Tuolta pääset Hoidot-alueelle kohtaan Lääkkeet:
viewforum.php?f=13 Siirrän tämänkin ketjun sinne.
Suosittelen lukemaan kirjani CFS:n ja fibromyalgian hoito, jonka saa useimmista kirjastoistakin, siinä esitellään kaikki nämä lääkkeet ja yli sata muuta.
Nootroopit parantavat nimenomaan muistia ja keskittymiskykyä, yleensä tehostamalla aivojen verenkiertoa ja metaboliaa. Osa voi vaikuttaa myös joihinkin välittäjäaineisiin tai niiden reseptoreihin. Yleensä niillä on useita erilaisia vaikutuksia. Eri nootrooppien tarkka vaikutus (siis mekanismi sekä käytännössä) vaihtelee aineesta ja ihmisestä toiseen. Pirasetaami ei tosiaan ole varsinainen piriste, yleensä se ei piristä, mutta joillain ihmisillä voi lievittää myös väsymystä.
Itse olen käyttänyt pirasetaamia kohta kahdeksan vuotta (Olli Polon määräämänä) ja se auttaa minulla etenkin kognitiiviseen uupumukseen ja verbaalisiin kykyihin, mutta kyllä se parantaa keskittymistäkin. Polo on määrännyt pirasetaamin lisäksi ainakin modafiniiliä, mutta en tiedä määrääkö hän sitä enää, koska hän on muuttanut hoitomenetelmiään ja toisaalta modafiniilin käyttöä on haluttu rajoittaa. Polo on määrännyt myös dekstroamfetamiinia joillekin, mutta onhan sekin valvovien tahojen kannalta ehkä hieman ongelmallinen.
Metyylifenidaatti on ADHD-lääke, modafiniili taas narkolepsialääke. Pirasetaamia on käytetty hyvin monenlaisten aivosairauksien hoidossa. Alzheimer, autismi, ADHD, huimaus, CFS yms. Suomessa sen virallinen käyttötarkoitus on eräs epilepsian muoto. Sen etuna on se, että se on erittäin turvallinen ja hyvin siedetty, harvoja lääkkeitä joista todennäköisesti on vain edullisia vaikutuksia aivoille mitä pidempään sitä käyttää.
Minullakin LDN on vaikuttanut lähinnä fyysiseen puoleen, vaikka joillain se vaikuttaa myös kognitioon. Onneksi olen saanut paljon apua pirasetaamista sekä nimodipiinistä, joka toimii parantamalla aivoverenkiertoa. Olen reseptivapaita aineita testaillut enimmäkseen vasta näiden jälkeen, joten niiden toimivuudesta en osaa samalla lailla sanoa. Gingkoa käytin 2004-2007 ennen pirasetaamia ja se selvästi auttoi. Schizandra tuntuu auttavan vähän. Itse olen kirjailija, joten eniten kiinnitän huomiota siihen, miten eri tropit auttavat tämäntyyppisessä työssä. Matikkataitoni tuntuvat kadonneen pysyvästi, onneksi ne eivät ole minulle niin olennaiset. Oppimiskyky on valitettavasti edelleen heikentynyt.
Koholla oleva B12-arvo voi tarkoittaa, että B12 ei muunnu kehossa aktiivisiin muotoihin eikä pääse soluihin asti. Metyylikobalamiini on myynnissä oleva aktiivinen muoto, jota minusta kannattaisi varmuuden vuoksi kokeilla. Joillain B12 auttaa, vaikka puutosta ei olisikaan.