Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Nov 24, 2017 10:30

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Osaatteko auttaa?
PostPosted: Mon Mar 07, 2011 12:52 

Olen huolestunut terveydestäni, sillä olen huomannut itselleni ilmaantuvan erinäköisiä oireita tuon tuosta. Ensin näitä uusia oireita tuli muutama vuodessa, mutta nyt jopa kuukausittain ja useampiakin. Olen 26-vuotias eikä minulla ole mitään lääkitystä.

Kävin lääkärissä kaksi vuotta sitten keväällä hengenahdistuksen vuoksi, jota kuvailin tunteena, että keuhkoihin ei mene tarpeeksi ilmaa, ikäänkuin joku kinnaisi vastaan. Kyse ei ollut paniikkikohtauksesta enkä hyperventiloinut. Lääkäri oli sitä mieltä, että olen ahdistunut työharjoittelupaikassani ja tämä on syy hengenahdistukseen. Uskoin tämän, koska en tosiaan viihtynyt tuossa paikassa ja oireet tuntuivatkin helpottuvan harjoittelun päättyessä kesällä. Oireita alkoi kuitenkin taas ilmaantua joitain kuukausia jälkeenpäin ja ne jatkuvat edelleen. Hengenahdistusta on vähintään kerran viikossa, tai tätä tunnetta että en saa vedettyä henkeä "loppuun asti".

Viime syksynä menin lääkäriin, koska olin todella uupunut ja nukkunut lähes kaksi kuukautta 12h yöunet ja useita päiväunia, sillä en vain kerta kaikkiaan pysynyt hereillä. Olin ihan voimaton. Lääkäri lähetti verikokeisiin ja ei löytänyt muuta poikkeavaa, kuin verihiutaleitten eli trombosyyttien epätavallisen korkean määrän. Tätä seurattiin pari kuukautta verikokein, eikä tulos laskenut, joten minulta otettiin luuydinnestenäyte nyt tammikuussa. Tämän ja verikokeiden perusteella lääkäri epäilee essentielliä trombosytoosia, mutta sen diagnoisoimiseen ei ole olemassa mitään varmaa testiä.

En ole kuitenkaan ihan vakuuttunut tästä diagnoosista tai siitä että se olisi ainoa syy vaivoihini ja haluaisin että katsoisitte listani läpi niistä oireista mitä olen itsessäni huomannut. Osa on ilmaantunut viimeisen vuoden aikana, osa ollut jo pidempään.

Jostain päädyin lukemaan CFS:stä ja se kolahti, tuntui jotenkin järkevältä. Mitä olette mieltä?

KEHON TUNTEMUKSIA
- Uupumusta liikunnan jälkeen siten, että on nukuttava ja koulusta kotiin käveleminen (1,5km) tuntuu todella epämiellyttävältä, kehossa ei ollenkaan voimaa
- Jalkojen ja käsien puutumista ilman mitään erityisen huonoa asentoa, ihan suoranakin
- Oikeassa käsivarressa puutumisen ja voimattomuuden tunne, jäytävä särky olkapäästä kyynärpäähän alkanut ilman edeltävää rasitusta
- Käsivoimien selvää heikkenemistä, purkkien avaaminen vaikeampaa kuin vaikka vuosi sitten ja tiputtelen esineitä aika usein, yleensä päivittäin
- Ei saa vedettyä henkeä loppuun asti
- Lähes päivittäiset päänsäryt
- Lähimuistin ongelmia
- Kirjoittamisen ongelmia, teen enemmän virheitä kirjoittaessa koneella
- Helmikuun lopussa kaulan imusolmukkeet kipeät viikon verran
- Päivittäistä huimausta
- Levottomat jalat iltaisin
- Sydämen tärinää levossa, kestää joitain sekunteja, jopa 10 - 20s kerrallaan, tapahtunut vähintään kolmesti tämän kevään aikana
- Huono tasapaino, törmäilen usein asioihin kotona vaikka tiedän missä mitäkin on
- Ihmeellinen näköaistimus helmikuussa, oikealla puolella sahalaitaa, sähköä. Kesti kymmenisen minuuttia, ei päänsärkyä
- Jalkoja hankala suoristaa jos vartinkin koukussa, kyykyssä. Toisinaan joudun käsillä auttamaan, koska jalat ikäänkuin tunnottomat, eivät puutuneet kuitenkaan
- Kova väsymys (nukahtelua) ruokailun jälkeen jos epäterveellistä ruokaa, kuten pakastepizza tms. Ruokavalion muuttaminen terveellisemmäksi ja kevyemmäksi auttanut
- Epämiellyttävää tunnetta polvitaipeissa, samantyylistä kuin edellä kuvattu tunne oikeassa käsivarressa
- Keho ei siedä alkoholia juurikaan, tulen tasapaksuun, epämiellyttävään humalaan yhtäkkiä muutamasta siideristä, hiprakkavaihe yleensä puuttuu kokonaan. Krapula kestää kaksikin päivää
- Staattinen rasitus aiheuttaa toisinaan kipua pidemmäksi aikaa, esim. kauppakassin roikottaminen tai kännykkään puhuminen kymmenen minuutin ajan, käsi väsyy hervottomaksi asti ja on epämiellyttävän tuntuinen, jäykkä ja jopa kipeä
- Väsymys ja energia tuntuu menevän sykleissä. Joinain päivinä herää ja on ihan valmis toimimaan ja ei väsytä eikä ole paljoa oireita, jolloin tulee tehtyä ja hoidettua monta asiaa ja sitten taas pari seuraavaa päivää on ihan vetämätön olo.
- Molemmissa korvissa tinnitus lapsuudesta saakka, korvatulehduksen seurauksena

Osa oireista voi tietenkin olla ihan jotain muuta tai kenties tavallistakin, mutta ei vaan muut ole valittanut samantyyppisiä vaivoja. Olen kuitenkin aika nuori ihminen ja toi unohteleminen sekä asioiden tiputtelu aina säpsäyttää jotenkin erityisesti.

Olen tosi kiitollinen jos saan teidän mielipiteenne.

Profile  

Post subject: Re: Osaatteko auttaa?
PostPosted: Mon Mar 07, 2011 02:03 

Sinänsä oireesi kuulostaisivat aika tyypilliseltä CFS:ltä, vaikkei hengenahdistus olekaan tyypillinen ensimmäinen oire. Tuo trombosytoosi vaan jäi minua vaivaamaan, koska se ei ole CFS:ssä yleistä. Toki on mahdollista, että sinulla olisi trombosytoosi ja CFS, tai trombosytoosi ja jokin muu sairaus ilman yhteyttä toisiinsa, mutta silti on aina hyvä huomioida kaikki tekijät.

Yksi mikä tuli mieleen on keliakia, joka voi joskus aiheuttaa trombosytoosia niin, että muut yleiset veriarvot ovat normaaleja. Ehkä sanot, että oireesi eivät viittaa keliakiaan, mutta keliakia voi joskus esiintyä niin, että on melkein pelkkiä neurologisia oireita (koordinaatiovaikeudet ovat hyvin tyypillisiä!) eikä välttämättä vatsavaivoja. Mietin myös tuota mitä sanoit, että "terveellisempi ruokavalio" helpottaa oireita...

Keliakiaan liittyy usein myös muita autoimmuunisairauksia, esimerkiksi autoimmuuni kilpirauhasen vajaatoiminta, joka voisi aiheuttaa osan oireistasi. Kilpirauhashormonien määrä ja siten vointi voi autoimmuunityroidiitissa heitellä paljon. Gluteeniton ruokavalio voi toisinaan auttaa myös tähän kilpirauhasongelmaan.

Toinen mahdollisuus, joka tulee mieleen, on antifosfolipidisyndrooma, autoimmuunisairaus sekin. En tunne tätä sairautta kovin hyvin, mutta se voi aiheuttaa mitä moninaisimpia oireita ja päänsärky on hyvin tyypillistä (tuo migreeniaura ilman migreeniä ei ole mikään hirveän harvinainen oire tosin - tunnen monia terveitäkin, joilla on sellainen ollut). Se voi joskus aiheuttaa myös trombosytoosia.

En tietysti sano, että sinulla olisi keliakia tai APS, mutta mielestäni nämä olisi hyvä sulkea pois ennen kuin lähtee epäilemään CFS:ää tai mitään muutakaan (tietysti on täysin mahdollista, ettei sinulla ole CFS eikä mikään "ehdottamistani" sairauksista, vaan jotain ihan muuta). Ainakin suosittelisin kokeilemaan olemaan muutaman viikon gluteenittomalla ruokavaliolla (mielellään myös ilman kauraa - keliaakikko voi sitä yleensä syödä, mutta jossain "hämärämmissä" gluteeni-intoleransseissa se voi ristireagoida). Mälsäähän se on, mutta voisi hyvällä tuurilla auttaa.

Jos apua ei löydy, mielestäni neurologi olisi oikea osoite, vaikka trombosytoosi onkin hematologinen ongelma. Sinulla kuitenkin on selviä neurologisia oireita ja voihan tosiaan olla, että se trombosytoosi on erillinen vaiva...

P.S. Joskus myös maitoallergia/yliherkkyys voi aiheuttaa neurologisia oireita (tuli pakastepizzasta mieleen). Eräs tuntemani ihminen kärsi jopa pyörtyilystä, joka helpotti täysin kun lopetti maitotuotteet. Tämä tosin tuskin selittäisi trombosytoosiasi.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post subject: Kiitos vastauksestasi
PostPosted: Mon Mar 07, 2011 10:21 

Tutkiskelin noita ehdottamiasi sairauksia, mutta en osaa kyllä sanoa mikä on, niin epämääräiset oireet. Nyt on tämä oikea käsivarsi mennyt vaan pahemmaksi päivän myötä, olkapäästä kyynärpäähän puutunut ja sellainen puristava tunne, ikäänkuin alettaisi verenpainetta mitata, ei tosin se tiukin kohta. Soitin lääkäriin, mutta ei ollut tälle päivälle aikoja. Käskivät soittaa huomenna aamulla uudestaan. Tulee ihan hullu olo, kun on vähän kaikenlaista ja tuntuu että jos jollekin selittää niin katsotaan vaan kun jotain kahelia tai vinisijää. En ole mikään kova valittamaan, mutta inhottaa kun on niin epämiellyttävä olo.

Profile  

Post subject: Re: Osaatteko auttaa?
PostPosted: Wed Mar 09, 2011 06:45 

Käsivarsisärkysi on hyvin samanlaista kuin minulla ollut jostain marraskuusta asti ajoittain. Tänään on taas hyvä päivä. Toivottavasti se loppuu. Ajoittainen tinnituskin alkoi syyskuussa, ja nyt humisee päässä. Ajoittaista heikotusvapinaa ollut myös viime vuoden puolelta asti.

Ehkä nämä ovat vain jostakin viruksesta. Mulla on semmoinen aavistus. Mutta keljua on.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]