Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 04:15

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message
 Post subject: Re: mikä masennuslääke hyvin siedetty?
PostPosted: Thu Jun 09, 2016 10:32 

Hapankaalista kannattaa muistaa, että se on histamiinipitoista ruokaa. Voi tulla ongelmia histadeliasta kärsiville.

Profile  

PostPosted: Fri Jun 10, 2016 11:12 

Juu mie vetelin sitä noiden maitohappojen takia ja ittellini tein vaan hallaa.

Profile  

PostPosted: Wed Sep 21, 2016 04:01 

Minulle Tyksin fysiatri arveli fibromyalgiaa. Sanoin, että minulla ei ole koskaan ollut kipeitä fm pisteitä. Hän sanoi, että nykyään katsotaan, ettei niitä välttämättä olekaan fifromyalgiassa. Sanoin että fm on hyljeksitty diagnoosi.
Käynnin lopulla hän ehdotti keskushermostoon vaikuttavaa läkettä, joka nostaa kipukynnystä. Sanoin, että minulla on aika korkea kipukynnys, esimerkiksi hammaslääkärissä.

Vähän vastustelin lääkkeen ottoa, mutta sanoin, että voihan sen kirjoittaa, harkitsen sitten. Lääkkeen annos pitäisi vähitellen nostaa. Nikottelin vähän ja sanoin, että tarvitseeko sitä nostaa. No ei tarvitse jos se auttaa. Totesin sitten, että tämäkö on sitten loppuelämäni kipulääkkeenä. Lääkäri sanoi, että ei ole, vaan kyllä sen voi lopettaa eikä kipuja sitten enää ole.

Kun hain lääkkeen apteekista, niin siellä sanottiin, että se voi väsyttää. Huolestuin, koska en halua päiväväsymystä. Kun katsoin annostelua, niin siinä on lääkkeen noston jälkeen vielä aamupv annoskin lisäksi. Vai niin, etteikö vaikuta päivävirkeyteen? Lääke kuulemma voi kuivattaa suuta. Joo mulla on kuivu suu muutenkin, eikä senkään vuoksi innosta se lääke. Hullu olin kun ostin sen, kun ei se niin kalliskaan ollut.

Se on Noritren, ssri-lääke, enkä ole koskaan semmoisia ennen käyttänyt. Kyllä lääkärin kanssa oli puhetta, että on monia minulle sopimattomia lääkkeitä, ja että joku lääke vaikuttaa päinvastaisesti. Kun luin pakkausselostetta, niin karvat nousivat pystyy. En taida käyttää sitä...

Kyllä CFS:kin oli manittuna minulla siellä lääkärillä käydessä. Sanoin, että kivut tulevat yleensä rasituksen jälkeen, ei välttämättä rasituksessa. Ensimmäisenä päivänä rasituksen jälkeen ei ehkä vielä lihaksissani ja nivelissäni tunnu mitään, mutta sitten toisena päivänä oireet voivat tulla. Sanoin, että tämä voi johtua CFS:stä.
Maija, onko niin, että ssri-lääkkeet eivät monestikaan sovi CFS:sää poteville?

En saanut apua istumisvaikeuteeni ja pään kannatteluvaikeuteen, jotka hankaloittavat elämääni enemmän kuin erilaiset vaihtelevat kipuni. Sanoin, että minulle on sanottu, etteivät niska ja selkäheikkoudet johtuisi lihasdystoniastani. Mutta mistä ihmeestä ne johtuvat, kukaan ei ole selvittänyt eikä auttanut siinä suhteessa. Ehdottaisin sisätauti-, neurologisia ym. syitä. Tuskin ssri-lääkkeet auttavat näihin hankalimpiin ongelmiini.

Diagnoosit tältä päivältä
M35.7 Hypermobiliteettioireyhtymä
M54.2 kaularankakipu
M54.5 lanneselän kipu
M48.0 sekärangankanavan ahtauma
Minulla on selviä MRI:llä tai muulla tavoin osoitettavia vikoja elimistössäni.

Edit: Korjaus/kysymys. Mistähän sain tänään sellaisen käsityksen, että tuo Noritren olisi SSRI-lääke. Onko se kuitenkin trisykslinen masennuslääke? Ehkä minulla oli väärinkäsitys.

Last edited by pulla on Wed Sep 21, 2016 07:01, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Wed Sep 21, 2016 06:27 

Se on trisyklinen lääke tosiaan. Jos olisin sinä, niin jättäisin lääkkeen käyttämättä, mutta toki teet oman harkinnan mukaan. Sinun ongelmasi ovat liian monimutkaisia ja monisyisiä ja sinulla ei käsittääkseni ole mitään hirveän voimakasta jatkuvaa kipua, niin ei tuo minusta ole hyvä idea.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Sep 21, 2016 06:56 

Niin minäkin ajattelin, vaikka sanoinkin että voihan sen reseptin kirjoittaa. En siinä vaiheessa tiennyt, että millaisen lääkkeen hän aikoo kirjoittaa. Univaikeuksia on minulla, ehkä lääke voisi auttaa niihin, mutta voisi se vaikuttaa päinvastoinkin.

Profile  

PostPosted: Mon Sep 26, 2016 08:47 

Noritrenia olen testannut kipuihin ja ei auttanut niihin. Melko lähellä oleva Triptyl sen sijaan toimi Venlafaksiinin kanssa siinä, että pysyi hermosärkyjen kanssa toimintakyky. En söisi noita sedatiivisia ilman piristävää aamulääkitystä. Kaksoismasislääkitys oli vaikeaan tilanteeseen mielestäni hyvä, mutta tein sen aikana liikaa kuntoon nähden. Joten vaikka niistä saisi energiaa, pitää järki pitää päässä rasituksen kanssa.

Profile  

PostPosted: Mon Sep 26, 2016 12:56 

pulla wrote:
Se on Noritren, ssri-lääke, enkä ole koskaan semmoisia ennen käyttänyt. Kyllä lääkärin kanssa oli puhetta, että on monia minulle sopimattomia lääkkeitä, ja että joku lääke vaikuttaa päinvastaisesti. Kun luin pakkausselostetta, niin karvat nousivat pystyy. En taida käyttää sitä...

Jaahas, Noritren ei sopinut, kokeiltaessa tiedettiin jo että liikutaan hataralla jäällä. Lääkäri epäili sopivuutta vasodilatiivisten (lääke laajentaa laskimo- ja valtimoverisuonia, joka taas laskee verenpainetta ja heikentää hapenkulutusta) seikkojen vuoksi, sillä minulla oli nopea pulssi ja extroja sekä hieman koholla verenpaine. Mulle tuli muita haittoja.

Noritrenin vuoksi esim. (hammas)lääkäri ei saa käyttää adrenaliinipitoista puudutetta.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 31, 2017 08:58 

Lääkärit ja psykkapolin tyypit tuntuvat edelleen uskovan, että krooninen väsymykseni on enimmäkseen henkistä ja totta helvetissä krooninen sairastelu masentaa kun ei ole voinut elää normaalia elämää vuosiin. Terapiaa eivät niinkään yllättäen suosittele, mutta lääkkeitä kylläkin. Sertralinea on minulle määrätty, mutta ei ole kiinnostanut ottaa. Ainostaan jos siitä olisi apua eikä haittaa niin voisi kokeilla, mutta kannattaako?

Profile  

PostPosted: Thu Apr 20, 2017 07:10 

Mitä mieltä escitalopramista? Viime viikolla oli toiveikkaita hetkiä. Sitten taas ei mitään hyötyä. Väsyttää. Annos on 15 mg. Kuudes viikko vissiin menossa.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

All times are UTC + 2 hours [ DST ]