Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 01:49

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: noksu - onko minulla CFS?
PostPosted: Fri Jun 10, 2011 09:14 

Lisämunuaisen vajaatoimintaan liittyy tosiaan usein se, että olo paranee iltaisin. Joskus kyse on siitä, että kortisolia erittyy illalla, vaikka muulloin sitä ei erity tarpeeksi. Luulen kyllä, että päinvastaisestakin voi olla kyse. Itselläni kortisolin alhaisuus aiheuttaa usein väsymystä, mutta joskus se päinvastoin aiheuttaa ylipirteyttä. Maaliskuun 2009 lopussa voin eräänä iltana aivan uskomattoman hyvin. Ei mitään väsymystä tai uupumusta, vaikka olin koko päivän touhunnut (en kuitenkaan missään nimessä poikkeuksellisen paljon). Sitten yöllä heräsinkin lisämunuaiskriisiin ja sen jälkeen olenkin joutunut ottamaan kortisonia 3-4x päivässä, sitä ennen riitti että satunnaisesti otti. :-(

Lisämunuaisen vajaatoiminnan seurauksena minulla on myös hypoglykemiaa, vaikka kortisonia käytänkin. Esim. tänään ei verensokeri ole pysynyt millään ylhäällä, vaikka olen syönyt varsin vähähiilihydraattisesti. :-/ On vaan jatkuva nälkä ja hypoglykemia saa myös triggerpisteet ärtymään pahasti. Viimeksi testattuna HbA1C oli 5 eli viitearvojen puolivälissä. Koska verensokerini on niin usein alhaalla, tuon arvon ei-kovin-alhaisuus viittaa siihen, että se on joskus turhan korkea. Tosin sittemmin olen vähentänyt hiilareita selvästi. Lääkäri epäili, että hypoglykemia voi johtua myös ruokayliherkkyyksistä ja olen sitä kokeilemassa aloittamalla varmaan 1,5 viikon päästä eliminaatioruokavaliokokeilun, mutta kyllä se hypoglykemia aika hyvin korreloi lisämunuaisen/aivolisäkkeen vajaatoiminnan alkamisen kanssa...

Ei sitä LDN:ää joudu loppuelämää popsimaan, kyllä näihin löytyy ihan parannuskeinot sitä ennen. Itse olen nyt neljä vuotta syönyt, eikä se sinänsä missään tunnu, kun päivässä menee kuitenkin yli 20 erilaista pilleriä (ja mitään sivuvaikutuksia niistä ei mistään ole). :-P Ja luultavasti se ehkäisee kyllä syöpää, autoimmuunisairauksia jne. Että periaatteessa sitä kannattaisi syödä, vaikkei siitä olisikaan apua, vähän niin kuin D-vitamiini.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Jun 12, 2011 11:54 

Terve taas. Alkaa muuten olla jotain vaikutuksia jo antibioottikuurilla - virtsaamistarve on vähentynyt dramaattisesti. Tänä aamuna herätessä ei oikeastaan ollut vessahätää ollenkaan. Joku virtsahommatulehdus miula siis on ollut, oli aiheuttajana mykoplasma tai mikä hyvänsä. En ole ihan varma, mutta tulehdusarvoja minulta on kaiketi joskus mitattu mitään havaitsematta (minkä nimisiä ne ovat näissä papereissa? näissä on aika paljon kaikenlaisia arvoja). Lisäksi limantuottokin on ollut hyvin vähäistä jo, aamulla korkeintaan on yksittäinen limaklimppi pitänyt köhiä ulos. Olo ei ole kyllä paljoa muuttunut miksikään ainakaan vielä.

Joka tapauksessa täällähän on ollut aika paljon semmoisia, joilla on ensimmäiset antibioottikuurit auttaneet mykoplasmaan, mutta ne ovat olleet liian lyhyitä ja bakteerit ovat saaneet kehitettyä toleranssin. Vissiin kannattaisi siis vielä koittaa saada jatkettua tätä nykyistä kuuria vielä lisää ja olisikohan mahdollista saada toinenkin antibioottikuuri varmemman vakuudeksi tähän rinnalle? Ainakin täällä on kehuttu kovasti Azithromycin sandosia.

Tuli tässä mieleen semmoinen juttu, että joskus vuosi sitten minulla oli kuukauden sisään kahdesti niskat todella jäykkinä. Eli heräsin lukkiutuneena johonkin vääristyneeseen asentoon niskan ja hartioiden osalta ja pienikin liike sattui. Jo sängystä taiteilu ylös oli vaikeaa. Normaaliin palautuminen kesti kauan, lähemmäs viikon. Mitään tuommoista ei ole ollut koskaan ennen noita kertoja eikä niiden jälkeen. Liittyisivätköhän ne johonkin vai olisivatko vain sattumaa?

Profile  

PostPosted: Mon Jun 13, 2011 11:25 

Nyt on käyty otoniterapiassa. Vähäsen tuli ikävänä yllätyksenä, että yksi hoitokerta ei autakaan mitään, vaan sitä täytyy ottaa oikein hoitojakso. Tämä tulee siis maksamaan moninkertaisesti enemmän kuin mitä aluksi luulin. Mutta jos tämä tulee auttamaan niin maksakoot.

Mutta kaikkein hienointa reissussa oli lääkäri, jonka kanssa piti käydä juttelemassa ennen terapiaa. Tämän sivuston hoitopaikka-osion hyvien lääkärien luettelossa oli mainittu Jyväskylän otsoniklinikan Harri Sallisalmi ja oletin tapaavani hänet, mutta minut ottikin vastaan Ilkka-Matti Aho, joka oli myöskin erittäin hieno ja ensimmäinen minusta todella kiinnostunut lääkäri. Aluksi hän suhtautui epäillen mykoplasmaan, sillä hän väitti, että verikokeissani näkyy merkki vanhasta mykoplasmasta, mutta tuore infektio on puhdas. Eli juuri päinvastoin, kuin mitä Mehiläisessä minulle kerrottiin. Tiedä häntä, että kummin päin on oikein, mutta kun kerroin antibioottikuurin myötä parantuneesta vuosia jatkuneesta tiehästä virtsaamistarpeesta ja nuhailusta, niin hän taisi vakuuttua siitä, että ainakin jotain infektiota minulla on. Totesi, että nykylääketieteen mukaan semmoinen pitkä krooninen mykoplasma ei ole mahdollinen, mutta että ei sitä voida sulkea pois. Myöskin jatkoi, että mykoplasma voi jättää jälkeensä CFS:n (itsehän olen tosin alkanut tuumimaan ettei minulla CFS:ää ole, vaan jotakin muuta, johtuen kivuttomuudestani ja hyvästä liikunnasta palautumisesta).

Noh, joka tapauksessa hän otti vakavasti minua vaivaavan infektion (mikä hyvänsä se onkaan) ja kun mainitsin lukeneeni netistä, että yhdistelmäantibioottikuuri (eli kaksi antibioottia yhtäaikaa) olisi erityisen tehokas hän kysyi heti, että minkä yhdistelmän olin lukenut olevan tehokas ja oli saman tien valmis jatkamaan nykyistä Doximysinkuuria ja määräämään rinnalle jonkin toisen antibiootin. :shock: Myöskin kun mainitsin sellaisesta kuulemastani vaarattomasta ja halvasta monia auttaneesta lääkkeestä kuin LDN hän oli heti kiinnostunut ja aikoo ottaa asiasta selvää sekä määrätä sitä minulle mikäli toteaa itsekin sen hyväksi! :D Ilkka-Matti oli siis aivan uskomattoman piristävä poikkeus siinä potilaan teorioille nenäänsä nyrpistävien ja vanhoihin kaavoihin kangistuneiden omanarvontuntoisten sekä ylimielisten mutta silti ammattitaidottomien lääkärien (no se Mehiläisen lääkäri oli ok) joukossa, johon olen tottunut vaikken ole vielä käynytkään tämän asian johdosta kuin ehkä vähän yli puolentusinalla lääkärillä. Jos hän todella minulle LDN:ää myöntää (maanantaina pitäisi käydä hänen myöntämänsä lääkkeet hakemassa apteekista) niin pitää käydä kirjoittamassa hänestä myöskin tuonne LDN-topikkiin.

Profile  

PostPosted: Tue Jun 14, 2011 11:36 

noksu wrote:
Ilkka-Matti oli siis aivan uskomattoman piristävä poikkeus siinä potilaan teorioille nenäänsä nyrpistävien ja vanhoihin kaavoihin kangistuneiden omanarvontuntoisten sekä ylimielisten mutta silti ammattitaidottomien lääkärien (no se Mehiläisen lääkäri oli ok) joukossa, johon olen tottunut vaikken ole vielä käynytkään tämän asian johdosta kuin ehkä vähän yli puolentusinalla lääkärillä.

:D :D Kiitos tuosta noksu! Saipa hyvät naurut.

Ei otsonihoito välttämättä siis auta... mutta voi auttaa ja varmaankin pitäisi käydä joku kymmenen kertaa vähintään ymmärtääkseni. Kannattaa kai lukea se otsonihoitothreadi mikä täällä on.

Profile  

PostPosted: Fri Jun 17, 2011 07:42 

Ami wrote:
noksu wrote:
Ilkka-Matti oli siis aivan uskomattoman piristävä poikkeus siinä potilaan teorioille nenäänsä nyrpistävien ja vanhoihin kaavoihin kangistuneiden omanarvontuntoisten sekä ylimielisten mutta silti ammattitaidottomien lääkärien (no se Mehiläisen lääkäri oli ok) joukossa, johon olen tottunut vaikken ole vielä käynytkään tämän asian johdosta kuin ehkä vähän yli puolentusinalla lääkärillä.

:D :D Kiitos tuosta noksu! Saipa hyvät naurut.

Ei otsonihoito välttämättä siis auta... mutta voi auttaa ja varmaankin pitäisi käydä joku kymmenen kertaa vähintään ymmärtääkseni. Kannattaa kai lukea se otsonihoitothreadi mikä täällä on.
Heh no hyvä jos nauratti. :D

Mutta joo, tietoinen olen toki siitä, ettei otsonihoito välttämättä auta. Otsonihoito on toisaalta siitä hyvä, että se periaatteessa saattaa parantaa vähän mitä vaan, joten hyvällä tuurilla se parantaa minulta esim. jonkin tähän mennessä tuntemattoman väsymystä aiheuttavan taudin. :P Eli se on siis oikeastaan vähän kuten vaikkapa LDN. LDN:stä puheenollen tämä otsonilääkäri ei muuten loppujen lopuksi määrännytkään minulle sitä, ainoastaan pitkähkön jatkon Doximycinikuuria. Ja lääkäreiden lääkkeidenmääräämättömyydestä puheen ollen:
Maija wrote:
Kognitiivisiin ongelmiinhan on sinänsä hyviä lääkkeitä, jos niitä ei jostain syystä muuten saada kuriin
Niin että lääkkeitä on mutta kenet niitä saisi määräämään? :D Ja mitä nämä kaikki sinun, Maija, tarkoittamasi hyvät lääkkeet ovat? Mitä olen nyt vähäsen enemmän tätä foorumia selaillut, niin niitä taitavat olla ainakin LDN, pirasetaani, nimodipiini, tauriini ja karnitiini. Ja noistahan kaikki paitsi LDN ja nimodipiini taitavat olla ihan vaan lisäravinteita (pirasetaani ainakin USAssa), joten ajattelin koittaa niitä mahdollisimman nopeasti jostain hommata.

Tarvetta mielen kirkastaville aineille kyllä olisi, sillä minua on viime aikoina väsyttänyt vaan entistä enemmän. Mutta johtuukohan se ihan vain antibioottikuurista ja Herxheimerin reaktiosta, eli kuolevien bakteerien erittämistä myrkyistä? Ja eikös väsymys ole siis tällöin hyvä merkki? Minulla on lisäksi ruumiinlämpöni noussut tämän kuurin aikana, äsken mittasin kainalosta 36.8 mikä on minulle jo tosi iso lukema (olo ei ole kuumeinen tai mitään, väsynyt vain). Ja lämmönnousuhan taitaa myös olla Herxheimerin reaktioita.

Semmoista olen myös pohdiskellut, että otsonihoito ja LDN ovat, jos oikein olen ymmärtänyt, siinä mielessä luonnollisimpia mahdollisia hoitoja, että ne aktivoivat ihmisen omaa immuunijärjestelmää (ja vieläpä ~samalla mekanismilla, eli provosoimalla sitä). Niin sopivatko nämä kaksi immuunijärjestelmää liikkeelle potkivaa hoitoa edes yhtäaikaa otettaviksi, eli voiko immuunijärjestelmää boostata loputtomasti? Vai vahvistavatko ne päinvastoin toisiaan?

Profile  

PostPosted: Sat Jun 18, 2011 12:42 

Käsittääkseni otsonihoito tappaa mikrobeja suoraan, eikä immuunijärjestelmää boostaamalla?

Itselläni on tällä hetkellä käytössä LDN:n lisäksi antiviraalinen lääke isoprinosiini (ei saa Suomesta), joka vaikuttaa samalla lailla lisäämällä mm. NK-solujen toimintaa, eli käytännössä sekin immunostimulantti. Lääkärini mielestä ne toimivat erityisen hyvin yhdessä. En ole kuullut, että liian monen immunostimulantin käytöstä yhdessä olisi haittaa.

Pirasetaami on muuten Suomessa reseptilääke. Etäisesti samankaltainen (joitain samoja ja joitain eri vaikutuksia) pentoksifylliini sen sijaan on reseptivapaa lääke. Se voi parantaa aivoverenkiertoa ja siten helpottaa kognitiivisia vaikeuksia. Pentoksifylliini voi auttaa myös herx-reaktioihin. Tauriini ei vaikuta kovin tehokkaalta, mutta karnitiini auttaa monia.

Pirasetaami ja nimodipiini lienevät Suomessa saatavilla olevista parhaat lääkkeet kognitiivisiin vaikeuksiin. Aika moni nootrooppi on Suomessa lääkelistalla, vaikka muualla reseptivapaa (tai reseptilääke, joka on myös myynnissä). Hydergine on aika hyvä lääke muuten, mutta siihen voi liittyä sydän- ja keuhkovaurion riskejä (mikä on tietysti hyvin pitkä miinus, nuo muuthan ovat erittäin turvallisia).

Kalaöljy auttaa joillain kognitiivisiin ongelmiin. Fosfatidyyliseriiniä moni kehuu (se on hyväksi myös immuunijärjestelmälle), mutta se taitaa olla varsin tyyristä ja vaikea löytää. Gotu kolaa ei CFS:n hoidossa ole käytetty paljoa, mutta sekin voi olla kokeilemisen arvoinen. Olen näitä aika monessakin threadissa tainnut joskus listata.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Jun 18, 2011 03:13 

otsooniterapia stimuloi immuunipuolustusta, sekä tappaa mikrobeja suoraan. se myös paljastaa immuunipuolustukselle solunsisäisiä patogeeneja joita immuunipuolustus ei kunnolla löydä. tämä tapahtuu kun otsonoitu veri palautetaan elimistöön. siinä olevat pöpöt ovat kuolleita otsoonikäsittelyn jälkeen, ja näin tunnistettavissa. vähän sama periaate kun rokotuksissa kai, eikös rokotuksetkin ole käytännössä kuolleita taudinaiheuttajia, jotta immuunivaste löytyy. ja sitten välillä niistä löytyy eläviä bakteereita ja jengi sairastuu tautiin jota vastaan on yrittänyt rokottautua.

Profile  

PostPosted: Sun Jun 19, 2011 06:46 

Maija wrote:
Käsittääkseni otsonihoito tappaa mikrobeja suoraan, eikä immuunijärjestelmää boostaamalla?
En tiedä, mutta toista minulle väittivät otsoniterapiassa sekä lääkäri että sairaanhoitaja.
osku wrote:
otsooniterapia stimuloi immuunipuolustusta, sekä tappaa mikrobeja suoraan. se myös paljastaa immuunipuolustukselle solunsisäisiä patogeeneja joita immuunipuolustus ei kunnolla löydä. tämä tapahtuu kun otsonoitu veri palautetaan elimistöön. siinä olevat pöpöt ovat kuolleita otsoonikäsittelyn jälkeen, ja näin tunnistettavissa. vähän sama periaate kun rokotuksissa kai, eikös rokotuksetkin ole käytännössä kuolleita taudinaiheuttajia, jotta immuunivaste löytyy. ja sitten välillä niistä löytyy eläviä bakteereita ja jengi sairastuu tautiin jota vastaan on yrittänyt rokottautua.
Ahaa! :idea: Kuulostaa järkevältä teorialta. Paitsi että otsoniterapiassa tosiaan väitettiin että otsoni ainoastaan boostaa immuunijärjestelmää eikä tapa bakteereja. Bakteereiden tappamattomuushan olisi sinänsä ihan maalaisjärkistä, sillä mikseivät esimerkiksi veren punasolut ynnä muut hyödylliset sitten kuolisi myöskin?

Tilasimpa muuten iHerbistä kunnon setin käyttäen apunani sitä tämän sivuston itsehoito-osiossa listattua listaa tarvittavista lisäravinteista ja Maijan neuvoja. Matkalla Suomeen on vahvaa C- ja D-vitamiinia, kversetiiniä, bromealiinia, L-tryptofaania, asetyyli-L-karnitiinia, gotu kolaa, inosiinia ja N-asetyyli-L-kysteiiniä.

Profile  

PostPosted: Fri Jun 24, 2011 10:11 

Minulla muuten tiistaista alkaen on liman tulo vähentynyt selvästi. Mitä tein, niin maanantaina kävin otsoniterapiassa ensimmäistä kertaa siinä tehokkaimmassa hoitomuodossa, jossa otsonoidaan verta ja sitten lasketaan takaisin suonistoon. Lisäksi aloitin pentoksifylliinin. Minä vähän veikkailisin, että noista kahdesta pentoksifylliinillä ei ole paljoakaan osaa eikä arpaa tähän limantulon vähenemiseen, mutta otsoniterapialla on sitäkin enemmän. :P

On kyllä tosiaan todella sanoinkuvaamattoman hienoa jos otsoonilla saapi tämän homman selätettyä. Täytyy kuitenkin tunnustella näitä otsoniterapian vaikutuksia vielä useampia hoitokertoja eikä käyä nyt liikaa intoilemaan, sillä esimerkiksi ei se minun aikaisemmin kovasti hehkuttamani tiheä virtsaamistarve -vaivani olekaan mihinkään hävinnyt. Pari päivää vaan tuntui siltä, että se olisi hävinnyt... Kovilla helteillä ja siitä seuranneella hikoilulla oli vissiin osuutta. Voipi olla perinnöllistäkin tuo vaiva, sillä äitini pitää käyä vessassa vielä reilusti minuakin useammin. Ainakin jos joku virtsatietulehdus sen aiheuttaisi, niin ilmeisesti näillä antibioottimäärillä (yli 3 viikkoa doksimysiiniä takana) sen olisi luullut jo lähteneen (paitsi tietysti jos sen aiheuttaa se sitkeä mykoplasma)?

Profile  

PostPosted: Thu Jul 07, 2011 09:36 

Nyt olen muuten syönyt viime perjantaista lähtien iHerbistä saapunutta tilaamaani aikamoista lisäravinnekuuria. Heti perjantaina sain minulle erittäin harvinaista tykyttävää päänsärkyä vähäksi aikaa, mutta sen jälkeen en huomannut mitään poikkeavaa olossa. Maanantaina olin suorastaan pirteä, mutta tiistaina ja etenkin keskiviikkona ja torstaina (eli siis tänään) olo on ollut melkoisen uupunut ja aivosumuisa ja olen nukkunut huonosti. Kun eilen (vai olikohan se tiistaina) mittasin lämmön, se jäi viime aikojen trendin nähden aika alhaisiin lukemiin (muistaakseni 36.4 tai ainakin sinnepäin) todella pitkän odottelun jälkeen. Sen sijaan tänään se kipusi lukemaan 37.1 aika nopeasti. Mitäs ihmettä, olisiko herx viikon jälkijunassa? Uusia perjantaina aloittamiani enemmän tai vähemmän antibakteerisia ja siten mahdollisesti herxejä aiheuttavia juttuja ovat NAC, kversetiini, bromelaani, vitamiinit C ja D (suurina määrinä), oliivinlehtiuute, ashawagandha ja heraproteiini. Heraproteiinista muuten semmoinen todennäköisesti erittäin tyhmä kysymys, että miksi se täytyy nauttia pelkkänä proteiinina maidosta erotettuna? Vai tarvitseeko sitä edes, eli onko heran saantini turkkilaisen jugurtin suurkuluttajana (antibioottikuurin takia on kyllä joutunut vähentämään kun ei saa syödä pillerin oton aikaan) turvattu?

Profile  

PostPosted: Fri Jul 08, 2011 08:49 

(Oikeanlainen) heraproteiini on nimensä mukaan denaturoimatonta eli kuumentamatonta, toisin kuin mikään markkinoilla oleva maitotuote. Toisekseen siitä on poistettu maidon haitallinen (oikeastaan lähes myrkyllinen) kaseiini, mikä lisää todennäköisyyttä, että keho pystyy käyttämään niitä yksittäisiä aminohappoja yms. Muiden maitotuotteiden käyttö on terveelläkin ihmisellä ihan tarpeeksi haitallista, saati sitten CFS:ssä. Itselläni niiden lopettaminen on ollut ainoa ruokavaliomuutos, mistä on ollut apua (ja aika montaa juttua olen kokeillut).

Heraproteiini on myös ainoa juttu ikinä, josta olen saanut "herx"-oireita (isoprinosiinista on tullut vähän kuumeilua, mutta ei mitään muita oireita), ja antimikrobiaalisiakin mömmöjä on tullut popsittua kaikki yhtään yleisemmät, paitsi kissankynsi/samento. En muista kuinka pian ne tulivat, mutta ne kestivät pari viikkoa. Pentoksifylliini kyllä auttoi niihin. Lakritsijuuren käyttö silloin kun käytin heraa toi pitkään nuo oireet takaisin. Heraa käytin muistaakseni 2007 lopusta johonkin 2008 tai 2009 asti. Sen jälkeen sen lopettaminen ei enää tuntunut muuttavan oloa mitenkään, vaikka alussa positiivinen vaikutus oli hyvin selkeä.

Kaikkia noita mainitsemiasi olen käyttänyt - en kyllä ikinä aloittaisi kaikkea yhtä aikaa, mutta no, eri ihmisillä on erilainen lähestymistapa (itsekin kyllä aloitan uusia kokeiluita monesti tiheämpään kuin monet muut). Heraproteiinin ja NAC:n käyttö yhtä aikaa on kenties hieman redundanttia, koska niiden "päävaikutus" on osittain sama. NAC:stä en tosin saanut muuta kuin hieman lisää lihaskestävyyttä. Heraproteiini on noista ainoa minua aikoinaan merkittävästi nimenomaan CFS:ään auttanut, bromelaiinia tosin käytän edelleen lihasvaivoihin, ashwagandhaa uneen ja C:tä ja D:tä muuten vaan, oliivinlehteäkin flunssassa silloin harvoin, jos sellainen iskee.

Profile  

PostPosted: Fri Jul 08, 2011 08:42 

Huppista, minä oon kyllä jostain täältä lukenut, että maitotuotteita olisi hyvä välttää, mutten uskonut sen noin tärkeää olevan. Minä join niin kauan kun kotona asuin omien lehmien täysin käsittelemätöntä luomumaitoa ehkäpä luokkaa litran päivässä. Siinä on ollut varmasti luonnollisen ja käsittelemättömän heran ja maitorasvan saanti ihan kohdillaan, mutta kyllähän sitä kaseiiniakin on sitten tullut.

Mutta eiköhän sitten pistetä kaseiiniton ruokavalio kokeiluun - ei kai muuten sentäs voistakin tartteisi luopua? Minulle on näin äkkiseltään vaikeaa uskoa, että se kaseiini niin haitallista on, että siitä ehkäpä muutamasta sadasta milligrammasta päivässä haittaa olisi. :D Onhan maito nyt sentään heiveröisten vauvojen parasta ravintoa - vai käsitteleekö vauvojen elimistö kaseiinia jotenkin eri tavalla?

Minun heraproteiinini on muuten Fast:n Hera80:ä. Taitaa olla denaturoitua (en ole ihan varma). Onko tämä nyt oleellisesti huonompaa kuin denaturoimaton Ion92 vai kannattaako tämäkin syödä pois?

Tuossa NAC:ssa kiinnosti etenkin se, että Itsehoito-osiossa väitettiin sen irrottavan limaa. Ja kyllähän se taisi irrottaakin, ja nyt limantulo taitaa alkaa olla jo normaalin ihmisen tasolla. Ehkä kerran päivässä kurkkuun saattaa ilmestyä ihan pieni limaklöntti ja nenästä löytyy silloin tällöin pieniä kiinteytyneitä räkäpalloja. Ja kun hengittää syvään nenän kautta, kaikki tuntuu täysin vapaalta ja avoimelta! :)

Profile  

PostPosted: Fri Jul 08, 2011 08:51 

Jos se heraproteiini on denaturoitua, ei se vaikuta immuunijärjestelmään. On se silti ravitsemuksellisesti ihan OK, jos heraa sietää. Sekä heralle että kaseiinillehan voi olla yliherkkä, mutta kaseiini aiheuttaa helposti ongelmia, vaikkei olisikaan. Tuskin voista sinänsä haittaa on. Itse vaan en ole ihan mennyt tähän uusimpaan "tyydyttynyt rasva on jees" -juttuun mukaan, lähinnä siksi, että joidenkin tutkimusten mukaan tyydyttynyt rasva aktivoi TLR-4-reseptoria, joka lisää tulehdusreaktiota. LDN salpaa tätä samaa TLR-4:ää. Tästä kertoi minulle MS:ää sairastava lääkäri, joka sanoi, että itse huomaa heti eron, jos syö vaikka lihaa. MS-potilaathan yleensä välttelevät tyydyttynyttä rasvaa, CFS-potilaat eivät. Mutta kaivettuani esiin tutkimusta tuosta vähän kyllä epäilyttää... (Sori, meni aiheen ohitse.)

Lehmänmaito ja ihmisen maito ovat koostumukseltaan aika erilaisia, ja ne on tosiaan tarkoitettu ko. lajien vauvoille. Monien mielestä kyllä käsittelemätön maito on paljon vähemmän haitallista kuin tavallinen ja näin voi ollakin. Ainahan ruokavalioiden vaikutukset ovat yksilöllisiä ja minua tietysti jäävää oma kokemus. Joidenkin mielestä gluteeni on paljon pahempaa kuin maitotuotteet - koska heille gluteeni ei sovi, mutta eivät huomaa maitotuotteista haittaa. Kaseiini on aika hurja "antiravinnekin", mm. blokkaa mustikoiden (ja mahdollisesti teen ja kaakaon) flavonoidien imeytymistä (viljassa ja soijassakin on toki antiravinteita, mutta tiettävästi blokkaavat lähinnä mineraaleja). En siis suosittele maitopohjaista jugurttia marjojen kera!

NAC on tosiaan Suomessa alunperin ollut myynnissä vain apteekissa yskänlääkkeenä. Itse en ole huomannut siitä vaikutusta rööreihin (minulla on lievä, tuntemattomasta syystä johtuva post-nasal drip, johon en ole ikinä saanut apua yhtään mistään), mutta kyllä sen tosiaan limaa pitäisi hyvin irroittaa. Kuulin vasta lähiaikoina, että tästä vaikutuksesta voi olla haittaakin: väitetysti se "liuottaa" myös mahan limaa, joka suojelee sitä hapoilta. Ei siis mahahaavaisille.

Profile  

PostPosted: Sat Jul 09, 2011 11:53 

Täytynee ostaa tässä jossain vaiheessa sitä Ion92:sta, maksaa vaan pirusti, yli 100€ 4kg satsi.

Ei mennyt yhtään aiheen ohi tuo rasvajuttu, olisi ikävää koittaa syödä mahdollisimman terveellisesti mutta sitten kuitenkin syödä väärin ja tehdä sillä itselleen hallaa. Itsehän olen vakuuttunut tyydyttyneitten rasvojen hyödyllisyydestä yleisterveydelle, mutta niiden yhteydestä TLR-4 -reseptorijuttuihin ja CFS:ään en tiedä mitään. Mutta olisi kyllä minusta jännä jos ne TLR-4:ää aktivoisivat ja lisäisivät tulehdusta, sillä eikö esim. kookosöljyn (92% tyydyttynyttä rasvaa) pitänyt olla huikean muun terveysvaikututuskirjonsa ohella myös inflammatorista? Joku voi on tosin vielä käsittääkseni aika erilaista rasvaa kookosöljyyn nähden, vaikka molemmat pääasiassa tyydyttynyttä rasvaa ovatkin, joten ehkä se aiheuttaa jotain. Mutta sitten taas toisaalta monet tutkijat rakastavat laittaa tyydyttyneen rasvan syntipukiksi kaikkeen mahdolliseen, oli sille perusteita tai ei.

Korkeat insuliinitasothan muuten aiheuttavat tulehdusta, tapahtuuko se juuri TLR-4 -reseptorien kautta?

Minä olen muuten aina syönyt marjani jugurtin kera. :x

Semmoinen kysymys vielä, että nyt kun näitä antibiootteja syön ja pitäisi mm. magnesiumia välttää silloin kun sen tabletin ottaa, niin onkohan näiden kaikkien lisäravinteitteni täyteaineissa niin paljon magnesiumia (niissä taitaa kaikissa lukea tuoteselosteessa magnesium streate tai jotain), että se haittaa sen imeytymistä? Ja sama kysymys vuorisuolasta, sillä sitä käytän ruokaani?

Profile  

PostPosted: Sun Jul 10, 2011 12:07 

Saahan sitä Ion92:ta pienemmissäkin pusseissa, 800 g tai kilo? Ainakin ennen sai ja ihme jos ei enää saisi. Muitakin denaturoimattomia heroja on, ainakin joku mansikanmakuinen jonka nimeä en muista, joka on hieman ällö, mutta ei missään nimessä vastenmielinen.

Tuo kookosöljy on asia, jota olen miettinyt paljonkin. Kookosöljyähän hehkutetaan mielettömästi, mutta tutkimusnäyttö on todellisuudessa aika vähäistä (usein myös väitetään että jos syö yhdenkin ruokalusikallisen niin "heti tulee erilainen olo" jne, mutta en kyllä ole kyennyt havaitsemaan siitä mitään vaikutuksia). Esim. kun olen kysellyt sitä hehkuttavilta tutkimusnäyttöä, koskaan en ole saanut mitään järkevää. Kerran sain linkin johonkin pitkään artikkeliin, joka näytti asialliselta ja lopussa oli pitkä liuta viitteitä. Viitteitä ei kuitenkaan oltu merkitty tekstiin ja suurin osa artikkeleista ei koskenut lainkaan kookosöljyä, vaan jonkin muun kasviöljyn haittoja! Kookosöljyn paljon puhutulle kilpirauhaselle edulliselle vaikutuksellekaan en ole löytänyt näyttöä. Yhdessä tutkimuksessa se näytti haittaavan kilpirauhasen toimintaa ja se on ainoa, mitä olen löytänyt. Ei tietysti tarkoita, etteivät nuo väitteet voisivat olla totta, mutta...

Tyydyttyneissä rasvoissa on tosiaan eroja ja monet kookosöljyn "pahuutta" todistaneet tutkimuksethan on tehty jollain tyydetyllä/osittain tyydytetyllä kookosrasvalla. Käsittääkseni kookosöljyn TLR-4-vaikutusta ei ole tutkittu. Insuliiniresistenssiin, tyydyttyneeseen rasvaan ja TLR-4:ään liittyen löytyi tällainen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17519423 ja tällainen http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17478729 En valitettavasti voi väittää tietäväni, miten samanlaisia ihmiset ja hiirulaiset ovat tällaisten asioiden suhteen, tai tietääkö kukaan muukaan vielä. (TLR-4:n vaikutuksia ylipäänsä tunnetaan kai aika huonosti).

Jotkut lääkärit ovat määränneet LDN:ää laihdutuksen tueksi, mutta en tiedä liittyykö se tähän, luultavasti ei. Kukaan ei ole maininnut täällä merkittävästä laihtumisesta, tosin eipä täällä taida olla monia erittäin ylipainoisiakaan. LDN:ää on kyllä käytetty sekä ykkös- että kakkostyypin diabeteksen hoidossa, mutta yleisesti on ajateltu kyseessä olevan autoimmuniteetin vähentäminen.

Itse käytän tällä hetkellä lähinnä kookosöljyä ja riisinleseöljyä, jonka omegasuhde on vähän kökkö, mutta siinä on tokotrienoleita ja muita terveellisiä aineita (plus rypsiä on täällä sikavaikea löytää, enkä tykkää oliiviöljystä). Leivälle teen itse margariinia noista kahdesta, vedestä ja soijalesitiinistä. Voisi tietysti laittaa siihen jotain hamppu- tai pellavaöljyäkin, kun omega-3-saanti voi jäädä hieman alakanttiin (paitsi silloin kun innostun kiskomaan pellavapitoisia raakaruokia), mutta ne säilyvät niin huonosti, eikä pellavaöljy ole kovin herkkua.

Hyvä pointti tuosta magnesiumstearaatista. Sitä on niin monissa lisäravinteissa, että jotkut ovat saaneet sen liikamäärästä jopa mahan kuralle, jos napsivat tosi isoja määriä luontaistuotteita. Kyllä varmaan sekin voi heikentää antibiootin imeytymistä, joten pitäisi yrittää ottaa ne eri aikaan.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]