Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Jun 25, 2017 11:48

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: LDN lääkkeen hinnoittelu
PostPosted: Sun May 18, 2014 04:42 

Hei, ajattelin tehdä tätä varten oman sivun ettei sotke muita LDN-keskusteluja. Kuten moni on huomannut niin LDN:n lääkityksenä voi olla melko kallis varsinkin jos ei ole mitään tuloja. Olen huomannut, että lääkkeen hinta apteekista on ollut hyvin mielivaltaisen oloinen. 500 kpl 0,5 mg maksoi 88 euroa, 150 kpl 2 mg kapselia maksoi n.80 euroa ja 300 kpl 2 mg maksoi 96 euroa. Syytä miksi hinta on annoskoosta ja määrästä huolimatta lähes sama johtuu siitä, että kapseleiden sun muiden valmistuksessa käytetään aina vähintään 5 alkuperäistablettia. Vähintään 5 tabletilla ehkäistään annoskoon laatuvaihtelua. Suomessa käytettävissä on 50 mg tablettteja. Apteekissa siten käytetään aina vähintään 5 x 50 mg = 250 mg:n edestä naltreksonia. Tämän takia ei kannata ottaa pienempää erää kuin mitä kuluu 250 mg edestä naltreksonia, sillä loppu menee hukkaan mutta kuitenkin sisältyy valmistuskustannuksiin. Minun tapauksissani on kulunut tasan 5-12 tablettia eikä annoksissa ole mennyt lääkettä hukkaan.

Muita hintaan vaikuttavia tekijöitä ovat lääkevalmistus ja toimittaminen, jotka maksavat ainakin vanhan tiedon mukaan 6,73 euroa. Lisäksi on valmistusmäärälisä joka maksaa 1,68 euroa jokaista 20 kapselia kohden. Valmistusmäärälisä on merkittävä tekijä 500kpl 0,5 mg kapselin hinnasta, joka on (500/20)x 1,68 = 42 euroa.

Toivottavasti tämä selkeyttää lääkkeen hinnoittelua. Hinnoittelussa voi olla muitakin tekijöitä tai esittämässäni tiedossa virheitä ja väittämiäni saa korjata. Itsehän olen vasta ensimmäisen vuoden farmasian opiskelija eikä apteekin hinnoittelu ole vielä itselleni virallisesti opetettu mutta enköhän minä sen jossain vaiheessa opi.

Last edited by taateli on Sun May 18, 2014 09:10, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject: Re: LDN lääkkeen hinnoittelu
PostPosted: Sun May 18, 2014 05:20 

Paljon kiitoksia tiedoista! Tuo 5 tabletin minimimäärä kuulostaa vähän oudolta - siis varaudutaanko siinä siihen, että eri tablettiyksilöissä olisi eri määrä vaikuttavaa ainetta? Kuulostaa erikoiselta, onhan lääkkeiden valmistus ja laaduntarkkailu erittäin tiukasti valvottua.

Minusta LDN ei ole missään määrin kallista, ellei sitten ota noita tosi pieniä kapseleita. Siis toki se tuntuu lompakossa, jos on vähän rahaa, mutta niin tuntuu melkein kaikki muukin. Oma LDN-käyttöni maksoi Suomessa 10-15 euroa kuussa. Monissa muissa maissa LDN on paljon kalliimpaa, esim. brittiläiset apteekit veloittavat noin 30-40 puntaa kuussa, eli jopa 50 euroa, siis 4,5 mg kapseleilla. Täällä Hollannissa minun LDN-reseptini lähetettiin ensin johonkin erikoisapteekkiin, jossa sitä on varastossa, kuten YO:n apteekissakin joitain vahvuuksia nykyään. Siellä se maksoi yli 40 euroa kuussa. Kauhistuin, että miten se voi olla noin kallista. Seuraava lääkäri tiesi, että resepti kannattaa lähettää toiseen LDN:ään erikoistuneeseen hollantilaisapteekkiin - siellä hinta oli vain noin 15 euroa kuussa ja se menee vakuutukseen kokonaan, lukuunottamatta kuuden euron postimaksua.

Huvittavaa on, että LDN maksaa täällä murto-osan minulle valmistetuista hydrokortisonikapseleista, siinä missä Suomessa hydrokortisoni ei maksa käytännössä mitään. (En niitä tietysti itse maksa.)

Profile  

PostPosted: Sun May 18, 2014 08:37 

Maija wrote:
Tuo 5 tabletin minimimäärä kuulostaa vähän oudolta - siis varaudutaanko siinä siihen, että eri tablettiyksilöissä olisi eri määrä vaikuttavaa ainetta? Kuulostaa erikoiselta, onhan lääkkeiden valmistus ja laaduntarkkailu erittäin tiukasti valvottua.

Juurikin vaikuttavan aineen vaihteluihin varaudutaan. Osittain tämä tehdään juurikin siksi koska laadun tulee olla tarkkaa myös apteekissa. Jos sattuisi käymään niin, että yksittäisessä tabletissa olisi valmistusvirheen takia tuplamäärä tai vajaasti vaikuttavaa ainetta, voisi se muuttaa huomattavasti lääkeaineen määrää jos tabletteja käytettäisiin vähemmän. Jokaista tablettia ei voida tarkastaa vaikka tiukat laatuvaatimukset ovatkin.

Profile  

PostPosted: Mon May 19, 2014 08:10 

Edelleen ihmettelen tuota LDN:n valmistusta. Lääkettähän menee nykyään sen verran paljon, että sitä on alettu myydä YO:n apteekeissa hyllytavarana. Luullakseni koko on 1,5 mg. Siis sitähän voisi tehdä vaikka tuhannen tabletin muusista...??

Profile  

PostPosted: Mon May 19, 2014 10:11 

Siis Helsingin yliopiston omistamista apteekeista saa naltreksonia 1,5 mg kapseleina/tabletteina? Kyllä apteekki voi valmistaa itse hyllyyn tuotteita. Valmistuksessa voidaan hyvinkin käyttää tuhansia tabletteja ison erän valmistamiseen myös varastoon kysynnän mukaan. Tai on mahdollista että saattaisivat tilata jotain tukkureittiä pitkin puhdasta jauhetta valmistukseen mutta epäilen että jaksavatko vaivautua erityisjärjestelyjä sopimaan. Pystyisin itsekkin asian todennäköisesti myöhemmin tarkistamaan mutta ilmeisesti nämä hyllyssä olevat 1,5 mg naltreksonit kumminkin tarvitsevat reseptin?

Muuten yhä harvempi apteekki enää valmistaa ex tempore-valmisteita eli lääkkeitä jotka pitää apteekissa tehdä. Suurin syy on niiden valmistamisen kannattamattomuus ja mieluummin jos lääke on pakko toimittaa, valmistetaan lääke sopimusvalmistuksena toisessa apteekissa. Pikkukunnissa voi olla vaikeaa saada naltreksonia tai vastaavia.

Profile  

PostPosted: Mon May 19, 2014 10:23 

Joo, reseptillä mutta hyllytavarana. Kuten tietyt DHEA- ja melatoniinivahvuudet. Nykyäänhän melatoniinia saa toki ilman reseptiäkin. En tiedä "massavalmistuksen" vaikutuksesta hintaan?

Reviaa ne taitavat yhä käyttää ja minusta täälläkin apteekit, vaikka nykyisellä apteekillani on LDN:ään jopa "pakkausseloste".

Oma pikkuruinen lähiapteekkini Amsterdamissa ilmeisesti valmistaa lääkkeitä, tai ainakin ennen valmisti. Käytin ennen 7 mg ja 2 mg hydrokortisonikapseleita, jotka valmistettiin minulle. Niissä meni aina 1-7 vrk, tuntui satunnaiselta. Ajattelin, että tulevat jostain "keskusvarastolta". Kerran sain kuitenkin ne samaksi päiväksi (luulivat kai että minulla on kiire), minkä en usko olevan mahdollista, elleivät valmista niitä itse. Nyt viime reseptin täytöllä hydrokortisonit oli kuitenkin vaihdettu valmiisiin 2 mg ja 5 mg tabletteihin, eli 7 mg annoksella otetaan 5 + 2 mg. (Mutta sittemmin olen vaihtanut eri kortisoniin.)

Hiljattain kuulin, että Briteissä ihan jokin lääketehdas valmistaa LDN-kapseleita nimellä Lowtrex. Siellä kuitenkin useimmat lääkärit suosittelevat käyttämään LDN:ää nesteenä, joka toki alun annossäädöillä on kätevää, mutta muuten ei. (Neste on myös selvästi halvempaa, mutta heidän neste-LDN:nsäkin on kyllä monien muiden maiden kapseliversioita kalliimpaa...)

Profile  

PostPosted: Mon May 19, 2014 10:39 

Maija wrote:
En tiedä "massavalmistuksen" vaikutuksesta hintaan?

Varastoon valmistettavissa valmisteissa ei ainakaan minun tietämyksen mukaan sovelleta ex tempore -valmisteen hinnoittelua. Oli miten oli niin voisin olettaa että valmiin hyllytuotteen hinta olisi halvempi ellei varastovalmisteen hinnoittelu salli korkeampaa hinnoittelua. No mutta kuten todettu olen vasta-alkaja tällä lääkevalmistuksen uralla ja kylläpä minä nuo tulen oppimaan ja sen jälkeen tieto tulee kuin apteekin hyllystä :)

Profile  

PostPosted: Mon Jan 12, 2015 07:05 

Asun Lapissa,

ja olen ihmetellyt LDN:n hinnan nousua. Olen hakenut sitä apteekista 14.4.2014 100 kpl ja hinta oli tuolloin 26,28 prk ja vastaavasti hakiessani sitä 4.12.2014 apteekista hinta oli 100 kapselin purkilla 47.80. Tuntuu kohtuuttomalta!

Profile  

PostPosted: Mon Jan 12, 2015 07:12 

Mistäköhän hinnannousu johtuu? Kuulostaa aika erikoiselta. Kesken vuoden tuskin voi tulla mitään uusia verojakaan tms. Olisikohan siinä voinut tapahtua virhe? Kukaan muu ei ainakaan toistaiseksi ole tullut valittelemaan LDN:n kohonnutta hintaa.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 12, 2015 07:23 

Ei tietoa, mieheni haki minulle joulukuussa lääkkeen ja oli ihmetellyt asiaa, mutta ei ollut saanut vastausta ihmettelylleen. Olin Olli Polon kanssa puhelimessa joulukuussa sovimme, että laitan hänelle tarkat hinnat tiedoksi. En ole saanut häneltä vastausta viestiini.

Seuraava satsi kun loppuu, niin pyydän apteekista etukäteen tiedon hinnasta. En tiedä, onko kyseessä Lapin lisä :)

Olisi kiva kuulla hintoja muualta päin Suomea...

Profile  

PostPosted: Tue Jan 13, 2015 12:07 

Jokin aika sitten sain kuulla, että kun apteekki tilaa yliopiston apteekista apteekin valmistaman lääkkeen/LDN, niin se voi periä valmistuslisän, vaikka ei valmista sitä. Ihme rahastusta. Siksi ostinkin puolen vuoden satsin yliopiston apteekista.

Pitääpä ottaa selvää seuraavalla kerralla siitä, että mikä on edullisin määrä ostaa lääkettä. Reseptilääkettä voi ostaa 3kk isomman annoksen, mikäli siitä ei saa Kelakorvausta.

Muut apteekit eivät pidä sitä hyllyssä, menekki on vähäistä.

Allua ei ollut yliopiston apteekin hyllyllä.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, kroon. lihasaitio-oireyhtymä epäily

Profile  

PostPosted: Tue Jan 13, 2015 08:40 

Kiitos Jatta,

täällä ei ole yliopiston apteekkia. Täytynee selvittää voisiko yliopiston apteekista tilata postitse tai sitten pitää käydä Oulussa hakemassa. Hintaero on kuitenkin sen verran iso. No, olen kuitenkin yhteydessä apteekkiin ja selvitän asian.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 13, 2015 07:22 

Hei, itse soitan yliopiston apteekkiin ja he lähettävät lääkkeet postissa. Lasku seuraa mukana. Heillä on minun resepti siellä ja saan tiedon kuinka paljon reseptiin jää ostovaraa. Tämä on tosi hyvä palvelua!
Lähin yliopiston apteekki on Tampereella, matkaa on sen verran reilusti ettei sinne tule lähdettyä lääkkeenhaku matkalle :o

Joten kannattaa soittaa ja kysyä neuvoja miten saat lääkkeet sinne pohjoiseen edullisimmin :)

Profile  

PostPosted: Tue Jan 13, 2015 10:24 

Kiitos Sirpa vinkistä... Soitan huomenna yliopiston apteekkiin. Vaikka periaatteessa haluaisinkin kannattaa paikallista apteekkia, mutta tuo hinnan nousu tuntuu jo rahastukselta.

Profile  

PostPosted: Thu Mar 26, 2015 02:03 

Jännää, että 28 kpl 50 mg Natlrexon Accordia maksaa 30,37e. Tosin itse joutuu sitten annostelemaan pienemmäksi.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]