Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 05:19

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: LDN + Panacod?
PostPosted: Sat Apr 18, 2015 08:03 

Olen jo kahdesti yrittänyt aloittaa LDN:n käytön, mutta kummallakin kerralla tyssännyt monimutkaiseen ongelmaan. Mulla on kilpparin vajaatoiminta ja käytän siihen lioa + tyroksiinia. LDN kuitenkin vaikuttaa niin, että tarvitsen pienempää kilpirauhaslääkeannosta. Sehän olisi tietysti muuten hyvä asia, mutta mulla on sopivan annoksen hakeminen aina kauhean hankalaa. Kun annos on liian iso tai pieni pääni on koko ajan kipeä. Ja kun pää on koko ajan kipeä, pitäisi syödä Panacodia (koska toisen sauirauden takia tulehduskipulääkkeet ei sovi).

LDN:n ja Panacodin yhteensopivuudesta ei tunnu löytyvän kuin hämäriä mielipiteitä. Ilmeisesti haittavaikutuksia voi tulla, jos on tullut riippuvaiseksi opioideista ja alkaa käyttää LDN:ää. Minä käytän sitä kuitenkin satunnaisesti. Eli mihin se haittavaikutus perustuu ja kuinka vakavasti siitä pitäisi olla huolestunut?

Profile  

Post subject: Re: LDN + Panacod?
PostPosted: Sat Apr 18, 2015 10:21 

Perinteisesti on ajateltu, että LDN ei sovi opioidien kanssa, koska naltreksoni on opioidiantagonisti eli toimii päinvastoin kuin opiaattikipulääkkeet. Tällöin molempien vaikutus voisi ainakin osittain kumoutua. Käytännössä se ei ole välttämättä näin yksinkertaista. LDN:n annos on pieni ja toisaalta se vaikuttaa myös muihin reseptoreihin kuin opioidireseptoreihin, eli ei se vaikutus ainakaan kokonaan kumoutuisi.

Polo on sitä mieltä, että LDN sopii aivan hyvin opioidien kanssa ja voi jopa _parantaa_ niiden tehoa, ja hänellä on kyllä valtavasti kokemusta LDN:stä ja tietänee mistä puhuu.

Joka tapauksessa mitään vaaraa ei ole, kun et ole addikti - pahin mahdollinen haitta on että jompi kumpi toimii vähän huonommin. Addiktilla vaarana olisi kai se, että naltreksoni blokkaisi opioidin (johon olisi muodostunut riippuvuus) vaikutusta ja tulisi "cold turkey" -efekti eli äkkivieroitus. Käytännössä sitäkään tuskin tapahtuu, kun annos ei riitä siihen.

Siirrän tämän jossain vaiheessa ketjuun LDN ja muut lääkkeet, koska näitä LDN-ketjuja alkaa olla täällä niin valtava määrä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Apr 18, 2015 10:28 

En olisi asiasta lainkaan huolestunut, enkä ihan ymmärrä, mihin huolesi perustuu. Pieniannoksista naltreksonia (=LDN:ää) käytetään aivan eri tarkoitukseen kuin suuriannoksista naltreksonia; siitä ei siis ole apua huumevierotuksessa. Vaikka sillä olisi vaikutusta huumevierotuksessa (mitä ei siis ole), siinäkään tapauksessa ongelmaa tuskin tulisi, koska naltreksoni ei aiheuta pahoinvointia kuten antabuslääkkeet, vaan lähinnä estää huumeen aiheuttaman hyvänolontunteen.

Lisäksi kuten ilmeisesti itsekin sanot, satunnainen Panacodin käyttö ei tarkoita, että sinulla on kodeiiniriippuvuus. Ja lopuksi voin sanoa, että olen itse käyttänyt satunnaisesti Panacodia LDN:n ohella, eikä mitään ongelmaa ole ollut.

Panacod on muuten luokiteltavissa tulehduskipulääkkeeksi siinä missä Panadolkin, sisältäähän sekin parasetamolia. Se on vain tehokkaampaa kodeiinin ansiosta.

Profile  

PostPosted: Sat Apr 18, 2015 10:52 

Kun minä aloitin LDN.n syönnin niin meni 8 pc päivässä, eikä se ollut este aloitukselle Polon mielestä eikä hän vaatinut pc.n alasajoa kokonaan. Tais tietää kokemuksesta, että pc tarve vähenee, kun saadaan LDN-hoito kunnolla päälle ja sehän ei käy/tapahdu 1-2 kk.ssa vaan vaatii pitemmän ajan. Olisin saanut jatkaa pc.n käyttöä pienemmällä annoksella, mutta olen vaihtanut sen panadoliin.

Polo ei ole edellyttänyt että lopetttaisin mm. norflexin tai rivatrilin käytön. Olen tiputtanut yhxden rivan/pvä pois. Selkäiskias ja lihasongelmat pitää huolen, että syön niitä.

Kyllä se tulee tarpeen mukaan se kuinka kukin voi muuttaa kipulääkitystä tai minkä verran tarvii jos tarvii.

Profile  

PostPosted: Sat Apr 18, 2015 11:17 

Kyllä minä ymmärrän huolen hyvin; useimmilla LDN-sivuilla lukee, että LDN ei sovellu narkoottisten kipulääkkeiden kanssa ja joskus kuvittelin niin itsekin.

Parasetamoli ei muuten ole tulehduskipulääke. Se ei vähennä juuri lainkaan tulehdusta, vain kipua. Se saattaa kyllä estää COX-3:a, siinä missä tulehduskipulääkkeet estävät COX-1:tä a COX2:ta, mutta sen vaikutuksen on esitetty perustuvan mm. serotonergisiin mekanismeihin, endokannabinoidijärjestelmään ja/tai natriumkanavien salpaukseen. Parasetamoli ei ole juuri koskaan kontraindisoitu tilanteissa, joissa tulehduskipulääkkeet voivat olla, kuten mahahaava tai astma. Munuaisvaivoja se saattaa kyllä aiheuttaa, vaikka ei yhtä paljon kuin tulehduskipulääkkeet.

Noin sivunmennen sanottuna minulla parasetamoli ei ole koskaan toiminut mitenkään, ei edes ennen sairastumistani. En tiedä miksi.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Apr 19, 2015 12:18 

En minä pärjää pelkällä paracetamolilla, burana menee myös. Odotin, että olisin voinut vähentää enemmän pois kipulääkkeitä, mutta ei se ole onnistunut ja nyt iskias vaivaa enemmän; vaikuttaa/vaikeuttaa kävelemistä. Sille ei voi mitään että lihakset ovat maitohapoilla ja kipeet. Olen joskus ymmärtänyt Polon kommenteista että niiden vuoksi tulen olemaan cfs-nykylääkitykselläkin kipeä.

Luin tällä viikolla että paracetamolia vaikuttaa psyykkeen, se laimentaa tunteita.

Profile  

PostPosted: Sun Apr 19, 2015 12:34 

Tulehdustyyppisiin ja "maitohappolihaskipuihin" auttaa yleensä bromelaiini paljon paremmin kuin tulehduskipulääkkeet. Harmi ettei Polo tunne bromelaiinia. Iskias tietysti voi liittyä myofaskiaalisiin triggerpisteisiin ja niihin on sitten omat hoitonsa, jotka yleensä eivät liity kipulääkkeisiin mitenkään.

Kilpirauhaspäänsärkyyn en osaa neuvoa vaihtoehtoisia lääkkeitä, kun en oikein tiedä millä mekanismilla se tulee. Selkäydinnesteen määrän/aivopaineen muutoksiin ehkä? Silloin voisi auttaa kofeiini. Päänsärkyynhän on kyllä paljon erilaisia lisäravinteita, mutta suurin osa on migreenin ehkäisyyn. Kudzu voisi toimia, mutta sitä kai Suomesta saa vähän huonost.

Profile  

PostPosted: Sun Apr 19, 2015 12:02 

Tulehdustyyppiseen kipuun toimii hyvä kurkumiinivalmiste. Tulehdusta kehossa vähentää muutenkin. Kipuun analgeettiselta teholtaan parasetamolin veroinen. Keholle aika paljon ystävällisempi. Kivunlievitys ei tule samalla lailla yhtä nopeasti mutta huomaa kuitenkin tunneissa ja sen jälkeen 2 kertaa vuorokaudessa annostelulla pitää kivun poissa.

Parasetamolia kehoitetaan muistaakseni välttämään EDS-tyypeillä ja CFS:ssä sidekudosongelmia on kai useimmilla. En tiedä mekanismia. Mikähän on? Maksallehan parasetamoli on ainakin rasittava.

Panacod vielä lamaa suoliston toimintaa. Jos vaan jollain muulla pärjäisin, niin jättäisin sen väliin. Itse käytin postoperatiivisesti keskikokoisen ortopedisen leikkauksen jälkeen vain parina päivänä Panacodia ja sitten jatkoin kurkumiinilla.

Profile  

PostPosted: Sun Apr 19, 2015 12:17 

Minä en huomannut kurkumiinista mitään ja oli laadukas Meriva-valmiste kuitenkin, mikä on tärkeää, kun kurkumiinissa voi olla monikymmenkertaisia eroja imeytymisessä. Bromelaiini toimii sitäkin paremmin ja on toiminut kaikilla kymmenillä ihmisillä joille olen sitä suositellut.

Mutta päänsärkyyn tuskin auttaa kumpikaan.

Ei parasetamoli yleensä tunnu aiheuttavan CFS-ihmisille ongelmia, vaikka onhan siinä se maksatoksisuus hyvä pitää mielessä. Senkin voi todennäköisesti kokonaan kumota asetyylikysteiinillä. En tiedä voisiko kyse olla siitä natriumkanavien salpauksesta. On se parempi kuin muut kipulääketyypit, kun Suomessa ei lääkepuolella ole muita kipulääkkeitä kuin tulehduskipulääkkeet, parasetamoli ja opiolidit (Keski-Euroopassa on useita muunkinlaisia akuuttiin kipuun tarkoitettuja lääkkeitä).

Opioideissa suurin ongelma lienee TLR-4-aktivaatio, eli siinä mielessä toimii myös LDN:ää "vastaan". Siis vaikka ei käyttäisikään LDN:ään, tavallaan tuo on LDN:ää vastakkainen vaikutus, mitä ei haluta, kun se lisää tulehdusta. Mutta jos sattuu eikä muusta ole apua, silloin on pakko keksiä siihen kipuun jokin ratkaisu.

Profile  

PostPosted: Sun Apr 19, 2015 12:47 

Koskaan ei ole ehdotettu triggerpistehoitoa, mutta jos se on jotain TNS-tyyppistä niin... TNS.tä on huonot ja heikot kokemukset.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Sun Apr 19, 2015 01:18 

Meillä sama kokemus kun Astridilla liittyen kurkumiini valmisteeseen. Meillä on säännöllisesti käytössä merivan kurkumiini. Nyt asiaa ajatellen niin Parasetamolin käyttö on sinä aikana ollut murto osan aiemmasta.

Profile  

PostPosted: Sun Apr 19, 2015 08:16 

Triggerpisteitä voidaan hoitaa monilla eri tavoilla, joihin kuuluvat mm. hieronta, kipukoukku, akupunktio, paikallispuuduteipistokset, TENS, putkirullaus ja tietynlainen venyttely (ns. spray and stretch). Hoidettavasta lihaksesta ja ihmisestä riippuu mitkä noista sopivat, en tiedä esim. sopiiko putkirullaus jos on EDS. Paikallispuudutteet taas voivat toimia huonosti jos on EDS.

Päänsärkyä aiheuttaviin kasvojen triggerpisteisiin auttaa minulla usein ihan Mobilatkin, kai kun ne ovat niin pinnallisia, mutta mihinkään muihin triggerpisteisiin en ole saanut apua mistään voiteesta tai geelistä, ja monenmoiset on kokeiltu. Päänahan alueella mentolia sisältävä kylmäsuihke ehkä vähän auttaa.

Usein triggerpisteitä ylläpitämässä on metabolisia tekijöitä, kuten juuri kilpirauhasen vajaatoiminta. Luulen tosiaan kuitenkin, että kilpirauhaspäänsärky johtuisi aivopaineesta, sillä sekä aivopaineen nousu että lasku tuppaavat aiheuttamaan päänsärkyä ja kilpirauhashormonit vaikuttavat jossain määrin selkäydinnesteen määrään.

Profile  

PostPosted: Sun Apr 19, 2015 09:24 

Ok, kiitos. Jospa sitä sitten taas yrittäisi. Onkos LDN:n ja solunsalpaajien yhteiskäytöstä tullut mitään uutta tietoa? Mietin tässä, että yritänkö ajaa atsatiopriinin alas ennen kuin aloitan LDN:n, vai onko parempi aloittaa jo ennen kuin solunsalpaajasta on päässyt eroon. Jos pahin mahdollinen haitta on, että kumpikaan ei toimi ihan niin hyvin kuin pitäisi, niin silloin varmaan parempi aloittaa jo nyt...

Profile  

PostPosted: Tue Apr 21, 2015 03:29 

Maija wrote:
. Harmi ettei Polo tunne bromelaiinia.

Onko bromelaiinia lääkevalmisteena, en löytänyt. Onko sulla Maija kertoa jokin tuotenimi.

Ravintolisissä sitä on Ananas Strong nimellä, jota söin vuosikausia. Sillä, ananaksella ja mansikoilla pelailin turvotusten takia kunnes kyllästyin ja pyysin furesikset fysiatrilta. Silloisen kokemuksen perusteella voin sanoa, että furesis tehoaa paremmin nesteturvotuskipuun.

Profile  

PostPosted: Tue Apr 21, 2015 05:49 

Ei ole, ei sitä ole tietääkseni missään fiksussa suomalaisessa valmisteessa, vaan tarvitaan ulkomaisia merkkejä kuten Solgar, NOW tai Doctor's Best. Jännä jos huomasit Ananas Strongista mitään apua, sillä se on tosi mieto, varmaan 1/10 siitä vahvuudesta mitä minä käytän. Minulla bromelaiini ei ole koskaan auttanut turvotukseen, tosin en sitä siihen ole käyttänytkään, turvotukseen on ihan muut tropit kuten hevoskastanja. Se auttoi kyllä turvotusten aiheuttamaan tulehdukseen (akillestendiniitti, penikkatauti yms).

LDN ja solunsalpaaja voivat molemmat osittain kumota toistensa vaikutusta, mutta todennäköisesti vähemmän kuin aiemmin on ajateltu. Kyllä niitä voi varmaan ainakin lyhytaikaisesti käyttää yhdessä.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]