Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 11:09

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: 5 vuotta CFS?
PostPosted: Tue Nov 08, 2011 12:50 

Minusta paras tapa selvittää asia on kokeilla erilaisia vitamiineja ja mineraaleja. Käytännössä ainoat vitamiinit, joista voi saada liika-annoksen, ovat A-vitamiini ja B6. D-vitamiini teoriassa, mutta epätodennäköistä, koska auringosta saa vartissa jopa satoja mikrogrammoja ja Suomessa useimmissa valmisteissa on 5-20 mcg. Vitamiineja ja mineraaleja joiden puutos voi aiheuttaa CFS:ää muistuttavia oireita ja/tai joiden puutosta esiintyy usein CFS:ssä ovat etenkin B1, B6, folaatti, B12, D, sinkki ja magnesium, joidenkin mielestä myös kupari, kromi, seleeni ja mangaani. Tietysti raudanpuutekin voi aiheuttaa vaikka mitä.

Oireiden paheneminen ruokailun jälkeen ei ole mitenkään erityisen tyypillistä CFS:lle. Yleensä se viittaa joko liian alhaiseen tai korkeaan verensokeriin tai siihen, että on ruokayliherkkyyksiä, mutta kyse voi olla myös ruoansulatusvaikeuksista. (Nämä muut ovat kyllä yleisiä CFS:ssä, mutta korkea verensokeri on yleensä oma vaivansa, joko diabetes tai sen esiaste.)

Verensokerimittareita saa muuten parilla kympillä optikoilta yms. Halvin mitä olen nähnyt oli 19,90e. Niissä on vain tosi pieni määrä verensokeriliuskoja mukana, 10 tai 20, ja liuskat ovat kalliita, mutta tuollakin määrällä saisi ehkä selville, onko verensokeri huonon olon iskiessä selvästi korkeammalla tai matalammalla kuin pitäisi. Toki verensokeria voi mittauttaa labrassakin, joko paastosokerina tai sokerirasituskokeella, ja kenties tuollaisen mittarin saisi terveyskeskuksesta lainaan, mutta onhan lääkärikäynneilläkin hintansa, eikä vika välttämättä ole verensokerissa (plus Suomessahan hypoglykemia eli alhainen verensokeri ei-diabeetikolla on kiistanalainen diagnoosi).

Jos lääkärirumba karmii, enkä yhtään ihmettele miksi, niin suosittelen ainakin kokeilemaan ruokavalion muutoksia ja lisäravinteita. Jotkut saavat niistäkin paljon apua. Vaikka tietystihän olisi hyvä selvittää vaivojen syy varmuudella.

Voisit yrittää myös saada Suomen käytännössä ainoalle CFS-lääkärille Olli Pololle puhelin- tai Skype-videoajan. Hän on ainakin joillekin kauempana asuville potilaille sellaisia pitänyt. Hän ei tosin yleensä juuri teetä tutkimuksia, mutta jos pitää CFS:ää todennäköisenä, voi määrätä hoitokokeiluita.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Jan 23, 2012 06:35 

Olen nyt sitten käynyt Olli Polon vastaanotolla ja popsinut sekä ldn:ää että lyricoita jo jokusen kuukauden. Aluksi tuntui, että homma meni parempaan suuntaan, ja lomassa oli jopa päiviä, jolloin oli lähes normaali olo. Nyt ollaan kuitenkin menty takapakkia pari-kolme viikkoa. Unenlaatu kuitenkin näyttää parantuneen lyricoiden ansiosta ainakin siinä mielessä, etten heräile enää aamuisin niin paljon ja illalla nukkumaan mennessä on rauhallisempi olo. Enää ei ole illalla hyperaktiivisuutta, mitä oli ennen lyricoiden aloittamista (en tiedä vaikuttiko ldn tähän).

Takapakilla tarkoitan sitä, että väsyttää, enkä saa oikein mitään järkevää aikaiseksi. Tosin jaksoin lukea melkein neljä päivää taannoiseen historian tenttiin, enkä muista milloin viimeksi olisin lukenut niin pitkiä pätkiä yhteen mittaan viimeksi. En tiedä vaikuttiko tämä sitten siihen, etten ole jaksanut tehdä oikein mitään yli viikkoon. Hyvinä puolina olen huomannut, että olen jaksanut tehdä juttuja pidempään, eikä ole tarvinnut välttämättä "maksaa niistä velkoja" jälkikäteen. Esimerkiksi joulun aikana/jälkeen en ollut läheskään niin väsynyt kuin pelkäsin.

Mutta olen ollut levoton ja kärttyinen, herkästi hermostuva. Nyt muutamina päivinä olen kärsinyt aikamoisista kuumista aalloista. Tunnen kuinka ihan hehkun lämpöä ja sitten kun vähennän vaatteita, tulee kylmä. Minua kiinnostaisi tietää kuinka yleisesti cfs:ää sairastavat kärsivät migreenin tyyppisestä päänsärystä. Omat "niskajumipäänsärkyni" ovat nimittäin saaneet viimeaikoina uusia ulottuvuuksia ja äityneet niin pahoiksi, etten ole voinut seistä tai istua huonovointisuuden vuoksi, olen jopa oksentanut. Särkylääkkeet eivät välttämättä auta. Särkyyn tuntuu liittyvän myös lihasten hallinan ja voiman heikentymistä, usein myös toispuoleisesti.

Tässä tämän hetken kuulumiset.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 23, 2012 07:01 

Lyricaa käytetään mielialan tasaamiseen ja masennukseen, mutta joskus se voi aiheuttaa masennusta ja ahdistusta. Kaksi tuttuani se teki peräti itsetuhoisiksi. Ettei ärtyisyydessäsi vain olisi siitä kyse? Se voisi olla syynä myös noihin kuumiin aaltoihin, vaikka toki monia muitakin mahdollisia syitä on. Epäilen vain siksi Lyricaa, että tuttavapiirissäni on ollut niin monta tapausta, joissa lääke on salavihkaa alkanut aiheuttaa sivuvaikutuksia, joita ei välttämättä ole heti osattu yhdistää lääkkeeseen (siinä missä useimmat lääkkeet aiheuttavat pahimmat sivuvaikutuksensa käytön alussa ja usein ne ajan myötä helpottavat, jopa katoavat).

Migreeni ja muut päänsäryt ovat CFS:ssä varsin yleisiä. Minulla on klassista (aurallista) migreeniä sekä triggerpisteiden aiheuttamaa jännityspäänsärkyä. Tosin migreeninikin johtuvat yleensä triggerpisteistä. Nykyään niitä on onneksi varsin harvoin. Särkylääkkeet auttavat usein huonosti jännityspäänsärkyyn. Tehokkaampaa olisi hoitaa triggerpisteitä, esim. akupunktiolla, lidokaiinipistoksilla, kuumassa suihkussa venyttelemällä tai rivakalla hieronnalla. Lihasrelaksanteistakin voi olla apua. Netistä löytyy jonkin verran ihmisiä, joilla Lyrica on pahentanut migreeniä, vaikka usein sitä siihen määrätäänkin. (Tuntuu, että harvoissa tapauksissa se voi pahentaa oikeastaan kaikkia oireita, joiden hoitoon sitä käytetään...)

Onko muuten niskan retkahdusvamma mahdollinen? Minulla löydettiin se aivan yllättäen vuosi sitten, vaikka en ole koskaan ollut auto-onnettomuudessa, enkä kärsi kovin usein päänsärystä. Vaiva korjattiin "niksauttamalla", joka poisti niskaturvotukseni, mutta en ole varma, onko se auttanut muuhun. Ehkä uneliaisuutta vähentänyt ja saattanut auttaa vähentämään päänsärkyjen määrää entisestään. Korjauksen tehnyt hollantilainen lääkärini on sitä mieltä, että CFS:ään liittyy hyvin usein niskan retkahdusvamma, hän väitti näkevänsä niitä lähes päivittäin. Hän uskoo, että minun vammani oli ollut lapsuudesta asti.

Jos opiskelet, Pololta kannattaisi ehkä kysellä pirasetaamista. Tämä lääke on erityisen hyvä lievittämään kognitiivista uupumusta, eli jaksaa esim. lukea/kirjoittaa kauemmin ennen kuin tulee sellainen olo, että "aivot kärähtävät". Se voi auttaa muutenkin kognitiivisiin vaikeuksiin, mutta etenkin tuohon. Sillä on hyvin harvoin mitään sivuvaikutuksia.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours [ DST ]