Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 04:59

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: CFS? Vai mikä minua vaivaa? T: 21 vuotias
PostPosted: Sun Oct 02, 2011 11:19 

Moi minä tartteisin apua. Olen 21 vuotias poika ja oireeni on kestänyt nyt reilu 2.5 vuotta. Ja olen erittäin jumissa tämän aisan kanssa.

Harrasukseni ja elämäntapani on seinäkiipeily ja olin ennen siinä erittäin kovalla tasolla ja elin elämäni onnellisinta aikaa. Kunnes sairastuin flunnssan 2.5 vuotta sitten. Flunssa alkoi kuumella ja nuhalla ja kuume kesti noin viikon mutta flunssa jatkui muuten noin 2kk. Flunssan parannuttua kroppa jäi ylikierroksille oireina: Kova leposyke, rasituksessa syke nousee todella nopeasti tosi korkealle eikä palaudu, hengästyy helposti, vapinaa käsissä ja väsynyt sekä heikko olo. Lääkärit piti tätä ylikuntona/ylirasitustilana.

No pidin sitten 4kk totaali lepoa eikä oireet helpottunut yhtään. Kyllästyin lepäämiseen ja lähdin puolen vuoden kiipeily reissuun eurooppaan joka oli sovittu jo kauan sitten. Päätin kiivetä oli olo mikä oli. Pystyin erittäin koviin suorituksiin vaikkakin syke jyskytti kokoajan huipussaan ja olo oli mikö oli. Kroppa vaati palautuakseen paljon kauemmin mitä normaalisti joten lepopäiviä oli monen kertaisesti normaaliin verrattuna. Reissusta kotiuduttuani päätin aloittaa pitkän tauon koska kroppa kävi kokoajan niin ylikierroksilla että alkoi pelottaa.

Nyt olen ollut lähes kaikesta urheilusta levossa (mitä nyt töissä käynyt ja sekin tuntuu erittäin vaikealta) lähes 2 vuotta ja mitä auttanut? Olo pahentunut ja oireet lisääntynyt pikku hiljaa.

Lääkärit missä olen käynyt:

Yleislääkärillä kuulemma lähes kaikki verikokeet sairauksien pois sulkemiseksi (en tarkalleen tiedä mitä kokeita on otettu ja mitä etsitty koska lääkärit ei niistä ikinä viitsi mainita mutta kaikki paperit tallella) jokin uloste ja virtsa näyte otettu. Kaikki näyttää normaalia.

Gardiologi katsonut sydämen ultraäänellä pariin otteeseen, mitään poikkeavaa ei löydy.

18.3.2010 Helsingin urheilulääkäriasemalla otettiin muutama verikoe mm. mykoplasma testi joka oli negatiivinen. Ja sen lisäksi tehtiin rasitustesti pyörällä polkemalla. Tuloksena: Maksimisykkeen kohdalla pieniä rytmihäiriöitä ja testin jälkeen makasin sängyllä 15 minuuttia ja tämänkin jälkeen syke vielä 120. Ohjeeksi lepo. Arvioitu terveytymis aika vuosi.

kesällä 2010 uudet oireet: Päässä paineen tunne, silmien särky (sisältäpäin?) todella pöhnäinen, tyhmä ja hidas olo, pään särkyjä paljon useammin kuin normaalisti (jyskyttää takaraivosta vasemmalta puolelta, usein burana ei auta.) Lähimuistin heikkeneminen esim. vaikea muistaa mitä eilen on tehnyt tai viimeviikkoa jos ajattelee niin ei mitään toivoa. Soitto kyseiselle urheilulääkärille. Vastaukseksi: ei kuulosta enään miltään ylikunnolta, käänny neurologin puoleen.

Neurologille menoa venytin mahd. pitkään koska alkoi pelottaa ja aina uusille lääkäreille meno ja oireiden selittäminen tuntui todella vaikealta. Sain kumminkin varattua ajan neurologilta keväällä 2011. Hän oli lähes ensimmäinen joka kuunteli ja ymmärsi oireeni tosissaan. Katsoi kaikki testit mitä minulle oltiin tehty ja sanoi että minut on tutkittu erittäin huolellisesti. Lähetti minut aivojen ja niskan magneettikuvauksiin. Tuloksena erittäin hyvännäköiset aivot. Sen lisäksi minulle tehtiin jokin hermo testi jossa minuun laitettiin neuloja ja sähköllä katsottiin kuinka hermot reagoi koska oireena myös äkkinäisiä nykimisiä sekä puutumisia kädessä, jaloissa sekä sormissa. Tulos: Kaikki hyvät. Neurologin diaknoosi: Aivojen "ylirasitustila" jonka takia kroppa ei toimi oikein ja lääkitykseksi masennuslääkkeet ja lähete neuropsykiatrille HOHHOIJAA... Ja hetken kun luulin että lääkäri otti minut tosissaan. Ehdotin neurologille myös CFS:ää mutta sanoi suoraan että minulla ei ole sitä koska sen kuulemma näkisi aivokuvista sekä minun olemuksesta.

Neuropsykiatrille päätin mennä loppu kesästä koska ajattelin että ei siinä mitään menetettävää ole mutta käynti oli yhtä tyhjänkanssa kuten odotinkin paitsi että sain mukaani reseptin niistä mielialalääkkeistä joita neurologikin suositteli mutta niitä en ole vielä aloittanut koska tämän jälkeen minulla oli aika homeopaatille joka kielsi minua aloittamasta nämä masennus lääkkeet ja antoi oman lääkityksen minulle jota olen nyt syönyt noin 2kk mutta niistä en ole kyllä mitään apua huomannut.

Kirjoitan tähän vielä listan oireistani koska kaikkia en ole maininnut yllä olevassa tekstissä.

Oireet:

-Korkea ja heittelevä syke (levossa sekä rasituksessa)
-Voimakas syke (pystyn laskemaan sykkeen melkein millon vain edes koskematta itseeni)
-Hengästyy helposti
-Lihasten sekä sykkeen palautuminen erittäin hidasta
-Lähes kokoaikaista vapinaa käsissä ja jaloissa (joskus enemmän,joskus vähemmän)
-Iho naamasta mennyt tosi kuivaksi ja jonkun näköistä ihottumaa sekä finnejä paljon (murros iässä finnejä ei ollut juuri yhtään ja iho naamassa ollut ennen todella hyvää)
-Päänahka hilseilee paljon
-Kainalot hikoilee vaikkei tekisikään mitään ja jos tekee vähänkin jotain raskaampaa niin puskee kauhea tuska hiki (aikaisemmin en ole hikoillut juuri yhtään)
-Janon tunne
-Suuhun kertyy sylkeä todella paljon
-Puheessa välillä vaikeuksia, vaikea sanoa jotain sanoja esim. kun aloittaa lauseen niin ekasta sanasta ei saa mitään selvää.
-Käsissä, sormissa sekä jaloissa nykimisiä ns. pakkoliikkeitä
-Paljon elohiiriä sekä lihas muljahteluja
-Lähimuistin heikkenimene (vaikea muistaa mitä edellisinä päivinä tehnyt, ennen muisti ollut erinomainen)
-Aivot ei toimi kunnolla (usein todella hidas olo ja vaikea ajatella asioita ja oppia uusia asioita)
-Jalat erittäin jäykät sekä heikot (välillä taas normaalit), hyvä että pystyy edes seisoa niiden päällä (VARSINKIN AAMUISIN) joskus taas tuntuu ihan hyvältä
-Sängystä ylösnouseminen erittäin vaikeaa ja yleinsä koko päivä menee ihan pöhnässä että ei herää ollenkaan. Ja yleinsä tuntuu että illalla vasta virkenee, monesti iltaisin jopa erittäin hyvä olo.

Yhteenveto:

Olen erittäin uupunut ja huonossa kunnossa. Olo tilat vaihtelee viikoista kuukausiin siten että joskus on niin huonona että ei jaksa kuin maata ja joskus taas on jopa ihan ok/lähes normaali olo (harvoin). Sekä joskus saattaa olla tunnin hyvä olo ja sitten taas olotila laskee ihan nollaan eikä voi muuta kun mennä makaamaan. Hyvä kun edes muistaa millaista on olla normaali ihminen ja erittäin harvoin minulla onkin semmoinen olo mutta joskus niinkin on hetkellisesti ja silloin tajuaa mimmoinen sen olon pitäisi olla ja sitä ei voi edes uskoa kuinka hyvältä se tuntuu. Tunnen itseni tällä hetkellä todella tyhmäksi ja tuntuu kun aivot ei toimisi ollenkaan. Vaikea ajatella asioita ja Esim uuden asian oppiminen tuntuu vaikealta ja en voisi edes kuvitella meneväni kouluun tällähetkellä. Ja kaikki oireet korostuu jännitys tilassa,kroppa menee jotenkin ihan seaksin ja syke hakkaa täysillä ja kaamea vapina koko kropassa.

Toivoisin että joku voisi auttaa ja antaa jotain vinkkejä esim mihin minun kannattaisi seuraavaksi mennä tutkimaan asiaa.

Profile  

Post subject: Re: CFS? Vai mikä minua vaivaa? T: 21 vuotias
PostPosted: Mon Oct 03, 2011 09:39 

Oireesi sopisivat sekä CFS:ään että mykoplasmaan, tai johonkin näiden yhdistelmään, jota aika monella (entisellä) urheilijalla tällä foorumilla on ollut. Negatiivinen mykoplasmatesti ei sulje tätä pois, eivätkä nuo neurologiset testit CFS:ää. Kaikki oireesi sopisivat CFS:ään, tosin nuo iho-oireet (päänahan hilseilyä lukuunottamatta) ehkä enemmän mykoplasmaan.

Lisääntynyt janoisuus voi liittyä moneen eri tilaan, kuten Sjögrenin syndrooma, dysautonomiat (autonomisen hermoston toimintahäiriöt), histamiini-intoleranssi, lisämunuaisen vajaatoiminta ja lisäkilpirauhasen liikatoiminta. Muuten nuo oireet sopisivat Sjögreniin, joka muistuttaa paljon CFS:ää, mutta se ei yleensä ala noin äkisti, ja siinä tosiaan iho ja limakalvot ovat molemmat kuivia ja sanot, että suuhun tulee paljon sylkeä (en tiedä, sulkeeko tämä suun kuivuuden pois - silmien kipu on toinen, joka sopisi Sjögreniin).

Missä kuussa oireesi siis alkoivat, eli mihin vuodenaikaan, keväällä? Onko sinulla ummetusta tai ripulia, edes vähän verrattuna aiempaan vatsan toimintaan? Onko verenpaineesi matalampi kuin ennen? Onko painosi elintapoihisi nähden mielestäsi korkeahko tai matalahko? Onko sinulla enemmän ruokahaluttomuutta vai tavallista enemmän nälkä (tai esim. makean tai suolaisen himoa)? Kärsitkö enemmän kylmästä vai kuumasta? Onko ruumiinlämpösi aiempaa matalampi tai korkeampi? Miten nukut? Onko suvussasi mitään autoimmuunisairauksia, esim. reuma, keliakia tai kilpirauhasen vajaatoiminta? Olisiko borrelioosialtistus mahdollinen ja onko tätä puolta tutkittu? Oletko matkustanut ulkomailla (etenkin kaukomailla) miten paljon? Oletko saanut koskaan ruokamyrkytystä? Voisiko kotonasi olla hometta?

Suosittelen ehdottomasti hakeutumaan Olli Polon luokse Unestaan tai Ihoakatemiaan (Espoo/Helsinki). Hänellä olisi varmasti hoitoakin tarjota. Voisit tutustua myös tämän sivuston Itsehoito-osioon. Pieni murunen hydrokortisonia Kyypakkauksesta saattaisi olla kokeilemisen arvoinen lisämunuaisen vajaatoiminnan poissulkemiseksi (tästä lisää sivulla Lisämunuainen ja foorumin haullakin löytää keskustelua). Oloasi on varmasti mahdollista helpottaa, niin lääkkeillä kuin lisäravinteillakin. Jotkut saavat paljon apua ruokavalion muutoksistakin, esim. gluteeniton ruokavalio tai hiilihydraattien vähentäminen. Sydänoireisiisi kannattaisi ehdottomasti kokeilla koentsyymi Q10:ä, esim. minulla se on auttanut niihin todella paljon. Myös magnesium voi auttaa tähän.

En suosittele tuhlaamaan rahoja homeopaatille, homeopatia ei tehoa mihinkään sairauteen lumelääkettä enemmän (koska kyseessä ovat lumelääkkeet) ja "hoidon" toimintaperiaate on luonnonlakien vastainen.

Suosittelen myös lukemaan seuraavan(?) Kunto ja terveys -lehden, jossa on kirjoittamani artikkeli tämän foorumin käyttäjästä niemestä, joka on (entinen) kilpavoimistelija ja jolla on CFS:stä ja mykoplasmasta samankaltaisia oireita kuin sinulla. Tämä juttu voisi auttaa läheisisiäkin (jos ovat epäileväisiä sairautesi suhteen, kuten usein käy) ymmärtämään sairauttasi. En valitettavasti ole varma, milloin lehti ilmestyy tai edes, että missä numerossa juttu on. Luulisin että se ilmestyy lokakuun lopussa tai marraskuun aikana.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Oct 03, 2011 01:43 

Oireet sopivat hyvin myös kilpirauhasen vajaatoimintaan. Katsopas papereistasi, onko verestäsi mitattu S-TSH, T4V ja T3V? Kerro tulokset tänne viitearvoineen. Joskus valitettavasti lääkärit mittauttavat vain tuon TSH:n eikä muita. He sanovat useimmiten sen olevan OK, vaikkei se nykytietämyksen mukaan olisikaan OK. Monet sairastavat tietämättään kilpirauhasen vajaatoimintaa, eivätkä lääkäritkään helposti myönnä sitä olevan. Voisit tutustua kilpirauhasinfoon ja -foorumiin tai kilpirauhanen.com-sivuihin.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 04, 2011 10:36 

Kiitos paljon avusta!

Oireeni alkoi maaliskuussa 2009. Aikaisemmista verenpaine arvoista en tiedä mutta lääkäri on aina sanonut että ne on olleet tosi hyvät niinkuin edelleenkin.

Paino on minulle normaali, pysynyt aika samassa viimeiset 3 vuotta.

En ole varma voiko kutsua ummetukseksi mutta joskus pystyn olemaan ulostamatta 2-3 päivää mutta normaalisti käyn varmaan kerran päivässä. En muista miten on ollut esim 5 vuotta sitten. Ripulia on joskus, aika harvoin.

Ruokahalu vaihtelee paljon, joskus on jaksoja ettei ruoka ihan hirveästi maistu ja joskus taas maistuu todella hyvin.

Kylmästä kärsin enemmän kun kumasta. Ruumiin lämpö ollut aina normaalissa (ainakin aina kun sitä on mitannut).

Nukkuminen vaihtelee kanssa jaksoittain, varsinkin alussa oli erittäin vaikea saada unta ja nykyäänkin on jaksoja että saataa olla parikin kuukautta että on todella vaikea saada unta (saattaa kestää 2-3 tuntia ennen kuin nukahtaa) vaikka väsyttäisi kuinka paljon. Ja sitten saattaa taas olla pari kuukautta että nukkuu tosi hyvin. Esim. nyt viime aikoina olen nukkunut aika hyvin.

Suvussani ei tietääkseni ole mitään noista taudeista.

Borrelioosia en usko koska punkkikaan ei minua tietääkseni koskaan ole purrut.

Ympäri eurooppa on tullut reissattua aika paljon mutta en usko asian siihen liittyvän.

Ruokamyrkytystä en ole saanut ja hometta tuskin on kun talo on hyvin uusi.

Kaivelin noita papereita ja huomasin että niissä lukee mitä verikokeita on otettu mutta missään ei ole tuloksia. Nuo kilpirauhas arvot on otettu pariin kertaan eri lääkäreillä koska sitä monet ovat epäilleet mutta tulokset ovat kuulemma aina olleet hyviä.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 08, 2011 08:32 

Noniin nyt selvisi jotakin uutta. Kävin työterveyshuollossa hakemassa sairaslomaa kyseisien oireiden vuoksi ja lääkäri halusi että käyn hakemassa kaikki labra tulokset mitä minulta on koskaan otettu. Minulle tehtiin puolitoista vuotta sitten rasitustesti ja jotain labra kokeita urheilulääkäriasemalla jossa muunmuassa otettiin mykoplasma testi. Lääkri ei missään vaiheessa maininnut mykoplasmasta mitään ja antoi diagnoosiksi ylikunnon. Sain sieltä käsiini paperit missä luki mitä testejä otettiin mutta ei mitään tuloksia joten olen aina luullut että mykoplasma testi on ollut negatiivinen koska lääkäri ei siitä mitään maininnut.

Nyt kun tämä työterveyslääkäri kävi testit läpi hän kertoi minulle että olen sairastanut mykoplasmaa. Olin hetken että mitä vittua!?

Onko sittenkin kaiken tämän takana mykoplasma?? Ja miksei lääkäri siitä mitään koskaan maininnut!!??

Nyt otettiin uusi mykoplasma testi ja tulokset saan ensi viikolla.

Vituttaa niin suunnattomasti.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 09, 2011 08:37 

Noi fyysiset oireet kuulostaa täsmälleen samoilta, joita itse koin ja koen edelleen. Minulla mykoplasman diagnosoi kokenut (olympiakomitean) urheilulääkäri, myöhemmin Diacorin sisätautilääkäri oli sitä mieltä, ettei kroonista mykoplasmaa ole olemassakaan ja tyrkytti masennuslääkkeitä.

Olen todella ihmeissäni neurologin mielipiteestä, että CFS:n pitäisi aina näkyä aivokuvissa ja "olemuksessa"?! Olen itse siinä uskossa, että suurimmalla osalla CFS-potilaista (myös itselläni) magneettikuvat ovat normaalit. Korjatkaa jos olen väärässä...

Profile  

PostPosted: Wed Nov 09, 2011 08:46 

Jos kuvaa korkeamman tarkkuuden MRI-laitteilla, magneettikuvassa on poikkeuksia noin puolessa tai reilussa puolessa tapauksista. Mutta se riippuu ihan tapauksesta, että miten ne tulkitaan. Yleensä etsitään tietyntyyppisiä poikkeavuuksia, esimerkiksi MS:ään viittaavia tai aivokasvaimia, ja CFS:lle tyypilliset "pikkureiät" tulkitaan merkityksettömiksi ja epäspesifeiksi. Niitä esiintyy käsittääkseni pienellä osalla terveistäkin. Joten jos radiologi kirjoittaa papereihinsa, että löytyy pistemäisiä T2-tyypin hyperintensiteettejä (kuten minulla), niin lääkäri voi silti kirjoittaa omiin papereihinsa, että magneettikuva normaali.

Eräällä tämän foorumin entisellä käyttäjällä M.T.:llä oli löytynyt yksi isompikin "reikä", luokkaa kolikon kokoinen, MRI-kuvasta. Ei se estänyt Jorvin sairaalaa pitämästä häntä vain syömishäiriöisenä... Hänen CFS:nsä liittyi kampylobakteeriruokamyrkytyksen jälkitilaan.

Olemus, no. Olen nähnyt joitain CFS-potilaita, jotka ovat näyttäneet lähes kuolemansairailta (kuten eräs, jota kävin katsomassa sairaalassa, enkä meinannut tunnistaa) ja toiset näyttävät ihan normaaleilta. Jotkut varmaan jopa normaalia terveemmiltä kuten niemi, jolla on edelleen melkoiset lihakset (jonka haastattelu siis on uudessa Kunto & Terveydessäkin, myynnissä kai ainakin kuun vaihteeseen asti)...

Riippuu tietysti, mitä "olemuksella" tarkoitetaan. Minusta saisi piilokameralla hauskoja videoita, kun vaellan usein päämäärättömästi pitkin asuntoa, kun en tiedä, mitä olin hakemassa ja palaan takaisin työhuoneeseen, muistan asiani, lähden haahuilemaan ja matkalla harhaudun taas tekemään jotain ihan muuta... Mutta ei tuollaista ole yksikään lääkäri koskaan päässyt näkemään.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Nov 09, 2011 09:29 

"Terve" olemus tuppaa v***ttamaan yleensä siinä vaiheessa, kun joku kavereista tokaisee, että "ethän sä näytä yhtään väsyneeltä". Olen yrittänyt selittää, ettei väsymys aina ole päällimmäisten oireiden joukossa, eikä ainakaan haitallisimpien.

Vaikka suurin osa kapasiteetistani on haihtunut kuin savuna ilmaan, olen huomannut että lihaksia ja jopa voimatasoa on mahdollista kasvattaa (moni varmaan pitää tätä merkkinä lievästä sairaudesta) yhdellä, parhaimmillaan kahdella harjoituksella viikossa. On kuitenkin hyvä muistaa, että melkein koko elämäni treenanneena toleranssini tietynlaista fyysistä rasitusta kohtaan on paljon korkeampi kuin sellaisella, joka ei ole aktiivisesti urheillut. Väitän silti, että 95 - 98 % tuosta toleranssista on kadonnut sairauden myötä (vertaan nyt harjoittelu- ja opiskelumääriäni ennen ja jälkeen sairauden, sekä palautumisnopeutta. Tällä hetkellä en kerta kaikkiaan pysty opiskelemaan ollenkaan)
En myöskään pysty itse "määräämään" kroppani energiatasoa. Eli erityisen huonon kauden sattuessa kohdalle lihaksissani on yhtä paljon potentiaalia kuin lihatiskin ulkofileessä, eikä oma toimintani vaikuta siihen millään tavalla. Urheiluautokaan ei liiku mihinkään jos bensa on lopussa...
Keskiverron viikkoni lukujärjestys: 1 treenipäivä stimulanttien avulla, loput 6 päivää tuijotellen ikkunasta toivoen, että olen huomenna terve ja taivaalta sataa vaahtokarkkeja :lol:
Joidenkin mielestä varmaan tyhmää haaskata ne vähätkin energiat tuolla tavalla, mutta mielestäni parempi noin kuin että kaikki 7 päivää jälkimmäisellä tavalla. Ja sitä paitsi, treenaan vain sen oletuksen perusteella, että PARANEN tästä sairaudesta lääkkeiden avulla.

Kognitiiviset oireet ovat haitallisimpia, ja saattavat olla varsin voimakkaita, vaikka näyttäisinkin pirteältä. Autoa en esimerkiksi uskalla enää ajaa edes stimulanttien voimalla.

Tulipas pitkä ja silti hyödytön postaus.

Profile  

PostPosted: Thu Nov 10, 2011 09:28 

Kiitos Niemi ja Maija! Kävin samantien hakemassa kyseisen lehden kaupasta ja lukaisin läpi. Hyvin kirjoitettu juttu ja pystyin samastumaan aika moneen kohtaan jutusta.

Olen itsekkin samaa mieltä että voima tasoa pystyy kehittämään. Tai ainakin silloin kun minulla alkoi nämä oireet niin pidin sen 4kk totaali tauon urheilemisesta ja aloitin uudelleen vaikka oireet ei mihinkään kadonnut niin pääsin voimallisesti ihan todella hyvään kuntoon mutta muuten fyysinen kunto oli huono. Nythän olen ollut 2 vuotta tekemättä juurikaan mitään urheilua ja olokin on huonontunut pikku hiljaa. Mietin jokapäivä että pitäisikö vaan ruveta taas kiipeilemään olotilasta huolimatta koska se on ainut asia jota haluan tehdä. Mutta eniten askarruttaa kokoajan se että pahennanko tilaani sillä vaan entisestään. Kesällä innostuin ja kävin muutaman kerran skeittaamassa mutta siitäkin seurasi aina monen päivän "krapula". Se on kumma kun yhdestä treenistä voi mennä koppa niin jumiin moneksi päiväksi.

Saan tiistaina uudet tulokset tuosta mykoplasma kokeesta. Jos minulla se mykoplasma vielä on niin onko minulla mahdollista parantaa se vielä esim antibioteilla? Ja mihin/minkä alan lääkärille mun kannattaa hakeutua. Koska se joka huomasi noista tuloksista että olen sairastanut mykoplasmaa ei viäläkään ottanut asiaa vakavasti eikä se edes tiennyt mimmonen sairaus mykoplasma voi olla. Kun kävin sillä neurologilla silloin niin sanoin että minulta on testattu mykoplasma mutta testi oli negatiivinen (koska lääkiri ei sillon siitä maininnut mitään) niin silloin se lääkäri kerto että hän sairasti erittäin pahan mykoplasman ja melkein kuoli siihen mutta hänet saatiin parannettua. Kannattaisiko minun esimerkiksi hakeutua uudelleen hänelle?

Profile  

PostPosted: Fri Nov 11, 2011 01:28 

Kyllä mykoplasman pitäisi voimakkailla antibiooteilla talttua. On sitten eri asia, kuka lääkäri suostuu reseptejä kirjoittamaan. Itselläni tulehdusarvot eivät koskaan nousseet, joten kukaan "peruslääkäri" tuskin olisi suostunut reseptiä antibiootteihin kirjoittamaan. Se urheilulääkäri teki (sittemmin oikeaksi osoittautuneen) diagnoosinsa vain vasta-aine arvojen perusteella.
Huomasin muuten, että antibiootin teho alkoi näkyä vasta noin viikon kuluttua kuurin lopettamisesta. Tuli ainakin placebo -vaikutus suljettua kokonaan pois, sillä olin jo heittänyt toivon lääkkeen tehosta siinä vaiheessa. Olisi mielenkiintoista kuulla, miten itse reagoit siihen.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 15, 2011 08:38 

Noniin sain tulokset. Elikkä testeissä näkyy sama minkä lääkäri huomasi vuoden 2010 testeissä. Olen sairastanut mykoplasman joskus mutta sitä ei kuulemma enään ole mulla? Laitan tohon alle noi arvot.

2010
S-MypnAbG: 196 (viite 30)
S-MypnAbM: negat

2011 (nyt)
S-MypnAbG: 165 (viite 45)
S-MypnAbM: negat
Mycoplasma vasta-aineet: Tehty. Tuloksen alapuolella teksti: Näytteessä on kohtalainen, ei diagnostinen, mykoplasman IgG-titteri-tuoretta infektiota epäillessä suosittelen uusinta tutkimusta parin viikon kuluttua.

Ja taas jälleen lääkäri käski mennä psykiatrille! Huvittavia noi tietämättömät yleislääkärit. Pistää kyllä hieaman vihaksi. Sairaslomaa ei kuulemma voi antaa ja "jos ei pysty töissä käymään niin sitten pitää jäädä töistä pois mutta rahantulo loppuu siihen" sanoi lääkäri.

Koitan varata ajan heti huomenna Olli Pololle.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 15, 2011 09:12 

Tuossa kun on tuo M negatiivinen, niin se ei uutta infektiota ilmennä. MInulla oli kerran IgM +/-, siis siinä ja siinä ja kävin uusinnassa, jolloin se oli negatiivinen. Todennäköisesti sairastin sen silloin ennen sitä mittausta. Ainakin paha tauti oli.

En tiedä sitten sitä, että jos vanha infektio aktivoituu, niin kuinka korkea IgG:n pitää silloin olla (ja onko IgM todella negatiivinen silloin) jotta asiaan pitäisi puuttua.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 16, 2011 10:00 

pulla wrote:
Oireet sopivat hyvin myös kilpirauhasen vajaatoimintaan. Katsopas papereistasi, onko verestäsi mitattu S-TSH, T4V ja T3V? Kerro tulokset tänne viitearvoineen. Joskus valitettavasti lääkärit mittauttavat vain tuon TSH:n eikä muita. He sanovat useimmiten sen olevan OK, vaikkei se nykytietämyksen mukaan olisikaan OK. Monet sairastavat tietämättään kilpirauhasen vajaatoimintaa, eivätkä lääkäritkään helposti myönnä sitä olevan. Voisit tutustua kilpirauhasinfoon ja -foorumiin tai kilpirauhanen.com-sivuihin.

Eli laitan vielä noi kilpirauhas arvot tähän.

2008

S-T4V: 18.6 (viite 10-23)
S-TSH 2.510 (viite 0.400-4000)

2010

S-T4V: 17.9
S-TSH: 2.100

Onkos nuo ihan normaalit? Tuota T3V ei oo kai koskaan otettu.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 21, 2011 06:21 

Nuo vaikuttavat aika hyviltä.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 30, 2011 08:37 

Noniin huomenna ois aika tolle Pololle. Olisko vielä jotain vinkkejä mitä erityistä mun kannattaisi siltä kysyä? Esim jotain hoitokeinoja tai lääkereseptejä kuten LDN?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]