Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 05:02

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Lääkkeiden haittavaikutukset
PostPosted: Sun Nov 15, 2015 12:02 

Minulla oli Mycoplasma vuoden 2015 alussa (mahdollisesti myös vuoden 2013 alussa). Sain helmikuussa 2015 Doximedia (150 mg). Mycoplasmasta ja/tai Doximedistä vatsani meni huonoon kuntoon pitkäksi aikaa. Oli nielemisvaikeutta ja hengitysvaikeutta. Sain Esomepratsolia 40 mg:n kapseleita maaliskuun lopussa. En pystynyt niitä paljon ottamaan. Ne voidaan myös suspensoida rakeiksi pieneen määrään vettä. Mutta rakeita tarttui nieluuni sitä vettä juodessani. Ne ärsyttivät nielua vielä enemmän. Yritin ottaa niitä kapseleita ruoan kanssa, mutta niitä ei saisi ottaa ruoan kanssa.

Luin jäljestä päin Doxicyclinistä, että se voi aiheuttaa ruokatorven tulehdusta. Jasso!

Elokuussa 2015 taas nielurisani krooninen tulehdus aktivoitui. Tuli rytmihäiriöitä, hengitysvaikeutta, nielemisvaikeutta, vatsaoireita, imusolmuketurvotuksia ym. ym. Sain Doximycinin suuremmalla annostuksella (100+100 mg) kuin mitä aiempina vuosina on ollutkaan. Antibiooteissa minulla ei ole paljon valinnan varaa. Parhaana marja-aikana jouduin lopettamaan marjojen syönnin kokonaan niiden happamuuden vuoksi ja nielemisvaikeuden (ja mahdollisen ruokatorvitulehduksen) vuoksi. Pahoja kramppeja oli jaloissa.

Sain elokuussa Esomepratsolireseptin 20 mg tableteille. En käyttänyt niitäkään kovin paljon. Antibioottikuurin keskivaiheilla oireita väheni mutta palasi takaisin kuurin lopulla. Sitten syksyllä minulla oli pari kuukautta hyvää aikaa, parempaa kuin vuosiin.

Marraskuun alussa oireita alkoi tulla takaisin: Nielurisaoireita, pahaa makua suussa, nielemisvaikeutta, yskänärsytystä, outoja rytmihäiriöitä, korvahurinaa, hyvin pahoja kramppeja alaraajoissa ym. Korvalääkäri sanoi, että ruokatorven alussa näkyy punoitusta. Nyt on sitten todettu ruokatorven tulehdus. Jatkuikohan tuo jo sieltä alkuvuodesta?

Taas kehotettiin ottamaan Esomepratsolia jopa 40 mg. Minulla oli niitä entisiä 40:n ja 20 mg:n kapeleita. Otin 20 mg ja vain joskus 40 mg. Minusta se vain pahensi nielemisvaikeutta ja myös hengitysvaikeutta alkoi olla enemmän. Sain joltakin luvan ottaa kapselin ruoan kanssa. Joku lääkäri ohimennen sanoi, että lääke pitäisi ehkä vaihtaa. Vielä sinnittelin sillä entisellä 20 mg:lla.

Muistan, ettei Nexiumista v. 2006 ollut minulle kuukaudessa apua ja oireet jopa pahenivat. Siinähän on sama lääkeaine! Minulla oli silloin kuitenkin helikobalkteeri, joten arvelin auttamattomuuden johtuneen siitä. Helikobakteerihäädössäkin oli Nexium antibioottien mukana.

Juoksin marraskuun alkupuolella lääkäreillä, valitin vaikeaa hengitystä ja runsaita haukotuksia. Suu meni toisinaan ihan kuivaksi ja peräpää ärsyyntyi. Viimeinen nuorehko yleislääkäri sitten 13.11.15 sanoi, että Esomepratsoli ei kerta kaikkiaan sovi minulle, se on vaihdettava. Se voi aiheuttaa mm. hengitysteiden supistumista. Ohoh, sitähän minulla on jo muutenkin pienissä keuhkoputkissa ainakin vuodesta 2009 lähtien. Ihmettelin, minkä vuoksi sitä lääkettä niin hanakasti ihmisille tuputetaan. Lääkäri sanoi, että tuollainen sopimattomuus on harvinaista, ei se tule ensimmäisenä lääkärien mieleen.

Muistan nyt sen, että vuonna 2006 minulle tuli astmankaltainen tila moneksi kuukaudeksi sen Nexiumin käytön ja helikobakterihäädön jälkeen. Lieneekö pienten keuhkoputkieni ahtaus sieltä peräisin? Pelkään nyt, että jääkö hengitysvaikeuteni pysyväksi. Olin päivän ilman Esomepratsolia ja eilen aloitin Somacin (20 mg). Eilinen päivä oli aika hyvä, mutta tänä aamuna on taas hieman sitä hengitysvaikeutta. Ei pysty vetämään kunnolla keuhkoja täyteen.

Vaikea on tietää, milloin oire johtuu sairaudesta itsestään vai lääkkeen sivuvaikutuksesta. Minulle on kertynyt harvinaisen paljon sopimattomia lääkkeitä. Ihmisten tulisi olla varovaisia, lääkkeillä voi aina olla haittavaikutuksia.

Profile  

Post subject: Re: Lääkkeiden haittavaikutukset
PostPosted: Sun Nov 15, 2015 02:48 

Vähän epäilyttää sopiiko pantopratsolikaan, jos esomepratsoli ei sovi. PPI-estäjien haitoista puhutaan liian vähän, pitkäaikaiskäytössähän noilla on yleensä väistämättä järkyttäviä haittoja, kun niiden kanssa ei imeydy proteiini, mineraalit, B12 jne. Suomalaislääkäreiden mielestä mahahappo on täysin turha asia ja aliravitsemus normaalia.

Olisikohan se tupla-antihistamiini parempi vaihtoehto. Eli ranitidiini + jokin tavallinen antihistamiini. Siedätkö noita? Sillä vähennetään jonkin verran mahahapon eritystä ja lisäksi voisi kuvitella vähentävän eosinofiilistä tulehdusta, mitä ruokatorven tulehdus usein on.

Itse en ole saanut onneksi lääkkeistä kovinkaan paljoa haittavaikutuksia, mutta en olekaan masennuslääkkeitä syönyt koskaan enkä reseptiantibiootteja 25 vuoteen, kun olen oreganoöljyn ansiosta välttänyt monta kymmentä antibioottikuuria. Kortisonista nyt tuli sille tyypillisiä juttuja. Estradiolia parempi annos (ts. edes jotenkuten riittävä) aiheutti pahat vuodot. Tamsulosiinistä tuli nenän tukkoisuutta ja migreeniä. Beetasalpaaja alkoi pari vuotta sitten pahentaa hypoglykemiaa hengenvaarallisesti, sitä ennen olin vuosia käyttänyt sitä satunnaisesti ilman ongelmia. Progesteroni ja baklofeeni aiheuttivat pari päivää pahoja sivuvaikutuksia, sen jälkeen sopivat tosi hyvin. Ranitidiinistä ilman antihistamiinia tulee migreeniä, antihistamiinin kanssa ei. Useimmat antihistamiinit eivät sovi minulle, vain setiritsiini kokeilemistani ei väsytä. Testosteronipistoksille tuli paha allerginen reaktio, geeli sopii. Lyricasta ei tainnut tulla mitään.

Tällä hetkellä käyttämistäni paristakymmenestä lääkkeestä ei ole juurikaan haittoja, paitsi selekoksibin mahaärsytys, johon hoitona glutamiini. Eikä monesta muustakaan ole ollut mitään haittaa.

Lisäravinteista on aika monestakin tullut haittaa. Tyypillisimpiä ovat verensokerin lasku (kymmenistä eri mömmöistä) ja ilmavaivat ensimmäiset 1-2 vrk (lähes kaikki lisäravinteet). Aika moni on myös pahentanut refluksia. Butyraatti pahensi kilpirauhasen vajaatoimintaa. Klorella aiheuttaa oksentelua. Bacopasta ja astragalukssesta tulee ripulia. Kalsiumista tuli lihaskipuja, E-vitamiinista öljymuodossa pahoja vatsakipuja, samoin raudan, kromin ja sinkin joistain muodoista. Kuningatarhyytelö ja eräs lääkesieni aiheuttivat allergiaa. OPC:t (viinirypäleensiemen ja havupuu-uutejuoma) aiheuttivat mm. näppyjä naamaan. Pregnenolonista tuli pienelläkin annoksella mm. sydämentykytystä. Onhan noita lisäravinteita tullut toki reilusti toistasataa kokeiltuakin.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Nov 15, 2015 05:26 

Tänään päivällä unohtui Somac ottamatta. En voi ottaa sitä aamulla tai illalla kilpirauhaslääkkeen takia. Ehkä koetan olla ilman, voisikohan olla...

En tiedä sietäisinkö noita antihistamiineja. Joskus olen ostanut Heinixiä nielun limailun vuoksi. Mutta kun luin sen tekstin, niin en käyttänyt sitä. Minulla on jo muutenkin kuiva suu, se lääke voi lisätä sitä. Lisäksi siinä varoitetaan käytöstä virtsausvikeuden ja kouristusten yhteydessä. Minulla on virtsausvaikeus ja lihasdystonia (parkinsonin taudin sukulaissairaus) ja pahoja lihaskramppeja alaraajoissa. Onkohan kaikilla antihistamiineilla samat ongelmat?

Monet lihasrelaksantit eivät sovi. Tulehduskipulääke Arcoxia aiheutti rytmihäiriöitä ja mahaärsytystä, joten muutkin tulehduskipulääkkeet lienevät sopimattomia. Monet beetasalpaajat pahentavat tilannettani (atenololi sopii), samoin kalsiumsalpaajat, eritoten Verapamiili on kielletty (siitä tuli kuume, ripuli ja pahemmat rytmihäiriöt). Monet antibiootit eivät sovi, esim. Erytromysiini (en muista mitä tuli), Nitrofurantoiini, Amoksisilliini. Nitrofurantoiinista tuli jokin sekavuusreaktio ja olikohan hengitysoire, Amoksisilliinista on kaksi kertaa tullut antibioottiripuli päiviä sen lopettamisen jälkeen. Nyt sitten Doxicyclin voisi aiheuttaa ruokatorven tulehduksen ja mahahappolääkkeitä pitää varoa. Rivatril tekee aggressiiviseksi ja levottomaksi. Muistinkohan kaikki, en nyt hae listaa esille. Multaq-lääkettä epäilen dystonian aiheuttajaksi, mutta voi sille olla muukin aiheuttaja.

Sinä olet kyllä kokeillut aika paljon lääkkeitä ja luontaistuotteita.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 16, 2015 01:34 

Kokeile Ranixal 300mg?

Profile  

PostPosted: Mon Nov 16, 2015 01:45 

Monissa lääkkeissä lukee sivuvaikutuksia, jotka ovat ennemmin sen ryhmän muiden lääkkeiden sivuvaikutuksia kuin sen nimenomaisen lääkkeen. Esim. antihistamiineista vanhoilla lääkkeillä on hurjia antikolinergisiä sivuvaikutuksia, jotka varmasti kuivattavat limakalvot korpuiksi. Uusilla lääkkeillä (setiritsiini, loratadiini, akrivastiini jne) ei sellaista ole, mutta silti tuollainen varoitus voi olla. Kyllä minusta kannattaa kokeilla, voihan sen jättää yhteen päivään jos jotain ongelmaa tulee. Antihistamiinit ovat yleensä hyvin siedettyjä jopa niillä, jotka yleensä sietävät lääkkeitä huonosti.

Somac vaikuttaa kyllä kilpirauhaslääkkeen imeytymiseen, vaikka sen ottaisi ihan eri aikaan, koska vatsan happamuus vaikuttaa siihen ja se on varsin pitkä se happoa blokkaava vaikutus.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Dec 16, 2015 09:02 

Olen jättänyt Somacin jo aikaa sitten pois, koska se sekoitti ruuansulatuksen täysin. Ei oikein mikään mennyt eteenpäin. Lisäksi olivat silmät kuivat ja suukin joskus. Tilannetta sekoitti vielä se, että keuhkolääkäri kehotti käyttämään hengitysvaikeuden vuoksi mm. hoitavaa lääkettä (Pulmicort) ja nenään käytin Avamysiä.

Nielu, ruokatorvi ja maha ovat välillä huonossa kunnossa, välillä paremmat. Tämä rumbahan alkoi vuoden alussa Mycoplasmasta ja sen monista lääkityksistä. Tänään alkanee taas nielemisvaikeus. Osa joulutortusta juuttui nieluun. Ruokatorvessa on painetta ylöspäin, ilmaa mahdollisesti nousemassa. Ylösnoustua alkoi vähän väliä haukotuttaa. Piti paljon venytellä itseään, nostaa käsiä ylös. Ilmeisesti verenkierto oli aika huonoa. Pulssi oli 57. Nyt, kun olen pari tuntia sitten ottanut kilpirauhasläkkeen ja äsken juonut kahvia, pulssi on 66. Olen alkanut neljä päivää sitten ottaa murusen enemmän Thyroidia, koska tuntuu, ettei kilpirauhashormoni oikein toimi. Sitähän on aina vain alennettu. Nyt tuntuu, että saatan sietää sen murun korotuksen. Aikaisemmat yritykset eivät oile onnistuneet.

Lisään tähän vielä, että, jos ihmisellä on metabolinen alkaloosi, niin Somachan vain pahentaa tilannetta vähentämällä mahahappoa! Minullahan on perussairaus, lisäkilpirauhasen liikatoiminta, joka nimenomaan altistaa mahahäiriölle ja monille muille haitoille. Mutta tätä sairautta ei Suomessa hoideta ennen kuin on kalkki hyvin korkealla, osteoporoosi, munuaiskivet, neurologiset ym. haitat. Yli 60-vuotiaita ei helpolla hoideta. Nyt on kylläkin minulla luu jo taas osteopenian rajalla. Ja oireita on vaikka muille jakaa, mutta kun ei tiedetä mistä kaikki johtuu.

Nyt minusta tuntuu, ettei minulle paljon mitkään lääkkeet sovi. Johtuneekohan se siitä, että minulla on paljon perussairauksia, paljon on sekaisin metaboliassani.

(Runsaisiin haukotuksiin voisi olla syynä mm. kaliumin mataluus:
http://actualcures.com/weight-loss-diet ... esium.html
Tuo on minusta hyvä juttu yleensä kaliumista ja magnesiumista.)

Profile  

PostPosted: Wed Dec 16, 2015 03:17 

Tuolla on mm. Esomepratsolista, jonka jouduin lopettamaan:
http://periodicparalysis.blogspot.fi/20 ... -gerd.html

Kalium tai magnesium saattaisi minulla laskea liikaa. Kun jo lisäkilpirauhassairaus ja polyuria voivat viedä magnesiumia pois, niin entä jos Esomepratsoli yms. vähentävät sitä lisää.

Olen täällä jossakin puhunut familiaalisen hypokaleemisen periodisen paralyysin mahdollisuudesta isäni suolistovaivoissa aikanaan. Olen vuosikymmeniä sitten miettinyt, että voisikohan sellainen olla meillä suvussa. Ohan minulla ollut myös yleistä lihasheikkoutta. Vähän vaikuttaa siltä, että minulla olisi gastropareesia. Aika monimutkainen tilanne kuitenkin on, eivätkä lääkärit halua selvittää sitä. kilpirauhaslääkkeen ehkä liian matala annos voi myös vaikuttaa.

Profile  

PostPosted: Wed Dec 16, 2015 06:21 

23andMestä voisi kaivaa noita HPP:n geenimuotoja.

Profile  

PostPosted: Thu Dec 17, 2015 11:00 

Kilpparilääkkeen matala annos ilman muuta vaikuttaa.

Profile  

PostPosted: Mon Sep 19, 2016 05:31 

Vähän tuon taulukon lääkkeistä:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... table/TU1/
Haittavaikutyksia minulle on tullut ainakin seuraavista:
kalsiumkanavansalpaajat
- diltiazem
- verapamiili pahin
sisapridi, lieneekö enää käytettävissä
erytromysiini
prppranololi