Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 25, 2017 03:04

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kilpirauhanen poistettu. Olisiko CFS kyseessä?
PostPosted: Tue Aug 16, 2011 03:44 

Hei!

Olen viime vuonna sairastanut kilpirauhasen liikatoiminnan niin rajuna että piti poistaa koko värkki. Ennen sairastumista olen ollut reipas ja jaksanut liikkua paljon esim. hyötyliikunnan muodossa.

Nykyäänkin jaksan mutta sitten kun olen liikkunut, muutun voimattomaksi koko loppupäiväksi. Särkee lihaksia, etenkin pakaroita, lonkkia, jalkoja ja käsiä. Tuntuu että hetken jaksan puuhastella jotain, sitten taas istahdettava keräämään voimia. Tuntuu että puristusvoima häviää myös. Monesti on tuntunut aamuisin etten ole levänneempi kuin illallakaan. Magnesiumia ja D-vitamiinia olen ottanut "lääkkeeksi".

Tuntuu että "päässä surisee" ja lihaksissa tuntuu "sähkösävähdyksiä" ja käsissä on vapinaa.

Hämäränäkö on huono, etenkin oikeassa silmässä, voinee johtua vahvoista miinuksistakin.

Masennuslääkkeitä olen pariin otteeseen käyttänyt, nyt ajattelin ajaa niitä alas kun ne tuntuvat tekevän mulle lobotomian... Mieluummin tunnen kunnolla.

Profile  

Post subject: Re: Olisiko CFS kyseessä?
PostPosted: Tue Aug 16, 2011 10:39 

Aika paha sanoo kyllä, vai voisko johtua jollain tapaa siitä et sulta on se kilpirauhanen poistettu?
Enpä nyt osaa oike mitää sanoo tohon.
Mitäs masennuslääkkeitä syöt?

Profile  

PostPosted: Tue Aug 16, 2011 11:05 

Kilpirauhasen poiston jälkeen on aina todennäköistä, että kyse on kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Käsittääkseni monet saavat lääkkeeksi vain T4-hormonia eli tyroksiinia, vaikka tarvittaisiin ainakin T3-hormonia lisäksi, mielellään Armouria. Kilpirauhasfoorumilla varmaan osaavat auttaa tämän suhteen.

Voi toki olla, että taustalla on muutakin, mutta tämä olisi nyt ainakin syytä hoitaa. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa monenlaista voimattomuutta, niin saamattomuutta kuin lihasheikkouttakin, jotka periaatteessa tuntuvat erilaisilta kuin CFS:n aiheuttamat, mutta ei niitä käytännössä voi erottaa, ellei ole molempia kokenut.

EDIT: Gravesin tautiinhan liittyy usein muitakin autoimmuunisairauksia. Yksi yleisimmistä on pernisiöösi anemia eli autoimmuuni B12-vitamiinin puutos, joka sekin voi aiheuttaa heikotusta...

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Aug 27, 2011 03:04 

Kiitos teille!

Kilpirauhasfoorumilla voisinkin käydä taas pitkästä aikaa.

cipralex on nyt masennuslääkkeenä. Tulee varmaan vaihtumaan syksyllä.

Profile  

PostPosted: Sun Aug 28, 2011 03:47 

Aijjaa, ite syön kansa tota cipralexiä mut ei tuo ainakaa musta oo tehny mitää vihannesta, tai en oo huomannu mitään tollasta.
Oon nyt popsinu varmaa 4 vuotta tota, ja ainaki sinänsä iha ok lääke, ei mitää ihmeitä haittavaikutuksia, ainut varmaa että humalassa ei kyllä aina meinannu vehkeet toimia niinku pitäs.

Niin en tosin sano etteikö, se vois sulle vaikuttaa ihan erilailla.

ja jos ei lääkeestä mitään hyötyä oo niin ei sitä kyllä kannata huvikseenkaan popsia, mä oon sitä mieltä että melkein jokaisesta lääkkeestä on jossain määrin haittaa.
Tai sitä kun ei vaan vielä välttämättä tiedetä lääkkeiden pitkäaikaisia vaikutuksia jne
Mutta monissa tapauksissa niistä lääkkeistä on kyllä isompi hyöty tai ne on välttämättömiä.

Mut joo tuli nyt sit vähän ehkä eksyttyä aiheestaki mut pointti oli vaa se, että mun oma kohtasen kokemuksen perusteela ei tuo cipralex oo mitää aivokuollutta ainakaa musta tehny.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]