Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 03:51

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Mullako CFS? Keuhkokuumeen jälkeen
PostPosted: Sun Jan 23, 2011 03:55 

Oon kärsiny väsymyksestä jo useita vuosia. Mulla oli keuhkokuume vuonna 2002. Olin sänkypotilaana n. 3 viikkoa. Kävin lääkärissä ja sain lääkekuurin, mutta se ei auttanut. Menin uudestaan lääkäriin ja sain uuden lääkekuurin joka sitten auttoi (eri lääkettä). Yksi viikko meni toipuessa. Ekana viikkona sairasloman jälkeen jo huomasin että oon tavallista väsyneempi.
Yskää on ollu lähes koko ajan. Välillä on joitakin tunteja pois ja taas alan yskimään limaa.
Liikkuminen on vaikeaa koska väsyn tosi herkästi. Pienen matkan juoksemisemisenkin jälkeen tuntuu että tulee oksennus ja pyörryttää. Ja jalkoihin myös sattuu jos juoksee.
Uutena ongelmana on selkä joka on ollu n. 3 kuukautta kipeenä.
Lääkärissä oon ravannu useasti jatkuvan lämmön takia joka on n. 37,2 lähes jatkuvasti.
Viime kerralla kun kävin lääkärissä omalla terveysasemalla kysyin että saisko lähetteen Päijät-Hämeen keskussairaalaan, mutta ei suostunut antamaan. Oli kuulemma turhaa sotkea siihen muita lääkäreitä kun hänen mielestään hänkin pystyy tutkimaan ihan samat asiat. Ja diagnoosi oli että olisin ihan terve. Sanoi että kaikki mahdolliset kokeet on katottu eikä niissä näy mitään ihmeellistä.
Nyt tunnenkin olevani vähän umpikujassa kun en tiedä miten tässä asiassa voi oikeen edetä.
Olisko kellään mitään neuvoja??

Profile  

Post subject: Re: Mullako CFS?
PostPosted: Sun Jan 23, 2011 05:40 

Hei!

Kuulostavat oireesi sellaisilta että saattaapa hyvinkin olla kyseessä krooninen fatiikki sekä jonkinlainen autoimmuunireaktio.
Liityin kuitenkin juuri itse vasta tälle foorumille ja varmaan täältä löytyy kokeneemmiltakin vinkkejä sulle. Lue kuitenkin mun tarina käyttäjäesittelyista, nimittäin itsekin sairastin v2002 keuhkokuumeen, joka vaati pitkän sairaalahoidon.

Mitä siihen tulee että sulle on sanottu kaikki kokeet otetuiksi eikä sulta muka löydy mitään, niin se kyllä on pötypuhetta. Jos oot julkisella käynyt niin ne saattaa just ottaa jonku hemoglobiinin ja lähettää kotiin kun siinä ei näy mitään. Hanki toinen lääkäri. Älä missään nimessä luovuta. Ei ne kaikki vaan osaa duuniaan.

Voin myös kertoa mistä minulle oli hyötyä keuhkokuumeeni jälkeen liittyen yskään:
Liikunta hengästymiseen asti(jos sinulla on voimakasta uupumista niin voit korvata hengitysharjotteella.) 10min syvähengitystä aamulla ja illalla. Tämä parantaa keuhkojen toimintaa sekä irroittaa limaa.
Vältä limaa tuottavien ruoka-aineiden syöntiä mm.sitrushedelmät ja maito. (Voi olla että mä oon vaan yliherkkä itse noille) mut jos huomaat jonkun ruoan pahentavan oireitasi niin älä syö sitä.
Limaa ohentavien ravintolisien syönti. esim N-A-C(n-asetyylikysteiini)
Apteekista saat mucomyst poretabletteina. Halvemmalla pääset netistä tilaamalla.
Sinkki auttoi myös minulla jonkin verran limakalvojen ollessa huonona.
Höyryhengitys avaa keuhkot. Pari tippaa eukalyptusöljyä tehostaa höyryn vaikutusta.
Minimoi pienhiukkas/pöly/homealtistuksesi. Osta hepa ilmansuodatin.

Mitä väsymykseesi tulee niin se vyyhti varmasti selviää kun asiaa tutkitaan enemmän. Sen voin sanoa että paras on oppia toimimaan omien voimavarojen rajoissa, mikäli palautuminen rasituksesta on hitaampaa. Muista kuitenkin liikkua säännöllisesti.
Väsymykseen sekä muihin oireisiisi liittyen on myös monenlaisia ravintolisiä/lääkkeitä/ruokavalioita joista voisit hyötyä. Uskoisin että niistä osaa sinua neuvoa parhaiten tämän foorumin ylläpitäjä.

Iloa ja parantumista! :)

Last edited by vaivainen on Mon Jan 24, 2011 12:43, edited 3 times in total.

Profile  

PostPosted: Sun Jan 23, 2011 06:19 

Mitä antibiootteja sait silloin keuhkokuumeeseesi? Fluorokinoloniantibiootit voivat harvoissa tapauksissa sairastuttaa pysyvästi (vaikka yleensä sairaudenkuva on hieman erilainen). Tästä on enemmän keskustelua Hoidot-alueella (ihan ylhäällä). Suosittelen myös lukemaan mykoplasmaa käsittelevät threadit foorumilta ja sivustolta (foorumin haulla löytyy paljon). Tässä olisi ainakin yksi mahdollinen selitys, joka olisi hyvä testata, samoin Chalmydia pneumoniae. CFS:kin yleensä näkyy testeissä - mutta vain jos tietää mitä etsiä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Jan 23, 2011 06:40 

Maija wrote:
Mitä antibiootteja sait silloin keuhkokuumeeseesi? Fluorokinoloniantibiootit voivat harvoissa tapauksissa sairastuttaa pysyvästi (vaikka yleensä sairaudenkuva on hieman erilainen). Tästä on enemmän keskustelua Hoidot-alueella (ihan ylhäällä). Suosittelen myös lukemaan mykoplasmaa käsittelevät threadit foorumilta ja sivustolta (foorumin haulla löytyy paljon). Tässä olisi ainakin yksi mahdollinen selitys, joka olisi hyvä testata, samoin Chalmydia pneumoniae. CFS:kin yleensä näkyy testeissä - mutta vain jos tietää mitä etsiä.

En muista lääkkeen nimeä. Joo, pitää käydä lukemassa ne jutut.

Profile  

PostPosted: Sun Jan 23, 2011 07:03 

vaivainen wrote:
Hei!

Kuulostavat oireesi sellaisilta että saattaapa hyvinkin olla kyseessä krooninen fatiikki sekä jonkinlainen autoimmuunireaktio.
Liityin kuitenkin juuri itse vasta tälle foorumille ja varmaan täältä löytyy kokeneemmiltakin vinkkejä sulle. Lue kuitenkin mun tarina käyttäjäesittelyista, nimittäin itsekin sairastin v2002 keuhkokuumeen, joka vaati pitkän sairaalahoidon.

Mitä siihen tulee että sulle on sanottu kaikki kokeet otetuiksi eikä sulta muka löydy mitään, niin se kyllä on pötypuhetta. Jos oot julkisella käynyt niin ne saattaa just ottaa jonku hemoglobiinin ja lähettää kotiin kun siinä ei näy mitään. Hanki toinen lääkäri. Älä missään nimessä luovuta. Ei ne kaikki vaan osaa duuniaan.

Voin myös kertoa mistä minulle oli hyötyä keuhkokuumeeni jälkeen liittyen yskään:
Liikunta hengästymiseen asti(jos sinulla on voimakasta uupumista niin voit korvata hengitysharjotteella.) 10min syvähengitystä aamulla ja illalla. Tämä parantaa keuhkojen toimintaa sekä irroittaa limaa.
Vältä limaa tuottavien ruoka-aineiden syöntiä mm.sitrushedelmät ja maito.
Limaa ohentavien ravintolisien syönti. esim N-A-C(n-asetyylikysteiini)
Apteekista saat mucomyst poretabletteina. Halvemmalla pääset netistä tilaamalla.
Sinkki auttoi myös minulla jonkin verran limakalvojen ollessa huonona.
Höyryhengitys avaa keuhkot. Pari tippaa eukalyptusöljyä tehostaa höyryn vaikutusta.
Minimoi pienhiukkas/pöly/homealtistuksesi. Osta hepa ilmansuodatin.

Mitä väsymykseesi tulee niin se vyyhti varmasti selviää kun asiaa tutkitaan enemmän. Sen voin sanoa että paras on oppia toimimaan omien voimavarojen rajoissa, mikäli palautuminen rasituksesta on hitaampaa. Muista kuitenkin liikkua säännöllisesti.
Väsymykseen sekä muihin oireisiisi liittyen on myös monenlaisia ravintolisiä/lääkkeitä/ruokavalioita joista voisit hyötyä. Uskoisin että niistä osaa sinua neuvoa parhaiten tämän foorumin ylläpitäjä.

Iloa ja parantumista! :)

Joo, kokeilen tota hengitysharjoitusta.
Yksityisellä lääkärillä käymiseen mulla ei ole varaa kun oon työttömänä. Ja kelalta on varmaan turha hakea mitään tukia että olis varaa kun ei ne kumminkaan anna kun oon avoliitossa ja miehellä on sen verran hyvä palkka.

Profile  

PostPosted: Sun Jan 23, 2011 07:19 

Mä tein sen virheen ollessani huonossa kunnossa ja huonossa taloudellisessa tilenteessa, että jätin asian sikseen ja uskoin terveyskeskuspuoskarin sanoihin. meni pari vuotta ja asiat huononi sellaiseen pisteeseen asti joka jättikin sitten pysyvää vauriota.
Viimeisin lääkäri millä mä oon käynyt (ville valtonen) joka on yks suomen pätevimmimmistä infektiolääkäreistä (on niitä toki muitakin) Ottaa 80e/kertakäynti. Jos sä saat siltä lausunnon ja lähetteen labroihin, niin uskoisin että lääkäri terveyskeskuksessa konsultoi helpommin erikoislääkäriä tai laittaa suoraan lähetteen siellä eteenpäin ja saat ne labrat sitä kautta kun näytät ne paperit sille ja kerrot että tän diagnoosin on tehnyt HUS:in infektiotautien poliklinikan pitkäaikainen ylilääkäri.

Profile  

PostPosted: Sun Jan 23, 2011 07:44 

vaivainen wrote:
Mä tein sen virheen ollessani huonossa kunnossa ja huonossa taloudellisessa tilenteessa, että jätin asian sikseen ja uskoin terveyskeskuspuoskarin sanoihin. meni pari vuotta ja asiat huononi sellaiseen pisteeseen asti joka jättikin sitten pysyvää vauriota.
Viimeisin lääkäri millä mä oon käynyt (ville valtonen) joka on yks suomen pätevimmimmistä infektiolääkäreistä (on niitä toki muitakin) Ottaa 80e/kertakäynti. Jos sä saat siltä lausunnon ja lähetteen labroihin, niin uskoisin että lääkäri terveyskeskuksessa konsultoi helpommin erikoislääkäriä tai laittaa suoraan lähetteen siellä eteenpäin ja saat ne labrat sitä kautta kun näytät ne paperit sille ja kerrot että tän diagnoosin on tehnyt HUS:in infektiotautien poliklinikan pitkäaikainen ylilääkäri.

Yritän päästä sen Ville Valtosen juttusille.
Viime kerralla se oli vaan niin uskomaton reissu kun kävin terveyskeskuksessa. Väitti että työnteko on paras lääke ja sillä se selkäkin tulee kuntoon ja väsymyskin häviää.
Ai niin, lisäyksenä vielä että mulla on fibromyalgia todettu. En kuitenkaan usko että kaikki oireet johtuu siitä.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 25, 2011 12:48 

Tuli taas käytyy arvauskeskuksessa ja meni vähän niinku arvelinkin. Päädyin hoitajan luokse ja sanoin että oon taas se saman vanhan ongelman takia siellä eli siis pientä lämpöä, väsymystä ja yleistä voimatonta oloa. Mitattiin lämpö ja näytti 37 astetta. Hoitajan mukaan olis ihan normaali lämpö. Tänään oon hikoillu ihan kauheesti ja tuntuu että on koko ajan kuuma vaikka olis ulkona. Normaalisti oon tosi herkkä kylmälle. Saa olla kolmekin paitaa päällekkäin ja silti on kylmä. Sanoin vielä että epäilen edelleen että mulla on se krooninen väsymysoireyhtymä. Melkein sain naurut päin naamaa. Ei siis uskonu että sellasta sairautta on edes olemassa ja jos kuitenkin on niin ei mulla voi olla sitä kun se olisi niin harvinainenkin. Antoi kuitenkin kaksi päivää sairaslomaa kun sanoin että en kykene menemään töihin kun on niin voimaton olo. Väsytti pelkästään sekin kun kävelin sieltä arvauskeskukselta kauppaan n. 500 metriä.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 25, 2011 01:08 

Harvinainen? Joo, niinhän sitä näkee väitettävän. Eihän CFS ole kuin arviolta viisi kertaa yleisempi kuin vaikkapa MS-tauti...

Jos vielä joudut ko. lääkärillä käymään, suosittelen viemään CFS-kirjani. Jos sinulla ei ole varaa ostaa sitä, useimmissa kirjastoissa on se. Jos kirjastosta ei löydy tai kaikki kappaleet ovat lainassa ja varattuina, ruinaa, että tilaavat sitä (lisää). Kirjastonhoitajat ovat yleensä aika empaattista porukkaa, joten surullinen tarina omasta sairaudesta varmaan auttaa.

Toivottavasti pääsisit Valtoselle.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]