Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 01:18

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 73 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: Tarviin apua! Oisko CFS viittaavaa vai jotain ihan muuta?
PostPosted: Wed Jun 22, 2011 10:18 

aksu wrote:
Olen käynyt antioksidanttiklinikan ravintoterapeutilla. Ravintoterapeutti korjaili diettiä suolistoystävällisemmäksi ja antoi lisäravinnepläjäyksen. Otan kuitenkin hänen suosituksiaan vähemmän:

- Solgar Male Multiple 1x pv
- Bioteekki Super-C 1-3x 500mg pv
- 25-50yg D-vitamiinia
- Solgar B5-vitamiinia 550mg pv
- Magnesium Citrate 0-2x 100mg pv
- Solgar Zink picolinate 22mg pv (2kk yht)
- Möller kalanmaksaöly 5ml pv
- Bioteekki Probiootti+ 1-2x pv
- Monizym Natura Media entsyymit 0-2x pv
- Merisuolaa ½ teelusikallista veteen sekoitettuna yleensä aamuisin

Muutamia kysymyksiä on mieleen kuitenkin tullut: Mitä voin vielä itse tehdä?

Mihin nuo suositukset perustuvat? Onko sinulle tehty esim. hivenainemittaus tms.? Mitä ruokavaliosuosituksia hän antoi? Yritän itse muuttaa ruokavaliotani entistä suolistoystävällisemmäksi ja sopivammaksi. Luen Donna Gatesin "Body Ecology Diet"-kirjaa. Olen käynyt myös colonic-hoidossa, suosittelen todella, jos vaan sopii. Ne eivät sovi jos on käynyt esim suolistoleikkauksessa tai on joku vakava sydänsairaus tms.

Haluaisin toisaalta käydä tuolla antioksidanttiklinikalla, mutta en ole kovin vakuuttunut heidän suosituksiensa tasosta.

Voit itse perehtyä terveyteen ja hyvinvointiin ja etsiä omatoimisesti itsellesi sopivia ratkaisuja. Ei kannata luovuttaa ainakaan. :) Myös henkinen puoli kannattaa ottaa huomioon vaikka oireet olisivatkin fyysisiä. Olemme kokonaisuus.

Profile  

PostPosted: Tue Jul 26, 2011 02:03 

--

Last edited by aksu on Wed Apr 17, 2013 06:15, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Tue Jul 26, 2011 09:15 

Vatsan toimimiseen mökillä paremmin on monia mahdollisia syitä. Esim. D-vitamiiniannoksesi on aivan liian pieni, ulkoilitko mökillä enemmän kuin kaupungissa? Voisiko asunnossasi olla hometta tai jotain muuta, joka aiheuttaa oireita? Voi se toki olla vähentynyttä stressiäkin tai erilaisesta ruoasta kiinni.

CFS:ssä rasituksen jälkeinen uupumus voi tulla jopa 48 tunnin viiveellä. Sellaista ei siis esiintynyt bileiltasi jälkeen?

Nuo kaikki mikrobithan on yhdistetty myös CFS:ään, etenkin tuo Coxsackie B -virus. Se on todennäköisesti aiheuttanut kaikkein pahimmat CFS-epidemiat. Tosin siihen tosiaan liittyy yleensä hyvin voimakas rasituksen jälkeinen uupumus.

Kokeilitko siis olla kokonaan gluteenittomalla ruokavaliolla ja kauanko? Jos jotain ruokavalioita ehdottomasti kannattaa kokeilla, niin kokonaan gluteeniton sekä mielellään myös maidoton (ei mitään maitotuotteita, ei hapatettuja tai lampaan/vuohen).

EDIT: Tuon sivun oireet muuten sopisivat erittäin hyvin Sjögrenin syndroomaan. Se kuivattaa limakalvot, mikä aiheuttaa usein kurkkukipua ja sekundäärisiä infektioita. Myös iho voi kuivaa ja suun kuivumisen myötä hampaat kärsivät pahasti. Se aiheuttaa hyvin usein myös noita neurologisia oireita. Ne oireet jotka eivät sovi Sjögreniin sopisivat kilpirauhasen vajaatoimintaan, joka hyvin usein esiintyy Sjögrenin kanssa... En siis sano, että sinulla välttämättä olisi tuo, mutta tuon sivun listasta tuli vain mieleen. Sjögrenin syndrooma on yhdistetty joihinkin infektioihin, lähinnä Epstein-Barrin virus - mutta myös Coxsackie B. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 0/abstract

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jul 26, 2011 01:03 

--

Last edited by aksu on Wed Apr 17, 2013 06:16, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Tue Jul 26, 2011 02:49 

Nuo autoimmuunisairauksien vasta-ainetestithän eivät käytännössä koskaan ole täysin luotettavia, varsinkaan negatiivinen tulos.

Joidenkin mielestähän gluteenittomalla ei saisi syödä edes (kontaminoitumattomia) kaurahiutaleita, koska ne voivat ristireagoida gluteenin kanssa... Jotkut sanovat, että gluteenitonta pitää kokeilla kuukausi, joidenkin mielestä jopa puoli vuotta. (Itse olen aikoinaan kokeillut 5-6 viikkoa, tosin taisin syödä kauraa, en ole varma.) Sitten taas nykyinen lääkärini laittaa rankalle eliminaatioruokavaliolle, jonka saa kuitenkin viikon päästä lopettaa, jos siitä ei ole ollut apua (minulla ei ollut). En ole varma, kuinka nopeasti maidottoman pitäisi auttaa. Minulla maitotuotteiden välttely auttaa lähinnä ihoon ja migreeneihin, eikä niitä migreeneitä koskaan niin paljoa ollut.

Endokrinologilla käyminen on varmaan ihan hyvä idea. Riippuu tietysti, millainen lääkäri on kyseessä, mutta Vesa Ilvesmäkeä on kehuttu hyväksi.

Paljonko "kunnossa olevat" peruskilpirauhasarvosi olivat viimeksi? "Normaalit" arvot voivat olla kaikkea muuta kuin normaalit. Tosin Ilvesmäen pitäisi kyllä tämä puoli tuntea.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jul 26, 2011 10:41 

--

Profile  

PostPosted: Tue Jul 26, 2011 10:48 

En ole mitenkään vakuuttunut, että sinulla olisi Sjögren - se tuli vaan tuosta kurkkukipusivustosta vahvasti mieleen. Se voi muistuttaa paljon CFS:ää ja yksi tänne tullut CFS-epäily osoittautui aiemmin Sjögreniksi, kuten olin veikannut. En tiedä, voiko tuo korkea DHEA sulkea pois Sjögrenin. Lääkärit varmaan osaavat tuohon kommentoida. Sjögreniä epäiltäessähän yleensä mitataan sylkeä ja kyynelvuotoa, tosin esim. monet psyykenlääkkeet sotkevat tulokset.

On ihan normaalia, että kortisoli on yksittäisessä testissä yli rajan. Vähän sama juttu kuin "valkotakkiverenpaine" - testin ottaminen stressaa. Kilpirauhasarvosi eivät näytä pahoilta, mutta en muista suomalaisia T4-viitearvoja (eivätkä nuo numerot vielä poissulje kaikkia kilpirauhasongelmia).

Profile  

PostPosted: Tue Jul 26, 2011 11:11 

--

Profile  

PostPosted: Thu Jul 28, 2011 12:52 

aksu wrote:
Tämän jälkeen olen käynyt pitkästä aikaa yhdellä lenkillä, jonka jälkeen toisaalta tuli pariksi päiväksi väsyneempi olo, mutta sitten olen käynyt myös tanssimassa, jonka jälkeen ei tullut mitään muutosta... Tosi outoa tämä. Pidän nyt päiväkirjaa oireista, koska mulla ei oo mitään hajua mikä vaikuttaa mihinkin.

Epäilen kuitenkin, että jokin on vinksallaan sillä olo ei ole sama kuin ennen reissua, vaikkakin on myös psyykkisiä tekijöitä tässä aivan varmasti.

Olen itse huomannut, että vaikka pääsääntöisesti oireeni pahenevat liikunnan (ja minkä tahansa muun rasituksen takia yleensä), niin joskus niillä ei ole minkäänlaista logiikkaa. Eli joskus, harvoin tosin, saattaa liikunta jopa piristää. Yleisesti ottaen itselläni on aina toinen "treenipäivän" jälkeinen päivä se huonoin. Eli viivettä tulee tosiaan yli 24 h.

Suurimmat erot rasituksen jälkeiseen olotilaan syntyvät kausivaihteluiden takia. (minulla on kohtalaisen selkeät paremmat ja huonommat kaudet) Jos huonomman kauden aikana käyn edes kevyellä lenkillä, niin voimakas uupuus iskee jo ennen kuin kunnolla alkuun pääsen, jättäen huonon olon jopa päiviksi. Parempina kausina rasituksen sietokykyni, jopa kuntoni, nousee huomattavasti, eivätkä oireet välttämättä korreloi samalla tavalla.
Olen myös pitänyt päiväkirjaa oireista ja koko sairaudesta reilun vuoden ajan, ja tasan yksi asia on käynyt selväksi: Mitään varmoja ennustuksia ei voi tehdä, eikä tämä sairaus kunnioita minkäänlaista logiikkaa Pari viikkoa sitten koin jopa yhden kuluneen vuoden huonoimmista ja parhaimmista päivistä putkeen! Ja ilman mitään "syytä".

Nyt kirjanpitoprojektini on lähinnä "Yksityiskohtainen kuvaus kuinka ihminen vähitellen sekoaa" :lol: Mutta se on hyvä keino purkaa ahdistusta!

Tuo tunne, että joku on vinksallaan, oli minullekin hyvin tuttu sairauden alkuaikoina. Muutos olotilassani oli kuitenkin sen verran pieni, etten tiennyt mistä oli kysymys. Ja vaikka vointini heikkeni, se tapahtui niin salakavalan hitaasti, etten lopulta tajunnut tilanteen vakavuutta.
No, tietysti olisi parempi ettei sulla olisi CFS:ää. Itse ottaisin kyllä mieluusti masennuksen tämän tilalla. Mutta kannattaa oikeasti pohtia mitä masentuneisuus voi, ja ei voi aiheuttaa! Liikunnan kai pitäisi korkeintaan auttaa masennuksessa...

Profile  

PostPosted: Tue Aug 23, 2011 01:05 

--

Profile  

PostPosted: Tue Aug 23, 2011 01:45 

Mielestäni kannattaa syödä ennemmin kalaöljyä kuin kalanmaksaöljyä. Jos aivan erityisesti haluaa panostaa, niin krilliöljyä, jossa on luonnostaan tulehdusta vähentävää astaksantiinia. Siitä on joitain alustavia tutkimustuloksia, että joissain sairauksissa se on parempaa kuin kalaöljy. EPA voi CFS:ssä olla hyödyllisempi kuin DHA. Toisaalta esim. E-EPA ei välttämättä imeydy yhtä hyvin kuin tavallisen kalaöljyn EPA.

D-vitamiinia saa auringosta vartissa jopa 500 mcg. Sitä ei siis voi yliannostella tuollaisilla määrillä mitenkään. On epätodennäköistä, että 50 mcg/2000 IU olisi riittävä annos. Jotkut joutuvat ottamaan jopa 500 mcg annoksia saadakseen riittävät veriarvot. Suosittelisin siis ehdottomasti ennemmin sitä 5000 IU valmistetta, jota itsekin käytän. D-vitamiinin puutos on kuitenkin niin suuri riski, se mitä kannattaa pelätä eikä yliannostusta. Ja CFS:ssä yms arvot kannattaa olla mielellään asteikon yläpäässä, ei ala-. Magnesium on tärkeää, jotta D-vitamiinista saadaan kaikki irti.

Probiooteissa on niin ihmiskohtaista, mikä auttaa ja mikä ei. Useimmat kokeilemani eivät ole minulla auttaneet. Tällä hetkellä käytössä on Source Naturalsin varsin edullinen Life Flora. En ole huomannut eroa 3 miljardin ja 5 miljardin vahvuuksien välillä, molemmat tuntuvat toimivan yhtä hyvin.

Jos haluaa kaiken irti probiooteista, kannattaa tehdä itse jugurttia (mielellään tietenkin maidotonta) ja laittaa sinne probiootteja sekaan (joitain probioottikapseleita voi käyttää yksinäänkin "starttereina", mutta näitä Life Floria en ole saanut toimimaan, vaativat jonkin jugurtin käynnistämään hapatusprosessi).

Profile  

PostPosted: Mon Aug 29, 2011 09:04 

Mä olen ruvennut käyttämään probiootteja, mutta vain ns. luonnollisia. Ne bakteerikannat on siis vahvempia kuulemma. Eli ei mitään labrassa tehtyjä, kuten useimmat on. Tässä yksi esimerkki luonnollisista, aika edullinen vaihtoehto:
Booris maitohappobakteerijuoma

http://www.perinnepirtti.fi/4

Olen myös itse tehnyt kookoskefiiriä kookosvedestä Donna Gatesin ohjeiden mukaan, hänen startterillaan.

Edit: Ei tuo Boris niin kovin halpaa taidakaan olla, koska on aika laimeaa ja joutuu litrakaupalla juomaan. Halvin vaihoehto on kai itse hapattaa esim. vihanneksia.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 02, 2011 08:32 

--

Last edited by aksu on Wed Apr 17, 2013 06:17, edited 2 times in total.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 02, 2011 09:20 

Joillain ihmisillä LDN vaikuttaa tosi paljon mieleen. Eräs MS-potilas totesi muutaman päivän käytön jälkeen, että sama se auttaako LDN siihen itse MS:ään, mutta enää se ei ainakaan vituta!

Outoa, jos Ilvesmäen mielestä hormonit ovat OK, koska tuo TSH voi kyllä viitata kilpirauhasen vajaatoimintaan. Monien lääkäreiden mielestä terveellä ei saisi olla yli 2. En sitten tiedä, miksi T3V olisi noin korkea, mutta kilpirauhasongelmia on hyvin montaa eri tyyppiä. Pulla näistä täällä parhaiten tietää (muualla tietysti Kilpirauhasfoorumi).

Mietin, mistäköhän olisit saanut sen päänsäryn noissa vitamiineissa, mutta en tiedä. Itse sain ilmaiseksi vastaavaa naisten vitamiinia ja minä sain siitä närästystä, omalla kohdallani lähes varma syypää on inkivääri, koska inkiväärijuomatkin (ei -tee) närästävät ja olen kaikkia muita yrttejä ja vitamiineja syönyt erikseen ongelmitta. En osaa sanoa siihen, mikä olisi paras monivitamiini. Koska oikeasti tosi hyvät (LEF ja muut) omat niin hirveän kalliita, niin melkein kehottaisin ennemmin ottamaan monivitamiinin mallia Pirkka ja käyttämään rahat ennemmin vaikka lipoiinihappoon tms. Mutta tämä on vain oma mielipiteeni. Itse käytän paikallista ruokakauppa/kempparimerkkiä.

En osaa verenkuvaan liittyviä kysymyksiäsi oikein kommentoida.

Profile  

PostPosted: Fri Nov 04, 2011 02:48 

Mulla ollut mykolasma IGG molemmilla kerroilla koholla, mutta tuoreesta infektiosta kertoo tietääkseni IGM-arvo. Jollain joka oli käynyt samassa paikassa otsonihoidossa kuin minä, oli mykoplasman IGM arvot näkyneet viidennessä vasta-ainetestissä. En tiedä sitten miten ko. henkilö on ollut niin varma siitä, että otattanut testin niin monta kertaa. Multa otettiin myös PCR-testi nielusta, mutta en kyllä pidä sitäkään luotettavana, kun sitä ei tehty verestä.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 73 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]