Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 04:45

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Oletko käyttänyt reseptilääkkeitä CFS:n hoitoon?
Kyllä, ja niistä on ollut paljonkin apua 42%  42%  [ 21 ]
Kyllä, ja ne tuntuisivat auttaneen vähän 30%  30%  [ 15 ]
Kyllä, mutta en ole huomannut niistä mitään vaikutuksia 6%  6%  [ 3 ]
Kyllä, mutta niistä on ollut lähinnä haittaa 12%  12%  [ 6 ]
En, koska haitat pelottavat 0%  0%  [ 0 ]
En, en tiedä mitä kokeilisin/en löydä vaivoihini sopivaa 4%  4%  [ 2 ]
En, ei ole varaa 0%  0%  [ 0 ]
En, lääkärini ei(vät) halua määrätä minulle mitään, mitä haluaisin kokeilla 6%  6%  [ 3 ]
En, koska en koe tarvitsevani reseptilääkkeitä 0%  0%  [ 0 ]
En, vastustan pillereiden popsimista 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 50
Author Message
 Post subject: Re: Oletko käyttänyt reseptilääkkeitä CFS:ssä?
PostPosted: Thu Jan 05, 2012 10:36 

Ei siinä ole mitään uskomatonta. Monella CFS-potilaalla opiaatit toimivat noin ja tramadoli on vielä erityistapaus, koska se on periaatteessa myös SNRI (ja sillä on kasa muitakin vaikutuksia).

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Jan 13, 2012 07:32 

Ok... kaikkee sitä oppii :)
Mutta ongelma on siinä, vaikka Tramal kuinka auttaisikin, sen reseptin saaminen... Koitappa selittää lääkärille sitä että se ei tule nk. "viihdekäyttöön" vaan ihan oikeesti se helpottaa oloa... Toisaalta, asia on aika uusi itselle enkä ole kyllä asiaa edes yrittänyt kysyä lääkäriltä... Toisaalta, itselläni ei varsinaisesti ole edes hoitavaa lääkäriä. J:kylästä, keskus-sairaalan neurologian polilta on mua palloteltu Helsinkiin uniklinikalle(Partiselle) jonka lausuntojen pohjalta ovat täällä kirjoitelleet sitten omia lausuntojaan.
Nykyisessä, Kelalle menneessä sairaslomatodistuksessa lukee diagnoosista "todettu uniklinikalla", eli eivät ota asiaan täällä kantaa. Samoin tuon Provigil lääkityksen suhteen... se määrättiin Uniklinikalta ja ovat ihmeissään sen kanssa täällä neuroplk:la.

Profile  

PostPosted: Sun Jan 13, 2013 06:39 

Minä syön tällä hetkellä LDNää sen melko perus 3 mg päivässä. Ja vuoden sisään alkaneisiin migreeneihin para-tabseja 1g tai ketorinia vähän vähemmän (para-tabseja on helpompi syödä, koska ovat vatsaystävällisiä, ketorin paljon tehokaampi). Siinä kaikki. Ai niin! Söin lyricaakin jonkun aikaa, mutta minusta se vain väsytti minua aamuisin enemmän, niin lopetin.

Ldn on ilmeisesti toiminut, sillä kovin pahoja kausia minulla ei niitä syödessäni ole ollut. Nyt on menossa kökkö kausi, mutta sain jonkun pöpön mitä todennäköisimmin ennen joulua. Mistä sen tietää kuinka hyvin LDN toimii? Olen välillä skeptinen, kun kaikki päivät eivät kuitenkaan ole niin kauhean hyviä. Olen varmaan jo unohtanut mitä ne todella huonot päivät ovat :D. Kyllä sen saattaa päivässäkin huomata, jos ei ole lääkkeitä ottanut. Täällä on muuten puhuttu, että LDN kannattaisi ottaa illalla, mutta minä olen huomannut parhaaksi syödä molemmat 1,5 g tabletit aamulla. Onko mahdollista, että lääkeannosta tarvitsisi nostaa? Saisiko silloin paremman vaikutuksen?

Ihan uutta juttua tuo särkylääkkeiden syöminen. Minä syön niin suuria annoksia migreenin takia, että ei ole paljon huvittanut napsia sen lisäksi. Enkä kyllä ole tajunnut, että niistä voisi olla apua. Onko särkylääkkeiden syömisestä hyötyä, vaikka sanotaan, että esim. flunssaoireita ei saisi "lakkauttaa" särkylääkkeillä, koska ne kuuluvat kehon omaan puolustusmekanismiin? Toisin sanoen voiko olo mennä lopulta huonommaksi, jos syö särkylääkkeitä?

Profile  

PostPosted: Sun Jan 13, 2013 07:44 

4,5 mg annos LDN:ää voi toimia paremmin kuin 3 mg, mutta voi olla, että vaikutus ei parane tai harvoin voi jopa heikentyä. Kokeilemisen arvoista minusta kuitenkin.

Kipulääkkeitä on periaatteessa kolmea eri tyyppiä: parasetamoli, tulehduskipulääkkeet (Burana, aspiriini jne) sekä opiaatit. Tramadoli on enemmän tai vähemmän opiaatti, joten sen joillain ihmisillä piristävää vaikutusta ei voi yhdistää tulehduskipulääkkeisiin. Suurimmalla osalla opiaatitkaan eivät kyllä piristä.

Tulehduskipulääkkeiden suurin ongelma on se, että ne lisäävät mahahaavariskiä. Siihen kuolee Suomessa satoja ihmisiä vuodessa. Flunssan lääkitseminen tulehduskipulääkkeillä ei ole erityisen haitallista. Kuume voi auttaa elimistöä nitistämään infektion, mutta yleensä vaikutus ei ole kovin merkittävä. Toisaalta jos vaikka 39 asteen kuumeen lääkitsee pois ja menee tekemään asioita normaaliin tapaan, voi aiheuttaa itselleen harmia, mutta silloin kyse ei ole varsinaisesti särkylääkkeen vaikutuksesta vaan enemmänkin omasta hölmöydestä. :-P

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Jan 24, 2013 11:32 
En, vaikka joskus on suositeltukin. En ole kuullut hirveästi positiivisia kokemuksia liittyen esim. masennuslääkkeen käyttöön..

PostPosted: Thu Jun 20, 2013 02:29 

Minä ehdotin tänään lääkärille modafiniilia, mutta kuulemma niin kova piriste ettei hän voi määrätä. :(

Mutta hän koittaa saada mut unitutkimuksiin ja neurologille. Harmittaa kyllä ihan kauheasti että on niin vaikea ensinnä löytää oikeaa lääkettä ja sitten saada sitä.

Itkettää ja ahdistaa kun tuntuu ettei lääkäri ymmärrä vaikka kuinka yrittää kuvailla millaista helvettiä elämä on kun keho haluaa vaan nukkua sen ohi.

Profile  

PostPosted: Thu Jun 20, 2013 02:37 

Diapamia on mulle kumminkin määrätty "rauhoittamaan unta" (näen paljon selkounia ja painajaisia). Mirtatsapiiniakin. Mutta kun mulle ei ole ongelma nukkua vaan ongelmallisinta on pysyä hereillä. :, (

Enpä noita edellisiä ole juuri popsinutkaan kun tahdon lähinnä pysyä virkeänä.

Miksi unettavia lääkkeitä on helppo määrätä mutta sitä elämänlaatua tuovaa virkistävää lääkettä sitten ei voi saada, vaikka on painavat syyt? -___-

Profile  

PostPosted: Fri Jan 16, 2015 12:40 

- Joku pitkä antibioottikuuri useampi vuosi sitten, ei auttanut
- Prednisolon 10 mg, auttoi vähän
- Venlafaxine, ei vaikutusta, kamalat oireet jos unohti ottaa, ajoin alas ja kokonaan pois viime syksynä
- LDN alkoi eilen illalla :) tosin määrättiin vaikeaan entesiittiin

Nyt Marevanin takia on paljon lääkkeitä suljettu pois, mm. kaikki tulehduskipulääkkeet.

Profile  

PostPosted: Sat Jun 11, 2016 07:06 

Florinefista paljon apua; natrium, kloridi ja vesi eivät pysy millään sisällä ilman ja saan vaikeita kuivumisoireita, jos ei muutamaan päivään käytössä. Yritän kuitenkin ottaa tätä niin vähän kuin mahdollista, koska saan myös haittavaikutuksia.

Hydrokortisonista silloin tällöin otettuna apua. Yritän sinnitellä mahdollisimman pitkään aina ilman, ettei keho totu. Lisäksi immuniteetti ihan kuralla ja kortisonit heikentävät sitä minulla entisestään melko pienilläkin annoksilla.

Keho rauhoittuu melkein aina viimeistään kortisonivalmisteilla, kun muut keinot eivät meinaa tepsiä.

LDN toimi aluksi kuin unelma, mutta olen joutunut sen lopettamaan. Stimuloi kehoa aivan suunnattomiin tärinöihin ja tulee erittäin voimakkaat ylikierrokset nykyisin.

Adrenaliini-injektioista aluksi apua. Nekin olen joutunut lopettamaan. Adrenaliinissa ainakin sulfiitti, josta tulee vaikeat oireet.

Profile  

PostPosted: Fri Feb 24, 2017 08:19 

Minulla käytössä on ollut nyt pian 6 vuotta LDN 3 Mg vuorokaudessa, otan sen iltaisin. Lisäksi sain Fibromyalgian ja migreenin takia Triptylin 25 Mg yksityiseltä neurologilta.
Nämä yhdessä on auttaneet huomattavasti. Kovimpiin fibrokipuihin olen saanut voltarenin ja dolanin reseptin.

Mutta nykyinen terveyskeskus ja ns oma lääkäri ei uusinut mitään kyseisistä resepteistä. Ilmeisesti koska en suostunut luopumaan ldn:n käytöstä ja olen uusituttanut sen reseptin entisellä lääkärilläni entisellä asuinpaikkakunnalla. Nyt tämä entinen lääkärini jäi eläkkeelle ja olen vähän pulassa, missä jatkossa asioin. Otin nyt kuitenkin soittoajat uuden paikkakunnan terveyskeskukseen, jos tätä sotkua saisi selvitettyä.. ilmeisesti siellä uskotaan, että kun reseptejä on useasta paikasta, olen lääkkeiden väärinkäyttäjä:(

Migreeni minulla on pahentunut ldn käytön takia. Mutta ennemmin otan sen kun kaikki entiset kamalat Cfs oireet.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 25, 2017 12:34 

Lääkitykseni on:
- LDN 5 mg iltaisin
- nimodipiinia 30 mg aamuisin
- pentoksifylliinia 400 mg aamuisin
- baklofeenia 20 mg neljä kertaa päivässä 5 tunnin välein
- essitalopraamia 20 mg aamuisin

Lääkitys on auttanut minua huikean paljon. Olin muutama vuosi sitten vuoteen pohjalla enkä pystynyt juuri puhumaan, tänä keväänä aloitan työkokeilun omassa yrityksessäni ja toivon palaavani osa-aikaisesti työelämään.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours [ DST ]