Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 03:49

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Pentoksifylliini
PostPosted: Sat Mar 03, 2007 04:43 

Joskus sitä käy niin, että pitää itseään fiksumpana kuin onkaan. Näin kävi kirjanikin kanssa, kirja siis käsittelee ainoastaan reseptilääkkeitä. Olin kirjoittanut pitkät pätkät pentoksifylliinistä, jonka tietysti oletin olevan reseptilääke, koska se on sydänlääke. Eilen sitten Yliopiston Apteekin sivuilta huomasin, että pentoksifylliini on itsehoitolääke. Ei tässä se niinkään harmita, että kirjoitin pitkän pätkän turhaan, vaan se, että kuulin lääkkeestä pari vuotta sitten ja olen koko ajan halunnut kokeilla sitä. :-P Pasteanpa tähän nyt sen, mitä olin tähän mennessä ehtinyt kirjoittaa ilman suurempaa hiomista.

Quote:

pentoksifylliini (Trental)

Pentoksifylliinin pääasiallisena etuna on verenkierron paraneminen veren viskositeetin alenemisen ja punasolujen joustavuuden paranemisen ansiosta. CFS-potilaat kärsivät yleisesti huonosta verenkierrosta ja SPECT-kuvaukset ovat näyttäneet verenkierron heikentyneen myös aivoissa.

Uusiseelantilaisen lääkärin L.O. Simpsonin mukaan CFS:ssä verisolut voivat olla epämuodostuneita, mikä saattaa entisestään haitata verenkiertoa hiussuonissa.* Hänen mukaansa pentoksifylliini auttaa tähän ja saattaa siten helpottaa CFS:ssä esiintyvää huimausta ja kognitiivisia ongelmia.** Osa potilaista kuvaakin saaneensa huomattavaa apua kognitiivisiin vaikeuksiinsa pentoksifylliinistä. Pentoksifylliini myös vähentää TNF-alfan tuotantoa.*** Tämä anti-inflammatorinen vaikutus on toinen hyvä perustelu lääkkeen käyttöön CFS:n hoidossa.

Pentoksifylliiniä ei voida käyttää potilailla, jotka eivät siedä stimulantteja, joilla on suuri verenvuotoriski tai jotka kärsivät vatsahaavasta. Mahdollisia sivuvaikutuksia ovat mm. pahoinvointi, vatsavaivat, sydämen rytmihäiriöt, unihäiriöt, päänsärky ja huimaus. Joskus saattaa esiintyä urtikariaa, joka voi harvoissa tapauksissa kehittyä anafylaktiseksi reaktioksi.

*Verrillo Erica F, Gellman Lauren M. Chronic Fatigue Syndrome: A Treatment Guide. 1997. s. 195.

**Simpson LO. The Role of Nondiscocytic Erythrocytes in the Pathogenesis of ME/CFS. Kirjassa: Hyde B, (toim.) The Clinical and Scientific Basis of Myalgic Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndrome. s. 597-605.

***Baughman RP, Iannuzzi M. Tumour necrosis factor in sarcoidosis and its potential for targeted therapy. BioDrugs. 2003;17(6):425-31.

Minusta kyseessä on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen lääke, erityisesti jos tuntuu siltä, että verenkierrossa on ongelmia. Hintakin on varsin edullinen, reilu 7e/30 depottablettia ja n. 22e/100 depottablettia. Todennäköisesti yksikin voi päivässä riittää. Itse olisi mennyt heti eilen ostamaan, ellei olisi LDN-kokeilu edessä. Jos LDN ei toimi, kokeilen tuota. Jos LDN toimii mutta vain jonkin verran, kokeilen varmaan silti tuota, mutta silloin on tietysti vaikeampi sanoa, kuinka tehokasta se on. Kaikki kokeilut tietysti omalla vastuulla kuten aina.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 04:47 

Mulle määrättiin tuota kipupolilla. Mulla tuli siitä vatsa jumalattoman kipeäksi, joten oli pakko lopettaa ihan parin päivän jälkeen. Mitään hyötyä en tietysti tuossa ajassa ehtinyt huomaamaan. Tämä oli lähinnä vain sellainen kokeilu, että jospa tuollaisesta olisi apua. Ja sivuoireet ym. on aina yksilöllisiä.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2008 01:49 

Minä otin nyt kokeiluun, kyllähän tuo tuntuu verenkiertoa tehostavan. Nyt sormet ristissä pitää toivoa ettei tule ikäviä sivuvaikutuksia.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 08, 2008 08:44 

Onko tämä auttanut ketään?

Minulla on ollut jo muutaman kuukauden tätä kaapissa, mutten ole ehtinyt kokeilla vielä.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 08, 2008 09:06 

Minä kokeilin sitä enkä huomannut paljoa apua, mutta siinä vaiheessa minulla oli jo aika monta lääkettä ja lisäravinnetta käytössä, mukaanlukien pirasetaami, joka toimii osittain samalla vaikutusmekanismilla. Olen ihan varma, että lääkkeestä olisi ollut apua, jos olisin aloittanut sen "puhtaalta pöydältä", mutta nyt se meni tavallaan hukkaan. Mitään sivuvaikutuksia ei tullut.

Yhteen käyttötarkoitukseen sain kyllä myöhemmin pentoksifylliinistä apua. Kun aloitin heraproteiinin noin vuosi sitten, minulle tuli alussa aika voimakkaitakin "die-off"-oireita: yöhikoilua, kuumeilua, pahaa imusolmuketurvotusta, nivelkipuja jne. Kokeilin niihin avuksi pentoksifylliiniä (koska se vähentää tulehdussytokiinien eritystä ja siten tuollaisia tulehdusoireita) ja niihin se tepsi oikein hyvin. Nuo oireet menivät ohi muutamassa viikossa. Kun pidin taukoa herasta ja aloitin sen parin kuukauden kuluttua uudelleen, oireet tulivat takaisin, mutta katosivat jo parissa päivässä.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 09, 2008 11:53 

Mielenkiintoista, että siitä oli apua tuollaisiin oireisiin. Itselläni toivoisin sen lähinnä parantavan verenkiertoa. Otsoniterapia alkaa kuitenkin niin pian, etten taida viitsiä aloittaa sitä vielä. Jos otsonihoito ei auta enkä saa LDN:ää, kokeilen varmaankin pentoksifylliiniä seuraavaksi.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 10, 2008 12:53 

Minä olen saanut apua sydämentykytysoireisiin ja rasituksenkestoon hyvin nopeasti tuosta pentoksifylliinistä. En tiedä johtuuko sitten samanaikaisesta antibioottihoidosta että hyödyt näkyvät näin varhain. Viime perjantaina pystyin nousemaan kahdet raput ylös saamatta tykytyskohtausta, tuntui ihan ylellisyydeltä :).

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 10, 2008 12:58 

Kyllähän sen pitäisikin auttaa hyvinkin nopeasti, todennäköisesti jo samana päivänä (tosin hyödyt saattavat siitä vielä lisääntyä viikkoja tai kuukausia). Joten kyllä minä sitä kokeilisin, vaikka olisi toisen hoidon aloittamiseen vain vähän aikaa.

Silmu: Otatko pakkauksen ohjeen mukaan kolme tablettia päivässä, vai vähemmän?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 10, 2008 01:54 

Olen ottanut kaksi kertaa päivässä, tuntuu riittävän ihan hyvin.

Profile  

Post subject: Re: Pentoksifylliini
PostPosted: Sun Jun 19, 2011 03:05 

Tämä olisi sitten kanssa kokeilemisen arvoiselta kuulostava lääke. Verenkierron yleinen parantuminen kuulostaa ihan hyvältä, sillä minulla on ongelmia käsien ja jalkaterien kylmämisen kanssa. Kuitenkin tämmöinen sydänlääke vähän arveluttaa, sillä sydämeni pitäisi tällä hetkellä täysin kunnossa. Ja mitenköhän tämä pentoksifylliini toimii yhdistettynä liikuntaan? (joo, olen varmaan ainoita tällä foorumilla, joka kykenee harrastamaan liikuntaa aika hyvin silloin kun on hyvä olo) Ettei vaan aiheuttaisi vaikkapa sydänkohtausta lenkillä?

Profile  

PostPosted: Sun Jun 19, 2011 11:23 

Enemmän se on verenkiertolääke kuin sydänlääke. Se voi laajentaa verisuonia, eli periaatteessa helpottaa sydämen kuormaa. Pitäisi ainoastaan parantaa liikunnansietokykyä jne.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Jun 30, 2011 10:15 

Nyt olen näitä nappeja jo puolitoista viikkoa vetänyt ja se on jo sen verran pitkä aika, että uskaltaisin väittää näiden varmuudella auttaneen. Ei ole jumitus ja aivosumu ollut niin pahaa ja etenkin fyysisesti on ollut jaksavaisempi olo ja yöllä on palellut entistä vähemmän. Kun ennen on kaivannut alkulämmittelyn etenkin aamulla/päivällä että tulisi semmoinen liikunnallinen olo niin nyt semmoinen on melkeimpä koko ajan päällä. Pienintäkään sivuvaikutusta en ole havainnut, joten ehdottomasti jatkan tämän käyttöä. Pitäisiköhän itse asiassa koittaa vaihtaa 4 tabun päiväannokseen, tähän mennessä olen syönyt kolme.

Kiitos vaan tämän lääkkeen vinkkaamisesta Maijalle. :)

Profile  

PostPosted: Thu Mar 15, 2012 10:54 

Tänään kävin hakemassa tota Pentoksifyliiniä apteekista eli tuota Trental 400mg. Vähän kuumottaa aina tälläisten lääkkeiden aloitus mutta tuskin tuosta voi kauheasti haittaakaan olla kun repseptivapaa lääke on.

Elikkä mikä nyt olisi siiis hyvä annos? Ohjeissa lukee että lääkäri määrää yleensä tarkemman annostuksen mutta normaali annos on 2-3 tablettia päivässä. Ja paketin kyljessä lukee että aloitus annos on 3 tabua päivässä eri aikaan kunnes vaikutus on saavutettu ja sitten 2 päivässä. Tuolla kolmella on varmaan hyvä aloittaa niin saa ainakin täyden tehon?

Profile  

PostPosted: Thu Mar 15, 2012 11:14 

Minä aloittaisin 1/2 tai 1 tabletilla päivässä. Voihan sitä sitten nostaa, jos ei huomaa mitään.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post subject: Pentoksifylliini ja kummat oireet
PostPosted: Sun Mar 20, 2016 10:36 

Osaisiko joku auttaa tässä: kokeilin pentoksifylliiniä (Pentoxin) ja sain ihan kummalliset oireet: sanat hukkuivat, änkytän, en ymmärrä lukemaani enkä osaa toimia sen mukaan mitä luen (siis en osannut yhtäkkiä käyttää nettipankkia ollenkaan). Tähän kiinnitti huomiota myös puolisoni: vaikutan kuulemma humalaiselta.

Ilmeisesti lääke siis ei sovi minulle? Vai voiko kyseessä olla joku ohimenevä reaktio, joka liittyy siihen, että aivojen verenkierto alkaa parantua ja aivoilla kestää hetki sopeutua siihen tilanteeseen?

Olo on edelleen outo vaikka otin tabletin 6 tuntia sitten. En taida uskaltaa ainakaan heti tuota kokeilua jatkaa.

Muita sivuvaikutuksia ei tullut.

Onko teillä kokemusta tästä lääkkeestä (tai muista lääkkeistä tulleista vastaavista oireista)?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]