähän sormien nivelia vaivaa välillä, lonkkanivelet tulehtuu vaan kuunmeillessa. Olen kuumessa usein (ja jus vapaapäivinä, paitsi tänään).
mitä mä sanon niista. uupumisen oireista? Kasvothan näkyy.

Nyt on se hetki kun olen jo ollut hereilla kolme tuntia, että pitää levätä vahän!

Kiito kuitenkin siitä että lähden taas sudenluolaan anteeksi pyytelemään. Jos ei yritä, niin ei voi onnistua.
Vaikuttaako se naltroksoni piristävästi?
Sitä mä tartten.
aloin eilen raivaamaan makuuhuonetta. Poimin kolme kassillista vaatteita muovisääkkiin lattialta. Loput jäi siihen, lattialle. Koirat nauttii nukkua vaatteiden päällä, mikä tekee niistä tosi karvaisia.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 21, 2011 01:37 

Kannattaa selittää ihan konkreettisesti siitä, että mitä jaksat tehdä ja sitten noista muista oireista. Ja ehdottomasti siitä sukuhistoriastasi. Jos nolottaa tai pelottaa, että vaikutat neuroottiselta, niin sanot vaikka, että muut ihmiset, esim. perheesi, ovat oireistasi huolissaan, kun sukulaisillasikin on ollut jotain sairauksia, ihan tottahan se on.

LDN ei sinänsä piristä, vaan kyse on siitä, että kun se lievittää itse sairautta, yleensä myös uupumus lievittää erittäin merkittävästi.

Tuli mieleen, että kannattaa lukea myös tämän sivuston Itsehoito-osio sekä jos englanti yhtään taipuu, myös tämä kirjoittamani artikkeli: http://www.suite101.com/content/treatme ... es-a321946 Niin CFS:n kuin autoimmuunisairauksienkin aiheuttaman uupumuksen hoitoon on monia tehokkaita luontaistuotteita, parhaina ehkä karnitiini ja lipoiinihappo.

D-vitamiini on kyllä autoimmuunisairauksissa aivan ehdoton. Ja sinkkiä kannattaisi ottaa 50-60 mg päivässä. Myös kalaöljy vähentää tulehdusta. Lääkärien näkemys on, että pitää ottaa "myrkkylääkkeitä", mutta hyvin paljon, paljon enemmänkin kuin myrkyillä, voi tehdä hoidoilla, joilla ei ole hurjia sivuvaikutuksia ja riskejä - ruokavalio, lisäravinteet, LDN jne. (Jos sinulla on antifosfolipidisyndrooma, siihen käsittääkseni käytetään verenohennus- tms lääkkeitä, mutta lupukseen ei juuri tarjota kuin immunosuppressantteja.)

Profile  

PostPosted: Sat Jan 22, 2011 02:15 

Hei Maija.
Teen yövuoroa kotona, kun lapsi sairastui samaan oksennus/kuumetautiin kuin minäkin.

Kiinnostuin tuosta tutkimuksesta.
Jos tarvitset haastateltavia,niin olisin kiinnostunut.
Tylyin kokemukseni ei kyllä liity tähän epämääräiseen ongelmaan, vaikka olenkin saanut hymistelyä osakseni, vaan ihan muuhun, mutta kyseessä oli yksityinen lääkäri ja kohtelu oli todella törkeän epäammattimaista, vai haetko nimenomaa tähän sairauteen liittyviä palautteita?

Ostin jo monivitamiinejä runsaalla D-vitamiinillä.
Aijon myös kyllästää sillä koko perheeni.
Olen siis saanut paljon aikaiseksi tänään (paitsi nukuin päiväunet neljään).

Puhuin miehelle tästä sairaudesta CFS, joka on lääke- ja sairausvastainen. Mekein huudettiin toistemme suuhun. kysyin siltä, että onko se nyt NORMAALIA, että olen AINA näin väsynyt?
Myösi sekin, ettei se ole.

Haluan vaan saada jotain järkevää sille miksi nukun, olen väsynyt, saamaton jne, kun en sitä kuitenkaan TAHDO.
EIkä siihen pirteyteen auta se vaikka kuinka haluaisin. En vaan jaksa, ja sehän tässä on se paradoksi.
En minä halua elää näin, mutten muuhunkaan pysty.

Profile  

PostPosted: Sat Jan 22, 2011 11:51 

En siis ole tekemässä varsinaista tutkimusta (vaan yritän kaivaa muiden tutkimuksia esiin, tarvitsisin nimenomaan numeroita siitä, että vaikkapa 23% pitkäaikaissairautta sairastavista naisista on saanut traumoja lääkäreidensä kohtelusta), mutta luultavasti kirjaani tulee myös tapauskertomuksia. Olisin erityisen kiinnostunut nimenomaan muista kuin CFS:ään liittyvistä diagnoosi-hoito-kokemuksista. Eli jos saat jonkin autoimmuunidiagnoosin, niin mielelläni sisällyttäisin sen kirjaani anonyymina.

Monivitamiinien D-vitamiinimäärällä ei tee vielä mitään, valitettavasti. Pitäisi syödä ainakin 50, mieluummin 100 mcg päivässä, että sillä on vaikutusta. Kesäauringossa keho tuottaa vartissa jopa 250-500 mcg, joten myrkytystä tällä määrällä ei ole vielä toivoakaan saada. Plus vitamiini pitäisi syödä öljykapseleina ja useimmat monivitamiinit ovat tabletteja.

Profile  

PostPosted: Thu Jan 27, 2011 11:38 

Hyvää huomenta teille, mulle hyvää yötä.

Mä menin ja peruin sen reumalääkärin!
Mua hävettää tämäkin, että peruin, vaikka olin niin toiveikas, että vihdoin tapahtuu jotain jonka MINÄ sain aikaan. Siis sellaista oikeaa.
Ehkä mua vähän pelottaa se jos mua pidetään outona, joka hakee jotain poppakonsti diagnoosia.
Musta tuntuu, että se on myös sen psykiatrin ylikävelyä, kun meillä kai on jonkilainen houtosuhde, jos en ensin konsultoi sitä.
Mä ajattelin, että halua puhua ensin psykiatrini kanssa, jos se vaikka laittisi minulle lähetteen jonnekin.
Edes verikokeisiin. Laajoihin verikokeisiin ja pyytää tutkia ihon sairaus tää perhosihottuma.
EIkös masennuspotilainen veriarvot joskus pidä tsekata. Edes kerran kahdessa vuodessa?
Yövuorojen jälkeen ole tosi väsynyt.
Nyt viime päivät olen myös ollut tosi kärttyinen enkä jaksa mitään.
Seksualiset halut on kadonneet KOKONAAN!
Tämäkin ihan uutta ja voiko liittyä CFS:n vaiko johonkin muuhu?

Mun on pakko käydän nyt nukkumaan.
Hyvää yötä.

Unikko mukahtaa nupulle :(

Profile  

PostPosted: Thu Jan 27, 2011 11:58 

No höh. Toivottavasti psykiatrisi suostuu. Yleensä masennuspotilaiden veriarvojen ei kai katsota tarvitsevan kontrollia, mutta diagnoosia tehtäessä olisi erittäin tärkeää tarkastaa esim. kilpirauhasarvot ja esim. joidenkin B-vitamiinien määrä.

Libidon katoaminen voi liittyä CFS:ään (noista autoimmuunisairauksista en tiedä, mutta useimmat vakavat sairaudet voivat aiheuttaa tuota). Voi kyllä johtua myös hormonaalisista puutoksista ja ne ovat CFS:ssä tosi yleisiä. Itselläni CFS ei juuri vaikuttanut libidoon, mutta kun sain komplikaationa aivolisäkkeen/lisämunuaisen vajaatoiminnan ja tuli puutosta yhdestä jos toisestakin hormonista, siinä vaiheessa se yhtäkkiä katosi.

Profile  

PostPosted: Thu Feb 03, 2011 04:48 

Hei,

Puhuin terapeutilleni oireista ja sainkin lääkärin jo ensi tiistaiksi.
Kyseessähän on "vaan" psykiatri, mutta terapeuttini sanoi että on hyvä tutkia verikokeet, joten uskon, että psykiatri määrää minut kokeisiin jota kautta saan toivottavasti jotain tietoa. Haluan laajat verikokeet.
Mulla lähtee hiuksetkin päästä ja ihottuma päänahassa on ihan mieletön!
JA samalla aioin puhua tuosta minun lääkityksestä. En jaksaisi enää nukkua, mutta en jaksa olla hereilläkään.
Heräsin tänäänkin vasta kun lapset tulivat koulusta.

Olen koettanut alkaa siivoamaan, mutta sekin on niin hidasta.
Olen pakottanut kuitenkin itseni tekemään edes vähän. MAkuuhuoneesta näkyy jo lattia, joka on paljon!

Mittautin verenpaineeni, joka oli 86/59
-Sehän on hyvä, ettei se ole ainakaan korkea...
Tämän minä saan aina kuulla.
Minusta tuo on jo tosi matala verenpaine.

No, odottelen nyt tiistaita ja kokeita ja katsotaan sitten mitä sieltä tulee.
Ehkä se vika on korvien välissä, mutta jotain konkreettista kuitenkin haluan. Ei se mitään muuta, mutta helpottaisi ainakin.

Väsyttää, mutten mene nukkumaan.
Pakko siivota, että tuntisin oloni edes vähän normaaliksi.
Huomenna taas töihin :?

Unikko

Profile  

PostPosted: Thu Feb 03, 2011 05:00 

Niin tosta puhumisesta vielä.

Mua nolotti tosi paljon puhua sille terapeutille noista vaivoista.
Mietin, että voisko mulla oikeasti olla puutosta noista hormooneista?
Se on jotenkin selvää, että joku on vialla, kun niitä ittekseni täällä mietin, mutta niiden ääneen sanominen tuntuu niin älyttömältä.
Sellaiselta tosi nololta!
Miksi toisille puhuminen on niin vaikeaa?
Liittyykö se just siihen, että pelkää ihmisten mitätöivän omat subjektiiviset kokemukset, vaikka ammatikseni otan niitä itse vastaan?
Minulle ei itselleni tulisi mieleenikään vähätellä asiakkaideni kokemuksia, mutta omiani vähättelen.
Ja pelkään, että niitä vähätellään.
Ettei MINULLA oikeasti ole mitään ongelmaa, kun toisilla on TODELLISIA ongelmia :oops: .

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]