Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 03:14

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Flunssa/nuhakierre
PostPosted: Thu Nov 24, 2011 03:11 

Hei! Olen etsinyt vaivaani apua nyt taukoamatta kolme kuukautta ja päädyn aina tällä CFS verkkosivulle jostain kumman syystä... Olen ollut nyt sairas jo vuoden ja viimeisen kahden kuukauden aikana etsinyt apua ja käynyt lukuisilla lääkäreillä kertomassa tarinaani. Ennen elokuuta olen persoonalleni tyypilliseen tapaan kohtauttanut olkaani ja ajatellut että olen vain "flunssakierteessä", mutta nyt oireet ovat pahentuneet niin että en ole kyennyt töihin kolmeen viikkoon. Osaisiko joku auttaa mihin minun tulisi ottaa yhteyttä että saisin apua?

TAUDIN KULKU

Joulukuu 2010: kova väsymys mutta lievä nenän tukkoisuus, jonka kuittasin lähinnä lievänä uupumuksena ja vilustumisena, en mennyt lääkäriin, muutama sairaslomapäivä

Maaliskuu 2011: paheneva nuha ja kurkkukipu ilman kuumetta ja kova väsymys 6 viikkoa kunnes menin lääkäriin > mykoplasmaepäily (ei verikokeita) ja lääkäri määräsi antibiottikuurin, viikon sairasloma, mutta menin silti töihin

Toukokuu 2011: nuha jatku kuurista huolimatta, aivastuskohtaukset pahenivat, väsymys jatkui, lääkäri epäili allergiaa, määräsi kesäksi nenäsuihkeita ja antihistamiinia > ei muutosta

Kesäkuu 2011: jatkuva tukkoisuus, kova väsymys, psyykkisiä oireita

Heinäkuu 2011: lomamatkalla nenä niin tukossa, että haju-makuaisti katosivat viikoksi, ei kuumetta, ranskalainen lääkäri epäili poskiontelotulehdusta (ei testejä tms) ja määräsi antibiootteja

Elokuu 2011: töiden alku kesäloman jälkeen, jatkuva tukkoisuus, aivastuskohtaukset jatkuvat ja kova väsymys vaikka nukkuisi + 10 tuntia

Syyskuu 2011: nuha ja kurkkukipu, ei kuumetta, lääkäri otti röntgenin poskionteloista (puhtaat), laajat verikokeet ja teki nieluviljelmän, löytyi streptokokki ja määräsi antibiootteja --> viikko sairaslomaa

Lokakuu 2011: jälleen nuha ja kurkkukipu mutta ei kuumetta, kova päänsärky alkoi, jota tavalliset kipulääkkeet eivät taltuttaneet, kaksi päivää sairaslomaa. Hakeuduin työterveyslääkärille, joka lähetti korvalääkärin konsultaatioon nielurisapoiston (!?) mahdollisuutta arvioimaan: ei viitteitä poskiontelotulehduksista (röntgen ok, laboratoriotulokset ok) lähetti kaulan ultraääneen, jossa löytyi oikeassa kilpirauhasen lohkossa pieni struumakyhymy, josta otettiin näyte > liian pieni näyte, ei diagnostinen (uusi uä ja koepala joulukuussa), veriarvot ok

Marraskuu 2011: Työterveys lähetti uudestaan erikoislääkärille, sisätautilääkäri määräsi lisää laboratoriotestejä > arvot ok
Oireet jatkuvat nyt pahenevina päivä päivältä, uutena pahoinvointi ja sydämen tykytys myös levossa. Psykiatrin konsultaatioon
Uusi "flunssa", ääni meni kokonaan 5 päiväksi, ei kuumetta, yöllisiä heräämisiä kun palelee mutta samalla hilkoilee (lämpö 35.6 yöllä), koveneva päänsärky ja korvissa soi. Ei kykene töihin. Psyykkisesti todella väsynyt ja hermostunut olo.
Neurologin konsultaatioon, lähete pään mri & mra ja laboratoriokokeita

Profile  

Post subject: Re: Uutena täällä
PostPosted: Thu Nov 24, 2011 03:17 

Kaikki oireet jatkuneet kohta vuoden, viimeisen kolmen kuukauden aikana pahentuneet sietämättömiksi

FYYSISET OIREET

Jatkuva tukkoinen nenä, vilustunut olo ja kurkkukipu, aivastuskohtaukset (tusina aivastusta kerralla), ei koskaan kuumetta, alilämpö illalla ja yöllä (35.6)
Kova päänsärky toistuu nyt pahenevana noin viikon välein, johon ei enää tavallinen kipulääke auta, otin ensin Panacodia josta tosi "höntti" olo, net Ketorin&Stemetil coctail, mutta ei auta
Viime aikoina pahoinvointi, tunne, että oksentaa pian - kova nälkä kuitenkin
Kova väsymys, vaikka nukkuisikin 10 tuntia ja päiväunet, en herää virkistäytyneenä
Nenän limakalvot kuivat ja "kireät", ei pysty hengittämään kunnolla nenän kautta - aivastuskohtaukset myös nukkuessa, pahentuva kuorsaus
"kuumat kasvot" ja hikoilu yöllä
välillä viluinen olo ja palelee,yöllä kuumaan suihkuun, lämpö 35,6h
ahdistava paine hengitysteissä, palan tunne kurkussa
sydän hakkaa kovaa ja tuntuu että lyönti jää väliin
sormet tärisevät
jatkuva korvien soiminen, kerran niin kovaa etten kuullut kunnolla, tunne että on laskeutuvassa lentokoneessa
silmät kuivat ja verestävät, näköhäiriöt ja aristus valolle
ilmavaivat ja aineenvaihdunta muuttunut (juoksen vessassa jatkuvasti)
kynnet haurastuneet, hiukset harmaantuneet huomattavasti (olen 39v!)
laihtuminen vaikka syönkin aika paljon, nyt 4 viikkoa - 7 kg

PSYYKKISET OIREET - alkoivat kesällä kun jatkuvasti fyysisesti sairas olo

hermostuneisuus, pinna kireällä
agressiivisuus (verbaalinen onneksi!) ja negatiivisuus
herään hermostuneena aamuvarhain nenä tukossa ja aivastaen, tunne että pitää tehdä jotain tai lähteä jonnekin vaikka väsyttää paljon

Profile  

PostPosted: Thu Nov 24, 2011 06:45 

Tervetuloa tänne. Sinulla voisi olla joku virus, jonka vaikutukset ilmenevät myös hermostossa. Oireesi ovat aika samanlaisia kuin minulla. Minulla ne alkoivat vuosi sitten etomisella jne. Tai oikeastaan jo koko viime vuosi oli kaikenlaista. Minulla on nykyään erityisesti neurologisia oireita. Mutta on myös krooninen poskiontelotulehdus. En ole kuitenkaan kovin väsynyt.

Onko Sinulta otettu kilpirauhaskokeita?

Profile  

PostPosted: Fri Nov 25, 2011 09:52 

Kiitos Pulla vastauksesta! Minulta on otettu myös kilpirauhaskokeet, jotka aivan normaalit, tosin uusinta parin viikon päästä ja uusi ultraääni ja ohutneulanäyte. Mutta kaksi lääkäriä on sanonut että se ei heidän mielestään ole kilpirauhasesta johtuvaa, mene ja tiedä...
Laajat veriarvot on otettu (lisämunuaiset, hormoonit, vitamiinit jne jne), ihan kaikki näyttää niin normaalilta kuin vain voi, ainoa borrelia (otettu kaksi kertaa) on hieman koholla. Psykiatrikin sanoi, että ei voi olla psykosomaattista, vaikka sitä itse mieluummin toivon kuin että olisi joku fyysinen tauti!
Miten tällainen hermostovirus voi näkyä ja missä testissä? Miten itse voit tällä hetkellä?
Menen siis pään magneettikuvaan maanantaina, toivon että sieltä ei löydy mitään, mutta mihin sitten?

Profile  

PostPosted: Thu Dec 01, 2011 02:34 

No niin että mrissä tulokset muuten normaalit (luojan kiitos) mutta runsaasti epäspesifisiä signaalivoimistumia molemmin puolin. On kuulemma ihan terveilläkin, mutta lähettävät likvor-testiin sairaalaan poissulkeakseen ms-taudin. Mitään muita siihen viittaavia oireita ei ole.
Onko joku täällä, jolla olisi epäilty myös ms:ää?
Kilpirauhasen uusi kontrolli uä ja koepala ensi viikolla myös ja uudet kilpirauhashormoonit kokeet. Voi räkä.

Profile  

PostPosted: Thu Dec 01, 2011 03:06 

Aika monella täällä on MS:ää epäilty. CFS:ää ja MS-tautia ei voi erottaa toisistaan millään tutkimuksella, nuo MRI:n signaalivoimistumat ovat myös CFS:lle tyypillisiä. Sinänsähän MS-diagnoosi olisi paljon parempi kuin CFS, oli se sitten väärä tai oikea diagnoosi. Enpä kyllä ole kuullut kenestäkään MS-potilaasta, jolla olisi noin paljon hengitystieoireita (yhdessä 80-luvun tutkimuksessa MS-tauti yhdistettiin kyllä korkeampaan kroonisen poskiontelontulehduksen riskiin, mutta tätä tulosta ei ole myöhemmin pystytty vahvistamaan...)

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Dec 01, 2011 03:10 

Kiitokset Maija! MS-tauti ja sen yleisimmät oireet ei kyllä mitenkään yhdisty omiini... Menen nyt käymään siellä sairaalassa, meinaavat ottaa selkäytimestä näytteen (au ja yäk), mutta jos siitä ei mitään uutta niin olen jo varannut ajan Ville Valtoselle, tosin sain vasta helmikuulle ajan, mutta jos joku peruu...

Profile  

PostPosted: Tue Jul 03, 2012 09:12 

Moi. Mulla on melkein vastaavanlainen tapaus ku sullakin!!! En vaan tiedä edelleenkään, mikä mua vaivaa... Onko sun tilanne jo ratkennu?

Profile  

PostPosted: Tue Jul 03, 2012 07:00 

Netta wrote:
Moi. Mulla on melkein vastaavanlainen tapaus ku sullakin!!! En vaan tiedä edelleenkään, mikä mua vaivaa... Onko sun tilanne jo ratkennu?

Onko poissuljettu homeelle/kosteusvauriolle altistuminen kotona tai työpaikalla?

Profile  

PostPosted: Tue Jul 03, 2012 07:48 

Petri wrote:
Netta wrote:

Onko poissuljettu homeelle/kosteusvauriolle altistuminen kotona tai työpaikalla?

Ei ole vielä, olen kyllä miettinyt samaa itsekin. Ajattelin seuraavan kerran lääkärille mennessäni kysyä asiasta. Kurkku on ollu kipee puoli vuotta, jäi päälle kovan infektion jälkeen. Lisäksi on nuhaa jonkin verran. Oireet pahenevat liikkumisen jälkeen ja lisäksi puhuminen on alkanut sattua kovasti. On otettu verikokeet, nieluviljely, keuhko- ja poskiontelokuvat, kokeiltu mahahappolääkkeitä, eikä mikään selitä kurkkukipua. Oon myös syöny parit antibioottikuurit...

Oon pitäny erillään kurkkukivun tästä toisesta asiasta, kunnes tulin ajatelleeksi, voisiko oireeni liittyä yhteen. Nimittäin multa löydettiin MRI-kuvissa läikkiä päästä (MRI-kuvat otettu tämän infektion sairastamisen jälkeen muusta syystä) ja otettiin myös selkäydinpunktio läikkien löytymisen jälkeen. Selkäydinnäytteessä lievää patologiaa. Eli MS-tautiepäily on päällä, tosin varsinaisia MS-taudin oireita ei ole... Tällä hetkellä MS-taudin tutkiminen on "jäissä", koska odotan vaan kontrollikuvausta, enkä ole tajunnut puhua kurkkukipua tutkivalle lääkärille tästä MS-tautijutusta mitään, koska en ole ajatellut sen olevan olennaista...

Tuli vain mieleen, että voisiko kyseessä ollakin CFS....! :(

Last edited by Netta on Tue Jul 03, 2012 09:54, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Tue Jul 03, 2012 08:53 

MRI-patologiat voivat johtua CFS:stä tai borrelioosista myös. En ole varma, voiko home aiheuttaa niitä, mutta uskoisin, että voi.

Mahahappolääkkeen kokeilu ei kuitenkaan sulje pois refluksia kurkkukivun syynä, ellei sitä ole muilla tavoin suljettu pois. Kaverini kärsi pitkään ääniongelmista ja lopulta tajusin, että hänellä on laryngofaryngeaalinen refluksi, eli mahahappoa nousee kurkkuun, mutta ilman muita refluksin oireita. Hänellä happolääkkeet pahensivat vaivaa, mutta apua on löytynyt muista asioista, etenkin punajalava eli slippery elm, joka sekä vähentää kurkun limaisuutta että auttaa refluksiin.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jul 03, 2012 09:53 

Kiitos vinkistä! :) olen itsekin lukenut tuosta kurkkurefluksista, mutten ollut vielä itse keksinyt, mistä voisi saada apuja mahdolliseen vaivaan. Mistä helpoiten saisi tuota punajalavaa...? :)

Profile  

PostPosted: Tue Jul 03, 2012 11:12 

En tiedä, saako sitä Suomesta. Hyvinvarustetuista luontaistuotekaupoista voi kysellä? Jotkut luontaistuotekaupat voivat tilata tuotteita, joita heillä ei ole varastossa. Kaverini tilaa iHerbistä, mutta en mielelläni suosittele enää iHerbiä sen jälkeen, kun kauppa huijasi minua törkeästi.

Lisäksi häntä on auttanut maidoton ruokavalio, ruoansulatusentsyymit sekä mahahappoa lisäävä(!) betaiinihydrokloridi (en tiedä tämänkään Suomen saatavuudesta...), mutta tuo punajalava on käsittääkseni syrjäyttänyt hänellä muut hoidot. Ja tietysti happamien ruokien välttäminen yleensä auttaa kaikenlaisiin reflukseihin.

Tuo punajalava voi kuitenkin auttaa kurkkuvaivoihin, vaikkei refluksia olekaan. Auttaa myös esim. flunssasta johtuvaan kurkun limaisuuteen.

Profile  

PostPosted: Fri Jul 06, 2012 03:49 

Kiitos vastauksesta :)

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]