Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 04:54

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Muut kortisonit vs. Hydrokortisoni
PostPosted: Wed Jun 20, 2007 10:43 

Onko foorumin lukijoilla kokemusta otsikon lääkkeistä lisämuniaisten vajaatoimintaan.

Minulla on labroissa kortisoli ollut alhainen useita kertoja 80-95 -viitearvo 150-650.

Aikaisemmin käytössä on ollut Prednison 5-10 mg/pvä, nyt vaihdetaan Hydrokortisoniin. Lääkärin mielestä kaikki oireet viittaavat lisämunuaisten vajaatoimintaan, jota osin tukee muutkin labratulokset.

Henkilökohtaisesti oireet ovat aikalailla, kuten AD-fatiikissa, joskin näitä oireita on aika vaikea erotella eri diagnoosien kriteereihin, mutta selkeästi Prednisolillakin on ollut piristävää vaikutusta. Tyypillinen aamu on melko totaalinen brain fog ja "kone" lähtee käyntiin vasta parin tunnin viiveellä Prednisonin oton jälkeen.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 20, 2007 10:59 

Minulla on kokemusta prednisonista n. vuoden ajalta, prednisolonista ja hydrokortisonista yksittäisiä käyttökertoja. En minä niissä mitään hirveitä eroja huomannut. Suurimmat erot lienevät hydrokortisonin lyhyempi vaikutusaika (silti se tuntui minulla haittaavan yöunta vähintään prednisonin verran, ehkä enemmänkin) ja huomattavasti suurempi mineralokortikoidivaikutus. Minun kokemukseni prednisonista (ja hydrokortisonista) ovat varsin samanlaiset, tosin vaikutti se monella muullakin tavalla kuin piristi - esim. kuume tuntui vähentyneen pysyvästi. Outoa on se, että prednisolonin vaikutukset tuntuivat tulevan esiin paljon hitaammin kuin noiden muiden kahden, vaikka siinä ei pitäisi olla mitään järkeä.

Jos sinulla on lisämunuaisten vajaatoimintaa, niin kai aldosteronikin on alhaalla ja vaihto siis perusteltu. Kärsitkö ortostaattisesta hypotensiosta tms?

Pääsen itse ilmeisesti syyskuussa(?) Turkuun johonkin vuorokausikortisolimittaukseen, samalla mitataan kasvuhormonitasoja. Odotan mielenkiinnolla, millaisia tuloksia tulee. Ei kyllä erityisesti nappaa ajatus siitä, että alkaisi syödä taas kortisonia, vaikka annos olisikin periaatteessa "fysiologinen". Minulle jäi esim. tuosta prednisonikuurista ilmeisesti pysyvät tai ainakin pitkäaikaiset nivelvaivat, jotka huolestuttavat suht paljon.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 20, 2007 11:13 

Kiitos Maija nopeasta vastauksesta, mulla osa labroista on vielä valmistumatta ja osaa en osaa suoraa tulkita.

Tämä vaihto tuli nyt, oli siis infektiolääkärin soittoaika ja hän siinä välissä konsultoi endrologia, joka ehdotti Prednisonin vaihtoa Hydrokortisoniin, joka on siis aloittamatta.

Mutta niin kuin tuossa aloitusviestissä kirjoitin, joka-aamuinen brain fog on ongelma, heräämisen jälkeen pari tuntia on aivan koomassa - kroppa kuin keitetty makarooni, olo "krapulainen, ei mitään asiaa esim. auton rattiin, jne. Sitten esim. nyt pikkuhiljaa olo kohenee inhimilliseksi, joskin päiväväsymys, yms. iskee iltapäivästä, mutta illasta on yleensä melko pirteä (suhteellinen käsite).

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 20, 2007 12:10 

Hydrokortisonista on jossain määrin apua mutta kun sen vaikutus loppuu kuin seinään tulee tosi huono ja voimaton olo. Harkitsen jompaan kumpaan prediin siirtymistä jos olisi vähän tasaisempaa. Siitähän täytyy sitten jutella lääkärin kanssa.
Tuntuu varmaan hyvältä löytää jotain selkeästi poikkeavaa, jota voidaan hoitaa ainakin jossain määrin. Eikö muuten kannattaisi siirtyä suoraan endokrinologin potilaaksi, kun diagnoosi vaikuttaisi kovin selvältä ?

Edit: kortisonini on hydrokortisonia

Last edited by CSS on Wed Jun 20, 2007 02:10, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 20, 2007 01:48 

CSS, kyllä haluaisin endronologin vastaanotolla käydä, nyt infektiolääkäri konsoltui häntä ja noi pikaiset puhelinkonsultaatiot on vähän sitä sun tätä.

Neurologille tuli taas aika elokuulle, mutta heidän kanssanssa asiointi ei kovin antoisaa ole - jos saat sormet silmät kiinni yhteen ja "osaat" kävellä, olet terve, ei heitä oikein koskaan ole kiinnostaneet brain fog, voimattamuus - ilmenee esim. kevyenkin rasituksen jälkeen, jne.

Kortisonista (Prednison) tulee kyllä tosiaan noita kuvailemiasi töksähteleviä olotiloja (veto loppuu kuin seinään) ja iho muistuttaa ajoittain kuin olisi murkkuiässä.

Pelkkä kortisoni tuskin on ratkaisu, jos ongelma on lisämunuaiset/aivolisäke alueella. En tiedä liittykö se suoranaisesti siihen, mutta minulla esim. lihasmassa on pienentynyt huomattavasti, seksuaalinen halukkuus heikentynyt, varsinkin rasituksen jälkeen, jne.

Ilmeisesti kuitenkin endronologian ala on myös varsin hankalaa ja helposti ei mitään hoitoja saa kokeiltavaksi.

Profile  

Post subject: Hydrokortisolista
PostPosted: Fri Jul 05, 2013 08:01 

Mikä on ero Medrolin ja hydrokortisolin välillä? Lääkäri sanoi vain, että hydrokortisoli on enemmän luontaisen kaltaista ja pitäisi vaihtaa siihen. Muttei hän suunnitellut miten vaihdetaan, pitäisi vaan lopettaa Medrol, vaikka ilmeisesti se on aiheuttanut minulle lisisten lamaantumisen ja vain illalla klo 19 aikaan eritys oli normaali, muutoin ei mitattavissa olevia arvoja tullut.

Onko jollain kokemusta miten tuo vaihto pitäisi tehdä, tukitoimet, ajallisesti, jne.?

Profile  

Post subject: Re: Hydrokortisolista
PostPosted: Sat Jul 06, 2013 11:00 

Tarkoitat varmaan hydrokortisonia. Hydrokortisoni on tismalleen samaa tavaraa kuin kortisoli, jota lisämunuaiset erittävät, sitä vain kutsutaan eri nimellä, kun se on synteettistä. Sen merkittävimmät käytännön erot muihin glukokortikoideihin ovat:

- Lyhyt vaikutusaika, vain muutaman tunnin (muilla steroideilla 1-3 vrk). Kortisolin erityksessä on erittäin vahva vuorokausirytmi, aamulla paljon ja yöllä hyvin vähän, mitä on periaatteessa helpompi jäljitellä lyhytvaikutteisella (koska se aamun "piikki" on niin suuri). Hydrokortisonia otetaan 2-4x päivässä. Esim. itse otan aamuisin 6-8 aikaan 7 mg (herään monta kertaa yössä, jos herään kuuden jälkeen, otan sitä ja menen takaisin nukkumaan), iltapäivällä 15-16 aikaan 2 mg, n. 22 aikaan 2 mg ja aamuyöllä n. 3-4 aikaan 2 mg. Joidenkin ohjeiden mukaan illalla ei kuuluisi ottaa, mutta itse en kykene nukkumaan lainkaan (luokkaa 1 h yössä...) ilman ilta- ja aamuyöannoksia.

- Hydrokortisonilla on myös mineralokortikoidivaikutusta, eli se kerää elimistöön nestettä ja suolaa. Jos lisämunuaisten toiminta on normaali, silloinhan vaikutus on yleensä epätoivottu, mutta jos elimistö ei eritä normaalisti aldosteronia, silloin on ihan hyvä saada tuota puolta lisää (etenkin jos on taipumusta esim. alhaiseen verenpaineeseen).

Suurin osa, veikkaisin 90 %, lisämunuaisten vajaatoiminnasta kärsivistä käyttää hydrokortisonia, osa lisäksi myös fludrokortisonia (pelkkä mineralokortikoidi). Jotkut kokevat kuitenkin, että voivat paremmin vähemmän heittelevillä (ja samalla vähemmän fysiologisilla) kortisonitasoilla, eli pitkävaikutteisilla aineilla kuten prednisoni.

Se, miten vaihto suoritetaan, kuuluu kyllä lääkärin määrittää. Omasta mielestäni sen voisi kuitenkin tehdä ihan suoraan. Yleensä lisämunuaisten oma tuotanto on 15-30 mg kortisolia vuorokaudessa, joten tuon annoksen hydrokortisonia pitäisi riittää.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Jul 07, 2013 12:04 

Kiitos Maija vastauksista! Mitenköhän paljon 6 mg Medrolia vastaa hydrokortisonia? Voiko itse jotenkin testata tai huomioida onko aldosteronista puutetta? Minullahan kuivuu lihakset ja iho on rutikuiva, olisiko se yksi oire? Jos koetan juoda parikin litraa päivässä, tuntuu että tulee samantien ulos. Käyn öisin 2-3 krt veskissä.

Profile  

PostPosted: Sun Jul 07, 2013 12:07 

Ai niin ja minullahan ei ole normaalisti koskaan janoa ja olen sen takia kerran kesähelteillä joutunut lääkäriin, kun tuli nestehukka ja jalat vain yhtäkkiä humpsahtivat alta ja meni nopeasti puhekyky. Lääkäri tiputteli suuhun suoraan ja noin puolen litran kuluttua pystyin puhumaan.

Profile  

PostPosted: Sun Jul 07, 2013 05:56 

6 mg Medrolia vastaisi 30 mg annosta hydrokortisonia. Mutta pienempikin annos saattaisi käytännössä riittää, koska vaikutukset ovat tosiaan vähän erilaiset, ja jos sinulla kerran erittyy iltaisin kortisolia, voi olla, että esim. pelkkä aamuannoskin riittäisi sinulle ja veikkaisin, että silloin 15-20 mg päivässä voisi riittää.

Minulla kuivuminen ja vessassa ravaaminen ei johtunut aldosteronin puutteesta vaan diabetes insipiduksesta eli vesitystaudista, joka on aivolisäkkeen ongelma. Fludrakortisoni vähän vähentää minulla kuivumisen aiheuttamia oireita, mutta ei vaikuta itse ongelmaan, johon taas auttaa desmopressiini eli antidiureettinen hormoni. Mutta siihen ei pitäisi juuri auttaa suolan. Tietysti jos tuo kortisonilääke on "korvannut" oman luontaisen kortisolin tuotantosi, ei välttämättä riitä, vaikka aldosteronia erittyisi saman verran kuin ennen, koska myös kortisolilla on mineralokortikoidiannosta.

Jos aldosteroni on matala, perusverenkuvassa pitäisi periaatteessa olla korkea kalium (tosin lisämunuaisten vajaatoiminta muutenkin laskee sitä), diabetes insipiduksessa taas matala.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Jul 08, 2013 06:57 

Useimpien pitää jakaa kortisoli useampaan osaan, että vaikutus on parempi. Myös joissain lähteissä sanotaan, että yli 10mg annosta ei tulisi ottaa kerralla. Jos alkuun ottaisi 10 + 7,5 + 5mg neljän tunnin välein ja sen jälkeen oloa tunnustellen nostoa tai laskua. Luonnollinen kortisoli erittyy niin, että aamusta eniten ja iltaa kohden tuotanto hiipuu. Tuota kannattaa lääkityksellä ollessakin koittaa imitoida.

Profile  

PostPosted: Mon Jul 08, 2013 08:19 

Mä sain tänään tuloksia:
TSH 1,14 (maaliskuussa 2,3)
T4V 13 (Maaliskuussa 16)
T3V 3,6 (Maaliskuussa eikä aiemmin ole otettu)

Vajiksen oireita ja luin jostain, että aamukortisolilla olisi vaikutusta siihen miten kilpirauhashormoni toimii. Käsitinkö oikein, jos ei kortisonia oikein erity, ei voi kilpparikaan toimia ok?

Voiko noista vetää jotain johtopäätöstä?

Kamala turvotus, lämmönsäätely pielessä, kuuman sieto heikkoa, huono palautuminen rasituksesta jne.

Lisäksi munuaiskoe oli hiukan alle eli 48 ja luin, että viittaisi vajaatoimintaan tai lihaskatoon, mutta eikö ne kumpikin liity kilppariin?

Minullahan on vielä se jouluna syöty 3 kpl fluorokinoloonia (3 kpl 500 kg Ciprox), mitä ei ole poissuljettu mitä se on aiheuttanut, kun lihaskato on ja lihakset muuttuvat pateiksi ääreispäissä eniten, käsissä ja jaloissa. Järkyttävä fascioiden kireys on pahimmasta päästä ja kävely hankalaa, kyykistyminen ei onnistu, ei voi nousta portaita kuin repimällä kaiteesta...

Profile  

PostPosted: Tue Jul 09, 2013 12:03 

Kortisolin puute ei välttämättä vaikuta itse kilpirauhasen toimintaan, mutta se vaikuttaa kilpirauhashormonien pääsyyn solutasolle. Jos hormonit eivät pääse solutasolle, ne jäävät kiertämään verenkiertoon ja kilppari voi tästä tuumata, että hormonia on liikenteessä riittävästi. Että sillain välillisesti kilppariinkin kyllä.

Kortisoli, riittävät rautavarannot, B-12 ja D-vitamiinit ovat niitä, joiden pitää olla kunnossa, että kilpirauhashormonit pääsevät kunnolla tekemään työtään.

T3V on kyllä tosi matala. Oliko sulta koskaan katsottu koko kilpparipanelia (rT3:n kanssa)?

Profile  

PostPosted: Tue Jul 09, 2013 05:02 

Nämä sain kinuttua tk-lääkäriltä ja elokuussa menen Antilalle, joka varmaan sitten määrää tuon RT3V-kokeen.

Mihin se T3V mataluus viittaa? Mitä voisin tehdä, syödä tai lisäravinteita tms., että kohenisi?

Hb oli 136 ja keväällä mitattu B12 hyvä ja D:tä 100 mikrogr/vrk.

Kun mä mietin vuosia taaksepäin, muistan sellaisenkin, että palelin ihan tolkuttomasti ja jalat piti laittaa aina lämpimään kylpyyn ja monesti sisällä oli toppahousut ja ainahan minulla villasukat, vaikka pää kylpisi hiessä. Silloin oli kipua siellä täällä ja muutamissa nivelissä. Se oli raskauden jälkeen ja toki asuttiin hometalossa (pahoin homeessa) ja stressi oli useista lähiomaisen kuomeista ja laman aiheuttamista ongelmista suuri. SIlloin aloin harrastamaan paastoja muutaman vuoden aikana ja olo koheni kaikin puolin. Nyt olen vain niin hämilläni, kun oireita on ja tutkita ei. Kallista touhua jokaiselle osapuolelle tällainen "löysässä hirressä roikkuminen".

Profile  

PostPosted: Wed Jul 10, 2013 12:09 

Joissain tapauksissa T4:n muunnosta T3:ksi voi tehostaa vähentämällä tulehdusta, jolloin kaiken maailman bromelaiinit, kurkumiinit sun muut voisivat auttaa. Ne voivat vähentää myös kortisonin tarvetta. Hyvä, että olet menossa kilpirauhasasioita tuntevalle lääkärille.

Pelkkä Hb ei kerro rauta-arvoista kovinkaan paljoa. Ferritiini voi silti olla alhainen ja aiheuttaa kilpirauhasongelmia. Suomessa ferritiinin alaraja on 5 tai 15, vaikka tutkimusten mukaan alle 50 ferritiini voi aiheuttaa uupumusta hemoglobiinista riippumatta... Millaiset B12-arvosi olivat? Esim. Japanissa viitearvojen alaraja on noin 2,5-kertainen Suomeen verrattuna. B12:n olisi hyvä olla viitteiden puolivälin yläpuolella. (Tosin puutosta voi joskus olla, vaikka olisi hyvätkin arvot.) Onko D:tä siis mitattu? 100 mcg on hyvä annos, mutta sekään ei kaikille riitä. Joku täällä joutui syömään peräti 750 mcg(!) päivässä saadakseen veriarvot ylös.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]