Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 04:13

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Lyhytaikaisuus?
PostPosted: Sun Aug 14, 2011 11:27 

Moi!
Voiko olla kyse kroonisesta väsymisoireyhtymästä, jos oireet kestävät noin kuukauden ja sitten on taas normaali olo? Minulle tulee näitä uupumiskausia 3-4 kertaa vuodessa. Oireita on: pieni kuume, huimaus, valtava väsymys, lihassäryt, päänsärky. Viimeksi pyörryinkin. Myös muistin kanssa on niin ja näin. Koitin äsken soittaa terveyskeskukseen ja ihmettelin kun on vastaaja päällä vaikka on torstai, tai niin luulin, nyt on siis sunnuntai. Tällä kertaa tätä on jatkunut toista viikkoa ja eilispäivän nukuin vain ja nukuin myös koko yön ja aamulla kun heräsin olin silti tosi väsynyt ja nytkn tuntuu että voisi mennä taas nukkumaan.

Kiitos jos joku osaa valaista asiaa, itse olen syytellyt itseäni vain laiskuudesta.

Profile  

Post subject: Re: Lyhytaikaisuus?
PostPosted: Sun Aug 14, 2011 01:32 

Hyvä kysymys. Täällä on ollut aikaisemminkin ihmisiä, joilla on CFS:n kaltaiset oireet, mutta ne vaivaavat ainoastaan kausittain ja kausien välillä on ainakin melkein terve. Sinun tapauksessasi kuulostaa kyllä minulle siltä, että takana olisi jokin muu sairaus. Ehkä esim. borrelioosi, ehkä jokin autoimmuunisairaus. Tuskinpa se laiskamatokaan nyt iskisi tyhjästä muutaman kerran vuodessa ja lopun aikaa jättäisi rauhaan? Toivottavasti pääsisit lääkärille ja saisit tutkimuksia. Oletko huomannut minkäänlaista laukaisevaa tekijää oireillesi (stressi, vuodenaika, elintavat, kenties jokin lääkitys)?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Aug 14, 2011 03:10 

Maija wrote:
Oletko huomannut minkäänlaista laukaisevaa tekijää oireillesi (stressi, vuodenaika, elintavat, kenties jokin lääkitys)?

Olen noita miettinyt, mutta en keksi mitä voisi olla. Heräsin juuri, nukuin jotain kolme tuntia ja olen ihan naatti. Inhottavaa painajaista, kun yritin saada itseäni hereille, mutta en vain onnistunut. Ihan kuin olisi joku lyijypanssari päällä nytkin. En osaa oikeastaan sanoa kuinka kauan tätä on jatkunut, vuosia kuitenkin, mutta nyt näitä on alkanut tulemaan useammin. Aina samat oireet, eikä kuumetta ole ikinä yli 37,5. Pillahdin tuossa toissa päivänä itkemäänkin, mitä en kyllä ikinä yleensä tee, kun on niin turhauttavaa. Varaan huomenna ajan lääkärille.

Profile  

PostPosted: Sun Sep 11, 2011 03:25 

Moikka Uuh,

Minulla oli aiemmin kausittain vastaavankaltaisia oireita kuin sinulla, joskus vielä nytkin. Aiemmin en tiennyt mikä laukaisi, mutta flunssaolo (tai voimakas väsymys/uupumus, rauhasturvotukset, lihassäryt, karkea kurkku, sellainen olo, että tulee nuha, kehon jäykkyysoireet pahenivat ja pää tuntui menevän täysin töhkään) kesti viikkoja ja väliin kuukausia. Nyt ei niitä ole ollut samalla tavalla ja tuntuu, että liittyvät paljon suolisto-ongelmiin ja laukeavat tiettyjen ruokien syömisestä. Lääkkeistä menen myös aika huonoon kuntoon 2-3 päivässä, jos lääke ei sovi.

Minun oireistoni ei sovi CFS:ään mielestäni, mutta tuntuu olevan yhtäläisyyksiä heidän kanssaan. Esim. sokerin ja gluteenin sieto erittäin heikkoa, lääkkeiden sieto huono, nuo uupumustilat välillä ja kehon kummallista tai paradoksaalista toimintaa. Olen kokenut saavani tietoa ja vertaistukea tältä palstalta. Jotenkin koen kummallisuuksineni mahtuvan tälle palstalle, vaikka CFS ei taida olla minun diagnoosi. Enkä oikein tiedä millä muulla palstalla voisin joistakin tietyistä asioista jutella.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 12, 2011 08:14 

Minulla on aina loppukesästä jopa parin kuukauden pätkä, jolloin tunnen oloni ihan terveeksi ja oireet ovat pahimmillaan syksyn/talven pimeimpänä aikana, lumen tultua alkaa helpottamaan. Minulla näyttäisi siis olevan jonkinlainen kytkös valoon (/d-vitamiiniin?) vaikka oireet muuten käyvät yksiin cfs:n kanssa eikä ole todettu kaamosmasennusta tai mitään muuta oireilun selittävää sairautta.

Profile  

PostPosted: Fri Oct 14, 2011 02:23 

Minulla pahin tilanne tulehdusten kanssa on ollut yleensä tammi-helmikuussa, tosin joskus kesälläkin on ollut viikkojen kestoisia. Nykyään siedettävämpiä ja lievempiä tulehdustiloja melkein jatkuvasti, pahempia pahaan uupumukseen asti meneviä paljon harvemmin. Nyt syön D-vitamiiniä 100mikro g päivä.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]