Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 05:01

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 73 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: Tarviin apua! Oisko CFS viittaavaa vai jotain ihan muuta?
PostPosted: Mon Nov 07, 2011 08:27 

--

Last edited by aksu on Wed Apr 17, 2013 06:17, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 30, 2011 03:48 

--

Last edited by aksu on Wed Apr 17, 2013 06:17, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 10, 2012 02:03 

--

Last edited by aksu on Wed Apr 17, 2013 06:18, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 10, 2012 02:13 

Suosittelisin melkein syömään hapankaalia, kimchiä, eläviä jugurtteja tai jotain muita vastaavia tuotteita. Niissä on käsittääkseni paljon nimenomaan Lactobacilluksia ja suurempia määriä kuin yleensä probioottivalmisteissa.

Trikozol on metronidatsolia. Se on aika rankka antibiootti, esim. pahoinvointi ja jopa oksentelu on hyvin yleistä. Toisaalta se voi auttaa joihinkin kroonisiin infektioihin, esim. borrelioosiin - riippuen toki kuurin vahvuudesta ja pituudesta. Sienilääke nystatiinilla taas ei ole juuri mitään sivuvaikutuksia, koska se ei imeydy elimistöön.

Kilpirauhasen toimintahäiriöitä on hyvin monenlaisia. Yksi vähän harvinaisempi (tosin joidenkin lääkäreiden mukaan ei niin kovin harvinainen) on kilpirauhashormoniresistenssi, joka on vähän kuin insuliiniresistenssi. Kilpirauhashormoneja erittyy, mutta ne eivät toimi normaalisti. Se ei kai välttämättä näy tutkimuksissa. Hoitona on kilpirauhashormoni, yleensä T3, mutta sitä voi tarvita tosi isoja annoksia.

Kokeilitko ikinä pientä murusta Kyypakkaustablettia? Minusta se on paljon luotettavampi testi lisämunuaisen vajaatoimintaan kuin mikään muu.

Valtoselta kannattaa kysellä homeesta, borrelioosista ja mykoplasmasta. Ainakin kahta ensimmäistä asiaa hän tuntee kohtuuhyvin.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jan 10, 2012 02:54 

--

Last edited by aksu on Wed Apr 17, 2013 06:18, edited 2 times in total.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 10, 2012 03:43 

Joo, metronidatsoli tappaa myös monia loisia, mutta en tiedä mitä kaikkia. Loisiahan on kymmeniä erilaisia, tosin useimpia voi käytännössä saada vain kaukomailta tai tekemällä jotain muuten "hämärää" (tyyliin syömällä raakaa sianlihaa).

Useinhan ruumiinlämmöllä arvioidaan kilpirauhasen vajaatoiminnan olemassaoloa, tosin lisämunuaisten vajaatoiminta voi vaikuttaa siihen myös, samoin jos on kuumetta. Minulla ennen CFS:ää normaalilämpö oli 36,5C, CFS:n alkuvuosina 37,2-37,8C, nykyään hyvin tarkkaan noin 37,2C, voi olla 37. Jos kilpirauhasen vajaatoimintani on alihoidettu, lämpötila voi kuitenkin laskea jopa 36,8C lukemiin, jolloin paleltaa (mutta esim. silloin kun alunperin sain vajaatoiminnan, ei se jostain syystä laskenut). Eli minulla on silloin samaan aikaan kuumetta ja alilämpöä!

Joskus poskionteloiden räkäisyys voi ilmeisesti johtua kilpirauhasen vajaatoiminnastakin. Suurin osa tiedosta on tosin anekdotaalista - jotain tutkimuksia on tehty ja papereita julkaistu, mutta kaikki 1940-1960-luvuilla, joten niitä itse artikkeleita on hyvin vaikea löytää.

Yksi kyypakkauksen tabletti sisältää 50 mg hydrokortisonia. Jos kyy pistää, ne otetaan kai kaikki. Ihmisen lisämunuaiset tuottavat päivässä 15-30 mg kortisolia (suuren stressin yhteydessä jopa yli 100 mg), joka on samaa tavaraa kuin hydrokortisoni. Suurin osa erityksestä tapahtuu aamulla. Kortisolin/hydrokortisonin puoliintumisaika on noin 3-5 tuntia. Jos sinulla on lisämunuaisen vajaatoiminta, jo 5 mg hydrokortisonia pitäisi parantaa oloasi merkittävästi, 10 mg aivan varmasti. Se on kuitenkin selvästi vähemmän kuin mitä lisämunuaisesi kuuluisi tuottaa päivässä. Jos se onkin jostain syystä sinulle liikaa, haittavaikutukset menevät ohi muutamassa tunnissa. On kuitenkin hyvin epätodennäköistä, että haittoja tulisi.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jan 10, 2012 04:41 

--

Last edited by aksu on Wed Apr 17, 2013 06:18, edited 3 times in total.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 10, 2012 04:50 

Minulla hartioiden alueen kipu/kireys on selvä lisämunuaisen vajaatoiminnan oire ja erotan sen itse selvästi siitä, mikä voi tulla vaikka liiasta tietokoneella istumisesta. Sellaista minulla on paljon, mutta jos kortisoli tippuu alas, voi tulla esimerkiksi ikävä kiristävä tunne lapaluiden väliin. Kilpirauhasvaivat voivat aiheuttaa lihasoireita myös, mutta en ole varma, missä ne eniten tuntuvat.

En tiedä, mitä nuo sinun lämpötilasi oikein kertovat. Eri lähteissä löytyy niin erilaisia tietoja.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 10, 2012 05:06 

--

Last edited by aksu on Wed Apr 17, 2013 06:18, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 10, 2012 09:57 

Kainalolämpötila on aika epävarma, se vaihtelee paljon pukeutumisen ja huonelämpötilan mukaan. Mulla esim. tänään enimmillään 36,1, nyt 36,0. Suusta lämpö oli enimmillään 37,0. Lämpöhän vaihtelee normaalisti vuorokauden aikojen mukaan 0,5 tai jopa 1 asteen verran. Vaikka syön kilpirauhaslääkettä, ei se vaikuta lämpötilaani, matalhkohan se on.

On kyllä sanottu, että vajaatoiminta voi lisätä poskareita. Minulla ne kuitenkin alkoivat lääkityksen aikaan, ja nimenomaan lääkityksen ollessa hyvällä tasolla. Poskiontelokuvaus pitäisi olla juuri oikeassa kulmassa otettu. Minulla limakalvoturvotus on ollut jo vuodesta 2006 lähtien. Kas kummaa, joskus rtg-kuvauksissa sitä ei ole näkynyt antibioottikuurin jalkeen. En usko siihen. Ultrauksessa aina näkyy se turvotus, mutta ei nestepintaa aina, vaikka olisi oireita. Krooninen tulehdus onkin vaikea diagnosoitava. OLisiko Sinullakin sellainen? Pääsisitkö KNK-poliklinikalle, jossa tehtäisiin TT-kuvaus? Minulle tehtiin se ja olin leikkausjonossa (nyt peruutettu infektiopolille menon vuoksi). Ultrauskin on epävarma, jos on kokematon ultraaja.

Oireista poskiontelotulehduksen tietää parhaiten. Kasvo- ja ohimokipua tai hampaan arkuutta. Ja nieluun valuva räkä. Tietysti joillakin on selvä nuha, mutta ei minulla ole sellaista.

Niskaoire on minulla tullut jäädäkseen, nyt ollut pahempana elokuusta lähtien. Olen kysynyt knk-lääkäreiltä, että johtuisiko se poskiontelotulehduksesta, mutta sanovat että ei ehkä johdu.

Sinulla on veriarvot (esim. valkosolut) vaihdelleet aika paljon. Se voisi johtua tulehduksesta. Kilpirauhasarvot (TSH) ovat myös vaihdelleet jonkin verran. Sanotaan, että niiden ei normaalisti pitäisi paljon vahdella jos ei ole häiriötä. Onko ne otettu kaikki aikaisin aamulla? T4V on kuitenkin aika hyvä. T3V on vielä kaukana ylärajasta. rT3-ongelmaa ei ole minulla tutkittu. Miksipä ei sellainen Sinulla voisi ollakin. Voisitko saada kilpirauhaskokeet uusiksi nyt talvella? Talvella usein tulee vajausta, vaikka kesällä ja alkusyksyllä menisi vielä hyvin. Edit: Ai niin, sulla olikin tuo marraskuussa otettu kilpirauhaskoe aika hyvä.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 10, 2012 11:04 

--

Last edited by aksu on Wed Apr 17, 2013 06:19, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 10, 2012 11:56 

Sekä hampaiden eroosio että leukakipu voivat johtua joko narskuttelusta tai siitä, että vain puree hampaita yhteen liikaa. Molemmat taas voivat johtua stressistä.

HYKSin neurologian polille aivan turha mennä. Siitä ei saa mitään muuta kuin megavitutukset. Endokrinologian puolesta en voi sanoa mitään, ainakaan hyvää - sain sinne semikiireelliseen lähetteen Pololta ja minulle annettiin aika 5 kk päähän sisätautilääkärille, koska heidän mielestää epäilty aivolisäkkeen vajaatoiminta ei kaipaa endokrinologia! Sitten kun pääsin sisätautilääkärille, hän totesi, että okei, pitäisihän sinun päästä endokrinologille, mutta silloin olin jo muuttamassa ulkomaille. No, suostui hän sentään kirjoittamaan minulle lisää kilpirauhashormonia, pitkin hampain.

LDN voi vaikuttaa kilpirauhasen vajaatoimintaan siten, että jos vajaatoiminta on autoimmuunia, se voi vähentää tätä autoimmuunireaktiota ja siten lieventää vajaatoimintaa. Mutta tämä mahdollinen vaikutus näkyy tietysti sekä olossa että kokeissa. Jos haluaisit mahdollisimman huonot tulokset, LDN:n jättäminen pois saattaisi auttaa. Jos aiot kuitenkin käyttää LDN:ää jatkossakin, varmaan haluat sellaiset tulokset, jotka vastaavat kilpirauhasen "oikeaa" tilaa?

Profile  

PostPosted: Wed Jan 11, 2012 12:27 

--

Profile  

PostPosted: Wed Jan 11, 2012 12:48 

Lisämunuaisen vajaatoiminta voi aiheuttaa stressiä ja lihasjäykkyyttä, molemmat voivat aiheuttaa triggerpisteitä. Eli joo. Se, auttaako LDN, ei vielä kerro oikeastaan yhtään mitään (vaikka Polo tuntuu niin uskovan). Jos et huomaa LDN:stä mitään sivuvaikutuksia, tuskin siitä haittaa on. Moni uskoo, että se voi ehkäistä syöpiä ja rappeuttavia sairauksia ja tämä on hyvin mahdollista. Voisivatko omat oireesi sopia Chiariin? Sitä ei pidetä merkittävästi perinnöllisenä, mutta jotkut lääkärit ovat eri mieltä.

Roaccutaniin en oikein osaa kommentoida. Luultavasti se ei tähän liity, vaikka ei se aivan mahdotonta kai ole. Usein CFS-tyyppiset sairaudet saavat alkunsa niin, että ihmisellä on liuta erilaista stressiä ja muita juttuja, esim. perheongelmia, traumoja, infektioita, auto-onnettomuus, leikkaus ja/tai jokin rokote, jolloin kropan "kokonaiskuorma" lyhyen tai pidemmänkin ajan sisällä on liian suuri.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 11, 2012 01:06 

--

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 73 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]