Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 06:42

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: RASKAUS JA CFS-mahdollisuus
PostPosted: Thu Jan 26, 2012 05:02 

Toivon niin että joku jaksaisi lukea ja auttaa mua. Olen 21-vuotias nainen ja pian kuudennella kuukaudella raskaana. Koko raskaus on ollut aika vaikea niin henkisesti kuin fyysisestikin. Kerron nyt lyhyesti historiaani.

Vuonna 2009 oireet alkoivat vasemman jalan heikkoudella ja todella pahoilla ahdistuneisuuskohtauksilla. 2009 loppuvuosi ja 2010 alkuvuosi meni yhdessä sumussa. Maaliskuussa 2010 diagnisoitiin ahdistuneisuushäiriö ja sain lääkkeen nimeltä cipralex. Olen sen kaksi kertaa aikasemmin lopettanut,siinä toivossa josko niitä ilman olisin voinut olla. Pitkään oli oireina vasemman puoleinen pään puutuminen,näön hämärtyminen,ahdistus,unettomuus,uupumus,jalkojen heikkous,pelkotilat. Alkoholia kului paljon ja yritin sillä turruttaa olotilani. Myöhemmin sekään ei auttanut,vaan alkoi pahentaa luonnollisesti kaikkia oireitani. Minulta on otettu kilpirauhasarvot,ne heittelee milloin normaalin rajamailla ja milloin on vajaatoimintaa. Aivokuvat otettu,siellä kuulemma joku harmiton rakennepoikkeavuus mitä ei vuonna 2010 sen tarkemmin tutkittu.

Nyt tosiaan olen raskaana viikolla 25,ja kolmannella kuulla lopetin lääkärien kehotuksesta lääkitykseni (cipralex) ettei vauva saisi mitään. Vauvalla siis kaikki ok,mullakin oli jokseenkin normaalit olotilat kunnes nyt kolmen kuukauden paussin jälkeen oireet palasivat rytinällä takaisin. Ja kun asiaa miettii,en edes muista koska olisin tervettä päivää nähnyt. Raajojen heikkoutta on todella usein,kädet ja jalat maiotohapoilla (tätä oli jo viime keväänä),ahdistusta,huimausta (johtunee alhaisesta hemoglobiinista),tajunnantason häiriöitä ja yleinen uupuneisuus.

En tiedä mitä asialle tekisin. Olen runsaan alkoholin käytön takia erityisneuvolassa koska tuli tota kuppia otettua ihan kiitettävästi ennen raskautta,raskauden aikana en ole ottanut tippaakaan. Pelkään,että jos nyt neuvolassa asiasta sanon,ne on koko ajan sitten hengittämässä niskaan. Ja miltä muutenkaan kuulostaisi korvaan että raskaana olevalla naisella paikat kolottaa ja sitä väsyttää...Vaikka tosi asia on,että näitä oireita on ollut vuodesta 2009,ja olen aina ollut siinä uskossa että on ahdistuneisuushäiriö,mutta jotenkin nyt koen että tästä CFS:stä on enemmän kysymys.

HELP ME!

Profile  

Post subject: Re: RASKAUS JA CFS-mahdollisuus
PostPosted: Thu Jan 26, 2012 11:47 

En ole ihan varma siitä, että kyseessä olisi juuri CFS. Sen kyllä uskon, että sinulla on luultavasti jokin fyysinen sairaus. Jos labra-arvosi koskaan viittaavat kilpirauhasen vajaatoimintaan, sinulla on käytännössä varmasti kilpirauhasen vajaatoiminta. Autoimmuunissa kilpirauhasen vajaatoiminnassa arvot voivat heitellä, mutta vajaatoimintaan viittaavat arvot eivät koskaan ole normaalit. Raskauden aikana olisi erityisen tärkeä pitää huoli riittävästä kilpirauhashormonista, surullista, ettei lääkäreitäsi ole se tuntunut kiinnostavan. Se voisi selittää useimmat oireesi, ei kuitenkaan mielestäni kaikkia.

Oireesi voisivat sopia myös joihinkin autoimmuunisairauksiin, tosin ne yleensä helpottavat selvästi raskauden aikana. Myastenia graviskin tuli mieleen, mutta se yleensä pahenee raskauden alussa ja sitten taas helpottaa...

Minua kiinnostaisi tietää, millainen "harmiton rakennepoikkeavuus" aivoissasi on, onko sinulla mitään tietoa? Onko tuota anemiaasi yritetty korjata, mutta se ei ilmeisesti korjaudu kunnolla? Onko se raskaudenaikaista vai oliko sitä jo aiemmin? Ethän syö mitään mahan happoisuuteen vaikuttavaa lääkettä? Onko borrelioosia ikinä tutkittu tai onko sinua purrut punkki? Oletko syönyt flurokinoloniantibiootteja (esim. Cipro tai mikään -floksasiini-loppuinen, määrätään esim. hengitystieinfektioihin) lähivuosina? Onko B12-vitamiinin veriarvoja mitattu?

Onko sinulla ollut nielemisvaikeuksia? Onko suvussasi mitään autoimmuunisairauksia tai muita kroonisia sairauksia (oikeastaan mitä tahansa muuta kuin syöpiä)? Tuntuuko, että näköhäiriösi tulisivat aivoista vai silmälihaksista, osaatko yhtään sanoa? Onko hengitysvaikeuksia/hengenahdistusta? Onko ikinä ollut keskenmenoja?

Jos tulee mieleen mitään johtolankaa, millä voisi olla merkitystä, niin kerro. Tyyliin ihottuma, ulkomaanmatka, lemmikkieläin, outo infektio, allergia, voimakas reaktio johonkin lääkkeeseen...

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post subject: moi!
PostPosted: Thu Jan 26, 2012 03:57 

Moi ja kiitos vastauksestasi! Rakennepoikkeavuus selitettiin mulle sillä tavalla,että aivoissa jokin suoni on jostain kohtaa ohuempi kuin muualta kohtaa ja siellä ei pääse aina veri niin helposti kulkemaan kun muualla aivon osissa... tässä ainoa selitys. Anemia mulla on nyt raskausaikana ollut,eli aikasemmin hemoglobiinini on aina ollut erinomainen. Nyt sitä hoidetaan rautakuurilla mikä aloitettiin viikko sitten.Mikään punkki ei ole koskaan purrut,borreloosia ei ole tutkittu.Mitään mahan happoisuuteen liittyvää lääkettä en ole syönyt. B12-vitamiinin arvoja ei ole mitattu. Mietin että aloittaisin nyt syömään magnesiumia,oon lukenut että se auttais joitakin ihmisiä ainakin heikkouden ja lihaskivun kanssa.Nielemisvaikeuksia ei ole,suvussa ei mitään sairauksia mitkä periytyisi. Sukuni on aina ollut yllättävän terve. Keskenmenoja ei ole ollut,ahdistusta on välillä ja pienikin liikunta voi vaikuttaa hengitykseeni,että alan hengittää raskaasti tai on vaikea hengittää normaalisti.Toi silmän näköhäiriö on sellanen,että uskon sen tulevan silmän lihaksesta, onhan mulla sen takaosa välillä kipeäkin ja tuntuu että se lihas siellä on "kireällä". Ainoa johtolanka mikä mulle vois tulla mieleen on 2009 sairastettu sikainfluenssa,jonka jälkeen nämä ahdistukset ym alkoivat. Vuonna 2010 alkoi tää heikkokuntoisuus minkä ajattelin ensiksi johtuneen liiasta juomisesta mutta nyt kun olen ollut viisi kuukautta juomatta ja silti ahdistaa ja yleiskunto on aivan paska,niin ei se kyllä niistä elämäntavoista ollut kiinni. Erikoisinta on se,että välillä jalat kipeytyvät pienestäkin kävelystä,välillä ei ollenkaan...

Profile  

Post subject: Re: RASKAUS JA CFS-mahdollisuus
PostPosted: Thu Jan 26, 2012 04:12 

Magnesiumin kokeilu varmasti kannattaa ja suosittelen ehdottomasti Magnesan-merkkistä (sai joskus ainakin S-marketistakin, varsin edullista). Useimmissa merkeissä magnesium on oksidina, joka imeytyy tosi huonosti, mutta Magnesanin aminohappokelaatti imeytyy hyvin. Muut hyvin imeytyvät magnesiumit ovatkin sitten selvästi kalliimpia.

B12:ta saa apteekista ilman reseptiä nimellä Betolvex, sitä voi kokeilla (monivitamiinitablettien määristä ei ole apua, jos on puutos). Suosittelisin kokeilemaan sitä, koska hyvällä tuurilla oireesi voisivat johtua siitäkin. Syöthän varmasti D-vitamiinia, vähintään 100 mcg päivässä? Se on raskauden aikana erityisen tärkeää, vaikka olisi ihan tervekin.

Joskus kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa silmäoireita, tosin ne ovat yleensä molemmissa silmissä. Myastenia gravis voi aiheuttaa kai toispuolisiakin näköhäiriöitä, mutta siihen liittyy käsittääkseni yleensä luomen riippuminen, jota sinulla ei ole. Ovatko näköhäiriöt pahimmillaan iltaisin, aamuisin tai rasituksen jälkeen, osaatko sanoa?

Kilpirauhasen vajaatoiminta olisi syytä hoitaa. Kilpirauhasfoorumilta voi kysellä lääkäreitä, koska suurin osa lääkäreistä, endokrinologeistakaan, ei osaa sitä hoitaa. Sen lisäksi melkein kyllä epäilisin borrelioosia, koska siihen sopisivat kaikki oireet. Se aiheuttaa usein kasvojen oireita kuten hermopinteitä, -halvauksia ja näköhäiriöitä ja ne ovat hyvin usein toispuolisia. Tosi monella ihmisellä on kuitenkin vaivojensa takana monta eri oiretta, usein hyvinkin monta.

Myös ruokayliherkkyydet saattavat joskus tuollaisia oireita, esim. maitotuotteet tai gluteeni, mutta en raskaana olevalle viitsi suositella kokeilla poistaa niitä ruokavaliosta, koska jos joku lääkäri saisi tietää, niin nostaisivat metakan. :-P

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]