Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 06:27

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Pahat sydänoireet, mikähän minua vaivaa?
PostPosted: Sun Mar 06, 2011 04:46 

Eli luettuanu näitä sivustoja aika paljon ajattelin kirjoittaa tänne ja kysellä mikä voisi olla kyseessä tai onko samanlaisia kokemuksia.
Eli sairastin noin 4kuukautta sitten nielutulehduksen (kaiketi jonkun viruksen aiheuttama) söin kuitenkin antibioottikuurin varmuuden vuoksi siihen.
No tämän jälkeen vielä hieman puolikuntoisena menin pelaamaan sählyä, jossa ilmaantui rintakipua ja pientä huimausta ja jätin pelaamisen kesken. No tämän jälkeen meni noin kuukausi suht normaalia elämää elellessä, en uskaltanut harrastaa tosin mitään rankempaa liikuntaa.
Sitten jonkun ajan kuluttua kuitenkin ilmeni sydämen tykytyskohtauksia ja tuntui kuin meinaisi taju lähteä.
Pikkuhiljaa alkoi myös esiintyä mitä kummallisempia oireita:
huimausta, sydämen tykyttelyä, syke nousee jo seisomaan noustessa 100-140/min, voimatonta oloa, voimakkaita lihassärkyjä, välillä tuntuu ettei jaksa tehdä jaloilla tai käsillä yhtään mitään, lieviä keskittymisvaikeuksia, omituista hajua/tunnetta nenässä, toisinaan silmien punoitusta, kurkku kipuillut vähän väliä tai melkein kokoajan, rintakipua, lievää hengenahdistusta,
pientä kuumeilua, päänsärkyä, niskasärkyä, paineen tunnetta päässä, joitain saattoi unohtua mutta tuossa ehkä tärkeimmät.
En tiedä minkä verran oireista johtuu niskojen ja hartioiden jumeista tai henkisestä ahdistuksesta.
Olen pelännyt tässä sydänlihastulehdusta eniten vaikka se pitäisi jo olla näkynyt tutkimuksissa, mutta olen lukenut joistain tapauksista joissa sitä ei ole todettu ennen kuin ruumiinavauksessa.
Eli olen tässä ravannut lääkärissä tiuhaa tahtia ja kovin vakavasti siellä ei ole otettu kun mitään ei ole heti löytynyt.
Eli minulle on tässä pikkuhiljaa tehty: kymmeniä ekg, useita sydäentsyymiverikokeita, verenkuvat, kilpirauhaskokeet, sydämen ultraäänitutkimus, ja jotain pientä muuta. No meinaavat laittaa psyykkisen puolen piikkiin nämä vaikka eivät edes ole missään vaiheessa ottanut vakavasti ja tutkimuksia tehty todella niukasti ja saanut tosiaan ravata siellä että edes nämä tutkimukset tehty. Laittoivat lähetteen psykiatrille jossa kävin ja joka ehdotti somaattisten tutkimusten jatkoa. No ainut mikä tämän jälkeen on tehty on sydämen ultraääni ja holter tutkimus on kai tulossa ollut jo kuukauden mutta ei ole kuulunut.
No tosiaan siitä olen varma että psyykkiset seikat eivät näitä kaikkia aiheuta, tosin voi hieman pahentaa tilannetta.
Niin ja oireet pahenevat iltaa kohti ja yön nukkuminen hieman helpottaa ja mitä enemmän olet liikkeellä sitä pahemmat oireet on illalla.
Yksi päivä kun olo oli vähän parempi olin muutaman tunnin liikkeellä ja illalla syke 130 kokoajan seisaalla ja istuassakin noin 100. Tuo piilevä sydänlihastulehdus pelottaa ihan vitusti että millon se pumppu pettää, vaikka oireet kyllä alkavat jo enemmän viitata johonkin muuhun.
Itse olen alkanut miettiä mykoplasmaa tai homealtistusta ja täytyy mennä vaatimaan näitä kokeita. Voisi olla myös ehkä alkava cfs? kroonisestahan vielä ei voida kai puhua.
Kommentteja ja kokemuksia olisi kiva saada. Mennyt elämä aika helvetiksi kun ei ole mitään voinut tehdä ja saa pelätä tupakalla käydesäänkin että millon tuupertuu siihen.

Profile  

Post subject: Re: Mikähän minua vaivaa?
PostPosted: Sun Mar 06, 2011 06:57 

Viruksia epäilisin. Minulla on myös ollut sydänjuttuja. Niitä on ilmeisesti virustulehdusten jälkeen enemmän. Tosin virustulehdukset ovat melko huomaamattomia, on omituisia oireita ja "vähän niin kuin olisi kipeä". Vuosi sitten aloin jo epäillä sydänlihastulehdusta, kun oli niin omituista. No, sitten huhtikuun lopulla iski eteisvärinä, joka saatiin vasta puolen vuoden päästä pois. Viime vuoden lopulta taas olen kärsinyt joistakin pienistä tulehduksista. Sydän käyttäytyy yleensä ihan kiltisti, mutta on silloin tällöin päiviä, jolloin tosiaan istumasta ylösnousu nostaa sykkeen sataan. Ja sitten ei taas ole mitään erikoista.

Nykyään minulla on niska heikko ja vasen käsivarsi särkevä ja heikko. Niskan ympärillä pidän välillä taiteltua froteepyyhettä. Olka on usein tietsikalla ollessani kantositeessä. Tosin se on loukkaantunut v. 2008, joten siihen sitten kaikki muut sairaudet heijastuvat. Toinen silmä punoittaa ja kutisee aika ajoin. Päässä humisee ja korvat soivat välillä. Poskionteloissa on jatkuvasti vähän tulehdusta.

Mielestäni käyn läpi perä perää virus- tai bakteeritulehduksia. Ne jäävät pitkäksi aikaa. Siitä aiheutuu epävakaa olo. Yksinkertaistaen joka toinen päivä on ok ja joka toinen huono päivä. Huonon päivän tuntee siitä, että jo lenkille lähdettäaessä huomaa, että ylävatsaa puristaa. Ei kulje. Toisina päivinä kulkee ihan hyvin.

Virushypoteesiani pidän aika varmana. Joillekin virukset jäävät pitkäksi aikaa. Yleensä muillakin on samaan aikaan samantapaisia oireita.

Profile  

PostPosted: Sun Mar 06, 2011 08:01 

Joo joku virushan tää tosiaan vois olla tai se mykoplasma. tai tiedäppä sitten.
Ja joo itellä kans ollu korvien soimista ja pään huminaa tässä aikana.
Sanoiko lääkärit siihen eteisvärinään mitään syytä?
Itsellä ei ole kymmenissä ekg ollut (kai) varsinaista rytmihäiriötä, vaan ihan sinusrytmissä olevaa korkeaa sykettä, tosin välillä kyllä toi tuntus muljauttelevankin.
Jännä kun lääkärit ei juuri ota kantaa esim siihen että jatkuvaa pientä kuumeilua ja kurkkukipua ja syke pystyyn noustessa pyörii reilusti yli sadan kokoajan ja välillä lähempänä 140 (ja nämä siis vain mitä olen saanut mitattua, välillä hakkaillut kovempaakin.
Alan olla sitä mieltä että lääkärienkin pitäisi päivittyä nykypäivään jossa kaikenlaisia outoja viruksia ja bakteereita näyttäisi olevan.
Usko on mennyt lääkäreihin tässä kun puhuuvat toisiaan ristiin ja sanoovat että ei sulla mikään ole mene urheilemaan, ja pienikin liikunta tekee pahaa niin terve, ei ihme etten usko niiden sanaan että "ei sua mikään vaivaa".
Niin ja pulla onkos sulta mitä tutkimuksia tehty ja onko mikä auttanut noihin oireisiin?

Profile  

PostPosted: Sun Mar 06, 2011 10:43 

Oletko mitannut d-vitamiinin tasosi verikokeella? Paljonko d-vitamiinia syöt?

Profile  

PostPosted: Sun Mar 06, 2011 11:09 

Mulla on CFS 1980-luvulta lähtöisin. Silloin oli kaikenlaista oiretta, varsinkin tiheälyöntisyyksiä. Oli lämpöilyjä, hermotulehduksia ym. Beetasalpaajaa aloin käyttää silloin takykardioihin. Silloin oli liikkeellä mononukleoosia ainakin. Oli sellaisia flunssia, jotka nostivat monilla verenapinetta. Monilla oli käsivarsisärkyjä.

Tällä erää infektioni alkoivat reilu vuosi sitten. Omituisia oireita, olen leikillisesti arvellut, että sairastin lievänä sikainfluenssan. Oli mm. pari kuukautta nivelet kipeänä. En muista, mitä kaikkia oli, on kyllä kirjattu ylös. Sitten alkoivat poskiontelotulehdukset ja hengitysvaikeus, joka ilmeni puristuksena palleassa. Kolme kertaa oli poskareita, ja viimeinen ilmeisesti jäi krooniseksi.

Infektiolääkäri on sanonut, että infektiot ehkä olivat osasyynä eteisvärinään. Itse olen sitä mieltä, että nestetasapainohäiriöni olivat myös syynä. Nestetasapainohäiriöitäni ei ole haluttu tutkia yliopistollisessa sairaalassa. Niitä olen yksityisesti tutkituttanut. Sydänlääkärit eivät ole sanoneet selvää syytä eteisvärinään. Vasen eteinen on jonkinverran laajentunut. Se altistaa eteisvärinälle, mutta en tiedä laajeniko se vasta eteisvärinän vuoksi. Sydämeni on ollut hyvin vahvasti lyövä. Paineet ovat heittäneet rasituksessa tarvittaessa hyvin ylös, kokeessa max. 260/140 jotain sellaista, jos muistan oikein.

Tutkimuksia on minulla tehty paremmin vasta viime vuonna eteisvärinän aikaan, ei kovin perusteellisia ennen (joskus EKG). En saanut perusteellisia tutkimuksia yliopistosairaalassa, jonka kirjoilla olin, vaan tutkitutin paljon yksityisesti. Sydänpoliklinikasta minulla on tosi huonot kokemukset. Surkeaa on Suomessa sydänpotilaiden tutkimus ja hoito. Heitteille heidät jätetään. Olin aluksi osastollakin 4 vrk, mutta tehtiin vain EKG-seurantaa ja keuhkokuva ja verikokeita, ei muuta tutkimusta.

Mykoplasma mulla oli mahdollisesti muutama vuosi sitten. Jäljestä päin sen sain tietää. Siinä taudissa oli pitkä yskä ja jossakin vaiheessa hengitysvaikeuksia.

Sinulla on samanlaista takykardiataipumusta kuin minulla. Beetasalpaajaa suosittelen siihen. Minulla on vanha hyvä Tenoblock, jota lääkärit ovat joka välissä vaihtamassa johonkin uudempaan, esim. Emconcoriin huonoin seurauksin.

Onko Sinulla niitä pystyynnoustessa ilmeneviä äkkinousuja koko ajan vai vain joinakin päivinä? Minulla niitä on vain joskus, minkä arvelen johtuvan juuri sillä hetkellä aktiivisesta jostakin viruksesta.

En suosittele urheilemista takykardisena, ei siinä ole mitään järkeä.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 07, 2011 01:31 

Suosittelen ehdottomasti sydänoireisiin Q10:ä ja beetasalpaajaa vasta, jos se ei auta. (Myös magnesium voi auttaa.) Jotkut beetasalpaajathan jopa vähentävät Q10:n määrää elimistössä. Itselläni on diagnosoitu todennäköinen virusperäinen sydänlihastulehdus jo vuonna 2002, mutta sain kuulla tästä diagnoosista vasta pari vuotta sitten. Sen diagnosoinut tk-lääkäri jopa käski minun harrastaa enemmän liikuntaa! Kyllä, ihan oikeasti. Olisi voinut tulla muhevat oikeusjutut jos olisin kuollut. :-P

Holteria ei ole tehty, mutta normaali minuutin(?) EKG vuonna 2002 oli epänormaali (kääntyneitä T-aaltoja). 2005 tehtiin seuraava, en tiedä mitä se sanoi. Samana päivänä tehdyssä sydämen ultraäänessä löytyi myös läppävika (hiippaläpän takaisinvuoto).

Q10 onneksi auttaa minulla tosi hyvin sydämentykytykseen ja rytmihäiriöihin, syön 100 mg päivässä. Sen vaikutus loppuu muutamassa päivässä jos lopettaa, eli voisit aloittaa sen nyt ja pitää taukoa, jos saat vielä lisää sydäntutkimuksia.

Noin muuten lepo on tietysti tässä vaiheessa kaikkein tärkeintä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Mar 07, 2011 03:32 

Ami wrote:
Oletko mitannut d-vitamiinin tasosi verikokeella? Paljonko d-vitamiinia syöt?

En ole mitannut arvoja, mutta esim maitoa juon noin litran päivässä ja nyt viikon syönyt monivitamiinitabletteja joten en usko että siitäkään olisi kyse.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 07, 2011 03:48 

Pulla:

Eli joo mulla siis ihan jatkuvaa ollut nyt tuo pystyynnoustessa pomppaava pulssi, tosin levättyä nousee vähemmän ja illalla ja rasituksen mukaan enemmän.
Nii ja välillä se sillee höntyilee iha omituisesti et se välillä hiljenee ja sit pomppaa yhtäkkiä.
Beetasalpaajaa mulle on määrätty tarvittaessa Propral 10mg, tätä olen välillä kokeillut ja on se tuota sykettä vähän rauhoittanut mutta vaikutuksen loputtua pomppinut jopa ehkä enemmän.
Ja joo tuo lääkärien kohtelu ei jotenkin yllätä, ne ei tee mitään jos ei sillä hetkellä ole mitään sydänkohtausta päällä niin ne laittaa kotiin.
Ja nii ei tässä oo kyllä uskaltanu eikä pystyny mitää urheilee.
Pelottaa jo muutenkin kokoajan et millon se henki lähtee.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 07, 2011 04:20 

Maija:
Joo tuo Q10 voisi tosiaan olla kokeilemisen arvoinen juttu, täytynee käydä ostamassa noita varmaan apteekista saa.
Beetasalpaajaa (propralia minulle on jo tarvittaessa määrätty) jota olen ottanut muutaman kerran, en kovin paljoa. Nyt olen ottanut monivitamiinitabletteja jotka on hieman ehkä väsymykseen auttanut ei tosin kovin merkittävästi.
Aivan uskomatonta kyllä tuo jos on todettu sydänlihastulehdus ja kehotetaan liikkumaan tuohan on aivan älytöntä. Mikähän valelääkäri siellä on ollut eihän tuollaista voi käsittää. Vielä jos se on todettu, ja silti kehoitetan liikkumaan. No, usko lääkäreihin on kyllä jo mennyt muutenkin aika rajoitetuksi.
Onko sinulla tietoa muuten onko se ekg normalisoitunut siitä?
Tosiaan pitää kokeilla tuota Q10, en vain tiedä milloin se holter tutkimus tulee.
Mulla tosiaan useat lepo ekg:t otettu ja ne normaalit
samoin myös sydämen ultraääni ja sydänentsyymiverikokeet.
Sitä holteria odottelen kovasti niin näkisivät mitä siellä tapahtuu liikkuessa, se ärsyttää todella paljon kun lääkärit ei ota vakavasti kun ei ole mitään "merkittävää" löytynyt joten hällä väliä potilaan oireista.
Levättyähän tässä on aika paljon tullut ja rauhassa aion ottaakin.
Täytyy lähteä tässä päivystykseen ja vaatia jos ne tekisivät nuo mykoplasma tesit ja mahdollisen homealtistuksen testaisivat.
Niin ja Maija, luin tuon tarinasi ja haluaisin kysyä kun et voi talvella mennä ulos niin miten tämä ilmenee tai siis mitä tapahtuu jos menet ulos?
Niin ja kiitoksia vastauksesta

Profile  

PostPosted: Mon Mar 07, 2011 05:25 

Monivitamiinin ja maidon D-vitamiiniannokset ovat valitettavasti lähinnä homeopaattisia. :-/ Muutamia mikrogrammoja, siinä missä auringosta saa kesällä (jos iho toimii kunnolla) vartissa jopa 250-500 mcg! 100 mcg olisi hyvä annos (ja öljykapseleina, ei tabletteina), tosin ei sekään kaikille riitä. Ami taisi syödä 250 mcg joka toinen päivä ja aika alhaiset veriarvot hänellä oli. Jos syöt D-vitamiinia noin vähän, sinulla on käytännössä varmasti paha puutos. Eri asia sitten, vaikuttaako se oireisiisi paljoa/mitään, mutta kannattaisi ehdottomasti korjata.

EKG:tä ei ole otettu 2005 jälkeen, enkä senkään tulosta tiedä. Mutta jos olen luokkaa 3-5 päivää ottamatta Q10:ä, niin sydänoireet palaavat, kokeiltu viimeksi viime vuonna (olen sitä tainnut nyt 4-5 vuotta syödä). Joillain Q10 auttaa uupumukseenkin, minulla eikä useimmilla täällä valitettavasti ei. Olen epäillyt sydämen vajaatoimintaa viimeisen noin vuoden ajan, koska minulla on ollut turvotusta ja aiempaa enemmän hengenahdistusta, erityisesti kävellessä tai seistessäkin puhuminen on hankalaa, mitä ennen ei ollut. Tätä ei ole tutkittu, mutta ei se ole tässä ajassa juurikaan pahentunutkaan.

Aika vaikeaa on saada julkiselta mykoplasmatestejä. :-/ Homettakin voi testata jollain verikokeilla, mutta yleensä kokeet tehdään itse talosta. Homealtistuksesta on täällä aika paljon keskustella, kannattaa haulla etsiä. Siellä puhutaan myös kosteustarkastuksista.

Jos menen pakkasella ulos, vaikka päällä olisi kaksi paitaa, angorainen selänlämmitin, villatakki ja lämmin villakangastakki - enempää on vaikea päälleen kerralla pukea - alaselässäni olevat triggerpisteet (niistä lisää tuolla Muut sairaudet -osiossa) "aktivoituvat" ja seuraa paitsi tosi paha selkäkipu, joka vaikuttaa myös vatsan hermostoon niin, että tulee ilmeisesti gastropareesi, eli ruoansulatus hidastuu olemattomiin. Seurauksena on aivan hirvittäviä kipuja, ei voi kuin maata kippurassa ja itkeä.

Ongelma on luultavasti metabolinen/hormonaalinen, koska minulla on noita triggerpisteitä kaikkialla. Arvelin ennen, että se olisi kilpirauhasen vajaatoiminnasta, mutta kilpirauhaslääkityksen aloittaminen ei ole helpottanut ongelmaa lainkaan. Kyse voi olla siitä, että minulla on hyvin suuren osan ajasta hypoglykemia eli alhainen verensokeri, enkä saa sitä pysymään kurissa mitenkään.

Nyt minulla on TENS-laite joka rentouttaa lihaksia tehokkaasti sähköstimulaation avulla ja laukaisee triggerpisteitä, joten teoriassa tuo ongelma voisi olla ratkaistavissa (ainakin väliaikaisesti, eli käyttäisi laitetta aina, kun paikat ovat kipeät)... On vaan niin pahat traumat tuosta vatsakivusta, ettei kamalasti nappaa kokeilla. :-P (Eipä täällä Hollannissa enää juuri ole pakkastakaan, öisin voi tippua -2C lukemiin.)

Kylmässä ulkona olo myös nostaa kuumetta, mutta se on enemmän kiinni ulkona vietetystä ajasta sekä tuulesta kuin lämpötilasta. Pari tuntia 10 asteella kovassa viimassa voi nostaa lämpöä todella epämiellyttävästi, siinä missä puoli tuntia pakkasessa ei tuntuisi missään.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Mar 07, 2011 07:26 

Oletko Speke7 kokeillut magnesiumia? On sinulla turhan korkea syke. Toivottavasti saat sen holterin pian. Auttaako se beetasalpaaja siihen sykkeeseen? Käytätkö sitä tarpeen mukaan vai jatkuvasti?

Minulla, kun on tuota vapinaa, niin sain sen tänään magnesiumilla melko siedettäväksi ennen hammaslääkärille menoa. Kokonaan se ei ole hävinnyt, jatkui hammasläääkärillä käynnin jalkeenkin. Mainitsin hammaslääkärille siitä, että otin magnesiumia. Hän ihmetteli, että miksi en käytä sitä jatkuvasti. Itse ihmettelen, että miksi siitä olisi puutetta. Lääkärithän eivät myönnä sitä eikä sitä, että magnesiumista voisi olla apua. Eivät esim. sydänoireisia kehota ottamaan magnesiumia. Aika kummallista, kun ihmiset kuitenkin puhuvat magnesiumin puolesta aika paljon.

Viime vuoden loppukesällä ja alkusyksyllä minulla oli hyvin paljon kramppeja jaloissa. Magnesium ei auttanut akuutisti kramppeihin, mutta saattoi auttaa seuraavaan päivään vähän. Tänään lievitys vapinaan tuli kyllä melko pian.

Syötkö Maija edelleen kilpirauhashormonia? Jos sinulla se hormonitaso ei ole riittävä, niin se aiheuttaa turvotusta. Mutta eiköhän sinun olisi hyvä pyytää tutkittavaksi sydämesi.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 07, 2011 08:04 

Suurimmalla osalla ihmisistä on magnesiumista puutetta. Stressihän lisää magnesiumin eritystä virtsaan - ja magnesiumin puute heikentää magnesiumin imeytymistä, aikamoinen noidankehä. Minulla magnesium ei ole auttanut sydänoireisiin kyllä yhtään, mutta siitä on joihinkin muihin juttuihin apua, esim. yöhikoilu. Ruokakaupasta saa hyvälaatuista magnesiumia (Magnesan, useimmat muut merkit ovat huonoja) alle viiden euron, niin kannattaahan se ehdottomasti kokeilla.

Syön kilpirauhashormonia (75 mcg), mutta se ei ole vähentänyt muuta turvotusta lainkaan, ainoastaan kasvojen (nekin kyllä turpoavat jos kävelen liikaa). Luulen, että osa turvotuksesta voi kyllä johtua siitä, etten syö sitä tarpeeksi, mutta tuskin kaikki. Saa nähdä, uskaltaako joku määrätä sitä lisää kun TSH on jo niin alhaalla (en muista kuinka alhaalla, mutta ihmettelin viimeksi, ettei endokrinologi (jolle en enää pääse, tosin se oli muutenkin aika hyödytön) rutissut siitä).

En voi oikein käydä lääkäreillä, koska se on liian stressaavaa eikä kroppa kestä yhtään stressiä tällä hetkellä. Viimeksi meni 1,5 viikkoa toipumiseen siitä endokrinologilla käymisestä, vaikka se käynti oli täysin ongelmaton ja hän oli oikein mukava, ja tuli aika karmivia fyysisiä oireita, en halua edes ajatella niitä. :-/ Siksi en tuota sydänjuttuakaan ole tutkittanut. En myöskään tykkää puhua turvotuksesta lääkäreille, kun kaikki lääkärit tulkitsevat sen niin, että syön liikaa kortisonia ja käskevät lopettaa sen syömisen. Näin HYKSin sisätautilääkärikin. Kun virtsatutkimus näytti, etten tosiaankaan syö, hän ei uskonut sen tulosta vaan syytti sitä virheelliseksi.

(Sori Speke7, tämä menee sinun aiheestasi jo käytännössä kokonaan ohi.)

Profile  

PostPosted: Mon Mar 07, 2011 08:13 

Jep, kokemuksesta (heh..) voin sanoa että heti d-vitamiini annos ylös ja ainakin 250 mcg päivässä voisit ottaa kun et ole koko talvena mitään kunnon annosta syönyt. Ei se Suomen virallinen 10 mcg riitä kyllä mihinkään, se on lähinnä vitsi, varsinkaan jos on jotain oireita. Mulle funktionaalinen lääkäri määräsi 750 mcg päivässä nyt koska on tullut vaikea puutos! Mittaan sitten uudestaan joskus huhti/toukokuussa että mitä olen saanut aikaiseksi, onko se arvo noussut ja voin varmaan sitten laskea annosta vähän.

Tässä tuli vastaan aiheesta: (Ei tarkoitus saarnata, vaan sattui olemaan asiasta puhetta. :))
D-vitamiinin suosio on kasvamassa, sillä viimeisimmissä tutkimuksissa on huomattu, että D-vitamiini vaikuttaa hyvin kokonaisvaltaisesti terveydentilaan - ei pelkästään luuston kuntoon.

Lääkärit ovat mitanneet ihmisten D-vitamiinipitoisuuksia vasta viimeiset kymmenen vuotta ja tämä on usein syynä siihen, miksi lääkärit eivät ole tiedostaneet D-vitamiinin tärkeyttä. Tutkijat arvioivat, että 85% ihmisistä kärsii tietämättään D-vitamiinin puutteesta ja sen vuoksi eivät voi parhaalla mahdollisella tavalla.

Muutamat tiedemiehet ovatkin ehdottaneet, että toimenpiteisiin ryhdyttäisiin nopeasti. Miksi?

Tämän hetkisten tieteellisten tutkimusten mukaan KAIKILLA soluilla ja kudoksilla on D-vitamiini reseptorit - eli jokainen solu ja kudos tarvitsee D-vitamiinia voidakseen hyvin. Tämän lisäksi D-vitamiinilla on toinenkin tärkeä rooli; se vastaa yli 2000 geenin säätelystä.

D-vitamiini liittyy myös monimutkaiseen aineenvaihdunta-prosessiin. Tiedemiehet uskovat, että D-vitamiini palvelee useita tärkeitä biologisia toimintoja, joilla on yhteys terveytemme eri alueisiin. Tiedetään esimerkiksi, että D-vitamiini vähentää verenpainetta kohottavan reniinin tuotantoa, mikä on sopusoinnussa väestötutkimusten havaintojen kanssa.

D-vitamiinin vajauksesta ei ole selkeitä ulkoisia merkkejä, vaikka D-vitamiinilla (erityisesti D3-vitamiinilla) on vaikutusta seuraaviin kehon toimintoihin:
* sydän
* solujen muodostus
* iho
* haima
* ikääntyminen
* unirytmi
* kuulo
* hedelmällisyys
* suorituskyky urheilussa
* silmät
* verisuonet
* hengitystiet
* immuniteetti
* mielentila ja hyvän olon tunne
* painonhallinta ja hiilihydraatti- ja rasva-aineenvaihdunta
* hiukset ja hiuspohja
* luusto
* lihakset
* ruuansulatus ja ruuan imeytyminen

Aurinko ja D-vitamiini
Meidät on puolen vuosisadan ajan opetettu pelkäämään aurinkoa. Se vanhentaa ihon ja aiheuttaa syöpää. Tämä on varmasti totta silloin kun iho altistuu päivittäin tuntikausiksi UV-säteilylle. Useasti toistuvan, mutta lyhytaikaisen, auringolle altistumisen ei tiedetä olevan haitallista. Päinvastoin, joidenkin tutkimusten mukaan ihossa syntyvä D-vitamiini suojaa ihosyövältä, jopa melanoomalta. Ihotaudeista esimerkiksi psoriasis lievittyy auringossa.
Käytännön sääntö oikeasta auringon määrästä on välttää ihon palamista. Jos aurinkoa ottaa saadakseen D-vitamiinia, ei pidä käyttää aurinkovoiteita, jotka estävät D-vitamiinin synteesille tärkeän UVB-säteilyn pääsemisen iholle.
Kesällä auringon UV-säteily tuottaa noin 15 minuutin kokovartaloaltistuksessa vaaleaihoisilla jopa 250 mcg (mikrogrammaa) eli 10 000 KY (kansainvälistä yksikköä) eli IU (international unit) D-vitamiinia. Useat tutkimukset osoittavat, että kahden viikon auringolle altistuminen kohotti kalsidiolin määrän noin 70 nmol/l tasolta noin 120 nmo/l tasolle. (se edellyttää, että aurinkosuoja-kertoimia ei olla käytetty ja annettu ihon muodostaa d-vitamiinia yhden vuorokauden - mikäli iho on pesty aiemmin saippualla iholta, d-vitamiinia ei muodostu) Luonnon UV-säteilystä saatu kalsidiolipitoisuus ei tavallisesti ylitä tasoa 200 nmol/l, eikä auringon tuottaman D-vitamiinin aiheuttamaa myrkytystä tunneta.
Kesäisen D-vitamiinin varasto loppuu kuitenkin noin 1–2 kuukaudessa, mistä seuraa, että pimeinä talvikuukausina tarvitaan suun kautta saatavaa D-vitamiinilisää.

Käy mittauttamassa d-vitamiiniarvosi ja huolehdi, että saat d-vitamiinia tarpeeksi.

D-vitamiinin sopivinta annosta voisi arvioida veren D-vitamiinin (kalsidiolin) tasosta, jonka luonnon aurinko tuottaa ihosta kesäisin. Kesällä auringon UVB-säteily tuottaa noin 15 minuutin kokovartaloaltistuksessa runsaasti D-vitamiinia. Kahdesta kolmeen kertaa viikossa saatu UVB-annos koko vartalolle kohottaa seerumin kalsidiolin noin kahdessa viikossa tasolle 120 nmol/l. Etelän auringossa säännöllisesti ihonsa auringolle altistavien kalsidioli saattaa olla jopa tasoa 150–200 nmol/l ilman D-vitamiinivalmisteiden käyttöä.
Veren D-vitamiinin (kalsidiolin) yli 100 nmol/l pitoisuuksien on esitetty estävän syöpiä, hermoston rappeumatauteja, verenkiertotauteja ja diabetesta. Omaa terveyttään turvaavan on hyvä pyrkiä kalsidiolin tasoon, jonka luonto auringosta tuottaa (100–200 nmol/l)
Luonnon tuottamat veren suuret kalsidiolipitoisuudet viittaavat siihen, että D-vitamiinin talvisen annoksen suurentaminen jopa tasolle 4 000 KY (100 mikrog)/vrk on tarpeen, jotta saavutettaisiin seerumin kalsidiolin taso 100 nmol/l, mikä on tyypillinen auringon tuottama pitoisuus kesäaikana.
D-vitamiinin turvallinen annos aikuisille

Koska suomalaisista merkittävällä osalla talvinen veren D-vitamiinin (kalsidiolin) pitoisuus alittaa viitearvon alarajan 40 nmol, Valtion ravitsemustoimikunta korottanee saantisuosituksia lähitulevaisuudessa.
Tämän hetken suositusten mukaan 2 000 KY (50 mikrog) on turvallinen aikuisen päiväannos. Uusimpien tietojen perusteella tätäkin suurempi annos (5 000 KY, 125 mikrog) on turvallinen ja joskus tarpeen.
D-vitamiinin annoksen määrittämisessä tulisi ottaa huomioon yksilöllinen tarve, kuten veren kalsidiolin taso ennen talvikautta, suuri painoindeksi (kalsidiolin saatavuus alentunut elimistössä), korkea ikä (alentunut ihon tuotanto, lisääntynyt tarve) ja auringonvalon saanti (etelänmatkat, solarium, pukeutuminen, ihonväri).
Veren D-vitamiinin (kalsidiolin) pitoisuuksia tulisi mitata enemmän ja viitearvojen yläraja tulisi määrittää luonnollisessa auringonvalossa oleskelevien tason (100–200 nmol/l) perusteella nykyisen rajan 80 nmol/l sijasta.

Lähde: Duodecim, Dr. Mercola

Profile  

PostPosted: Mon Mar 07, 2011 11:28 

Aivan, no voihan se olla että mulla on puutos d vitamiinista ja varmaan vähän vaikka mistä kun en kovin monipuolisesti syö, tosin näin on ollut melkein aina ja noita vitamiinipuutoksia on joskus verikokeissakin todettu eivät kyllä ennen ole juuri huulien kuivumista kummempaa oiretta aiheuttaneet.
Viime syksynä aloin käyttää monivitamiineja kun ne auttoi hieman paremmin jaksamaan koulussa käyntiä jne mutta tänä aikana olin myös eniten kipeänä koko elämäni aikana olin melkein kokoajan flunssassa aika outoa tosin tämä aika kyllä tuli ryypättyä aika ankarasti joka voi varmaan vähän vaikuttaa.
Minkähän nimiset verikokeet kertoo noista vitamiinien ja esim magnesiumin puutteista kun itsellä tossa lista verikokeista mitä multa otettu.
Kylläpä on vittumoisia oireita sulla maija, miten sä jaksat tota henkisesti?
Mulla meinaa seota pää jo nyt vaikka ei ole kuin muutama kuukausi ollut tätä.
Ja tänään sain lääkärin laittamaan lähetteen mykoplasma testiin pitää käydä siellä huomenna ja samalla vielä kilpirauhaskokeet.
Homealtistuksesta sanoi vain että pitäisi talo tutkituttaa ensin.
Noita vitamiineja pitäisi ruveta kai ottamaan lisää ja magnesiumia taitaa ollakkin jo kotona että eikun kokeilemaan.
Niin ja pulla kyllä ne beetasalpaajat on tuota sykettä hieman alentanut ja en käytä säännöllisesti olen muutaman kerran ottanut vain.
tota magnesiumia vois tosiaa kokeilla.
Ja kumma juttu ku holteriin lähete laitettu jo kuukaus sitten ja tänään kyselin päivystyksessä lääkäriltä ni se jotai sano että siellä ei ois sitä jonossa ees vaikka se näki kyllä että se lähete on laitettu.
Kovin kummallista, ei olisi kyllä ihme jos joku taliaivo lääkäri olisi sen sieltä vielä mitätöinyt "tarpeettomana"
No täytyy yrittää saada aika paikalliseen terveyskeskukseen eräälle tutulle lääkärille joka saattaa yrittää edistää jopa minun asioita eikä jätä oman onnen nojaan, sinne vain on vaikea päästä kun vastaanottoon soittaa niin kuuluu "kaikki ajat on varattu, mene yhteispäivystykseen 50km päähän tai soita ambulanssi"
Meinaa hieman katkeruus iskeä tässä suomen terveydenhoitoa kohtaan.
Ja eipä haittaa jos vähän poikkeaa aiheesta.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 07, 2011 11:41 

Nii ja sori teksti voi olla vähän epämääräistä ja sekavaa
kun ei oikee aina muista missä järjestyksessä piti mitäkin kirjottaa ja ajatuskaan ei oikeen kule, vielä kun tällä puhelimella rustailee ni entistä vaikeempaa.
Nii ja se vielä piti sanoo et jännä kun esim jos oon liikkeellä päivälllä ni olo voi tuntua kohtalaiselta siihe asti ku meet kotia makoilee ja sit nouset ylös ni syke pölähtääki iha helvetin korkeeks eli ja olo muutenkin huonompi eli olo heikkenee rasituksen jälkeen viiveellä, aika omituista.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]