Heipä hei kaikille!
Oloni on toivoton. Ihan oikeasti. Olen rampannut lääkäriltä toiselle, syönyt kaikenlaisia lääkkeitä ja siltikin olo on kamala. Ollut vuosia.
Oikeastaan kaikki alkoi kolmekymppisenä, 7 vuotta sitten, kun minulla todettiin colitis ulcerosa. "On täällä tulehduksen merkkejä", sanoi lääkäri näytteistä, ja aloitettiin Asacol, jota popsin päivittäin suuren määrän. Arveluttaa nyt, olikohan kyseessä edes ko. tauti. No, pahenemisjaksoja on ollut, ja niitä on hoidettu kortisonikuurilla, joka onkin auttanut. Suolisto on kuitenkin kipeä jatkuvasti, ja ripulilla. Tämä on jo normaalitilani.
Sitten, kuutisen vuotta sitten minulla todettiin vakava masennus. Tähän kokeiltiin monia eri lääkkeitä, joista viimeisin Efexor, jota söin 4-5 vuotta lopetettiin tehoamattomana. Oli ihan kamalat vieroitusoireet, mutta itsemurhahalut jäivät sille tielleen. Mielenkiintoista sinänsä.
Olen myös rampannut kallonkutistajilla, eikä siitä mitään hyötyä ollut. Mitään vikaa ei löydy. Olen vain tuhottoman, kamalan uupunut ja väsynyt. Vuosi sitten menetin työpaikkani jatkuvien, "masennuksesta" johtuvien sairauspoissaolojeni takia, enkä ole pystynyt edes ajattelemaan töihinmenoa. Entisestä pirteästä ilopilleristä on tullut kotiin sulkeutuva, antisosiaalinen mörkö. Mörkö, joka ei edes joinain päivinä pääse sängystä ylös.
Viimeksi, kun kävin lääkärillä keskustelemassa jatkuvasta uupumuksestani, johon ei ole löytynyt syytä, sain lähetteen uniklinikalle. Öh? Okei, siis nukkuisin 24/7 helpostikin, ei minua ainakaan unettomuus vaivaa, ja unen laatunikin on mielestäni ihan ok, se ei vaan virkistä. Nukahtelin töissä jatkuvasti palavereihinkin, se oli todella kiusallista. Kilpparikokeetkin otettiin, tulokset kaikissa normaalit. Kaikki yleisverikokeet otettiin, tulokset normaalit. Olen siis täysin terve niiden mukaan. Kävin myös pari vuotta sitten näköhäiriöiden takia MRI:ssa, jossa löydettiin pääni sisältä hyvinvoivat, kauniit ja terveet aivot.
Lääkäri laittoi minut tekemään jonkun väsymystestin, jossa kysyttiin, esim. että nukahtelenko rattiin, kun ajan, kuinka tod näk nukahdan jos luen kirjaa. Tästä tuli hälyttävät tulokset. Kyllä, nukahtelen rattiin kun ajan pitkää matkaa ja kirjan ääreen joka kerta. Järkyttäviin, jatkuviin nivel- ja lihaskipuihini se määräsi Panacodia, jota olen yrittänyt säästellä, 50 kpl pakkaus kun meni ihan tuosta vaan. Niin paljon sattuu ranteisiin, sormiin, kyynärpäihin, olkapäihin, ristiselkään, nilkkoihin, niskaan, yläselkään ja polviin. Lääkäri mainitsi, että minulla saattaisi olla CFS, mutta kuittasin sen vain "pään sisäiseksi sairaudeksi" kunnes aloin aiheesta lukea. Järkytyin, kuinka hyvin yleisoireet sopivatkaan.
Oireeni siis pähkinänkuoressa: - Järkyttävä uupumus koko ajan, nukun n. 12-14 tunnin yöunia ja sitten päivällä vielä helpostikin parin-kolmen tunniin päikkärit. Eikä ne auta, väsynyt olotila on koko ajan. Tämä on saanut minut vetäytymään neljän seinän sisälle, usein en edes jaksa lähteä ulkoiluttamaan koiriamme. Esim.kaupassakäynti, ruoan laitto tai pyykinpesu ovat usein täysin ylivoimaisia hommia jaksaa. Olen perheellinen ja kahden murkun äiti. - Vakavat muistihäiriöt, sumuinen pää, lähimuisti on todella surkea nykyään. Entisessä ammatissani tämä haittasi todella paljon päivittäisiä tekemisiä, kun muistamista oli niin paljon. Minut nimettiinkin "räkälappukuningattareksi" sen takia, että kirjoitin kaiken muistiin. - Nivel- ja lihaskivut joka puolella, varsinkin lihaskivut pohkeissa, pakarassa(vasen) ja hauiksissa. Nivelkipulista yllä. - Migreeni ja usein toistuva päänsärky. Läsnä melkein koko ajan. - Vatsaongelmat, ripulia usein ja suolisto kipeä. - Masennuksenkaltaiset oireet, vaan mikään lääkitys ei ole auttanut, vaikka olen niitä monia vuosia popsinutkin. - Kilpparin vajaatoimintamaiset oireet, vaikka arvot täysin normaalit. - Kuukautishäiriöt ja selittämättömät alavatsakivut, joiden takia kävin tutkimuksissakin, endo-epäily, ei jatkotutkimuksia. - Pulssi jatkuvasti yli sadan, jopa levossa. Okei, olen 15 kiloa ylipainoinen ja tupakoin, mutta lihaskuntoni on hyvä. Liikun nykyään silloin kun jaksan, aika harvoin, ellei oteta koirien lenkittelyä lukuun. - Kolesteroliarvot koholla, varsinkin triglyseridi. Tähän söin Simvastatinia jonkun aikaa, mutta haittavaikutukset olivat ihan kamalat, ja lopetin. Tämäkin on jännää, koska syön hyvin terveellisesti. Tai ainakin söin, ennen kuin en enää jaksanut tarkkailla ruokavaliotani.
En käsitä, mitä teen. En ole omasta mielestäni ollenkaan työkykyinen, mutta töitä pitäisi silti jaksaa hakea ja sellaiseen mennä, jos sattuu pääsemään. Ainoa suhteellisen hyvä hetki päivässä on, kun sallin itselleni kipulääkkeen. Sen vaikutettua olo on jotakuinkin normaali hetken aikaa. Voisiko tämä olla CFS, ja mitä seuraavaksi kannattaisi tehdä?
_________________ Jos nukkuisi sata vuotta, niin auttaisiko se?
|