Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 04:36

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: Mikähän minua vaivaa?
PostPosted: Tue Mar 08, 2011 02:00 

D-vitamiinin voi kyllä mitata kun vaan muistaa sanoa lääkärille että hän pistää labralähetteen, vaikka muiden verikokeiden yhteydessä, tai muuten vaan. Täytyy nimenomaan itse huomauttaa asiasta, kukaan lääkäri ei ikinä ole automaattisesti mitannut sitä minulta. En tiedä kyllä muista vitamiineista, että voiko niitä mitata verikokeilla? Ehkä Maija tietää jotain siitä?

Itse kävin funktionaalisella lääkärillä ja tein hivenainetutkimuksen äskettäin, eli mitataan hivenaineet hiusnäytteestä. Siinä näkyi että minulla on suhteellisen paljon kalciumia ja vähän magnesiumia, mangaania, seleeniä ja kuparia sekä erittäin vähän kaliumia. Kaliumpuutos ei kuulemma näy verikokeessa. "Koska 98% kaliumista on solunsisällä on tavallinen verikoe täysin hyödytön arvioitaessa elimistön kaliumtasoa." Luulen että nämä puutokset johtuvat paljon d-vitamiininpuutoksesta, eli hivenaineet eivät imeydy, ja sitten parasiiteista, hiivasta ja homeista, ja tietysti stressistä/paineista!

Hivenainetutkimuksessa pitäis periaatteessa näkyä myös raskasmetallipitoisuudet ja testin mukaan minulla ei niitä ollut, mutta olen kuullut jo monelta nyt että kyseinen tutkimus ei olisi näiden kohdalla kovin luotettava. Uskon siis että minulla on raskasmetalleja vielä vaikka tuossa tuloksessa ei niitä juurikaan ollut. Vähän tyhmää koska näistä nimenomaan olin kiinnostunut tietämään, mutta kaikkea sitä sitten oppii... Näistä on tietenkin aina monia mielipiteitä, että mikä tutkimus on hyvä ja mikä ei. Ei ole mitään täydellistä testiä.

Sairaustilaan on yleensä monia syitä. Mutta voi ainakin tehdä itse sen mitä pystyy jotta tilannetta saataisiin parempaan suuntaan. Tsemppiä Speke7!

Magnesiumista vielä että kun kokeilin magnesiumöljyä, eli magnesiumkloridia jota sivellään iholle, niin se imeytyi todella hyvin ja itse asiassa tuli kai yliannosteltua koska sain siitä sydämentykytyksiä lisää. Olen niin herkkä kaikille lisäravinteille ja jos tulee vähänkin liikaa niin saan puhdistus tai yliherkkyysoireita. Nyt on viime aikoina juuri tuo sydän on ollut herkkä. En ole oikein nyt uskaltanut sitä käyttää, täytyy kokeilla myöhemmin uudestaan. Se on myös jännää että magnesiumin eri muodoista on eri mielipiteitä, että mikä olisi paras. Funktionaalinen lääkäri suositteli minulle magnesiumoksidia, jota siis olin jo syönyt tässä talvella. Mutta ei se kai ollut imeytynyt tarpeeksi hyvin. Maija taas on suositellut tuota Magnesaania. En ole itse huomannut mitään eroa noissa, mutta sen sijaan magnesiumöljy on imeytynyt ylivoimaisesti tehokkaimmin.

Last edited by Ami on Tue Mar 08, 2011 02:01, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 08, 2011 02:01 

mulla oli täsmälleen samat oireet ja täsmälleen samanlainen lähtölaukaus omaan väsymysoireyhtymään viime vapusta eteenpäin. Enpä tuota vieläkään oo kunnossa, mutta olo on kyllä 100kertaa parempi jo. Mykoplasmahan se taisi minun tapauksessa olla, kun se oli ainut mitä löytyi kattavien tutkimusten jälkeen.

jos oot massimies niin suosittelen otsooniterapiaa ;) muussa tapauksessa varauksella doxisykliiniä(antibiootti). varauksella sen takia, että omalla kohdalla tuli sen verran kovia die-off reaktioita että luulin kuolevani. Luontaistuotteita myös kannattaa ruveta käyttämään, itse käytän jo mainittujen lisäksi alfalipoiinihappoa, propolista, oreganoöljyä, lakritsijuurta, valkosipulia, omenaviinietikkaa, probiootteja, e-epaa,kookosöljyä, mivi-total flexiä(monivitamiini) ja l-theaniinia. Lisäksi paljon vettä, paljon lepoa, stressi minimiin, positiivisia ajatuksia kehiin.

Lääkäreiden psykiatrisiin diaknooseihin ei kannata lähteä mukaan. mä päädyin psykiatriselle osastolle puhumaan lapsuudestani ja seksielämästäni samalla ku pumppu juoksi samoissa lukemissa kun sulla ja jaksoin kävellä justjust osaston vessaan ja takasin :)

myöskään betasalpaajia ei kannata ruveta syömään, niihin voi jäädä koukkuun loppuelämäksi.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 08, 2011 02:04 

Ootko sä Osku käynyt d-vitamiinin mittaamassa? ;) Painostin juuri veljeäni ostamaan 10 000 IU:n kapseleita iHerbistä kun oli äskettäin taas flunssassa ja vähän veto pois muutenkin.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 08, 2011 02:12 

en oo muutes. pitää käydä mittauttamassa. Oon kyllä lisännyt antaumuksella myös d-vitamiinin syöntiäni.

semmonen tuli mieleeni, että halvemmaksi tulee mennä suoraan laboratoorioon ja pyytää verikokeet mitä haluaa. ei siihen lääkärin lähetettä tarvii. ne hoitajat osaa kyllä tulkita yhtä hyvin niitä tuloksia, ja kirjeitsekin lähettävät tulokset perästä. tuli harrastettua tuota viimekesänä aika paljon paniikissa :) tietty järki kannattaa koittaa säilyttää, mulla lähti vähän sivuraiteille omat tutkimukset :)

Profile  

PostPosted: Tue Mar 08, 2011 10:16 

Hei osku jos kehtaat ni voisitko kirjottaa tänne sun oireet ja tarinan ja mikä auttanu jne.
Joo noi lääkärit tosiaa yrittää kokoaja puskee tonne psyk puolelle näitä oireita tosin psykiatrin arviossa tää ei johu psyykkisestä mut ei ne meinaa silti uskoo.
Jännä kun psykiatri jolla kävin puhui jotain mahdollisesta "infektion jälkeisestä väsymysoireyhtymästä joka voi kestää useita kuukausia"
Normaali lääkärit taas ei ole mitään tuolaista ajatellutkaan.
Noh mutta nyt ei ehdi kirjotella enempää pitää lähtee mykoplasma ja kilpirauhasverikokeeseen.
Nii ja kiitoksia ami ja samat sanat : )
Itellä oli kaliumin puutetta vähän verikokeessa joskus 2kk siten mut korjaantu ku söin vähä aikaa kaliumtabletteja.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 08, 2011 03:58 

no se mun tarina on tuolla hoidot-osiossa vähän levällään. tässä on kai mun ensimmäinen postaus:

viewtopic.php?f=3&t=687

Profile  

PostPosted: Tue Mar 08, 2011 06:38 

Ami: En ole varma, mitä vitamiineja verestä voi mitata. B12 ja folaatti ovat ainoat, joita yleisesti mitataan. Väitetysti esim. Japanissa normaalin raja B12:ssa on paljon korkeampi kuin Suomessa.

B12 voi CFS:ssä auttaa, vaikkei arvoissa olisikaan vikaa. Folaattiin pätee sama, mutta todennäköisesti foolihaposta ei ole apua, ja Suomesta voi olla vaikea löytää muissa muodoissa olevia folaattivalmisteita.

Kyllä monella CFS:ää sairastavalla on kaliuminpuute näkynyt verikokeissakin, vaikka voi olla, ettei se aina näy. Magnesiuminpuute taas ei juuri koskaan näy ja sitä on terveistäkin hyvin suurella osalla.

Käytännössä kaikkia vitamiineja voi ottaa ilman testejäkin, kun ei niistä haittaa ole (vaikkei D-annosta voikaan optimoida ilman testejä - eihän kenellekään voisi ilman testejä määrät 750 mcg päiväannosta!), mutta monien mineraalien kanssa on tietysti vähän eri juttu.

osku: Miksi otat omenaviinietikkaa? Paljonko olet huomannut tuosta koko setistä apua?

Speke: En muista noiden kokeiden lyhenteitä, mutta B12 lienee B12, folaatti varmaan joku Fol ja magnesium Mg. Hienoa, että sait mykoplasmatestiin lähetteen, vaikka negatiivinen tulos ei kerro vielä paljoa - mutta jos sieltä vaikka tulisi positiivinen.

Kysyit, miten pärjään henkisesti oireideni kanssa. Valitettavasti asia on niin, että parhaiten auttaa aika! Itse olen sairastanut 10,5 vuotta. Terveyden menetys on suru ja siihen totuttelemiseen menee aikaa, siinä missä vaikka läheisen kuolemaan tai eroon (eikä asiaa tietysti helpota, että lääkärit ja muut ihmiset yrittävät usein uskotella, että menetys on pelkästään mielikuvituksessa!) Se, etten Suomessa voinut välillä pitkiin aikoihin mennä ulos oli kyllä henkisesti tosi rankkaa.

Toisaalta nykyään oireeni ovat hyvän hoidon ansiosta melko lieviä, olen lähempänä tervettä kuin mitä olen sairaimmillani ollut, vaikka minulla onkin bakteerien sijaan vain(?) viruksia ja antiviraalit, jotka minua saattaisivat auttaa, jopa parantaa, ovat liian kalliita. Lohduttaa, että pystyn kuitenkin elämään melko normaalia elämää ja esim. teen työtä, joka on todella palkitsevaa (kirjoitan kirjoja yms), vaikkakin hyvin osa-aikaisesti. Suurin ongelma tällä hetkellä on melkeinpä se, että kuntoni vaihtelee niin tolkuttomasti. Välillä olen melkeinpä terve, toisina päivinä en pysty tekemään paljoa mitään. Samana päivänäkin voi vaihdella "zombiekoomasta" melkein terveeseen.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Mar 08, 2011 09:35 

en mä noita kaikkia päivittäin käytä, kausiluontoisesti tulee käytettyä. Varmaksihan en tietysti voi sanoa että mitkä noista on eniten auttaneet kun olen alusta asti syönyt ja koko ajan on menty parempaan suuntaan. kuitenkin joistain huomaa heti että kun joutuu olemaan ilman niin olo huononee, esim. alfalipoiinihappo ja ubikinoni.

omenaviinietikan(luomu sellaisen) hyödyistä jauhetaan paljon mm. tuolla: http://www.earthclinic.com/Remedies/acvinegar.html

Profile  

PostPosted: Tue Mar 08, 2011 09:46 

Siis niinhän sitä kaikki hehkuttavat, mutta en ole nähnyt yhtään tutkimusta tai muuta selitystä kuin huuhaasivuja... Ei kai siitä paljoa haittaakaan ole, paitsi että liian vahvana liuoksena syövyttää hampaita.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Mar 09, 2011 05:57 

Voi vittu tää terveydenhuolto nyt oli jo pohjanoteeraus.
Eilen jalat meni alta ja muutenkin oli aivan kauhean heikko olo huimasi sydän pomppi omiaan jne ja menin terveyskeskukseen jossa jopa otettiin suht vakavasti, ja laitettiin lähete holteriin kun joku "viisas" lääkäri oli jättänyt "tarpeettomana" pois lähetteen joka jo aiemmin piti olla laitettu.
No ei siinä sieltä sitten lääkäri laitto lähetteen seurantaan läheiseen kaupunkiin noin 50km päähän tarkoitus oli että menen sinne ainakin yöksi seurantaan ja mahd lisäselvityksiin.
No, ei siinä mitään menin sinne ja luukulla sanoivat että jaksatko odottaa hetken niin hoitaja tulee ottamaan sisään.
No ODOTTELIN 7 TUNTIA
pyörtymäisilläni odotushuoneessa yökolmeen että lopulta
sain kuulla että "YHTÄÄN VUODEPAIKKAA EI OLE VAPAANA, VOIT JÄÄDÄ AULAAN YÖKSI" ja lääkärin kommentin "kyllä mä luulen että tää on psyykkistä sulla nää oireet" No mä olin rääkännyt itteeni siellä melkein 8h ja olo huonontunut sen takia vielä lisää ja ei siinä muutakun lähdin taksilla kotia 4 aikaan yöllä.
Kylläpä pisti vituttamaan etenkin kun ei tosiaan tehnyt hyvää ololle siellä päivystellä ja olo sen jälljiltä vieläkin tosi huono.
Tälläistä siis itä-suomessa.
Hmm niin muuten onko kukaan hyötynyt esim omega 3
lisäravinteista?

Profile  

PostPosted: Wed Mar 09, 2011 06:36 

Tuo on jo loukkaus ja heitteillejättö. Tosin itse teit väärin, kun lähdit pois. Ymmärrän kyllä hyvin väsyneisyytesi ja kiukun. Vaikka olisi psyykkistäkin, niin sinun kuuluu saada apua. Valita.

Minutkin käännytettiin sairaalan ensiavusta tammikuussa pois, kun ei ollut lähetettä. Minulla oli vapinaa. Kokeilivat pulssin, ja kun ei ollut korkea, niin kotiin vain. Menin sitten yksityiselle lääkäriasemalle, joka oli vielä auki. Tutkimukset tuosta sairaudesta jatkuvat edelleen.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 09, 2011 06:49 

Kurja ja kovin tuttu skenaario tuo kokemasi. itsekin ramppasin päivystyksessä tämän tästä viime kesänä. lopulta päätyen psykiatriselle osastolle :roll:

kalaöljyä on tullu käytettyä runsaasti kyllä, etenkin e-epaa. Jos oletetaan että sinulla on tuo mykoplasma, niin suosittelen vetämään jotain antibakteerista pikimmiten. doksisykliiniä jos saat reseptin, jos et niin sitten vaan jotain mitä saa ilman reseptiä. Lakritsijuurta/heraproteiinia/oreganoöljyä/oliivinlehtiuutetta/valkosipulia.

pidän sulle peukkuja! toi on inhottava vaihe, mutta kyllä se siitä rauhoittuu.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 09, 2011 08:00 

No tosissaan aika älytöntä.
No ei helvetti enää pystyny siinä olossa jäädä minnekään odotushuoneen aulan penkille töjöttää.
Ja valituksen puutteesta ei ole kyllä kyse.
hmm joo pitäs kai vähä rauhottaa tota ravaamista ettei ne rupee muaki tyrkyttää minnekää psyk osastolle.
Miten ne sut sit sinne pysty laittaa? vai menitkö vapaaehtosesti?
Ja joo viikon päästä tulee se mykoplasma tulos, eli jos ois se ni antibioottia naamaan.
Hmm heraproteniia? siis ihan proteiinijauhetta? mites se auttaa sit? itellä ois tos kyllä ainaki puol pussia kun sitä tuli tossa treenatessa käytettyä.
Vittu kun pelottaa vaan vieläkin että jos on sydänlihastulehdus joka vaan ei ole näkynyt testeissä.
Ja tämä taas vaikeuttaa elämää lisää kun saa pelätä sitä etenkin jos oireilee pahasti niin silloin.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 09, 2011 08:14 

Denaturoimaton heraproteiini stimuloi immuunijärjestelmää ja sillä on antiviraalista vaikutusta. Itse olen kokeillut jotakuinkin kaikki antimikrobiaaliset ravintolisät ja tuo on ainoa, joka toimi (CFS:ään siis - kyllä ne jotkut ovat selkeästi toimineet esim. flunssaan tai bakteeri-infektioihin). Valitettavasti tavallinen heraproteiini ei sovellu tähän. :-/ Harvat valmisteet ovat denaturoimattomia, kenties paras Suomesta saatava on UFS:n Ion92.

Tunnen paljon kalaöljyä kokeilleita, harva on siitä saanut apua, mutta muutama tyyppi kuitenkin. EPA lienee DHA:ta tehokkaampaa, ainakin jos neurologisesta puolesta puhutaan. E-EPA imeytyy periaatteessa surkeasti verrattuna normaaliin kalaöljyyn, mutta toisaalta se voi päästä paremmin veriaivoesteen ohi. Jos sitä käyttää, kannattaa ottaa rasvaisen aterian kanssa.

On kyllä perseestä, kun ihmisiä kohdellaan noin. :-/

Profile  

PostPosted: Wed Mar 09, 2011 10:17 

Osku: Missä labrassa olet käynyt? En ole ajatellut tuota että ilman lääkärin lähettettä olisi mahdollista. Voinko marssia vaikka Turunmaan sairaalan labraan noin vaan..? En tosin tiedä mitä labroja siinä tapauksessa edes haluaisin... Siis jos saan terveyskeskuslääkäriltä tai psykiatrilta lähetteen labroihin niin eihän se maksa mitään. Sitten tieysti jos käy yksityisellä niin on kai eri asia. Mä olen aika kyllästynyt verikokeisiin kun ei niissä koskaan kuitenkaan näkynyt mitään. Tuosta D-vitamiinista en edes tiennyt silloin alussa, enkä tajunnut että sitä olisi hyvä seurata ja optimoida se oma annos. No oppii sitä asioita tässä vähän kantapään kautta.

Funktionaalinen lääkäri sanoi että minulla on kuulemma aika korkea B12, että se näkyy kuulemma Koboltista, hivenainetutkimuksesta.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]