Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 03:12

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Oletko käyttänyt reseptilääkkeitä CFS:n hoitoon?
Kyllä, ja niistä on ollut paljonkin apua 42%  42%  [ 21 ]
Kyllä, ja ne tuntuisivat auttaneen vähän 30%  30%  [ 15 ]
Kyllä, mutta en ole huomannut niistä mitään vaikutuksia 6%  6%  [ 3 ]
Kyllä, mutta niistä on ollut lähinnä haittaa 12%  12%  [ 6 ]
En, koska haitat pelottavat 0%  0%  [ 0 ]
En, en tiedä mitä kokeilisin/en löydä vaivoihini sopivaa 4%  4%  [ 2 ]
En, ei ole varaa 0%  0%  [ 0 ]
En, lääkärini ei(vät) halua määrätä minulle mitään, mitä haluaisin kokeilla 6%  6%  [ 3 ]
En, koska en koe tarvitsevani reseptilääkkeitä 0%  0%  [ 0 ]
En, vastustan pillereiden popsimista 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 50
Author Message
 Post subject: Oletko käyttänyt reseptilääkkeitä CFS:ssä?
PostPosted: Mon Jun 04, 2007 04:59 

Tässä toinen gallup, ja jälleen saa kommentoida.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 15, 2008 09:35 

Nostetaanpa ylemmäs.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 15, 2008 09:55 

Rivatrilista on ollut vähän hyötyä.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 16, 2008 04:55 

Armouria (kilpirauhaslääke) olen käyttänyt. Työtarmoa on ehkä tullut lisää, mutta lihasongelmiin se ei ole auttanut eikä verenpaineen heilahteluihin (vielä). Kuukauden doksimysiinikuurin sain, mutta en käytä sitä. Varsinaisesti cfs-lääkärillä olen käynyt kerran - mitään tutkimuksia tai lääkkeitä en ole saanut.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 17, 2008 03:09 

Meinasin ensin vastata "en", mutta kokeilinhan minä sitä masennuslääkettä syksyllä. Vaikutukset olivat vain niitä sivuvaikutuksia.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 15, 2009 10:55 

Ennen diagnoosia kokeilin paria masennuslääkettä, joita elimistö ei sietänyt ollenkaan.

Modafiniili on pitänyt työkykyisenä lähes kaksi vuotta. Tyroksiinia syön myös, tosin söin sitä pitkään jo ennen diagnoosia, eikä se sillon oloa kohentanut. Tuskin siitä haittaakaan on, kun kilpirauhasarvot on sen kanssa hyvät.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 16, 2009 11:29 

Käytän vain kilpirauhaslääkitystä (Armour Thyroid + Thyroxin). Beetasalpaaja (verenpaine ja rytmi).

Profile  

Post subject: Re: Oletko käyttänyt reseptilääkkeitä CFS:ssä?
PostPosted: Thu Oct 15, 2009 01:59 

Nexium rauhoitti vatsaa kohtalaisen hyvin.

Klaritromysiini tuntui viime kesänä auttavan todella paljon kaikkiin oireisiin. Nyt taas uusi kokeilu sen kanssa päällä.

Profile  

PostPosted: Thu Oct 22, 2009 02:30 

Jaakko wrote:
Nexium rauhoitti vatsaa kohtalaisen hyvin.

Klaritromysiini tuntui viime kesänä auttavan todella paljon kaikkiin oireisiin. Nyt taas uusi kokeilu sen kanssa päällä.

Klaritromysiiniä kokeilin vuonna 2007 ja olin mennä järjiltäni. Todistiko se sitten että mulla on aivoissa borrelia-bakteeria joka sai kyseiseltä lääkeaineelta turpaansa > herxheimer-reaktio, sitä en tiedä. Joka tapauksessa siihen enkä muihinkaan antibiootteihin en enää uskalla koskea.

Profile  

PostPosted: Fri May 14, 2010 09:36 

Tyroksiinista on ollut paljon apua.
Bentsodiatsepiini (esim. Opamox 15mg) yhdistettynä Buranaan on tehokas yhdistelmä, joka on toisinaan auttanut saamaan toimintakyvyn muutamaksi tunniksi jopa ja olen pystynyt tekemään raskaampia pihatöitä tai pitemmän kävelylenkin.
Ilman Buranaa, ei niinkään tehokas.

Panacod apuna fyysiseen jaksamiseen, ei niinkään ajattelua piristä, mutta jaksaa tehdä sellaisia asioita, jotka vaativat pystyasennossa oleskelua ja liikkumista.

Arcoxia (kipulääke), minulla hiukka sama vaikutus kuin Buranalla, mutta tehokkaampi. Mutta teho tulee vasta muutaman tunnin kuluttua. Esim., jos otan aamulla, huomaan muutoksen illalla, liikkuminen mahdollistuu ja pää kirkastuu. En ole tosin kokeillut lääkettä käyttää pitempään. Sellaisia viikon pätkiä joskus.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 25, 2011 04:55 

Minulla ei vielä ollut cfs-diagnoosia kun käytin näitä:

fluoksetiini,sertraliini,sitalopraami,essitalopraami,
paroksetini,venlafaksiini,duloksetiini,reboksetiini,
mirtzapiini,selegiliini,buspironi,klonatsepaami,
disykloveriini,oksatsepaami,amitriptyliini,duloksetiini,
metyylifenidaatti,titsanidiini.

En toki samanaikaisesti kaikkia. :)

ja varmaan on joitain mitä en nyt juuri muista.

tehosta voisi sanoa sen että tehokkaasti ja pysyvästi(uskoisin) ovat muuttaneet aivokemiaani.. en usko että parempaan suuntaan..

Tänään uusi psykiatri kirjoitti minulle puolen vuoden b-lausunnon työkyvyttömyydestä. Jään nyt toisen kerran kesken kuntoutuksen siis sairaslomalle. Sanoi muuten että ei usko minun sairastaneen depressiota, jonka hoitoon suuri osa listaamistani lääkkeistä on tarkoitettu ja jonka perusteella olen ollut sairaslomalla tai eläkkellä tms. 9 vuoden ajan. Tarjosi nyt kuitenkin bupropionia oireitteni perusteella.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 26, 2011 02:20 

Siis minkälaista "kuntoutusta" sinulla sitten on? Jos siitä jäädään sairaslomalle...

Profile  

PostPosted: Wed Jan 26, 2011 08:22 

Mulla on nyt menossa kelan tuki ammatilliseen kuntoutukseen. Opettelen aikaisemman pitkän sairasloman vuoksi uusiksi duuniani ja samalla mulla on sellainen kokonaisvaltainen kuntoutussuunitelma liittyen moniin ongelmiini.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 15, 2011 02:37 

Mitähän kaikkea; no cfs/me:n kannalta tärkein on varmasti LDN, jota ennen en kyennyt yli 50-100m kävelemään ja tarvitsin pyörätuolia (toki en jaksanut sitä itse liikuttaa). Tarvitsin apua suihkussa kun ei jaksanut käsiä pitää ylhäällä, nyt enää saunan jälkeen ja jos on tosi huono päivä. Samoin välillä piti syöttää kun en jaksanut pitää aterimia käsissä. Mut siis LDN on antanut tota fyysistä jaksamista lihaksiin ja olen sen sen ansiosta paremmassa voinnissa. Toki välillä tulee huonompia kausia mut ne olis ilman LDN:ää vielä huonompia.

Sit Hydrocortisonia ennen LDN:ää kuurina, Cymbalta ja Lyrica-kokeilut (joista oli vain äärimmäistä haittaa), Panadolia (tosin tarvitsisin näihin jatkuviin tuskiin paremmat kipulääkkeet mutta jostain syystä mulle ei oo annettu vaikkei oo koskaan ollut mitään riippuvuusongelmia, ehkä ne tahtoo et kärsin tuskiani), sit Gasterixia tms., Libraxia, Somnoria, matkapahoinvointilääkkeitä yms.

En nyt muista kaikkia mut tärkeinpänä tähän me:n hoitoon on mun mielestä vaikuttanut ja vaikuttaa LDN. Jos unohtaa ottaa kerrankin niin vaikutus on dramaattinen.

Profile  

PostPosted: Thu Jan 05, 2012 08:55 

Provigil menee ja Lyrica. Tosin Lyrica on korjaamaan syvänunen puutetta, ei varsinaisesti CFS:ään.
Kipuihin on Tramalia, mikä uskomatonta mutta kyllä, piristää oloa, ei lamaannuta tai saa mitenkään sekavaksi. Jos vaikka keskellä päivää iskee kauhea väsymys/voimattomuus, 200mg tramalia auttaa, tämän olen huomannut ihan lähiaikoina.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]