Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 25, 2017 08:29

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Saisiko täältä selvyyttä?
PostPosted: Wed Apr 13, 2011 09:29 

Hei, Olen kohta 36 vuotias nainen, jolla heitettiin ilmaan ensimmäisen kerran cfs-diagnoosin mahdollisuus. Olen hoitoalalla työskentelevä ja pikkuhiljaa olen huomannut oman toimintakykyni heikkenevän. Olen viimeisen vuoden ajan pohtinut toden teolla, että miten omat työkaverit jaksat käydä töissä ja olla päivän jälkeekin vielä virkeitä ja aikaansaavia.

Historiasta sen verran, että olen sairastanut nuorena mononukseoosin, josta jäi yli vuodeksi valtava uupumus. Pikkuhiljaa siitä vointi korjaantui, mutta sieltä asti on vaivanneet erilaiset lihaskivut ja muut oireet. Sitten 2000 minulla todettiin pitkittyneiden polvisärkyjen ja neurologisen puutumisoireiden vuoksi myöhäisvaiheen Borrelioosi. Tähän sain 2 viikon i.v antibioottihoidon ja 3 kk suun kautta otettavan Doximed-kuurin. Sieltä asti on erilaiset nivelkivut ja säryt jääneet päälle. Olin autokolarissa 2001 jossa törmasin 80 km/h ajavalla autolla toisen auton kylkeen. Tällöin rintalastani murtui ja niskani kipeytyivät. Muuten pääsin vähillä vammoilla. Mutta siitä päästään tähän ongelmaan joka on vaivannut minua nyt ainakin useamman vuoden ajan.

Kesällä 2008 alkoi voimakas niska, hartia ja käsisärky. kolarista saadut vammat alkoivat vaivata. Hermosärkyä kesti puolivuotta, kunnes kuvauksissa paljastui nikamasiirtymä eli kaularangan välilevy painaa c6 hermojuuriaukkoa, josta jatkuva hermosärky johtuu. Kipu on ollut todella hermoja raastaavaa ja taukoamatonta. Leikkaus peruttiin nyt viime syksynä siksi koska käteen on tullut jo pysyvä hermovaurio. Nyt vuorossa on kuntoutus. Viime vuodesta saakka olen huomannut etten jaksa enään töissä samalla tavalla.

Olen nyt töissä osastolla, jossa työ on fyysistä. Minulle on täysi työ selvitä työvuoroista ja en esim. näin illalla enään jaksa tehdä mitään. Lisäksi jos yritän kuntoilla, esim käyn jumpassa. Minun on pakko nukkua päikkärit, koska väsähdän todella helposti normijumpastakin. Olen aikaisemmin urheillut paljon ja tehnyt pitkiä työputkia ja nyt tuntuu kaikki kuin olisin tervassa. Lisäksi olen alkanut unohdella työkavereideni nimiä ja muutenkin olen hajamielisempi. Olen pitänyt itseäni vain laiskana. mutta nyt on alkanut tuntua, että ei tämä voi olla oikein näinkään. Alkoholia en siedä enään yhtään. Viime vuonna jouduin tiputukseen juotuani pitkän illan aikana 5 annosta keskiolutta. Oksensin 16 h putkeen ja ilman tiputusta en olisi selvinnyt. Nykyään yksikin alkoholiannos aiheuttaa heti antabusmaisen reaktion. Lisäksi minua on vaivannut jo yli vuoden ( reilusti) kestänyt lämpöily . eli normilämpö on 37.2-37.8. On päiviä ja hetkiä, jolloin kuume laskee alle 37 ja eron huomaa kyllä. Naureskelinkin työkavereille että minua vaivaa krooninen kuumr. Ongelma on se että olen ylisuorittaja ja minun on todella vaikea jäädä töistä pois. Olen luullut ettei tällaiset oireet voi olla todellisia.

Nyt kun kävin kuntoutusta varten fysioterapeutilla hän heitti ilmaan tämän diagnoosin mahdollisuuden ja luettuani tästä aiheesta alan itsekkin siihen kallistua.
Mutta toivottavasti jaksoitte lukea. Olen ollut niin toivoton itseni suhteen niin ajattelin tarttua tähän oljenkorteen, josko täältä saisin tietoa asioista.

Profile  

Post subject: Re: Saisiko täältä selvyyttä?
PostPosted: Thu Apr 14, 2011 11:56 

Oireesi sopivat hyvin CFS:ään - ruumiinlämpösi on identtinen kuin minulla (tai oli ennen nykyistä lääkitystä, nykyään se pysyy yleensä hanakasti max 37,4 asteessa). Tuo borrelioosi kuitenkin nyt kummittelee, koska sitä ei voi mitenkään sulkea pois oireiden aiheuttajana (en ole varma, aiheuttaako se usein esim. alkoholi-intoleranssia). Siitä muutenkin kiistellään, onko krooninen borrelioosi/borrelioosin jälkitila eri asia kuin CFS. Voi olla, että lisäantibiootit ja muut borreliahoidot auttaisivat vielä, voi olla, että eivät. Joitain lääkkeitä käytetään molempiin sairauksiin, esim. pieniannoksinen naltreksoni. Borrelioosiin on myös hurjasti erilaisia yrttihoitoja, joista osa varmaan toimiikin, osan kohdalla näyttö on vähäistä tai olematonta.

Hoitoa joka tapauksessa on, kunhan löydät avarakatseisen lääkärin. Ilman reseptiäkin voi kokeilla vaikka mitä. Esim. hermokipuihin voi auttaa lipoiinihappo, karnitiini ja suuriannoksinen apteekin B12, jotka kaikki voivat helpottaa myös uupumusta.

Minulta löytyi pari kuukautta sitten whiplash, olivatkohan ne C5- ja C7-nikamat, jotka olivat paikoiltaan, olleet ehkä lapsesta asti (en ole koskaan ollut auto-onnettomuudessa ja autolla liikkunut hyvin vähän, koska perheemme hankki auton vasta muutettuani pois) ja se korjattiin "niksauttamalla". En tosin koskaan kärsinyt niskavaivoista tai hermosärystä. En osaa sanoa, onko korjauksesta ollut apua. Selvästi vaikutusta on kyllä ollut paljon, mm. niskasta kadonnut outo turvonnut "patti", jota mieheni on aina ihmetellyt. Niska myös niksuu oudosti nyt, mutta kuulemma normaalia.

Täällä on muuten useita muitakin hoitoalalla olevia/olleita.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post subject: Re: Saisiko täältä selvyyttä?
PostPosted: Fri Apr 15, 2011 06:52 

Kiitos vastauksesta, olen nyt viimepäivät etsinyt lisää tietoa cfs:stä. Lainasinki jo pari viikoa sitten sen kirjan lähinnä fibromyalgian vuoksi, koska sellainenkin minulle heitettiin ilmaan. Mutta nyt alan pikkuhiljaa ymmärtämään, että on hyvin mahdollista minullakin olevan tuo kyseinen oireyhtymä fibron lisäksi. Väsynyt olen ja nyt saan onneksi levätä kaksi päivää. Vaikka valmiiksi jo uuvuttaa ajatus siitä,että maanantaina työt kutsuvat. Olen jo kuukausia taistellut vastaan ajatusta että jäisin sairaslomalle. Minua pelottaa, että jos anna "periksi" tälle väsymykselle, niin en tiedä milloin pystyisin palaamaan takaisin. Olen jo pitkään ollut sitä mieltä että en tiedä saisinko "voimiani" takaisin, vaikka olisin 3 kk pois töistä.

Katsoin tuossa taas lämmön ja normaaliin tapaan oli 37,5. Päätä särkee ja koko kroppa on niin kipeä ja väsynyt että odotan nukkumaan pääsyä. Mikä sinänsä ei paljon lohduta, koska nukun äärimmäisen huonosti. Uneni on katkonaista ollut jo pitkään kipujen vuoksi. ja muutenkin olen yliherkkä kaikille äänille ja valoille. Niin minun täytyy nukkua earit korvilla pimennetyssä huoneessa ja silti säpsähtelen hereille. En muista milloin olisin yöni nukkunut hyvin.

Mutta jaksaminen alkaa olla äärirajoilla ja mieliala sen mukainen. Kun vain saisin levätä joskus riittävästi. Nyt tuntuu ettei mikään määrä riittäisi..

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]