Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 05:55

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re:
PostPosted: Fri Sep 21, 2012 01:23 

Maija wrote:
Nyt muutaman päivän on ollut aika hyvä ja varsin terävä olo. Brainfog ei tietysti ole yhtäkkiä kadonnut sen sileän tien, mutta aivot tuntuvat toimivan paremmin. Ei tule niin paljoa sellainen olo, että hukkuu kaikkeen informaatioon (esim. asioihin, joita pitäisi muistaa) ja muutenkaan aivot eivät "väsy" yhtä paljon kuin ennen.

Jotenkin kuvaa omaa olotilaa tällä hetkellä, aivojen väsy. Kognitiivinen suorituskyky on huonontunut reippaasti ja yllä oleva "hukkuuu kaikkeen informaatioon" on kyllä kyllä kuvaava, ja ad-hd fiilis. Unohdan sisarusten lasten nimiä, välillä mieskaverin nimen, avustajan lapsen ja mieskaverin nimet. Laitan tästä enemmän toiseen ketjuun.

Jossakin luki, että tätä pirasetaamia saa ilman reseptiä. Pitääkö paikkaansa?

Profile  

Post subject: Re: Pirasetaami kokemuksia
PostPosted: Fri Apr 18, 2014 03:58 

Vieläkö löytyy pirasetaamin käyttäjiä? Millaisia olivat aloituskokemukset?

Minulle ehdotettiin Concertaa mutta täältä palstalta opiskelleena ehdotin itse ja sain Nootropilit. Nyt toinen Nootropil päivä menossa. Aloitusannoksesta olen lukenut monenlaista juttua ja mm. Maijakin on maininnut aloittaneensa tupla-annoksella. En tiedä miten tuohon tupla-annokseen tulisi suhtautua, kun reagoin aika herkästi. Näinä kahtena päivänä olen ottanut aamuisin yhden 1200mg kapselin ja olo on ollut jossain määrin sumuinen ja hutera. Kovasti on toiveita tämän lääkkeen suhteen, mutta tuntuu aivan mahdottomalta arvioida mihin suuntaan ja missä ajassa myönteisten vaikutusten tulisi näkyä.

Tuolla englanninkielisillä sivustoilla pirasetaamin yhteydessä monet suosittelevat ottamaan lisäksi "choline" =koliinia ja tämän pitäisi ehkäistä pirasetaamin potentiaalista sivuvaikutusta eli päänsärkyä. Oletteko te kokeilijat/ käyttäjät kärsineet päänsärystä?

Profile  

Post subject: Re: Pirasetaami
PostPosted: Fri Apr 18, 2014 05:29 

Yleensä sanotaan nimenomaan niin, että jos ottaa liikaa kolinergisiä aineita, siitä tulee päänsärky. Muut kolinergiset aineet, mukaan lukien koliini, periaatteessa lisäävät pirasetaamin vaikutusta, joten niitä käytettäessä pirasetaamin annostusta voi joutua laskemaan, jottei tule "yliannosta". Niitä suositellaan kyllä käyttämään yhdessä, jotta teho olisi parempi.

Itse en ole huomannut muista kolinergisistä aineista (lesitiini, fosfatidyylikoliini, asetyylikarnitiini, DMAE, useat yrtit) mitään vaikutusta pirasetaamiin. Päänsärkyäkään en ole saanut, tosin ne tuppaavat pahentamaan triggerpisteitäni (ainakin DMAE). Jotkut kolinergiset aineet parantavat minulla unta (esim. shilajit, Sophora flavescens ja ashwagandha), toiset aiheuttavat outoja unia parantamatta unta (kuten lesitiini ja schizandra).

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Apr 18, 2014 05:58 

Kiitos Maija tuli paljon uutta tietoa tässäkin asiassa.
Mielettömän innostunut ja kärsimätön olen positiivisia vaikutuksia odotellessani.
Joku taisi pohtia viestiketjussa mistä tätä saa. Itse sain ihan sairaalan neurologilta, tosin pyynnöstä ja perusteltuani miksi juuri tätä.

Profile  

PostPosted: Sun Apr 20, 2014 12:17 

Maija voisinko vielä vaivata tällä Nootropil asialla? Tuntuu, että oikea annostus on hukassa tai olen vain liian kärsimätön asian suhteen.

Paketissa sulee 1-3 kapselia/ vrk. Kyseessä on 1200mg vahvuiset lääkkeet. Noh, tiedän, että oikea annostus on etsittävä kokeilemalla, mutta mihin suuntaan veisin tätä kokeiluani, variaatioita voi olla niin paljon? Nyt olen ottannut 1200mg aamulla enkä muuta. Päivällä huimaus ja pään sumuisuus lisääntyvät, iltapäivällä alkaa jonkin asteinen päänsärky. Tänään söin lääkkeen oton yhteydessä 3 kananmunaa, jos siitä olisi apua. Netistä, kun asiasta lukee niin annostukset vaihtelevat todella paljon, samoin vaikutusten saamisen nopeus eli se miten nopeasti aivot tilanteeseen tottuu. En ole vielä ajatellut luovuttaa.

Mietin nyt onko kerta annos liian suuri vai pieni?
Oisiko otettava toinen annos illalla?

Nootropilissähän on jakoura mutta sen tarkempaa hifistelyä asian suhteen on aika hankala tehdä?

Profile  

PostPosted: Sun Apr 20, 2014 05:07 

Veikkaan vahvasti, että liian suuri. Mahdollisesti paljonkin liian suuri. Aiemminhan mainitsin kaverin, joka sieti alkuun pirasetaamia vain pieniä murusia - mutta lopulta kirjoitti sen avulla gradunsa valmiiksi. Eli voisit kokeilla ottaa puoli tablettia, jos sekin on liikaa niin vielä vähemmän. Eihän niitä kovin tarkasti saa jaettua pienemmiksi kuin puolikas, mutta paloiksi kuitenkin.

Joskus muuten pirasetaamia oli saatavilla Suomessa myös annosjauheena, mutta en ole varma onko enää...

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Apr 20, 2014 08:02 

Ok Maija. Testaanpa huomenissa pienemmällä annoksella. Kerroit tosiaan tapauksesta jossa riitti uskomattoman pieni annos. Nettiä olen nyt asian tiimoilta tutkinut kuin "piru raamattua" ja annostukset vaihtelee laidasta laitaan. Jenkkilässä etenkin on tuo jauhe suosittua. Kiitos taas.

Profile  

PostPosted: Mon Jun 08, 2015 01:36 

Kuinka olette pirasetaamin käyttäjät jakaneet lääkkeen oton? Otatteko kaikki kerralla esim. aamulla vai jakaneet esim. osa aamu/osa ilta?

Profile  

PostPosted: Sun Jun 28, 2015 10:02 

Ei mitään vaikutusta, kun oli CFS oireet pahimmillaan.

Profile  

PostPosted: Tue Jun 30, 2015 10:19 

Millaisiin oireisiin olisit odottanut apua? Yleensä pirasetaami auttaa vain kognitiivisiin ja joskus neurologisiin oireisiin, hyvin harvoin fyysisiin.

Pirasetaamia ei kai yleensä suositella ottamaan illalla, itse otan yhden tabletin aamulla ja yhden alkuiltapäivästä.

Mieheni muuten kokeili pirasetaamia myös ja koki, että siitä tulee "pelottavan skarpiksi", alkaa suorastaan ärsyttää kun muut eivät ole yhtä fiksuja. :-P Tosin hänellä lienee tämä ongelma muutenkin, kun on poikkeuksellisen älykäs.

Profile  

PostPosted: Thu Jul 09, 2015 07:35 

Oli voimakas aloitekyvyttömyys ja aivosumu. Makasin sängyssä suu auki ja tuijotin seinää niin kuin joku zombie.

Profile  

PostPosted: Thu Jul 09, 2015 09:19 

Ei pirasetaami noihin oireisiin yleensä autakaan. Aloitekyvyttömyyteen toimivat tyypillisesti parhaiten dopaminergiset aineet (kuten tyrosiini). Minulla aivosumun taas vei nimodipiini, pirasetaami auttoi/auttaa kognitiivisiin toimintoihin, mutta ei poistanut sitä sumuisuuden tunnetta.

Profile  

PostPosted: Thu Dec 31, 2015 04:41 

Suunnittelen nyt kevään aikana hakeutuvani Polon juttusille, kun tähän aloitekyvyttömyyteen, aivosumuun ja jaksamattomuuteen ei tunnu oikein löytyvän apua, mutta tämä pirasetaami kiinnostaisi. Mullahan ei ole CFS-diagnoosia, enkä usko, että mulla sitä on (fyysiset oireet puuttuu), mutta mun uupumuksessa on silti paljon myös yhteisiä piirteitä CFS-potilaiden kanssa, siksi tällä foorumillakin pyörin.

Kiinnostaisi siis tämä pirasetaami nyt kovasti. Uskallanko sitä Pololle suoraan ehdottaa? Yleensähän lääkäreille ei uskalla ehdottaa itse mitään lääkettä, mutta olen ymmärtänyt, että kokemuksenne mukaan tämä lääkäri olisi erilainen tyyppi?

Olen myös kärsinyt univaikeuksista hyvin pitkään ja nimenomaan siitä, että aamuisin olen tuntikausia ryytynyt ja puoliunessa mutta iltaa kohden piristyn, ja kun pitäisi mennä nukkumaan, olen ylipirteä ja levoton, jolloin nukahtaminen on vaikeaa. Melatoniinista on hiukan tähän apua muttei kovin paljon. Ilmeisesti pirasetaami auttaisi siis tähänkin, vai pitäisikö pyytää adrenaliinia? Mielipiteitä, kokemuksia?

Voi laittaa privanakin vinkkejä ekalle vastaanottokäynnille :)

Profile  

PostPosted: Thu Dec 31, 2015 04:55 

Pololta voi kyllä kysyä lääkkeitä, jotka tuntuisivat itselle sopivalta, mutta yleensä hän haluaa määrätä ensin "vakkareitaan" kuten LDN ja adrenaliini ja jos ne eivät auta esim. kognitioon tarpeeksi niin pirasetaamia. Pirasetaami ei yleensä auta uneen tai ylivireisyyteen, joskus kyllä, mutta adrenaliini on enemmän näihin.

Ilta-ylivireisyyteen voi kokeilla myös pientä murusta hydrokortisonia jos ei vielä ole.

Profile  

PostPosted: Sat Jan 02, 2016 01:18 

Ei ole vielä iltakäytössä hydrokortisonia, kokeilenkin heti huomenna. Mihin aikaan se kannattaisi ottaa, juuri ennen nukkumaanmenoa vai jo aiemmin? LDN:ää ei myöskään ole käytössä (kun kukaan ei ole tätä mun uupumusta siis halunnut hoitaa...), olen kyllä valmis kokeilemaan kaikkea, mikä voisi auttaa!

Kiitos Maija vinkeistä :)

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]