Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 12:15

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5
Author Message
 Post subject: Re: CFS? Vai mikä minua vaivaa? T: 21 vuotias
PostPosted: Mon Sep 02, 2013 09:57 

Olen miettinyt sitä, miten nuo mykoplasmat ja borret liittyvät cfs:n, tai liittyvätkö ollenkaan. Mun pää ei toimi, mutta tarkoitan sitä, että jos on esim borrelioosi, niin aktivoituuko se helpommin/pahemmaksi silloin kun on cfs ja onko sitten niillä ihmisillä, kellä ei ole cfs:ää se yleensä remissiossa?

Kun cfs:ssä nuo bakteerit ja virukset tuppaavat karata käsistä? Olen siis miettinyt asiaa, mutta en tiedä mistä saisin vastauksen? Eli, vaikka ihmisellä on esim borrelioosi, niin onko se "vain" borrelioosi, vai onko lisänä yleensä aina lisäksi taustalla cfs, jonka vuoksi se ei pysy remissiossa? Oiskohan jotain tutkimusta?

Varmasti voi olla monessa tapauksessa tämä syynä (ja tietty hyvä, jos jotain saa hoidettua), mutta uskon kyllä, että cfs:ssä on joku geenivirhe taustalla...

Profile  

Post subject: Re: CFS? Vai mikä minua vaivaa? T: 21 vuotias
PostPosted: Mon Sep 02, 2013 10:20 

Tämä onkin sitten se tuhannen taalan kysymys ja riippuu pitkälti siitä, miten CFS määritellään. Ja puhummeko CFS:stä vai ME:stä. Joidenkin mielestä kroonista borrelioosia tai kroonista mykoplasmaa voi pitää CFS:nä, jos oireet ovat sellaisia. Toisaalta monien mielestähän ME on virusperäinen keskushermoston infektiosairaus. Niinpä esim. pelkkä krooninen borrelioosi ei silloin voi olla ME. Mutta joillain on sekä viruksia että bakteereita. Usein voi olla mahdoton sanoa, että jollain ihmisellä ei ole virusinfektioita. Esim. enteroviruksia hyvin harvoin edes tutkitaan Suomessa. Eivätkä ne aina kai näy edes verikokeessa, vaan vaatisivat jonkin suolistobiopsian.

Borrelioosista tiedetään joitain geneettisiä tekijöitä, kuten HLA-alleelleja (siis samantyylisiä kuin selkärankareuman HLA-B27, mutta nämä ovat HLA-D-jotain), jotka lisäävät riskiä infektion kroonistumiseen. Varmasti myös jotkut immuunipuutokset voivat tehdä näin, samalla lailla kuin immuunipuutokset voivat lisätä CFS:n riskiä.

Mitä nyt voi kiistämättä sanoa on, että joillain ihmisillä on krooninen borrelioosi mutta ei CFS:ää, toisilla on CFS muttei borrelioosia, joillain on molemmat.

Ja "borrelioosi" on sekin määritelmänä vähän ongelmallinen, koska monilla ihmisillä on useita eri punkki-infektioita. Jenkeissä joillain on 4-5 infektiota (esim. babesia, mykoplasma ja ehrlichia), Suomessa ei taida olla näin montaa, mutta borrelian lisäksi punkeilla on Suomessakin ainakin joitain muitakin infektioita, joita ne levittävät (enkä puhu nyt puutiaisaivokuumeesta).

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5

All times are UTC + 2 hours [ DST ]